Apple lanserar krympt Ipad Pro på 9,7 tum

Permalänk
Melding Plague

Apple lanserar krympt Ipad Pro på 9,7 tum

Elektronikjätten Apple rullar ut ytterligare en medlem i familjen Ipad Pro. Nykomlingen får en bildskärm på 9,7 tum, samma storlek som Ipad Air 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En Ipad Air 3 med andra ord.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

En Ipad Air 3 med andra ord.

Ja det var väl det som var meningen? En uppföljare till iPad Air 2 fast med nytt namnschema?

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

En Ipad Air 3 med andra ord.

Varför inte iPad 7 likagärna om du vägrar ta till dig att de döpt den till iPad Pro (9,7")?

Permalänk
Medlem

Till storleken ser den mycket bättre ut men den har fortfarande problemet att det är iOS vilket gör den ointressant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Till storleken ser den mycket bättre ut men den har fortfarande problemet att det är iOS vilket gör den ointressant för mig.

Vilken tur att det finns en uppsjö av icke-ios tablets

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paontuus:

En Ipad Air 3 med andra ord.

Eftersom tillbehören till iPad Pro fungerar till denna och den får ett nya användningsområden så är namnet inte fel.

Jag tycker denna iPad är riktigt grym, jag har bara ett klagomål och det är med priset. Pennan och tangentbordet som man bör köpa till går väl på en 2500kr extra? Det blir mycket pengar...
Visst en otroligt schysst pryl, men ändå väldigt mycket pengar..

*edit*
En komplett iPad Pro 9,7 tum med tangentbord och penna går alltså på 9000kr och då har man valt snikmodellen.. iPaden är dock skitgrym och det finns fördelar med att det ej är windows, vill man köra windowsprogram remotar man in på en sådan dator.

Permalänk

Så för två tusen spänn extra så får man senaste processorn, ny kamera och möjligheten att spendera 1000 kr till på en penna? Apple does it again!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Hur kommer det sig att den här blir dyrare än iPad Air 2, om nu priserna i artikeln är lanseringspris? Är ju vid första anblick identiska specifikationer med en uppgradering av SOC och minneskapacitet? 2000 kr extra för vadå, känns ju mycket även för Apple.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Axelander23:

Så för två tusen spänn extra så får man senaste processorn, ny kamera och möjligheten att spendera 1000 kr till på en penna? Apple does it again!

Bättre display, högtalare, dubbelt lagringsutrymme, möjlighet att koppla in det nya tangentbordet...
Nå det är en preniumprodukt tillverkad för de som vill betala mycket extra för lite bättre. Jag själv kan tänkas köpa en sådan, men tycker 9000kr som den skulle kosta för mig med de grundläggande tillbehören är för mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paontuus:

En Ipad Air 3 med andra ord.

Nej. Det är inte en iPad Air 3, det är en iPad Pro.

Skrivet av anon159643:

En komplett iPad Pro 9,7 tum med tangentbord och penna går alltså på 9000kr och då har man valt snikmodellen.. iPaden är dock skitgrym och det finns fördelar med att det ej är windows, vill man köra windowsprogram remotar man in på en sådan dator.

Snik och snik, iPad Pro riktar sig inte direkt till konsument, utan till företag (främst).
Och köper en konsument den så är det nog utan Apple Pencil och utan Smart Keyboard (som endast finns på engelska i alla fall).

Skrivet av Axelander23:

Så för två tusen spänn extra så får man senaste processorn, ny kamera och möjligheten att spendera 1000 kr till på en penna? Apple does it again!

För 2000 kr så får du en stort uppgraderad iPad Pro, snabbaste cpu´n, bättre kamera, helt ny skärm, möjlighet till Apple Pencil, nytt högtalarsystem osv listan kan göras lång....

Skrivet av LiquidPanda:

Hur kommer det sig att den här blir dyrare än iPad Air 2, om nu priserna i artikeln är lanseringspris? Är ju vid första anblick identiska specifikationer med en uppgradering av SOC och minneskapacitet? 2000 kr extra för vadå, känns ju mycket även för Apple.

Helt ny skärm, nytt högtalarsystem osv.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Hur kommer det sig att den här blir dyrare än iPad Air 2, om nu priserna i artikeln är lanseringspris? Är ju vid första anblick identiska specifikationer med en uppgradering av SOC och minneskapacitet? 2000 kr extra för vadå, känns ju mycket även för Apple.

Glöm inte att den heter PRO! Då är den helt plötsligt värd det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Snik och snik, iPad Pro riktar sig inte direkt till konsument, utan till företag (främst).
Och köper en konsument den så är det nog utan Apple Pencil och utan Smart Keyboard (som endast finns på engelska i alla fall).

Jag är dock tveksam till om fler företag kommer att köpa den än konsumenter. Angående priset så är alternativen svindyra de också, t.ex en surface är t.ex ännu dyrare.

Att köpa en iPad Pro utan tillbehör istället för en iPad Air 2 så tycker jag att man går miste om de största fördelarna.

Nå jag tycker den som sagt är riktigt grym, skulle hur gärna vilja ha en sådan, men betala 9000kr som sagt är lite hårt.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Helt ny skärm, nytt högtalarsystem osv.

Samma övergång bortsett från högtalarsystemet gjordes mellan iPad Air och Air 2. Där tillkom även bla touch ID. Lanseringspriset skiljde dock där endast 400 kr. Som en uppföljare på Air 2 är det här ett stort hopp i prisklass till iPad Pro.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Glöm inte att den heter PRO! Då är den helt plötsligt värd det!

Ja, precis!
För den är just (i första hand) riktad till professionella användare, därav "Pro" vilket är "professional".
Roligt för övrigt att internetrafiken i sverige ökade ca 100 Gbit/s strax efter att Apple släppte på iOS9.3 / OS X 10.11.4 / tvOS 9.2 / WatchOS 2.2 nerladdningen

Skrivet av LiquidPanda:

Samma övergång bortsett från högtalarsystemet gjordes mellan iPad Air och Air 2. Där tillkom även bla touch ID. Lanseringspriset skiljde dock endast där 400 kr. Som en uppföljare på Air 2 är det här ett stort hopp i prisklass till iPad Pro.

Nej. De behöll samma skärm osv, i iPad Pro (9.7") så är det ny skärm, mer teknik i den, stöd för Apple Pencil etc.
Så det här är en betydligt större steg än iPad Air -> iPad Air 2.

Det är inte en uppföljare på iPad Air 2, det är en ny serie då iPad Air 2 fortfarande finns kvar. iPad Pro (9.7") ingår i iPad Pro serien, inte iPad Air.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som om Apple överskattar sin egen position nu. Konkurrenterna är tillräckligt bra för att det ska bli svårt för Apple att fortsätta ta SÅ mycket mer betalt än andra för motsvarande produkt.

Kan ha fel men tycker det känns så. Tidigare var de ju först med olika saker och var överlägsna i många avseende. Så är inte fallet numera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Jag tycker det känns som om Apple överskattar sin egen position nu. Konkurrenterna är tillräckligt bra för att det ska bli svårt för Apple att fortsätta ta SÅ mycket mer betalt än andra för motsvarande produkt.

Kan ha fel men tycker det känns så. Tidigare var de ju först med olika saker och var överlägsna i många avseende. Så är inte fallet numera.

Haha! Nu överskattar du allt konkurrenterna, vilka konkurrenter är "tillräckligt bra" menar du?
Andra konkurrenter har inte ens en motsvarande produkt i sortimentet.

Apple är fortfarande först och totalt överlägsna konkurrenterna på alla fronter.
Vid varje släpp så kommer Apple med produkter som krossar motståndet helt, torts att motståndarna i många fall har både 4/8 kärniga cpuer, och Apple har 2 kärnor.....

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ice Frontier:

Jag tycker det känns som om Apple överskattar sin egen position nu. Konkurrenterna är tillräckligt bra för att det ska bli svårt för Apple att fortsätta ta SÅ mycket mer betalt än andra för motsvarande produkt.

Kan ha fel men tycker det känns så. Tidigare var de ju först med olika saker och var överlägsna i många avseende. Så är inte fallet numera.

Som en annan sa, vilket alternativ finns om man vill ha en surfplatta på runt 10" som har penna, tangentbord och ett hyfsat underhållsfritt operativsystem. (som android eller iOS)

Däremot har jag som många gånger sagt att priset är som alla andra prylar i denna klass väldigt högt. För min egen del lutar det mer åt en Surface, på sätt och viss gillar jag enkelheten i iOS där man slipper underhålla skiten, mycket mer lättdriven etc, vilket skapar en lättare surfplatta. Men när priset nästan blir detsamma så..
Men priset var ändå inget som förvånad mig, då det inte finns någon direkt konkurrent till denna iPad Pro.

Permalänk
Medlem

Hmm.
Kanske dags att uppgradera från ipad4.
Blev lite sugen.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Nej. De behöll samma skärm osv, i iPad Pro (9.7") så är det ny skärm, mer teknik i den, stöd för Apple Pencil etc.
Så det här är en betydligt större steg än iPad Air -> iPad Air 2.

Det är inte en uppföljare på iPad Air 2, det är en ny serie då iPad Air 2 fortfarande finns kvar. iPad Pro (9.7") ingår i iPad Pro serien, inte iPad Air.

Om jag inte minns fel så var väl en nyhet med iPad Air 2 att de hade en ny panel som sammanfogade LCD:n med glaset, samt ökade internminnet och satte in markant bättre högtalare? Min iPad Air har inte den panelen i varje fall.

Och om det inte är samma serie, kommer de då lansera en iPad Air 3 med nya A9X chippet senare i Air-serien? Finns det inte risk att de skapar konkurrens mellan deras egna produkter isf?

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LiquidPanda:

Om jag inte minns fel så var väl en nyhet med iPad Air 2 att de hade en ny panel som sammanfogade LCD:n med glaset, samt ökade internminnet och satte in markant bättre högtalare? Min iPad Air har inte den panelen i varje fall.

Och om det inte är samma serie, kommer de då lansera en iPad Air 3 med nya A9X chippet senare i Air-serien? Finns det inte risk att de skapar konkurrens mellan deras egna produkter isf?

Det känns meningslöst att utveckla iPad Air 2 mer, nu när den redan finns och den troligtvis är en kassako så kommer den nog finnas kvar ett tag.
Det som gör nya iPaden till en Pro enhet enligt mig är tillbehören, hade de ej stöds så hade den nog hetat iPad Air 3.

Permalänk
Medlem

deras egen processor så ointressant mao android skräp i egen tappning
en gång i tiden så var Mac intressant men nu e det mest mobilt fjoll
(ops nu får jag mycket skit)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Är definitivt sugen på en iPad Pro 9.7 + pennan. Men återigen ger de ett så korkat designval, hur kan de ha en utstickande kamera på en iPad som många kommer vilja ha platt på ett bord för att rita på?! Är ju helt idiotiskt. Vem bryr sig om kameran på en iPad?

Hoppas verkligen den inte vobblar för mycket.

Permalänk
Medlem

Känns som dom har en klar strategi att försöka stjäla tillbaks kunder som börjat kika på Surface. Dom vill även få det till att man inte ska köpa ny PC utan köpa en iPad pro med tangentbord istället. Tänket verkar ju även gå igenom i deras eget datorsortiment (alltså, köp ingen dator, köp en Ipad Pro istället):

Från Macrumors byer's guide:
model days since update

iMac 160
retina MacBook Pro 307
MacBook 346
MacBook Air 378
Mac mini 522
Mac Pro 823

Inte direkt några fräscha modeller..

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Det känns meningslöst att utveckla iPad Air 2 mer, nu när den redan finns och den troligtvis är en kassako så kommer den nog finnas kvar ett tag.
Det som gör nya iPaden till en Pro enhet enligt mig är tillbehören, hade de ej stöds så hade den nog hetat iPad Air 3.

Jo, tänkte samma! Ifrågasätter mest priset, såvida dessa tillbehör inte ingår rättfärdigas inte riktigt priset enligt mig. Men priset styrs ju främst av vad folket är villiga att betala, och Apple har mycket bra koll på det.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Är definitivt sugen på en iPad Pro 9.7 + pennan. Men återigen ger de ett så korkat designval, hur kan de ha en utstickande kamera på en iPad som många kommer vilja ha platt på ett bort för att rita på?! Är ju helt idiotiskt. Vem bryr sig om kameran på en iPad?

Hoppas verkligen den inte vobblar för mycket.

Tänkte på det också. Men sitter inte kameran till så att den klarar sig på grund av skalets böjning? Annars är det ju nästa skandal. SJ hade aldrig ok:at en sådan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Apple är fortfarande först och totalt överlägsna konkurrenterna på alla fronter.

Kanske är dags att uppdatera Dell-avataren till en Apple-avatar...
Väldigt överdriven propaganda som du för.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Uppgraderade högtalare låter väldigt intressant, Air 2ans är ju skräp. Men hur många använder kameran på baksidan egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LiquidPanda:

Om jag inte minns fel så var väl en nyhet med iPad Air 2 att de hade en ny panel som sammanfogade LCD:n med glaset, samt ökade internminnet och satte in markant bättre högtalare? Min iPad Air har inte den panelen i varje fall.

Och om det inte är samma serie, kommer de då lansera en iPad Air 3 med nya A9X chippet senare i Air-serien? Finns det inte risk att de skapar konkurrens mellan deras egna produkter isf?

De sammanfogade lagren ja, men högtalarsystemet är nytt (då det är 4 högtalare i iPad Pro, och endast 2 st i iPad Air), liak så så stöds Apple Pencil mm.
Kommer nog en uppdatering till iPad Air serien med nyare cpu om ett tag kanske, när iPad Pro updateras till iPad Pro 2 eller så, så kan de släppa en billigare iPad "Air".

Skrivet av Ase:

deras egen processor så ointressant mao android skräp i egen tappning
en gång i tiden så var Mac intressant men nu e det mest mobilt fjoll
(ops nu får jag mycket skit)

Den är väldigt intressant, då den är den effektivaste och bästa processorn på marknaden.

Skrivet av S_Z:

Är definitivt sugen på en iPad Pro 9.7 + pennan. Men återigen ger de ett så korkat designval, hur kan de ha en utstickande kamera på en iPad som många kommer vilja ha platt på ett bord för att rita på?! Är ju helt idiotiskt. Vem bryr sig om kameran på en iPad?

Hoppas verkligen den inte vobblar för mycket.

Inte korkat, då majoriteten köper ett skal/skydd, så då kommer den ingå i det

Skrivet av stimy09:

Känns som dom har en klar strategi att försöka stjäla tillbaks kunder som börjat kika på Surface. Dom vill även få det till att man inte ska köpa ny PC utan köpa en iPad pro med tangentbord istället. Tänket verkar ju även gå igenom i deras eget datorsortiment (alltså, köp ingen dator, köp en Ipad Pro istället):

Från Macrumors byer's guide:
model days since update

iMac 160
retina MacBook Pro 307
MacBook 346
MacBook Air 378
Mac mini 522
Mac Pro 823

Inte direkt några fräscha modeller..

både iMac, Macbook Pro, Macbook är uppdaterade inom rimlig tid, Apple väntar på nyare cpuer från Intel, vilket nyss släppta/ och kommer släppas framöver, så vi kan förvänta oss uppdaterade Macbook Pro modeller iaf till maj/juni, vilket är ungefär normalt.
Sen så tror jag att Macbook Air kommer försvinna in i det tysta, då den ligger nära Macbook i både prestanda, och tänk på att vara en lättare, mer mobil enhet, mot en litte större/kraftull Macbook Pro.

Skrivet av stimy09:

Tänkte på det också. Men sitter inte kameran till så att den klarar sig på grund av skalets böjning? Annars är det ju nästa skandal. SJ hade aldrig ok:at en sådan sak.

Den kommer ingå i användarens skal/skydd, så det är inget problem.

Skrivet av Daumier:

Kanske är dags att uppdatera Dell-avataren till en Apple-avatar...
Väldigt överdriven propaganda som du för.

Nej. Säger bara sanningen med "Apple är fortfarande först och totalt överlägsna konkurrenterna på alla fronter."
3D Touch, nya skärmar, snabbaste cpuerna osv mot konkurrenternas både 4/8 kärniga, som klås av Apple´s 2 kärniga.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Axelander23:

Så för två tusen spänn extra så får man senaste processorn, ny kamera och möjligheten att spendera 1000 kr till på en penna? Apple does it again!

2000kr mer än vadå?