har fått nytt jobb och kan inte tidsrapportera via min nokiatelefon

Permalänk

har fått nytt jobb och kan inte tidsrapportera via min nokiatelefon

på mitt nya jobb så ska man rapportera sina arbetstider på internet. min telefon är en smartphone men det är en äldre model, nokia c7 heter den och jag kan inte logga in på sidan där man rapporterar.

jag har kollat i manualen men jag hittar inget som kan hjälpa mig.
jag har wifi anslutet till mobilen men när jag besöker någon sida på internet så ser det väldigt illa ut, man kan inte se nått knappt och som sagt, jag kan inte ens logga in på sidan där jag rapporterar mina arbetstider

om någon kunde hjälpa mig med detta så vore jag jätte-tacksam

Permalänk
Medlem

Prova att ladda ner Opera Mini. Den webbläsaren finns för symbian och är rätt så modern.

m.opera.com

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Har du Symbian eller Bella på den?

Permalänk
Medlem

Be din arbetsgivare stå för en nyare telefon eller dator av något slag. Om de inte vill det så ska du sluta rapportera. Möjligen rapportera på vanligt papper och skriva ut och ge dem. Du ska inte personligen behöva köpa nya grejer för att kunna rapportera något som jobbet kräver av dig. Då ska de stå för en enhet som du behöver för att kunna utföra ditt jobb.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av ares93:

Prova att ladda ner Opera Mini. Den webbläsaren finns för symbian och är rätt så modern.

m.opera.com

Skrivet av kissekotten4:

Har du Symbian eller Bella på den?

jag har symbian och jag har laddat ner opera mini som en sis-fil. hur installerar jag det på min nokia c7 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag har symbian och jag har laddat ner opera mini som en sis-fil. hur installerar jag det på min nokia c7 då?

Det är bara att trycka på .sis-filen i filhanteraren så ska installationen dra igång.
Vill sig inte Opera Mini kan du testa Opera Mobile också. Minns inte vilken av dom som funkar bäst men jag brukar installera bägge två.

Annars kan du ju testa att uppdatera operativsystemet till Nokia Belle (din C7 ska stödja det, det är också Symbian fast Nokia tog bort Symbian ur namnet). I samband med det bör även browsern uppdateras vilket kan göra att det kommer gå att tidsrapportera efter det.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Det är bara att trycka på .sis-filen i filhanteraren så ska installationen dra igång.
Vill sig inte Opera Mini kan du testa Opera Mobile också. Minns inte vilken av dom som funkar bäst men jag brukar installera bägge två.

Annars kan du ju testa att uppdatera operativsystemet till Nokia Belle (din C7 ska stödja det, det är också Symbian fast Nokia tog bort Symbian ur namnet). I samband med det bör även browsern uppdateras vilket kan göra att det kommer gå att tidsrapportera efter det.

finns inget program på min dator som stödjer sis filer. den vill att jag väljer i en lista. hur gör jag?
jag kan inte uppgradera operativet heller. sökning efter uppgraderingar misslyckas och det står att jag aldrig har uppdaterat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

finns inget program på min dator som stödjer sis filer. den vill att jag väljer i en lista. hur gör jag?

Va dator? Nej jag menar förstås filhanteraren i telefonen.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Va dator? Nej jag menar förstås filhanteraren i telefonen.

ok men jag vet inte hur jag ska hitta sis-filen på telen. jag satte i ett minneskort från en kamera och lade den där men jag vet inte hur jag hittar minneskortet.

edit: hittade sis-filen men installationen stöds ej. testar mobile-versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

ok men jag vet inte hur jag ska hitta sis-filen på telen. jag satte i ett minneskort från en kamera och lade den där men jag vet inte hur jag hittar minneskortet

Om du lagt den direkt i roten på minneskortet så ska du öppna filhanteraren i telefonen och gå in på F: så bör den finnas direkt där utan att behöva gå in i någon undermapp.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Om du lagt den direkt i roten på minneskortet så ska du öppna filhanteraren i telefonen och gå in på F: så bör den finnas direkt där utan att behöva gå in i någon undermapp.

vad ska det va för filtyp på mobile-versionen då? den jag tog ner var en rar och en massa filer kom upp efter upppackingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

vad ska det va för filtyp på mobile-versionen då? den jag tog ner var en rar och en massa filer kom upp efter upppackingen

Då har du nog tagit ner fel fil, den ska också vara .sis
Denna ska du ha: http://www.opera.com/download/get.pl?sub=++++&id=34414&locati...

Testade du med mini-versionen först förresten?

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Då har du nog tagit ner fel fil, den ska också vara .sis
Denna ska du ha: http://www.opera.com/download/get.pl?sub=++++&id=34414&locati...

Testade du med mini-versionen först förresten?

installerat och det går att logga in men längre kommer jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

installerat och det går att logga in men längre kommer jag inte..

Vad mer skulle hända då?

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Vad mer skulle hända då?

jag ska kunna se mina arbetspass ock klicka på dom. det är så jag rapportera mina arbetstider men inget händer när jag klickar på dom.
edit: nu gick det! jag tror det ska funka nu tack som f*n!!!
ska bara komma på hur jag sparar inlogget för det är ett helvete att skriva in alla siffror och bokstäver på dom där små pekknapparna på skärmen.
done and done! tack ännu en gång! du har räddat mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag ska kunna se mina arbetspass ock klicka på dom. det är så jag rapportera mina arbetstider men inget händer när jag klickar på dom.
edit: nu gick det! jag tror det ska funka nu tack som f*n!!!
ska bara komma på hur jag sparar inlogget för det är ett helvete att skriva in alla siffror och bokstäver på dom där små pekknapparna på skärmen.
done and done! tack ännu en gång! du har räddat mig

Låter lovande Kul att se andra som kör Symbian. Jag kör det fortfarande dagligen
Såvitt jag kan minnas ska det finnas funktion för att spara lösenordet i Opera (antingen Mini eller Mobile, eller kanske båda) så det bör inte vara några problem. Annars kan du ju i värsta fall spara det i Symbian's egna anteckningsblock så kan du kopiera det därifrån varje gång.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Låter lovande Kul att se andra som kör Symbian. Jag kör det fortfarande dagligen
Såvitt jag kan minnas ska det finnas funktion för att spara lösenordet i Opera (antingen Mini eller Mobile, eller kanske båda) så det bör inte vara några problem. Annars kan du ju i värsta fall spara det i Symbian's egna anteckningsblock så kan du kopiera det därifrån varje gång.

alltså jag löste det också
nästa grej blir att undersöka om det finns en chrome mobile som funkar, för dom där små knapparna på skärmen är ju ett helvete att använda. alltså när man skriver vilken websida man vill besöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

alltså jag löste det också
nästa grej blir att undersöka om det finns en chrome mobile som funkar, för dom där små knapparna på skärmen är ju ett helvete att använda. alltså när man skriver vilken websida man vill besöka

Tveksamt med Chrome, tror inte det finns tyvärr men du kan ju kolla. Provat att vrida telefonen 90 grader så borde tangentbordet bli större? Eller Opera kanske inte hade stöd för landskapsläge, jag minns inte :/

I annat fall kan du som sagt försöka uppdatera till Nokia Belle där du ska få en nyare browser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag har symbian och jag har laddat ner opera mini som en sis-fil. hur installerar jag det på min nokia c7 då?

Den borde ha startat installationen automatiskt. Men jag erkänner att det var ett antal år sen jag pillade på symbian..

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

http://applist.schumi1331.de/applications/internet

Här finns en del applikationer för symbian 3-telefoner. Testa med Opera (inte Opera Mini, men även UC kan vara ett alternativ för vissa webbplatser. Det är olika. Nu är inte internetsurfning det bästa på dessa men faktum är att epostklienten är bättre för exchange mail...än windows phone, år 2016 i Mars...Hysteriskt. Skulle kunna skriva en roman...

En del har osignerade appar så det betyder att du inte kan installera dessa om du inte har en hackad telefon eller bränt in tredjepartsversions av symbian 3.
Finns riktigt bra sådana här men om du aldrig flashat en lur så har du många timmars läsning...

http://n8delight.blogspot.se

Finns artiklar på www.allaboutsymbian.com och på annat håll.

Vi har flashat ett xxx Symbian 3-telefoner, dvs 808 Pureview, N8, C7, X7, C6-01, E7 och använder dessa återigen varje dag.
Skckat iväg windows phone-lurarna som vi köpte in ett lass av under ett par år som inte klarar av en drös av saker som Symbian klarade av och fortfarande klarar av och kommer klara av när windows mobile har gått i graven .....
PS Android kastades ut här för 4 år sedan pga av säkerhetsskäl, precis av samma skäl som folk gnäller på Windows 10 på pc....en del här använder jollalurar, www.jolla.com

Visa signatur

Gigabyte Z170MX-G5, Intel 6700K, Scythe Ninja, Super Flower Gold 850W, 32GB Geil White Dragon, Asus R9 Nano, Cooltek U3,
Ljud: Asus Essence STX II, Tannoy Reveal 802, Yamaha HS8, Tannoy HS10, XTZ W10.16, Nokia Monster Purity Pro BH-940
Bild: Acer XR 342CK, Philips BDM4065UC, Fujitsu 26 tum IPS

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Tveksamt med Chrome, tror inte det finns tyvärr men du kan ju kolla. Provat att vrida telefonen 90 grader så borde tangentbordet bli större? Eller Opera kanske inte hade stöd för landskapsläge, jag minns inte :/

I annat fall kan du som sagt försöka uppdatera till Nokia Belle där du ska få en nyare browser.

blev bättre när jag vred den men knapparna är fortfarande rätt mini enligt mig, men det funkar så länge.
jag har ju inte så stor display, är säkert därför det blir smått.

hur uppgraderar jag till nokia belle när inte min upgradering på telen hittar nått?
ladda ner separat sis filen igen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

blev bättre när jag vred den men knapparna är fortfarande rätt mini enligt mig, men det funkar så länge.
jag har ju inte så stor display, är säkert därför det blir smått.

hur uppgraderar jag till nokia belle när inte min upgradering på telen hittar nått?
ladda ner separat sis filen igen eller?

Vilken version ligger du på nu? Slå in *#0000# på uppringaren (där du slår in telefonnummer när du ska ringa ett samtal) så kommer versionsnumret och namnet fram.

Permalänk
Medlem

Oj vilken gammal telefon, hur kommer det sig att du fortfarande använder en sån? Inget illa menat bara nyfiken. Går det inte att rapportera via en vanlig dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Oj vilken gammal telefon, hur kommer det sig att du fortfarande använder en sån? Inget illa menat bara nyfiken. Går det inte att rapportera via en vanlig dator?

Jag kan inte tala för TS men jag använder själv också en Symbian-lur dagligen (som jag skrev ovan). Detta då jag tycker att iOS är för nedlåst (gillar inte Apple's ideologi överlag) och Android är fullt med spyware (det kanske iOS också är men har inte läst så mycket om det då det inte intresserar mig från början), de flesta funktioner/appar är molnfokuserade istället för att fungera bra offline, relativt hög säkerhetsrisk p.g.a. den utsträckning det används i men också att Google inte själva har någon kontroll över det kaos de skapat när de gett tillverkarna för mycket frihet.

I övrigt så är det väl också mycket för att jag älskar Nokias oslagbara hårdvarukvalité och fantastiska kameror.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Vilken version ligger du på nu? Slå in *#0000# på uppringaren (där du slår in telefonnummer när du ska ringa ett samtal) så kommer versionsnumret och namnet fram.

det kom upp en himla massa bl a utgåva, mjukvaruversion, datum mjukvaruversion, anpassad version mm.
vad behöver du veta?

Skrivet av motvikt:

Oj vilken gammal telefon, hur kommer det sig att du fortfarande använder en sån? Inget illa menat bara nyfiken. Går det inte att rapportera via en vanlig dator?

jag är inte en sån person som byter telefon varje år. köpte den mest för att jag ville kunna filma i HD. har egentligen inget intresse av internet i telefonen, det använder jag mina datorer till, men nu när jag fick ett jobb där man tidsrapporterar på plats så behövde jag ett fungerande internet i telen. man måste starta igång passet på hemsidan när man börjar jobba och det kan jag inte göra före/efter passet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

det kom upp en himla massa bl a utgåva, mjukvaruversion, datum mjukvaruversion, anpassad version mm.
vad behöver du veta?

jag är inte en sån person som byter telefon varje år. köpte den mest för att jag ville kunna filma i HD. har egentligen inget intresse av internet i telefonen, det använder jag mina datorer till, men nu när jag fick ett jobb där man tidsrapporterar på plats så behövde jag ett fungerande internet i telen. man måste starta igång passet på hemsidan när man börjar jobba och det kan jag inte göra före/efter passet

Om det är ett krav att du ska tidsrapportera på plats så måste ju arbetsgivaren tillhandahålla medel för att kunna göra detta och det bör de rimligtvis göra även om du hade haft den absolut senaste iPhone eller Android telefonen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Om det är ett krav att du ska tidsrapportera på plats så måste ju arbetsgivaren tillhandahålla medel för att kunna göra detta och det bör de rimligtvis göra även om du hade haft den absolut senaste iPhone eller Android telefonen.

det stod som krav i jobbannonsen att man hade en smartphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag kan inte tala för TS men jag använder själv också en Symbian-lur dagligen (som jag skrev ovan). Detta då jag tycker att iOS är för nedlåst (gillar inte Apple's ideologi överlag) och Android är fullt med spyware (det kanske iOS också är men har inte läst så mycket om det då det inte intresserar mig från början), de flesta funktioner/appar är molnfokuserade istället för att fungera bra offline, relativt hög säkerhetsrisk p.g.a. den utsträckning det används i men också att Google inte själva har någon kontroll över det kaos de skapat när de gett tillverkarna för mycket frihet.

I övrigt så är det väl också mycket för att jag älskar Nokias oslagbara hårdvarukvalité och fantastiska kameror.

Riktigt skoj och se att det finns folk som fortfarande använder Symbian! Jag äger en Nokia 808 och det enda som jag saknar för att kunna använda telefonen till vardags är Bankid. Finns det någon lösning för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

det kom upp en himla massa bl a utgåva, mjukvaruversion, datum mjukvaruversion, anpassad version mm.
vad behöver du veta?

Utgåva och mjukvaruversion.

Skrivet av Edgar:

Riktigt skoj och se att det finns folk som fortfarande använder Symbian! Jag äger en Nokia 808 och det enda som jag saknar för att kunna använda telefonen till vardags är Bankid. Finns det någon lösning för detta?

Jag kör också en 808 (körde tidigare N8 väldigt länge, ända sen den släpptes) och är supernöjd! Tyvärr finns det såvitt jag vet inte någon lösning för BankID till Symbian. Personligen gör det mig inget ändå, skulle aldrig låta min telefon sköta en så pass kritisk säkerhetsuppgift då jag inte anser att säkerheten i mobilen känns tillräcklig för en sådan sak.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Utgåva och mjukvaruversion.

utgåva: PR1.01
mjukvaruversion: 012.004

har aldrig uppdaterat nått vad jag vet