Apple Watch får nya armband och lägre pris

Permalänk
Melding Plague

Apple Watch får nya armband och lägre pris

Den smarta klockan Apple Watch får ett gäng nya armband, bland annat i välvt nylon. Samtidigt får den ett lägre introduktionspris, som dock ännu inte fått effekt i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Meh, om jag mot förmodan skulle köpa så skulle jag väntat på 2an

Visa signatur

Sommardator 2015 = Chassi: Define R5 CPU: Intel i7 4790k 4,0Ghz RAM: 16 Gb Moderkort: Asus Z97-A Grafik: MSI Gtx 970 OS: Windows 8.1 Monitor: BenQ XL2411z

Permalänk
Medlem

Fortfarande för ful som alla andra smartwatches
Hoppades att apple skulle lansera en som man vill ha på sig eftersom de brukar kunna det här med design

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Fortfarande för ful som alla andra smartwatches
Hoppades att apple skulle lansera en som man vill ha på sig eftersom de brukar kunna det här med design

Ja varje gång ja ser någon med smarta klockor på handleden kan jag inte låt bli att le. De ser verkligen gräsliga ut vem som än bär dem.
Batteritiden måste utöver ovannämnda också upp med en sådär 1000% innan min klassiska klocka ens får en tanke på att bytas ut.
Med det sagt misstänker jag att jag kommer få vänta några år eller så innan ja kan byta.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ja varje gång ja ser någon med smarta klockor på handleden kan jag inte låt bli att le. De ser verkligen gräsliga ut vem som än bär dem.
Batteritiden måste utöver ovannämnda också upp med en sådär 1000% innan min klassiska klocka ens får en tanke på att bytas ut.
Med det sagt misstänker jag att jag kommer få vänta några år eller så innan ja kan byta.

Men en smartklocka är inget smycke utan ett användbart verktyg. En vanlig klocka utan funktioner är inget jag skulle ha nytta av i alla fall. Batteritiden har aldrig varit något problem på min jag lägger den på laddning någon gång i veckan när jag duschar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men en smartklocka är inget smycke utan ett användbart verktyg. En vanlig klocka utan funktioner är inget jag skulle ha nytta av i alla fall. Batteritiden har aldrig varit något problem på min jag lägger den på laddning någon gång i veckan när jag duschar.

Tyvärr tror jag att merparten av världen inte riktigt ser det så.
Dessa är också en klart mer markerande/synlig detalj än den tillhörande telefonen som "krävs". Dessa kan köpare lägga ner ganska mycket pengar på en exklusivare look över en annan trots att den bara syns när den är framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tyvärr tror jag att merparten av världen inte riktigt ser det så.
Dessa är också en klart mer markerande/synlig detalj än den tillhörande telefonen som "krävs". Dessa kan köpare lägga ner ganska mycket pengar på en exklusivare look över en annan trots att den bara syns när den är framme.

Det finns dock en ännu större grupp som inte använder armbandsur överhuvudtaget då de inte ser behovet. Smartaklockor kanske kan ändra på det. Så de riktar sig inte nödvändigtvis till samma personer.

EDIT: Sen är ju smaken som baken, det var en classy herre från Läkemedelsverket som föreläste och han bar en svart apple watch, tyckte den satt snyggt på hans handled.

Permalänk
Skäggig legend

Alltid trevligt med ett lägre pris, nästan att jag blir lite sugen!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Det finns dock en ännu större grupp som inte använder armbandsur överhuvudtaget då de inte ser behovet. Smartaklockor kanske kan ändra på det. Så de riktar sig inte nödvändigtvis till samma personer.

Nej det kan förstås finnas flera anledningar till att inte bära ett urverk idag. Det betyder dock fortfarande inte att designen på dem inte spela en stor roll för hur de kommer sälja.
Min fru uttryckte sig på följande sätt när hon skaffade sitt aktivitetsarmband hon numera alltid går runt med.
"Jag tog det minst gräsliga."

EDIT: ja självklart diskuterar vi subjektiva saker där tycke och smak är högst personliga.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Nej det kan förstås finnas flera anledningar till att inte bära ett urverk idag. Det betyder dock fortfarande inte att designen på dem inte spela en stor roll för hur de kommer sälja.
Min fru uttryckte sig på följande sätt när hon skaffade sitt aktivitetsarmband hon numera alltid går runt med.
"Jag tog det minst gräsliga."

EDIT: ja självklart diskuterar vi subjektiva saker där tycke och smak är högst personliga.

Där har vi ju anledningen till att smartklockor säljer. Till och med din fru väljer att bära ett fult armband för hon inte orkar logga sitt liv manuellt. Då är inte steget särskilt långt till en smartklocka som går använda till mer än så. Och när ni ska umgås med de som det är viktigt att visa hur god smak ni har för så tar ni bara på er de vanliga ur snygga klockorna

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja varje gång ja ser någon med smarta klockor på handleden kan jag inte låt bli att le. De ser verkligen gräsliga ut vem som än bär dem.
Batteritiden måste utöver ovannämnda också upp med en sådär 1000% innan min klassiska klocka ens får en tanke på att bytas ut.
Med det sagt misstänker jag att jag kommer få vänta några år eller så innan ja kan byta.

Tycker inte att exempelvis Galaxy Gear s2 eller LG Smart Urban är fula, ser ut som vilken klocka som helst.
Och jag kan lova dig att en som har en Urban på sig på så hade nog inte du märkt att det var en smartwatch.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Trevligt med lägre pris... Men batteritiden måste bli bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyces:

Tycker inte att exempelvis Galaxy Gear s2 eller LG Smart Urban är fula, ser ut som vilken klocka som helst.
Och jag kan lova dig att en som har en Urban på sig på så hade nog inte du märkt att det var en smartwatch.

Håller med, urbane ser ut som en riktig klocka. Sen kommer ju även urbane 2 ha LTE och därmed behöver man inte ens ha med sig mobilen för att samtala eller smsa, och speglingen av simkortet ska gå genom mjukvaran om jag förstår det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men en smartklocka är inget smycke utan ett användbart verktyg. En vanlig klocka utan funktioner är inget jag skulle ha nytta av i alla fall. Batteritiden har aldrig varit något problem på min jag lägger den på laddning någon gång i veckan när jag duschar.

Jag har en smartklocka och för mig är den både ett smycke och ett verktyg. Jag skulle aldrig köpa en smartklocka som endast var ett verktyg. Så det skiljer för olika personer

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Den största nyheten är att Apple prissänker sportmodellen av Watch till 299 dollar, ned från tidigare 399 dollar. Prisjusteringen har dock ännu inte haft effekt i Sverige, där startpriset fortfarande anges till 3 495 kronor.

Läs hela artikeln här

Jo..; startpriset förut var ju 3995?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Ja varje gång ja ser någon med smarta klockor på handleden kan jag inte låt bli att le. De ser verkligen gräsliga ut vem som än bär dem.
Batteritiden måste utöver ovannämnda också upp med en sådär 1000% innan min klassiska klocka ens får en tanke på att bytas ut.
Med det sagt misstänker jag att jag kommer få vänta några år eller så innan ja kan byta.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Men en smartklocka är inget smycke utan ett användbart verktyg. En vanlig klocka utan funktioner är inget jag skulle ha nytta av i alla fall. Batteritiden har aldrig varit något problem på min jag lägger den på laddning någon gång i veckan när jag duschar.

Håller delvis med om att batteritiden; 1-2 dagar som många smartklockor har är i mina ögen kasst och en av de främsta orsakerna till att jag inte köpt en Watch. Och även om det inte skulle vara något stort problem att lägga klockan på laddning när man går och duschar.. Det är ju mycket smidigare att bara ha klockan kvar på sig? Jag laddar min 'halvsmarta' klocka 1-2 ggr per månad.

Angående gräsligt fula klockor så finns det oändligt många vanlig klockor som passar i den kategorin också.. Men troligen skulle du förpassa min Garmin 920xt dit också? Oklart om det får kallas smärtklocka - grym träningsklocka framför allt men visar även telefonens samtliga notiser. Visst går den inte att kolla instagram på eller skicka sms på - men gör folk det ens med sina Watch / Gear / hightech smartklockor? Jag kan lägga ifrån mig min telefon på ljudlös och får istället en lätt vibration på handleden när någon vill nåt. Samma sak alarm på morgonen, jag kan gå upp tidigt och träna utan att väcka frun med vibrationsalarm istället för nåt skränigt från telefonen. Skulle ha väldigt svårt att gå tillbaka till vanligt armbandsur som bara visar tiden. Skulle också kännas vansinnigt att byta till en 'riktig smartwatch' som har enstaka dagar batteritid och inte mäter ordentligt hur jag springer/cyklar/simmar och kanske inte ens är vattentät..!

Permalänk
Medlem

Jo för det är ju inte för batteritiden, att den inte funkar som pålitlig klocka eller att den suger på allt den utlovats göra. Bring it on Apple! Ge oss ett seriöst användningsområde uytom att se vad tiden ell värdet var i newyork sex timmar sedan. Djävla skitprodukt! Sen att den käver en telefon utöver detta mongodesign är utan fattbarhet ar utveklinsstörning.

Behåll skiten.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Håller delvis med om att batteritiden; 1-2 dagar som många smartklockor har är i mina ögen kasst och en av de främsta orsakerna till att jag inte köpt en Watch. Och även om det inte skulle vara något stort problem att lägga klockan på laddning när man går och duschar.. Det är ju mycket smidigare att bara ha klockan kvar på sig? Jag laddar min 'halvsmarta' klocka 1-2 ggr per månad.

Angående gräsligt fula klockor så finns det oändligt många vanlig klockor som passar i den kategorin också.. Men troligen skulle du förpassa min Garmin 920xt dit också? Oklart om det får kallas smärtklocka - grym träningsklocka framför allt men visar även telefonens samtliga notiser. Visst går den inte att kolla instagram på eller skicka sms på - men gör folk det ens med sina Watch / Gear / hightech smartklockor? Jag kan lägga ifrån mig min telefon på ljudlös och får istället en lätt vibration på handleden när någon vill nåt. Samma sak alarm på morgonen, jag kan gå upp tidigt och träna utan att väcka frun med vibrationsalarm istället för nåt skränigt från telefonen. Skulle ha väldigt svårt att gå tillbaka till vanligt armbandsur som bara visar tiden. Skulle också kännas vansinnigt att byta till en 'riktig smartwatch' som har enstaka dagar batteritid och inte mäter ordentligt hur jag springer/cyklar/simmar och kanske inte ens är vattentät..!

Man "laddar" imte ett kvalitetsur. Man vrider upp det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Att köpa en apple watch är som att bli våldtagen, fast DU som offer får betala.
Låt mig förklara;
Du bär en elektrnisk fotboja av en rang som används inom tvångsvård i form av din knocka.
Alla dina stalkers kan se vart du är och vad du gör
Apple pay är det roligaste jag sett. MG visade hut man kan ta 8x summan av givna betalbeloppet genom ett simpelt hack av terminalen.

Digitala pengar och klockor är för massorna som inte förstår varför.
Papperspengar är nog illa, men åtmintone kan du hålla dem i handen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danedi:

Man "laddar" imte ett kvalitetsur. Man vrider upp det.

Så fantastiskt! Ungefär på samma sätt som när man ska ringa ett samtal ned telefonen - veva några varv så får du prata med växeltelefonisten. Eller när du ska köra bil - snurra några varv så motorn hostar igång. Eller matlagning - vrid på kaninen några varv över lägerelden så är det snart klart!

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul som sportklocka om den inte var beroende av telefonen. Blir lixom meningslöst om man ändå måste ha med sig telefonen ut på träningen då...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle vara kul som sportklocka om den inte var beroende av telefonen. Blir lixom meningslöst om man ändå måste ha med sig telefonen ut på träningen då...

Kör med min som sportklocka, och visst är den till viss del beroende av telefonen.
Men den ger ju fan så mycket mer exakthet än telefonen kan i någon annan träningsapp.
Du ställer ju in vikt/kön/ålder/längd samt att den mäter din puls helt exakt och kalkylerar ut väldigt precist hur mycket kcal du har förbränt och den är mycket mer exakt än vad mätarna är som är på löpbanden på gymmet som brukar ge en glädjemätning.
Men det är ju mer än så, ibland lägger man telefonen på något korkat ställa t.ex. ovanpå hatthyllan när man ska ta på sig jackan eller tappat den i soffan och glömmer den, klockan kan ju söka upp telefonen åt en även om telefonen är på ljudlös väldigt användbart i vardagen speciellt när man är lite stressad till jobb eller sådant. Finns rätt mycket mer att skriva, men hoppas att det kan ge dig lite mer info vid ev köp.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Kör med min som sportklocka, och visst är den till viss del beroende av telefonen.
Men den ger ju fan så mycket mer exakthet än telefonen kan i någon annan träningsapp.
Du ställer ju in vikt/kön/ålder/längd samt att den mäter din puls helt exakt och kalkylerar ut väldigt precist hur mycket kcal du har förbränt och den är mycket mer exakt än vad mätarna är som är på löpbanden på gymmet som brukar ge en glädjemätning.
Men det är ju mer än så, ibland lägger man telefonen på något korkat ställa t.ex. ovanpå hatthyllan när man ska ta på sig jackan eller tappat den i soffan och glömmer den, klockan kan ju söka upp telefonen åt en även om telefonen är på ljudlös väldigt användbart i vardagen speciellt när man är lite stressad till jobb eller sådant. Finns rätt mycket mer att skriva, men hoppas att det kan ge dig lite mer info vid ev köp.

Alla dessa funktioner kan en vanlig sportklocka för 500kr. Den blir ju helt dum om man inte har telefonen med sig. Jag har redan en pulsklocka med pulsband som ger "exakt" kaloruförbränning (detta är ren bullshit för alla dessa produkter ger bara en indikation på kaloriförbränningen utifrån en algoritm, inte utifrån några faktiska mätvärden, kaloriförbränning er väldigt individuellt).

Jag vill ha en smart klocka som är helt fristående från telefonen vid behov, har eget sim-kort, kan köra musik genom den direkt, kan köra löpappen utan att behöva synka datat med telefon eller dator i efterhand m.m. Hela tanken är ju att man ska slippa ha med sig telefonen till träningen. Det kanske finns en sån produkt redan, jag har dålig koll

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff:

Som sagt finns fortfarande mer funktioner som inte din pulsmätare har eller klarar av. 500kr är inte mycket, inte 1594kr för en Apple Watch heller. men skulle ta rätt lång tid att beskriva alla funktioner och rabbla upp det. men nej tyvärr har den inte eget simkort så man behöver inte 2 abonnemang på sig. Men den är helt vattentät även om Apple själva inte vill lämna garantier på det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Playboy_1338:

@BrottOchStraff:

Som sagt finns fortfarande mer funktioner som inte din pulsmätare har eller klarar av. 500kr är inte mycket, inte 1594kr för en Apple Watch heller. men skulle ta rätt lång tid att beskriva alla funktioner och rabbla upp det. men nej tyvärr har den inte eget simkort så man behöver inte 2 abonnemang på sig. Men den är helt vattentät även om Apple själva inte vill lämna garantier på det.

Lycka till att handla Watch för 1594;-

Visst att den sannolikt klara en dusch och lite plaskande men "helt vattentät"..? 😁

Troll much?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon96120:

Lycka till att handla Watch för 1594;-

Visst att den sannolikt klara en dusch och lite plaskande men "helt vattentät"..? 😁

Troll much?

Skickades från m.sweclockers.com

Media markt sålde ut klockorna på rea för 3690kr minus moms = 3690x0,8 = 2952 före skatt och arbetsgivare avgift, 2952x0,54% =1594,08kr Så mitt pris blev 1594,08kr men jag räknar inte ÖREN.

Sen vad gäller vattentäthet finns det mycket tester på, trycktest till 40 meter https://www.youtube.com/watch?v=kJFci42OO7c

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. Den är seriös och jag är varken spydig eller ironisk.

Vad ska man ha en Apple watch till? Jag har förstått att man kan smsa med den och använda den som ett träningsverktyg. Gissningsvis kan man läsa mailen på den också. Finns det något syfte utöver det? Allt det här klarar ju mobiltelefonen av. Jag tycker inte det är speciellt jobbigt att ta upp den ur fickan och kolla mail etc.

Jag förstår att church of st. Jobs tycker det är kul (vilket är OK), men för oss som har en normal relation till Apple, finns det någon som helst motivering att handla en Apple watch? (Jag tycker inte den är snygg och jag har inget armbandsur som det är).

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Jag har en fråga. Den är seriös och jag är varken spydig eller ironisk.

Vad ska man ha en Apple watch till? Jag har förstått att man kan smsa med den och använda den som ett träningsverktyg. Gissningsvis kan man läsa mailen på den också. Finns det något syfte utöver det? Allt det här klarar ju mobiltelefonen av. Jag tycker inte det är speciellt jobbigt att ta upp den ur fickan och kolla mail etc.

Jag förstår att church of st. Jobs tycker det är kul (vilket är OK), men för oss som har en normal relation till Apple, finns det någon som helst motivering att handla en Apple watch? (Jag tycker inte den är snygg och jag har inget armbandsur som det är).

Din fråga borde väl snarare vara vad ska någon med en smart watch till... Det finns ju Samsung Gear, Peble, Asus watch etc....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Playboy_1338:

Media markt sålde ut klockorna på rea för 3690kr minus moms = 3690x0,8 = 2952 före skatt och arbetsgivare avgift, 2952x0,54% =1594,08kr Så mitt pris blev 1594,08kr men jag räknar inte ÖREN.

Sen vad gäller vattentäthet finns det mycket tester på, trycktest till 40 meter https://www.youtube.com/watch?v=kJFci42OO7c

Underligt räknat, men ok om du tycker det känns korrekt och bra så. 👍

Ja alltså hyfsat vattentät kan man ju förvänta sig.. Jag hade faktiskt inte sett videon du länkade eller motsvarande; klockan verkar ju klara sig bra under vatten. Personligen skulle jag nog ändå välja att ta av mig den vid simning. Eller egentligen; att den inte beskrivs som vattentät av Apple är en av de viktigare nackdelarna för varför jag inte köpt någon. Inte den största, men en av..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Armbandsur ja tack, Apple Watch nej tack. Svårt och vara utan klocka, Mycket behagligt att bara kunna kasta en blick på armen för att se tiden. Men sitta o fippla med den för att se medelanden och grejer kan jag inte känna något behov av.