Nätverkskortet + Wifi stör ut varandra efter windows uppgradering (Killer)

Permalänk

Nätverkskortet + Wifi stör ut varandra efter windows uppgradering (Killer)

Hej!

Dottern har en "MSI GE70 2PE Apache pro", en bärbar gaming-dator. Hon fick automatiska uppdateringar av Win10 häromdagen och nu funkar inte nätverksanslutningen.

I Windows Enhetshanterare står det "resurskonflikt (12)" på nätverkskortet. Wifi-anslutningen funkar ibland, men det verkar som om de stör ut varandra på något vis.

Vi har försökt uppdatera nätverksdrivarna, men Windows säger "senaste E2200 Killer nätverksdrivers används redan", så vi kommer inte någonstans.

Om jag avaktiverar Wifi-anslutningen så funkar nätverkskortet intermittent och väldigt långsamt (max 10% av vanlig speed på vår fiber) men ger upp efter några timmar och så får jag aktivera Wifi för att få någon koppling överhuvudtaget.

Såg någonstans att man kunde ta bort Qualcomm:s programvara (om jag fattar det hela rätt så styr den nätverkstrafiken så att man skall få gaming-prio på sladden och vanlig surf på WiFi..., vilket är totalt onödigt för vårt behov) och bara köra med MSI:s drivrutiner för Killer E2200. Är det någon som vet något om detta?

Hittade någon länk där man kunde ladda ned någon rensningsprogramvara för att städa drivrutinerna, men jag är lite skeptisk till att ladda ned sån't, vill inte riva maskinen helt...

Alla andra tips mottages taxamt!

Permalänk

För övrigt så funkar mitt E2200 killer nätverkskort på min stationära MSI-maskin oklanderligt.

Permalänk
Avstängd

@Cornflower: Nätverkskretsen är officiellt ett Qualcomm AR8161, ladda ner drivrutinen och installera se dock till att KillerNIC mjukvaran är avinstallerad först. Eventuellt kan du behöva installera separat drivrutin för WLAN kortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Cornflower: Nätverkskretsen är officiellt ett Qualcomm AR8161, ladda ner drivrutinen och installera se dock till att KillerNIC mjukvaran är avinstallerad först. Eventuellt kan du behöva installera separat drivrutin för WLAN kortet.

Hittade ingen Win10/64-driver där. Är du säker på att det är a) rätt kort för datorn och b) rätt drivare?

Permalänk
Avstängd

Om du går in på Killernick inställningar och hittar "Aktivera bandbreddskontroll – Välj detta för att aktivera Killers alla fördelar. Denna funktion kan behöva inaktiveras när du kör verktyg för mätning av internetbandbredd.
"
Om du bockar ur, så ska inga sådana funktioner användas. Dvs då blir det som vanligt nätverkskort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cornflower:

Hittade ingen Win10/64-driver där. Är du säker på att det är a) rätt kort för datorn och b) rätt drivare?

Det är rätt kort samt drivrutiner, du får i värsta fall köra i kompabilitetsläge. Att det saknas drivrutiner för windows 10 på äldre produkter är fullt normalt, och lär förbli.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av lolight:

Om du går in på Killernick inställningar och hittar "Aktivera bandbreddskontroll – Välj detta för att aktivera Killers alla fördelar. Denna funktion kan behöva inaktiveras när du kör verktyg för mätning av internetbandbredd.
"
Om du bockar ur, så ska inga sådana funktioner användas. Dvs då blir det som vanligt nätverkskort.

Jamenvaf-n.... Var det så enkelt?!??!?!

För säkerhets skull så bytte jag också drivers till dessa:
http://www.killernetworking.com/support/driver-downloads/stan...

Just nu ser det ut som om det funkar. Håller tummarna!