4790k går varm 2 månader efter kylarpasta bytte

Permalänk

4790k går varm 2 månader efter kylarpasta bytte

har nu fått näst intill smådamp på min dator då igår jag såg att mina temp var lite väl höga så för skojs skull drog jag igång linx och realtemp och jovisst så trottla han vilket han aldrig gjort innan! jag äger en 4790k 4.5 ghz @1.280v vilken han hadde en temp på 85c men vilket fall som helst trottla den inte.

bytte kylarpasta för ca 2 månader sedan till noctua n1 h1
har även alltid haft en kall kylare och en temp som gått till 80c på mindre än vad xtu hinner läsa av (http://s15.postimg.org/nuj63frij/temps.png) includerade en bild på hur tempen ser ut, (stock volt och frekvens 1.2v och notera hur den hoppar 10c, idle temp 45c) fick först även skruva ner volten till 1.2v då han gick på 1.280v fortfarande efter en reset i bios?!men hur som helst så har jag bytt kylarpasta minst 7 ggr då föregående processorn gjorde detsamma, andvänd mig av ärtstorleken och fått en fin utstryckning över hela processorn.

min plan är att antingen bytta moderkortet då han kanske fukkar up singnalen som kmr från processorn
eller så är det kylaren men tror ej det då han är kall ända in i botten av kylarfoten
tanken är också att man ska testa original kylaren och se vad tempen blir.

så några tips på förslag vad man kan göra för att utesluta en del saker skulle vara bra.

lite info
4790k deliddad
msi z87 g43 non gaming
hyper 212 evo
cm scout 2 advanced

Permalänk
Inaktiv

Hyper 212 är en kompetent krigare, för sitt pris. Jag har inte förstått hypen med denna kylare. Det finns andra lösningar som är betydligt bättre, både luft och vatten, men 212'an är bra för sitt pris.

http://www.sweclockers.com/test/18610-billiga-luftkylare-fran...

Har du tillgång till någon annan kylare du kan pröva? I och med den fina OC'n så hade jag själv prövat vatten, men kanske en Noctua NH-D14 eller D15 vore något att pröva, om du har en polare som kan låna ut? Har du utrymmesbegränsning så skulle jag rekommendera H80i (120mm) eller H90i (140mm) som är AIO av Corsair. Båda fungerade ypperligt för mitt 6700k utan OC. Kör just nu H110i GTX som är 280mm AIO. Kanske något av detta skulle vara av nytta?

Permalänk
Avstängd

Kör min 4790K i 4.4GHz, 1.180v ingen Delid eller så.
Med Hyper 212+ och har inga problem med temp eller throttling. Pastan applicerades vid montering vilket är väl.. 1½ år sedan.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

@KaffeMedKotlett: jo men grejen är det att tempen har höjt med 20c på 2 månader och att han ej är varm, men man skulle kunna prova en polares som har den föregående varianten av hyper 212 evo men han är ett rent rövhål som inte lånar ut ett piss så det sket sig lite. men som du säger kanske vattenkylning vore nåt men då ej ekonomin tillåter det så letar jag en enklare lösning då jag är rätt säker på att nuvarande kylaren ska pallra med lite värmeutveckling rätta mig om jag har fel.

Permalänk

@Lothbrok: ungefär hur varm blir han? kör precis en stresstest nu på 1.17v och han landade på 80c nu samt 4.4 ghz låst

Permalänk
Medlem

Om du bytt pasta och sedan så har tempen ökat med 20 grader över 2 mnd + att kylaren är sval så låter det enligt mig som att kylaren inte har bra kontakt med CPU.

Vad har du för pasta under IHS? Det kan bli rätt varma punkter unders IHS. Om du använder en vanlig pasta (noctuas pasta är t.ex dålig att ha där men jättebra att ha På IHS) under ihs så kommer den brännas efter ett tag. Om det är fallet så är det därför dina temps är höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Skrivet av grimboso:

Om du bytt pasta och sedan så har tempen ökat med 20 grader över 2 mnd + att kylaren är sval så låter det enligt mig som att kylaren inte har bra kontakt med CPU.

Vad har du för pasta under IHS? Det kan bli rätt varma punkter unders IHS. Om du använder en vanlig pasta (noctuas pasta är t.ex dålig att ha där men jättebra att ha På IHS) under ihs så kommer den brännas efter ett tag. Om det är fallet så är det därför dina temps är höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja asså kylet har alltid varit kallt men bytte till h100i, och kom fram till som du säger att noctuas kylarpasta bränner eller nåt för att jag såg ingen direkt någon förändring i temp förän jag tog ner h100i igen och la om pastan under ihs vilket jag inte gjorde först så frågan är ju hur länge det kmr fungera nu :/ men vilken pasta rekomenderar du att ha under ihs då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jellycream4me:

Ja asså kylet har alltid varit kallt men bytte till h100i, och kom fram till som du säger att noctuas kylarpasta bränner eller nåt för att jag såg ingen direkt någon förändring i temp förän jag tog ner h100i igen och la om pastan under ihs vilket jag inte gjorde först så frågan är ju hur länge det kmr fungera nu :/ men vilken pasta rekomenderar du att ha under ihs då?

Coollaboratory liquid ultra - http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/
Denna är i princip den enda vettiga att använda UNDER IHS. Den kan du dock INTE använda mellan CPU och kylare då det är flytande gallium och det förstör aluminium (man använder det bl.a till kemisk svetsning). Då det inte är Alu i verken cpu'n eller IHS så gör det dock inget och den är typ gjord för att ha där. Även silicon lotteri använder denna.

Eftersom ytan mellan cores och IHS är så liten vill du ja en pasta med hög värmeledningsförmåga och denna har vunnit alla tester jag läst. Om du läser på tex OCNs forum om delidding kommer du se att alla kör med CLU / CLP under IHS. Det är liquid ultra och liquid PRO ( föregångaren till liquid ultra ).

Du kan se i min sig hur bra temps jag får med den + delid

Edit: stod visst inte. Vid spelande ligger CPU på ca 40-45 grader.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz