Identifiering av liten brun spindel med konstiga prickar

Permalänk
Medlem

Identifiering av liten brun spindel med konstiga prickar

Hej! Såg att flera lyckats få spindlar identifierade här på swec, så tänker ge det ett försök.

Någon som vet vad detta kan vara för en liten krabat?
Han levde och gick iväg, men fick ingen fin bild på sötnosen när han gick iväg.

Den är väldigt liten, underlaget är texturen på en gummilåda.

En till:

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Du hittade alltså den där hemska saken, förmodligen hemma, och plockar då fram kameran för att dokumentera fyndet och låter den sen carry on about its day?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Om ingen här lyckas så finns det alltid Reddit : https://www.reddit.com/r/whatsthisbug

Permalänk

Är det hemma hos dig? Har du gjort det enda rätta än och bränt ner huset?

Permalänk
Medlem

Städade under sängen och hittade 2-3 stycken såna här. Hoppas mest på att deras mamma inte bor där också...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Städade under sängen och hittade 2-3 stycken såna här. Hoppas mest på att deras mamma inte bor där också...

Sleep tight

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Städade under sängen och hittade 2-3 stycken såna här. Hoppas mest på att deras mamma inte bor där också...

du ska nog städa oftare sen i ditt nya hus, efter du bränt ner det du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

du ska nog städa oftare sen i ditt nya hus, efter du bränt ner det du har

Nja, städar under sängen (drar fram den och dammsuger) varannan månad typ.
Ska man behöva gör sånt oftare?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nja, städar under sängen (drar fram den och dammsuger) varannan månad typ.
Ska man behöva gör sånt oftare?

Det är meningen att man ska dammsuga upp krypen, inte be dem flytta på sig medan man städar

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Det är meningen att man ska dammsuga upp krypen, inte be dem flytta på sig medan man städar

Låter taskigt. Jag brukar faktiskt låta spindlar vara. Dom är ju nyttodjur som käkar annan ohyra. Tanken på att nån tjock spindelmamma legat och tryckt ut 200 sånnahär under min säng kan dock eventuellt fått mig att tänka om.

Kan dom ta sig in i madrassen tror ni? :x

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Låter taskigt. Jag brukar faktiskt låta spindlar vara. Dom är ju nyttodjur som käkar annan ohyra. Tanken på att nån tjock spindelmamma legat och tryckt ut 200 sånnahär under min säng kan dock eventuellt fått mig att tänka om.

Kan dom ta sig in i madrassen tror ni? :x

Se positivt på det.. du kanske vaknar med superkrafter å kan rädda oss från brottslingarna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Irriterande småkryp
Beskrivning: Flyger/kryper in i <valfri kroppsöppning> och/eller suger blod och/eller surrar omkring någon stans i rummet och förhindrar en från att sova.

Spindel
Beskrivning: Sitter tyst i ett hörn större delen av tiden och käkar ovanstående småkryp.

Jag vet vilken jag föredrar att ha i min lägenhet i alla fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Irriterande småkryp
Beskrivning: Flyger/kryper in i <valfri kroppsöppning> och/eller suger blod och/eller surrar omkring någon stans i rummet och förhindrar en från att sova.

Spindel
Beskrivning: Sitter tyst i ett hörn större delen av tiden och käkar ovanstående småkryp.

Jag vet vilken jag föredrar att ha i min lägenhet i alla fall.

Exakt!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Har ingen åsikt om spindlar, vill egentligen inte ha några småkryp i huset. Men jag tror att detta är en fettspindel (klotspindel).

Fettspindel

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Har ingen åsikt om spindlar, vill egentligen inte ha några småkryp i huset. Men jag tror att detta är en fettspindel (klotspindel).

Fettspindel

Jaaa, jomen det måste det ju vara. Den har ju samma bumps bak och samma färg.

Tack!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Irriterande småkryp
Beskrivning: Flyger/kryper in i <valfri kroppsöppning> och/eller suger blod och/eller surrar omkring någon stans i rummet och förhindrar en från att sova.

Spindel
Beskrivning: Sitter tyst i ett hörn större delen av tiden och käkar ovanstående småkryp.

Jag vet vilken jag föredrar att ha i min lägenhet i alla fall.

Sen är ju frågan om det 2016 är rimligt att sitta och planera ett litet ekosystem hemma för att bli av med ohyra

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naga:

Sen är ju frågan om det 2016 är rimligt att sitta och planera ett litet ekosystem hemma för att bli av med ohyra

Inte alls, det är jag för lat för. Det är just därför jag föredrar spindlar då de kräver minst uppmärksamhet och ansträngning av att ha i huset.

Föredrar katter framför hundar av samma anledning.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jaaa, jomen det måste det ju vara. Den har ju samma bumps bak och samma färg.

Tack!

Hoppas det inte är en mamma med i bilden alla fall

"Spindelns ägg är ljusröda och läggs i klumpar om 100 – 150 ägg som skyddas av en klibbig kokong."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hej! Såg att flera lyckats få spindlar identifierade här på swec, så tänker ge det ett försök.

Någon som vet vad detta kan vara för en liten krabat?
Han levde och gick iväg, men fick ingen fin bild på sötnosen när han gick iväg.

Den är väldigt liten, underlaget är texturen på en gummilåda.

http://i.imgur.com/hzshEGi.jpg

En till:
http://i.imgur.com/ZtwCbRI.jpg

Vacker skapelse.

Skrivet av Nietszche:

Är det hemma hos dig? Har du gjort det enda rätta än och bränt ner huset?

Döda kännande varelser som dessutom fungerar som städare? Med samma resonemang så tycker jag att det låter bättre att bränna ner hus fyllda med människor i dom eftersom människan är mer destruktiv än någon annan varelse som dessutom knappast tillför något positivt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nja, städar under sängen (drar fram den och dammsuger) varannan månad typ.
Ska man behöva gör sånt oftare?

En gång i veckan, eller max varannan vecka kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Du hittade alltså den där hemska saken, förmodligen hemma, och plockar då fram kameran för att dokumentera fyndet och låter den sen carry on about its day?

...det är ju bara en liten spindel.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Nja, städar under sängen (drar fram den och dammsuger) varannan månad typ.
Ska man behöva gör sånt oftare?

En gång i månaden är väl att rekommendera.

Dock personligen så dammsuger jag under sängen varje gång jag dammsuger, dvs varannan vecka.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hej! Såg att flera lyckats få spindlar identifierade här på swec, så tänker ge det ett försök.

Någon som vet vad detta kan vara för en liten krabat?
Han levde och gick iväg, men fick ingen fin bild på sötnosen när han gick iväg.

Den är väldigt liten, underlaget är texturen på en gummilåda.

Skulle kunna vara en fettspindel https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fettspindel

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |