Kommer Be Quiet! Pure Rock böja/skada Skylake processor?

Permalänk
Medlem

Kommer Be Quiet! Pure Rock böja/skada Skylake processor?

Är det säkert att använda en Be Quiet! Pure Rock med Skylake i7-6700k eller riskerar man att skada/böja cpun?
Monteringen verkar skilja mycket jämfört med tex CM 212 Evo, vilken är säkrast?

Permalänk
Medlem

Enligt Be Quiet själva så är den helt säker för LGA 1151.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag monterade en på min 6600k utan problem. Men monteringen kräver att man skruvar lite under moderkortet.

Permalänk

Ingen aning. Monterade min på en i5 4460 vilket inte är en Skylake. Där var det iaf inga problem. Skylake är ju tunnare och mer ömtålig antar jag. Finns ju en del skriverier om det: Intel Skylake för LGA 1151 kan skadas av vissa processorkylare Men det hela kanske löser sig genom att inte skruva åt skruvarna som håller kylaren på plats alltför hårt mot processorn vid montering.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ingen aning. Monterade min på en i5 4460 vilket inte är en Skylake. Där var det iaf inga problem. Skylake är ju tunnare och mer ömtålig antar jag. Finns ju en del skriverier om det: Intel Skylake för LGA 1151 kan skadas av vissa processorkylare Men det hela kanske löser sig genom att inte skruva åt skruvarna som håller kylaren på plats alltför hårt mot processorn vid montering.

Skulle ej rekommendera att montera en tornkylare så att det kan bli ojämn belastning om moderkortet monteras lodrätt som det görs i de flesta chassin.

Bästa är väl att slänga iväg ett mail till tillverkaren om man är osäker, så har man allt vad gäller garantier på det torra.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Be Quiet - I7 6700k - inga problem
Sen är de såklart Fractal Nano S

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Avstängd

Jag kör med samma kylare och 6700k, fungerar bra!