Finns det några risker i samband med överklockning av monitorer?

Permalänk
Medlem

Finns det några risker i samband med överklockning av monitorer?

Hej,

Har en skärm som endast klarar av 60hz och spelar främst fps och skulle gärna vilja kräma ut lite mer hz.
Har läst i en del guider att överklockning medför risker, men jag har aldrig hört talas om någon som har råkat ut för något problem?

Har ni någon gång varit med om att en monitor har blivit trasig / degraderat i prestanda efter överklockning?

Permalänk
Medlem

Klarar den inte mer så blir ju skärmen svart, vet dock inte bästa sättet att motverka det.

Man kan ju eventuellt att använda 2 monitorer och överklocka den sekundära(så man fortfarande ser inställningarna på den primära skärmen och kan återställa)

slitage av överklockning har jag ingen info om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört om någon som har skadat sin skärm pga överklockning. Plus att jag inte har märkt någon skada på mina två 1080p skärmar, då har jag överklockat båda två från 60hz till 75hz och kört på det i 2-3 månader.
Jag tycker att överklockning av skärmar är som överklockning av RAM. Antagligen accepterar komponenten överklockningen eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

"Överklockning" av en skärm handlar inte riktigt om samma sak som att överklocka kretsar. Vad det handlar om är att utnyttja marginalerna ovanför standardfrekvenserna. 60 Hz, som exempel, är enbart en överenskommelse.

Vad man gör är att försöka utnyttja mer av den totala kapaciteten för vad den standardiserade timingen kräver. För att det ska fungera måste tre saker klaffa:

  1. Det finns marginaler kvar i grafikkortet, till exempel kapacitet för 720 MHz pixelklocka men den timing man kör för 60 Hz kräver endast 594 MHz pixelklocka

  2. Kretsuppsättningen i skärmen som tar emot signalen måste kunna hantera samma pixelklocka och timing

  3. Panelen i fråga måste kunna adresseras i motsvarande frekvenser, till exempel vara kapabel till att köra mer än 60 Hz

Vad det ofta faller på är punkt 3. Panelen orkar inte mer än 60 Hz. Men grafikkort och kretsuppsättning kanske synkar på 75 Hz eller liknande. Effekten är att skärmen helt ignorerar de extra bildrutorna, så kallad frame skipping, vilket ger ordentligt med ryck.

Detta är inte särskilt komplext. Man skapar en egen timing via lämpligt custom resolution-verktyg, till exempel AMD:s eller Nvidias inbyggda och ser vad som fungerar eller inte. Samt dubbelkollar med testmönster så att bilden inte rycker. Någon risk för skador finns egentligen inte. Klarar kretsarna inte av den pixelklocka som krävs blir det helt enkelt ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clozed:

Hej,

Har en skärm som endast klarar av 60hz och spelar främst fps och skulle gärna vilja kräma ut lite mer hz.
Har läst i en del guider att överklockning medför risker, men jag har aldrig hört talas om någon som har råkat ut för något problem?

Har ni någon gång varit med om att en monitor har blivit trasig / degraderat i prestanda efter överklockning?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1849081/overclocking...