Kodi + Moln-server samtidigt?

Permalänk
Medlem

Kodi + Moln-server samtidigt?

Tja!

Har en Raspberry Pi 2 som jag idag använder för Kodi. Fungerar finfint med något ryck/lagg i menyerna ibland men annars fungerar det bra.
Nu på senare tid har jag dock blivit sugen på att försöka mig på någonting nytt med den, bara för att ha någonting att greja med. Först blev jag lite inne på att köra en dual boot av Kodi och typ RetroPi, men nu när jag kollade nätet lite efter vad man kan göra med en Pi2 så hittade jag att man kunde köra en egen moln-lagringstjänst.
Och då fick jag idén: Går det att ha igång Kodi och den här moln-lagringen samtidigt, eller måste man köra en dualboot och hålla på att switcha mellan dem när man vill använda den ena eller andra? Jag vill alltså ha möjlighet till att använda Kodi samtidigt som moln-servern är igång. Går detta att genomföra? I så fall hur?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tja!

Har en Raspberry Pi 2 som jag idag använder för Kodi. Fungerar finfint med något ryck/lagg i menyerna ibland men annars fungerar det bra.
Nu på senare tid har jag dock blivit sugen på att försöka mig på någonting nytt med den, bara för att ha någonting att greja med. Först blev jag lite inne på att köra en dual boot av Kodi och typ RetroPi, men nu när jag kollade nätet lite efter vad man kan göra med en Pi2 så hittade jag att man kunde köra en egen moln-lagringstjänst.
Och då fick jag idén: Går det att ha igång Kodi och den här moln-lagringen samtidigt, eller måste man köra en dualboot och hålla på att switcha mellan dem när man vill använda den ena eller andra? Jag vill alltså ha möjlighet till att använda Kodi samtidigt som moln-servern är igång. Går detta att genomföra? I så fall hur?

Tack på förhand för svar

När du skriver "moln-servern" vad menar du då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Via OSMC så kan du använda retropie utan dualboot. På så sätt har du löst ett problem

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

När du skriver "moln-servern" vad menar du då?

Vad jag menar med moln-server är detta. Egen server för molnlagring helt enkelt
http://lifehacker.com/5821145/how-to-set-up-a-file-syncing-dr...

Skrivet av Snövit:

Via OSMC så kan du använda retropie utan dualboot. På så sätt har du löst ett problem

Ah najs! Det visste jag inte men bra att veta ^^ vet du något om huvudämnet ifall det går att fixa?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@Vompen

Jag kan absolut inte mycket om Linux / Rpi, men det borde väl gå att köra något script som dras igång vid boot om du t ex kör OSMC? Så webbservern ligger och tuggar vid sidan av?
Eller så kanske du får köra allt via Raspbian/Minibian? Köra det som grund för att sedan lägga in OSMC/Openelec på det, samt webbservern. På så sätt får du ju tillgång till alla applikationer utan att boota om. Jag vet dock inte ifall det går, eller ifall pajen orkar ha igång allt det samtidigt?
Det känns ju som om det borde gå, men hur man gör det vettetusan

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@Vompen

Jag kan absolut inte mycket om Linux / Rpi, men det borde väl gå att köra något script som dras igång vid boot om du t ex kör OSMC? Så webbservern ligger och tuggar vid sidan av?
Eller så kanske du får köra allt via Raspbian/Minibian? Köra det som grund för att sedan lägga in OSMC/Openelec på det, samt webbservern. På så sätt får du ju tillgång till alla applikationer utan att boota om. Jag vet dock inte ifall det går, eller ifall pajen orkar ha igång allt det samtidigt?
Det känns ju som om det borde gå, men hur man gör det vettetusan

Precis, första lösningen tycker jag bör funka. Det kan nog bli tungt (beroende på vad för server-lösning man kör) men rent praktiskt borde det ju fungera? Som du säger att servern ligger i bakgrunden och tuggar samtidigt som man kör Kodi.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

OSMC kan köra MySQL enkelt via apt-get, medan OpenElec inte kan det? Enligt vad jag snabbt har läst igenom lite. Om detta nu stämmer vet jag inte riktigt Det bästa du kan göra än att göra en backup av ditt SD-kort och testa dig fram

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Kolla in https://syncthing.net/

Det är som dropbox fast du har kontroll på din data.

EDIT:
Hur man installerar
http://www.htpcguides.com/install-syncthing-raspberry-pi-bitt...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

OSMC kan köra MySQL enkelt via apt-get, medan OpenElec inte kan det? Enligt vad jag snabbt har läst igenom lite. Om detta nu stämmer vet jag inte riktigt Det bästa du kan göra än att göra en backup av ditt SD-kort och testa dig fram

Jag är tyvärr inte så kunnig på området så för min del är det inte så mycket att testa haha, därför jag frågar här efter vägledning

Skrivet av BrusE:

Kolla in https://syncthing.net/

Det är som dropbox fast du har kontroll på din data.

EDIT:
Hur man installerar
http://www.htpcguides.com/install-syncthing-raspberry-pi-bitt...

Ja jo, jag har sett några alternativt dels det du länkade och dels det jag själv länkade. Frågan är mer om man kan köra en sådan lösning i bakgrunden samtidigt som man kör Kodi? För problemet med att köra dem en i taget är att jag vill ju ha molnlagringen igång 24/7, och om jag vill kolla film i Kodi och måste avsluta molnet så dör det ju och syncar inte = inte så smidigt.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Har fortsatt leta runt lite på nätet och det är ingen som har något liknande fixat hittills. Det enda jag kan hitta är multiboot med exempelvis NOOB, men det är ju inte riktigt vad jag är ute efter. Är det någon som vet om det är genomförbart alls?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

syncthing kan du har körandes samtidigt som kodi. Inga problem

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

syncthing kan du har körandes samtidigt som kodi. Inga problem

Åh sweet! Då ska jag genast börja kolla över hur jag ska installera det vid sidan om

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Åh sweet! Då ska jag genast börja kolla över hur jag ska installera det vid sidan om

Kolla på länken jag skickade postade förut.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kolla på länken jag skickade postade förut.

Absolut det ska jag göra Återkommer om det är några oklarheter eller problem som dyker upp

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kolla på länken jag skickade postade förut.

Oklarhet: Har kollat igenom installations-länken som du skickade, men det står ingenting om hur man installerar om det och kör vid sidan om Kodi? Så är det bara att installera rakt av eller finns det någon annan guide?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Oklarhet: Har kollat igenom installations-länken som du skickade, men det står ingenting om hur man installerar om det och kör vid sidan om Kodi? Så är det bara att installera rakt av eller finns det någon annan guide?

Du installerar det rakt av och startar det med startskriptet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Hej
Du kan också kolla upp tjänsten owncloud (https://owncloud.org/), som även den är som dropbox fast du lagrar datan på raspberryn. Här är en guide som jag följde för att installera:
http://unixetc.co.uk/2015/02/21/simple-owncloud-installation-...

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du installerar det rakt av och startar det med startskriptet.

Förlåt men det säger mig fortfarande ingenting. HUR installerar jag det? Är det via en SSH-klient, ett annat program eller hur då?

Skrivet av olkarl:

Hej
Du kan också kolla upp tjänsten owncloud (https://owncloud.org/), som även den är som dropbox fast du lagrar datan på raspberryn. Här är en guide som jag följde för att installera:
http://unixetc.co.uk/2015/02/21/simple-owncloud-installation-...

Med vänliga hälsningar

Fungerar detta vid sidan om/samtidigt som Kodi, dvs att bägge körs samtidigt?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Sidan som jag länkade till finns det beskrivet hur man installerar allt.

Du kan logga in via SSH och kopiera in alla kommandon du behöver köra.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |