Permalänk
Medlem

Bootbar OS på DVD skiva

Tjena på er

Vet inte hur jag skall förklara detta för er på ett sätt så ni förstår vad jag är ute efter men gör ett tappert försök iaf

För många år sen så använde jag mig utav en dvd skiva som jag använda mig utav när jag ville ta bort skrivskyddade
filer och kataloger som är låsta i windows. t.ex windows.old katalogen som man inte kan ta bort på ett enkelt sätt
använde då denna bootbara dvd med nått som liknar linux alltså hela Op. systemet var alltså installerat på just denna
dvd skiva så när man väl kom in så kom man åt alla hårddiskar och kunde lätt ta bort kataloger och filer men kommer
inte ihåg vad detta OS hette.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem

åhhh... vänta ska kolla...
Det finns ett program som gör allt från usb till cd skivor bootbara... jag måste messa snabbt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Dan var vaken. Det heter Rufus. Man gör bootbara usb med iso img.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Menar du t.ex. Linux Mint Live ?
https://www.linuxmint.com/download.php
Ladda hem Cinnamon 32-bit om du inte vet vad du ska välja, bränn och boota från skivan utan att välja installation.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Knoppix? Eller någon annan Linux Live CD

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Knoppix? Eller någon annan Linux Live CD

Japp Knoppix var det jag menade... kanon tack för hjälpen

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem

@Guffe75:
Jag skulle rekommendera SystemRescueCD för ändamålet

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@Guffe75: Eller så startat du om i felsäkert läge, tar ägarskap på filer/kataloger och sedan raderar du dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net