Permalänk
Medlem

Överklocka gammal cpu

Hej! Jag har en 5 år gammal i5 som går trögt, då min kunskap inom datorer inte är så stor så undrar jag om det skulle gå att överklocka den? Har tänkt köpa nytt grafikkort och vill inte att cpu:n ska vara en enorm flaskhals. Undrar också om det går att överklocka med alla moderkort eller stödjer vissa inte det?

Det jag har tänkt göra med datorn är att till större delen spela CSGO men även tyngre spel som total war rome 2 och kanske far cry.

Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1900983/asus-p7p55d#specs
CPU: https://www.inet.se/produkt/5309978/intel-core-i5-760-2-8ghz#...

Permalänk
Medlem

Är ju ett rätt nice mobo att klocka på så det borde inte vara några problem.

För guides och annat kolla detta inlägget
Tråden handlar om samma CPU så kanske kan vara värt o läsa.

Permalänk
Medlem

@Chricke46: Tack den där kommer nog hjälpa! Tror du cpu:n kommer flaska mycket om jag köper ett 960 eller 970 grafikkort?

Permalänk
Medlem

@jhansen Den kommer definitivt flaska ett 970. 960 kan klara sig i vissa titlar men CPUn kommer agera flaskhals i många moderna spel.

Det bör inte vara några problem att knuffa upp CPUn i 3.8 GHz iaf, med lite pill så är lätt 4 GHz fixat. Kylning är oftast det som sätter stopp på dessa CPUer om man sitter på ett någorlunda moderkort. Runt 4GHz skjuter spänning och värmeutveckling i taket.

Permalänk
Medlem

@Chricke46: Beror väl på hur bra luftcirkulation man har men borde en be quiet! pure rock klara av att kyla ner processorn tillräckligt? Borde jag även tänka på att köpa ett nytt nätagg eller kommer min gamla https://www.inet.se/produkt/6909572/corsair-vx-550w-80-kampan... klara av det?

Permalänk
Medlem

@jhansen Din Be quiet! kommer klara det till viss del, körde en liknande (Lite vassare än CM 212 EVO) kylare på en i5 760 @ 4.1 GHz, toppa väl runt 95 grader efter några minuters LinX och vill minnas att jag gjorde detta under vintern så rätt normal rumstemperatur.

Nätagget kan bli knepigt, beroende på hur slitet det är. Även dina andra komponenter kommer påverka hur mycket effekt som behövs.
Kan mäta en i5 750 @ 3.8GHz imorgon, så får du en liten fingervisning om hur mycket den kan dra, men svarar nog tidigast runt 20-21 på kvällen.

Permalänk
Medlem

@Chricke46: Hade varit väldigt snällt! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@jhansen Hann inte med att mäta något idag men stängde av HT på min i7 950 och testade lite. Den går i 4GHz med 1.288 Vcore under belastning av LinX. Den drar då runt 340W från väggen, ca 300W faktiskt effekt med nätaggets effektivitet inräknad. Detta tillsammans med det GTX 560 Ti som då sitter i idle.
3DMark Sky diver tog som mest 380W från väggen. Och då går min CPU rätt snålt med "bara" 1.288 Vcore vid 55ºC.

Lite extra fakta: Med HT (Hyper Threading) påslaget måste jag mata CPUn med mer spänning för att bibehålla stabilitet, vilkjet resulterar i mer värmeutveckling. Även tekniken HT i sig själv bidrar en del till värmen. Detta kombinerat med att en CPU behöver mer ström desto varmare den är ger en ganska rejäl ökning av aktiv effekt och då även en större belastning på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

@jhansen Hann inte med att mäta något idag men stängde av HT på min i7 950 och testade lite. Den går i 4GHz med 1.288 Vcore under belastning av LinX. Den drar då runt 340W från väggen, ca 300W faktiskt effekt med nätaggets effektivitet inräknad. Detta tillsammans med det GTX 560 Ti som då sitter i idle.
3DMark Sky diver tog som mest 380W från väggen. Och då går min CPU rätt snålt med "bara" 1.288 Vcore vid 55ºC.

Lite extra fakta: Med HT (Hyper Threading) påslaget måste jag mata CPUn med mer spänning för att bibehålla stabilitet, vilkjet resulterar i mer värmeutveckling. Även tekniken HT i sig själv bidrar en del till värmen. Detta kombinerat med att en CPU behöver mer ström desto varmare den är ger en ganska rejäl ökning av aktiv effekt och då även en större belastning på nätaggregatet.

Så om din i7 på 4GHz drar en viss watt borde väl en i5 överklockad i ≤4GHz kräva mindre W? (om man inte räknar med grafikkort) Eller tänker jag fel? Då jag dessutom inte överklockat någonting i datorn tidigare så borde väl inte nätagget vara så slitet ändå även fast det är 5 år gammalt? Det senaste året har det bara stått dessutom. Tycker du jag borde chansa att det klarar av att försörja i5an överklockad samt bequiet pure rock och ett R9 380X?

Permalänk
Medlem

@jhansen Nja, effekten som CPUn kräver beror på så många olika parametrar när man väl börjar överklocka så det är svårt att säga rakt av. Eftersom jag stängde av min HT så blir våra CPUer nästan identiska, båda är byggda på 45nm teknik med Nehalem arkitektur. Effekten som krävs kommer antagligen va väldigt nära mina resultat.
Temperatur, frekvens och Vcore är det som kommer avgöra mest om din CPU kommer dra mer eller mindre än min.

Jag hade kört på och överklockat CPUn till minst 3.8GHz, det kommer ge en rätt bra boost och även ha väldigt bra prestanda per watt.

Nätagget är inga problem om det fortfarande kan leverera någorlunda nära sina specifikationer. Kör på bara, det värsta (förutsatt att nätagget fungerar korrekt.) som kan hända om effekten inte räcker till är att datorn inte fungerar som den skall, så arbeta inte med något viktigt medans du pressar skiten ur hårdvaran.