Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Permalänk
Melding Plague

Apple tillkännager Iphone SE på 4 tum

Som väntat är en ny Iphone i fokus under dagens presskonferens. Det handlar om Iphone SE, som tar designen från Iphone 5S och begåvar den med moderna finesser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Hmm, där ser man.

Det finns ju helt klart folk som är ute efter mindre telefoner men 4 tum känns lite för litet tycker jag, de flesta verkar ju vilja ha runt 4.5 tum av vad jag har märkt.
Undrar bara vad priset kan bli för under 5000kr lär den ju knappast gå för och då känns ju Z5 Compact som ett bättre val.

Edit: Såg nu på Swedroid att det är 399USD som gäller för 16GB vilket ju inte är helt fel faktiskt!

Citat:

Apple Iphone SE släpps i över 100 länder i slutet av maj. Priset i USA är 399 dollar för 16GB-modellen och 499 dollar för upplagan med 64GB intern lagring.

Skrev fel på lagringsutrymmet för 399USD
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Roligt för de som föredrar mindre telefoner. Själv föredrar jag 5-5,5" så denna hade varit på tok för liten för mina behov.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

För 2000:- kan det väl bli bra...men jag tror 4500-5000:-

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Tror att det kommer locka en hel del kunder till apple, speciellt många som inte vill ha en telefon i storleken 5"+ vilket verkar vara förvånansvärt många.

Skrivet av Sisyfos:

Hmm, där ser man.

Det finns ju helt klart folk som är ute efter mindre telefoner men 4 tum känns lite för litet, de flesta verkar ju vilja ha runt 4.5 tum av vad jag har märkt.

Undrar bara vad priset kan bli för under 5000kr kan den ju knappast gå och då känns ju Z5 Compact som ett bättre val.

Enligt swedroids källa så blir priset 399$ för 16GB och 499$ för 64GB så 16Gb kommer väl gå på ~4500kr i sverige skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ av Apple!

Men...
"en klar klackspark mot FBI"
Det känns inte som klackspark passar in här, bara jag som tycker så?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Och så här reagerade börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Mycket bra initiativ av Apple!

Men...
"en klar klackspark mot FBI"
Det känns inte som klackspark passar in här, bara jag som tycker så?

En känga kanske

Permalänk
Medlem

Intressant att den ska vara billigare än Iphone 6, men ha hårdvaran från 6s.

Sen är det verkligen dags att de minskar ramen runt skärmen ... Stoppa hemknappen/fingertrycksavläsaren på baksidan vettja, det verkar ju fungera utmärkt på Nexus 5x/6p.

Nåja, trevligt att de uppdaterar de mindre modellerna. Däremot ser jag ingen vettig anledning att uppgradera om man sitter på Iphone 5 eller senare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Någon får ju nästan ta och koka ned Apple till äppelmos innan de börjar ruttna.

2016 + 4-tum går inte ens ihop, 4.3-4.5 skulle jag säga är minimum.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

Såg eventet och måste medge att den ser ganska trevlig och prisvärd ut för de som är ute efter just den storleken. Samma hästkraft som i en 6s men för 399 dollar. För en som vill ha 4 tum är ju detta guld men dock inget för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Ganska trevlig lur tycker jag. Som sagt många som gillade fomen på iphone 5, tycker den är den hade bästa formen för hantering med en hand. Beror som sag lite på vad man gör med telefonen. Många som gapat och skrikit efter denna så det är väl positivt. Bra bump i batteritiden också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket och hänga upp i julgranen.

Visa signatur

Enthoo Evolv Mini Tower, AMD Ryzen 5 2600X, GIGABYTE GeForce RTX 2060 GAMING OC 6, Corsair RGB PRO 16 GB DDR4 @3200MHz, Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI, Corsair RM650x.

Asus ROG Swift PG279Q 2560x1440 @ 165 Hz

Permalänk
Medlem

Precis vad jag hade väntat på, att få uppgradera mig från min gamla iPhone 5 till något i samma storlek. Men lite besviken är jag allt, hoppades på att iPhone SE skulle få lite mjukare former á la iPhone 6(S).

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Apple och deras idiotiska idé med att byta från 16, 32, 64 till 16, 64... Varför inte ha 32GB som lägsta möjliga i detta fall då? Snålt ska det vara jämnt

Permalänk
Medlem

Inget för mig liksom inga Apple produkter är, men tror nog många blir glada av en lite mindre telefon med skaplig hårdvara.
Pris borde väl vara ca 2500:- på 5s och 3500:- på SE men eftersom det är Apple så kommer det nog vara 1000:- mer på bägge.

Skulle tveka på att skaffa en telefon som är under 5,5" idag. 5,5-5,7" är perfekt storlek på skärm med tunna kanter och liten döyta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Rätt besviken att de behöll exakt samma design från 5s, hade hoppats på mjukare former och något större (4,3~).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Inte en till modell att jobba med...

Börjar hata Samsung och Apple mer och mer för att de har så sjukt många modeller.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Någon får ju nästan ta och koka ned Apple till äppelmos innan de börjar ruttna.

2016 + 4-tum går inte ens ihop, 4.3-4.5 skulle jag säga är minimum.

Jag håller inte med. Min fru skulle gärna ha en 4" telefon med rejäl saft under huven, vilket denna har. Vi hade jätteproblem att hitta en vettig och liten telefon förra året, det fick bli en något utdaterad Galaxy S4 mini på 4.3", vi valde bort ett par 4.5"-mobiler. För egen del tycker jag att min 5" Galaxy S4 är rätt lagom då den är ganska slimmad runt skärmen, men den är rätt krånglig att sköta med 1 hand faktiskt speciellt med fodral.

Tycker nog att iphone skulle kunna säljas i 4, 4.5, 5, 5.5 och 6" tum och sen kan folk få välja själv vilken som passar, jag tror att tillräckligt många miljoner skulle välja 4" för att den skulle vara lönsam. (Detta är dock inte riktigt Apples stil, de satsar numera på rätt få modeller ändå *sura över att 17" Macbook Pro är borta*)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har sett så många 6'or som spräckts och böjts att jag tror att många "vanliga telefonanvändare" kommer att slänga sig över denna mer hanterbara modell. Med ny kamera och bara 16 GB lagring blir det nog också många som slantar uppåt en tusing extra för lite mer flashminne. Clever as usual.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Någon får ju nästan ta och koka ned Apple till äppelmos innan de börjar ruttna.

2016 + 4-tum går inte ens ihop, 4.3-4.5 skulle jag säga är minimum.

Vad är poängen med 4.3-4.5 när de redan har en på 4.7?

Permalänk
Medlem

Va händer bara 3g?

Permalänk
Medlem

Hårdvaran verkar vara bra, däremot tycker jag det är tråkigt att skalet och skärmen är samma som innan. Apple hade knappast sålt en 4" telefon om det inte funnits någon efterfrågan men jag tycker de kunde ha släppt en modell i samma stil som iPhone 6. Känns inte lönt att uppgradera från iPhone 5S till den här, möjligen från iPhone 5.

En mindre iPad Pro är väl bra men heller inget uppseendeväckande.

Får hoppas de släpper en ny MacBook Pro snart.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Få se vad priset hamnar på i Sverige. Finns en risk att jag säljer min 6+ och tar en SE istället.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallegbg:

Va händer bara 3g?

Kölla poå billdena än göng te änna....

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk var anti. Tycker det är lysande att släppa en 4" med tophårdvara.
Utbudet på en lur i denna storlek är ju noll! Och närmsta möjliga om man vill ha bra hårdvara är Z5 compact. Men är väl äpplet på baksidan som gör att folk bara spyr ut massa skit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta känns som en optimal telefon för företag. För företaget jag jobbar på är kostnad en stor del i varför inte iPhone finns som alternativ. En annan stor poäng är att ingen som faktiskt använder telefonen att ringa med vill ha större än vad man kan hantera med en hand på ett smidigt sätt utan att i princip jonglera med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Hmm, där ser man.
Det finns ju helt klart folk som är ute efter mindre telefoner men 4 tum känns lite för litet tycker jag, de flesta verkar ju vilja ha runt 4.5 tum av vad jag har märkt.
Undrar bara vad priset kan bli för under 5000kr lär den ju knappast gå för och då känns ju Z5 Compact som ett bättre val.
Edit: Såg nu på Swedroid att det är 399USD som gäller för 32GB vilket ju inte är helt fel faktiskt!

Precis det den gör!
16GB: 4695 kr
64GB: 5795 kr
http://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/iphone-se

Skrivet av Oringen:

För 2000:- kan det väl bli bra...men jag tror 4500-5000:-

Sluta tro, vi vet redan priset.....

Skrivet av Prodigys:

Tror att det kommer locka en hel del kunder till apple, speciellt många som inte vill ha en telefon i storleken 5"+ vilket verkar vara förvånansvärt många.

Enligt swedroids källa så blir priset 399$ för 16GB och 499$ för 64GB så 16Gb kommer väl gå på ~4500kr i sverige skulle jag tro.

Precis, många vart besvikna när Apple släppte iPhone 6/6Plus, och iPhone 6S/6S Plus att de var för stora, nu får de en mindre modell med topprestanda.

Skrivet av Lorle:

Och så här reagerade börsen.
http://i.imgur.com/al2TUo4.png?1

Den reagerade inte alls, går inte att säga att den reagerat på så liten förändring som -0.1 USD (eller som nu +0.05USD) vilket är under kronan i förändring.
Sluta sprid dynga och skit.

Skrivet av XFTality:

2016 + 4-tum går inte ens ihop, 4.3-4.5 skulle jag säga är minimum.

För dig ja, tänk på alla som vill ha en max 4" telefon, det år åtskilliga.

Skrivet av EC87:

Det var inte mycket och hänga upp i julgranen.

Det är precis vad det är, topprestanda i väldigt liten förpackning, Apple visar ännu en gång vart skåpet ska stå.

Skrivet av mkk:

Har sett så många 6'or som spräckts och böjts att jag tror att många "vanliga telefonanvändare" kommer att slänga sig över denna mer hanterbara modell. Med ny kamera och bara 16 GB lagring blir det nog också många som slantar uppåt en tusing extra för lite mer flashminne. Clever as usual.

Spräckts? Så går det när folk tappar telefoner, du vet, glas går sönder när man tappar det, oavsett om det är dricksglas, fönsterruta eller en telefon.
Och antalet böjda är mycket få mot antalet sålda, så där kommer du inte heller någon vart.
Och 1000 lappen extra för 4 gånger mer utrymme är väldigt billigt, brukar vara ca 1000 lappen annars mellan ex 16/32 eller 32/64, mot nu att gå 16-64 direkt, billigt!

Skrivet av wallegbg:

Va händer bara 3g?

Nej, den har 4G med.

Skrivet av Delerium:

En mindre iPad Pro är väl bra men heller inget uppseendeväckande.

Får hoppas de släpper en ny MacBook Pro snart.

Det är just det det är, avancerad och ny teknik i en mindre enhet för de som vill ha den populära storleken.
Angående Macbook Pro så kommer den troligen uppdateras när Intel släpper nya cpuer.

Skrivet av lambdan:

Få se vad priset hamnar på i Sverige. Finns en risk att jag säljer min 6+ och tar en SE istället.

16GB: 4695
64GB: 5795
http://www.apple.com/se/shop/buy-iphone/iphone-se

Skrivet av MrMadMax:

Herregud vad folk var anti. Tycker det är lysande att släppa en 4" med tophårdvara.
Utbudet på en lur i denna storlek är ju noll! Och närmsta möjliga om man vill ha bra hårdvara är Z5 compact. Men är väl äpplet på baksidan som gör att folk bara spyr ut massa skit.

Troligen så är de så anti för att de inte köpt en iPhone direkt, utan istället slänger ut mer pengar på att köpa anroidtelefoner oftare, vilket blir dyrare i längden, mer irritation mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorle:

Och så här reagerade börsen.
http://i.imgur.com/al2TUo4.png?1

En nedgång på 0,19% är inte så farligt, en rätt vanlig rörelse. Din bild dramatiserar prisrörelsen enormt.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Oväntat men bra initiativ, jag har många bekanta som fortfarande sitter på sina femmor för att dom gillar designen.

Visa signatur

4770k still going strong.