Raspberry pi 2 orkar inte driva alla usb tillbehör.

Permalänk
Medlem

Raspberry pi 2 orkar inte driva alla usb tillbehör.

Hejsan

Jag har ett litet problem med min Raspberry pi 2. Jag använder den tillsammans med en usb hubb som jag har kopplat 4 grejer till. Jag har tangentbord och mus samt 2 st usb minnen kopplat till hubben sen så har jag en wifi dongel kopplat till usb porten på själva raspberryn. Har även 2 lediga portar på enheten. Jag har märkt att den inte orkar driva alla dessa tillbehör samtidigt. Men det konstiga är att min Raspberry pi 1 klarar alla tillbehör samtidigt utan problem.

För jag har ju hört att rpi 2 ska ge mer ström ur sina portar än vad rpi 1 gör. Är det så att det är nåt fel med min rpi 2 på nåt sätt?

Jag stör mig jättemycket på detta så jag vore jätte tacksam för hjälp

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Vad har du för strömadapter? Hur många A?
RPI2 har ju en quad core cpu, och den vill ha minst 2A har jag för mig, men du kanske behöver ännu mer pga alla tillbehör.

Permalänk
Medlem

Antagligen så behöver du byta nätadapter till en som ger mer ström; Pi2an drar ju mer ström i sig än vad Pi1an gör.

Alternativt skaffar du en strömsatt (aktiv) USB-hubb.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vad har du för strömadapter? Hur många A?
RPI2 har ju en quad core cpu, och den vill ha minst 2A har jag för mig, men du kanske behöver ännu mer pga alla tillbehör.

Jag har en adapter som ligger på 2,4 A så det borde ju räcka.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag har en adapter som ligger på 2,4 A så det borde ju räcka.

Räcker för RPI'n, men uppenbarligen inte för alla tillbehör.
Enklast är nog att skaffa en strömsatt USB-hubb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Räcker för RPI'n, men uppenbarligen inte för alla tillbehör.
Enklast är nog att skaffa en strömsatt USB-hubb.

Tycker det verkar konstigt för rpi 1 klarar ju det, kan det va så att rpi 1 ger mer ström till sina portar eftersom den drar mindre ström i allmänhet?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jag hade samma problem, för mig var det inte adaptern utav kabeln jag använde. De flesta tunna micro-usb kablar agerar som motstånd och strömmen kommer inte fram! Skaffar man en tjock sladd som helst bara kan ladda och inte överföra data så hjälper det.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag hade samma problem, för mig var det inte adaptern utav kabeln jag använde. De flesta tunna micro-usb kablar agerar som motstånd och strömmen kommer inte fram! Skaffar man en tjock sladd som helst bara kan ladda och inte överföra data så hjälper det.

Jag använder en strömadapter med fastkabel så det är ju inte det som är problemet just nu :/

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag använder en strömadapter med fastkabel så det är ju inte det som är problemet just nu :/

Det är tyvärr ingen garanti. RPi2 drar ju lite mer ström än RPi1 så det kan vara så att spänningsfallet i kabeln blir lite, lite för stort för att det skall fungera med alla prylar inkopplade.

Om jag inte minns fel så går det att öka max-strömmen genom att ändra ett värde i en config-fil. Jag har tyvärr inte grejerna framför mig just nu men googla på "raspberry pi usb current" eller liknande så hittar du det snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är tyvärr ingen garanti. RPi2 drar ju lite mer ström än RPi1 så det kan vara så att spänningsfallet i kabeln blir lite, lite för stort för att det skall fungera med alla prylar inkopplade.

Om jag inte minns fel så går det att öka max-strömmen genom att ändra ett värde i en config-fil. Jag har tyvärr inte grejerna framför mig just nu men googla på "raspberry pi usb current" eller liknande så hittar du det snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej får ta och göra det då Tror du att det går att mäta strömmen och spänningen i usb porten med multimeter ?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Ofta är det väldig skillnad på det som skrivs i Ampere på laddaren och vad den klarar av.

Har du testat en bättre laddare?
Annars blir det en strömsatt USB hub som gäller.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Okej får ta och göra det då Tror du att det går att mäta strömmen och spänningen i usb porten med multimeter ?

För att mätningen skall ha någon relevans så måste du göra den under belastning och det kan bli lite knivigt. För att mäta strömmen måste man koppla mätaren i serie med förbrukarna och det vet jag inte hur man gör utan att offra en kabel eller liknande.

Spänningen bör det däremot inte vara några problem att mäta. Bara koppla in allt och peta dit proberna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det får väl anses som självklart sen flera år tillbaks att man använder en USBhubb med egen strömförsörjning för att ansluta tillbehör till en Pi...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hejsan

Jag har ett litet problem med min Raspberry pi 2. Jag använder den tillsammans med en usb hubb som jag har kopplat 4 grejer till. Jag har tangentbord och mus samt 2 st usb minnen kopplat till hubben sen så har jag en wifi dongel kopplat till usb porten på själva raspberryn. Har även 2 lediga portar på enheten. Jag har märkt att den inte orkar driva alla dessa tillbehör samtidigt. Men det konstiga är att min Raspberry pi 1 klarar alla tillbehör samtidigt utan problem.

För jag har ju hört att rpi 2 ska ge mer ström ur sina portar än vad rpi 1 gör. Är det så att det är nåt fel med min rpi 2 på nåt sätt?

Jag stör mig jättemycket på detta så jag vore jätte tacksam för hjälp

Tack på förhand

Kan du undvara ett usb minne så kan du kanske koppla allt direkt till till pi:n? kanske med en eller två kortare usbsladdar om allt inte får plats direkt i uttagen. Annars så om du vill ha mer än fyra saker inkopplade så bör du kanske skaffa en strömsatt usbhubb.

Vet du vad det är för märke/modell på usbhubben och usbladdaren du använder?
Du kan ju ta dig förbi Ikea och köpa deras Koppla USB laddare för 79:-. Har visat sig fungera riktigt bra (trots vad jag svamlade om den i någon tidigare tråd...)

Skrivet av zarkov:

Det är tyvärr ingen garanti. RPi2 drar ju lite mer ström än RPi1 så det kan vara så att spänningsfallet i kabeln blir lite, lite för stort för att det skall fungera med alla prylar inkopplade.

Om jag inte minns fel så går det att öka max-strömmen genom att ändra ett värde i en config-fil. Jag har tyvärr inte grejerna framför mig just nu men googla på "raspberry pi usb current" eller liknande så hittar du det snabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

editera /boot/config.txt

och lägg till

max_usb_current=1 safe_mode_gpio=4

(tror att den andra raden bara behövs om firmware:et inte har uppdaterats på ett tag.)

Skrivet av jeffan97:

Okej får ta och göra det då Tror du att det går att mäta strömmen och spänningen i usb porten med multimeter ?

Antingen så kan man skarva en usbsladd och mäta på den, eller skaffa en "USB Charger doctor" från Kina för ingenting. Problemet med alternativ två är att den drivs via USB:n och värdena kommer inte bli korrekta. Testade precis att seriekoppla två och den sista visar 0,11 färre volt, och 0,02 färre ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Antingen så kan man skarva en usbsladd och mäta på den, eller skaffa en "USB Charger doctor" från Kina för ingenting. Problemet med alternativ två är att den drivs via USB:n och värdena kommer inte bli korrekta. Testade precis att seriekoppla två och den sista visar 0,11 färre volt, och 0,02 färre ampere.

Fast det är ju väntat? Du har ett spänningsfall över den första enheten, bland annat via kontakten, och du förbrukar 0.02A mindre iom att den ena förbrukaren sitter före mätaren. Är det repeterbart som resultat, alltså, att de visar samma siffror oavsett vilken som sitter först, så är det riktigt imponerande. Jag räknade med betydligt större felvisning. Jag har en annan variant på samma typ av mätare, så jag vet ungefär vad de kostade, och för de pengarna är 5% felmarginal det minsta jag räknade med. Dina siffror indikerar att det är betydligt mindre än så...

Skrivet av HenKenny:

Ofta är det väldig skillnad på det som skrivs i Ampere på laddaren och vad den klarar av.

Det beror nog mycket på vad det är för laddare. Jag har ett par Samsung, en Philips, och en Nokia. De levererar vad de säger att de ska, med bred marginal. Sen har jag ett par billiga kineser i bilen. De levererar inte i samma utsträckning, och blir varma när man försöker sig på den typen förbrukare. Så det är som du skriver, "bättre" laddare kan vara lösningen, beror ju på vad man använder i dag.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

max_usb_current=1 safe_mode_gpio=4

Jag kan inte hitta dem config.txt filen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

max_usb_current=1 safe_mode_gpio=4

Jag kan inte hitta dem config.txt filen

Skriv in själv.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Skriv in själv.

Oj jag skrev fel XD Jag menade max_usb_current, den verkar inte finnas i config.txt Får leta en gång till

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Oj jag skrev fel XD Jag menade max_usb_current, den verkar inte finnas i config.txt Får leta en gång till

Skriv in raden själv i config.txt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Skriv in raden själv i config.txt.

Jaha så man kan skriva in saker själv åxå? Antar att det bara är till att skriva det nånstans i config.txt filen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jaha så man kan skriva in saker själv åxå? Antar att det bara är till att skriva det nånstans i config.txt filen

Ja.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.