Det är något lurt med win 10...

Permalänk

Haha man hörde samma gnäll när W7 kom "NEJ! jag vill ha mitt xp!" Usch och fy för nytt OS! Är samma visa varje gång... Alla får ta den tid dom behöver för att komma ur sin trygga bubbla

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@BABOON_ASS

Tänk dig att det hade varit gratis att uppdatera till Windows 7 från Windows Vista via internet typ 2009. Du vet att Windows 7 är bättre än Vista. Jag vet det. Alla vet det nu. Men då kan jag lova dig att en massa människor hade stannat kvar på Vista bara för att det känns tryggt. För att folk är rädda för förändringar. Visst det är väl ok på sätt och vis men om man ska överdriva lite så tänk dig om alla satt och körde DOS eller Windows 3.11 fortfarande, hur hade det påverkat teknikutvecklingen? Det hade varit katastrof på det området. Spelen hade fortfarande sett ut som skit, hårdvaruutvecklingen hade stannat av. Vi hade kanske inte haft några smarta mobiler eller allt annat som vi tar för givet idag.

Om människan inte hade tagit steget för att utvecklas så hade vi fortfarande suttit kvar i grottorna idag. Därför kan vi ibland behöva en liten knuff i rätt riktning för att komma framåt.

Det är inte jämförtbart. När Vista kom var det i princip oanvändbart och att gå till Windows 7 från Vista var gå från en sirapsseg dator som med nöd och näppe fungerade till en snabb och väl fungerande dator.
Windows 10 fungerar bra och Windows 7 fungerar bra och man upplever inte samma uppenbara fördelar med att gå från Win 7 till Win10 som man gjorde mellan Vista och Win7.
Folk är ofta rädda för förändringar men om förändringen är motiverad (Vista -> Win7) så är acceptansen stor och snabb, annars inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl ett totalt underbetyg för produkten ? Om man har massiva marknadsföringskampanjer och ger bort den till de flesta utan kostnad och de ändå inte vill ha den så måste det ju vara en riktigt usel produkt ?
Hade produkten varit bra hade väl alla kastat sig över den och jublat av glädje och alla borde väl då bytt OS så fort det varit tekniskt möjligt, typ 100% inom en månad ?

Nämn en produkt som har haft det genomslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När jag hör något om GWX så tänker jag tillbaka på vad som hände första Juni 2015 även med en artikel här, GWX.exe installerades på datorn tillsammans med ett antal andra program efter en viktigt windows update, win7 KB2990214 och win8 KB3035583 och det jag gjorde då var att avinstallera nämnda uppdatering.
Och har sen dess läst på om alla uppdateringar eftersom man har möjligheten att göra det i Windows 7.
Så tydligen är denna GWX panel ett hjälpmedel mot just microsofts påtryckningar, men väljer den bort alla telemetry och andra windows uppdateringar som man bör se upp med?
http://www.wilderssecurity.com/threads/list-of-windows-7-tele...

https://youtu.be/5pcmDTDRGgA

edit.
Bra video, det är så där en tutorial ska vara, med sådana här finns det en möjlighet att man kan fundera på win10, där information ges.

Nej då, Windows Update fungerar finfint efter installationen, inga problem

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fLipSidE0001:

Ni som tycker det är så konstigt att vi privatpersoner får Windows 10 gratis har ännu inte förstått att Microsoft inte tjänat så mycket på personer som gått in i affären och köpt Windows. Deras stora inkomst har alltid varit via datortillverkarna som köpt OEM-versioner att bundla med deras datorer och andra företag som köper licenser. Datortillverkar köper fortfarande OEM-versioner av Windows 10 och andra företag köper fortfarande licenser till deras olika produkter.

Med andra ord så förlorar inte Microsoft en massa i inkomst när det gäller att ge bort Windows 10 gratis utan kan istället sänka deras utgifter snabbare om man får bort Windows 7 & 8/8.1 genom att sluta ge support. Detta är inte alls så konstigt som folk försöker få det att låta.

Du har helt rätt. Jag har läst någonstans att Microsoft dessutom tjänade otroligt lite pengar på uppgraderingar av OS på konsumentsidan tidigare. Det blir alltså knappt någon förlust alls rent ekonomiskt att göra uppgraderingen till Windows 10 gratis. Precis som att det hade varit kanon för Microsoft om alla uppgraderade till Windows 7 direkt när det kom är det bra för dem om så många som möjligt byter till Windows 10 så tidigt som möjligt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Trögt och trögt. 140% snabbare än Windows 7 som var deras snabbaste hittills. Allt är relativt. Jag tror att takten kommer öka drastiskt i mars... Vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte enligt https://netmarketshare.com/ iallafall. 7 månader efter officiell release så hade Windows 7 en större andel.

Och som sagt så är detta verkligen riktigt urusla siffror för Windows 10 med tanke på att det levereras som en fri uppdatering (nästan påtvingad) via windows update.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte enligt https://netmarketshare.com/ iallafall. 7 månader efter officiell release så hade Windows 7 en större andel.

Och som sagt så är detta verkligen riktigt urusla siffror för Windows 10 med tanke på att det levereras som en fri uppdatering (nästan påtvingad) via windows update.

Jag lyckas inte se någon statistik äldre än 2011 på den sidan. Men berätta gärna var du ser det.

Windows 10 finns dessutom på Xbox One och Windows 10 Mobile, vilket Netmarketshare inte tar upp.

Windows 10 installerades på 200 miljoner enheter efter 5 månader. Windows 7 installerades på 240 miljoner enheter efter ett år.

Källa: http://www.zdnet.com/article/microsoft-windows-10-activated-o...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Ger mig fan på att det är något lurt med windows 10. Varför gör ms så enorma påtryckningar för att alla ska skaffa det?

Tja, min Windows 8.1 laptop hittade precis ytterligare en version av kb3035583 i Windows Update. Tycka vad man vill om Windows 10, men det börjar kännas lite väl påfrestande nu med alla dessa patcha som dyker upp då och då och ska "hjälpa" mig att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Skönt att ingen är tvingad då och att det är en helt valfri uppgradering.

Det kan ju verkligen debatteras. Hur många har inte gått ifrån datorn för att när man kommer tillbaka så håller Windows 10 på att installeras? Windows 10 verkar ibland ha en tendens att installera sig själv - eller att valet att inte installera W10 vid förfrågan är så djupt gömt att det nästan kan liknas med bundlad bloatware när man installerar t.ex. utorrent. Gud nåde om man missar en knapp för då är det kört.

Det är absolut inte valfritt. Jag har köpt en W10 licens då jag gillar W10 och vill Microsoft veta vad för porr jag tittar på så får dom gärna också titta på flodhästar som får till det. Men för dom som inte vill ha W10 så är det ett min-fyllt landskap. Plötsligt åker man dit.

Permalänk
Inaktiv

Undrar ifall statistik förs över hur många som provat 10:an och sedan backat tillbaka? Om Microsoft räknar in även dessa så blir ju självklart statistiken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Undrar ifall statistik förs över hur många som provat 10:an och sedan backat tillbaka? Om Microsoft räknar in även dessa så blir ju självklart statistiken bättre.

Eftersom det inte är någon positiv statistik för Microsoft, så betalar de inte för den..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Mygg och kameler

Vänta nu... du funderar på integritet m.a.p. Windows men kan samtidigt tänka dig att köpa ett grafikkort på avbetalning? Du kanske ska fundera en del på dina prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag lyckas inte se någon statistik äldre än 2011 på den sidan. Men berätta gärna var du ser det.

Windows 7: General availability - October 22, 2009 - 12.98% efter 7 månader (Maj 2010)

Windows 10: General availability - July 29, 2015 - 12.82% efter 7 månader (Februari 2016)

Skrivet av strejf:

Trögt och trögt. 140% snabbare än Windows 7 som var deras snabbaste hittills. Allt är relativt. Jag tror att takten kommer öka drastiskt i mars... Vi får väl se.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av strejf:

Windows 10 finns dessutom på Xbox One och Windows 10 Mobile, vilket Netmarketshare inte tar upp.

Windows 10 installerades på 200 miljoner enheter efter 5 månader. Windows 7 installerades på 240 miljoner enheter efter ett år.

Källa: http://www.zdnet.com/article/microsoft-windows-10-activated-o...

Windows 7 fanns/finns endast till PC... vilket också är vad vi diskuterar.

Tvivlar inte en sekund på att Windows 10 är störst om man ser till alla enheterna. Men det är en ganska så orättvis och ointressant jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Haha man hörde samma gnäll när W7 kom "NEJ! jag vill ha mitt xp!" Usch och fy för nytt OS! Är samma visa varje gång... Alla får ta den tid dom behöver för att komma ur sin trygga bubbla

Men Windows XP var bättre än Windows 7 och Windows 7 var bättre än Windows 8 och Windows 8 är bättre Windows 10. Uppdatera gör man för att kunna köra programmen man vill använda. Kunde jag använda mina program på t.ex. Linux skulle jag överge Windows i rödaste rappet.

Idag kör jag Windows 10, med Windows7-skrivbordsbakgrund och Windows7-meny (tack Classic Shell!). Och med Spybot Anti-Beacon kan jag hålla borta många av Windows 10 övervakningsprocesser som inte finns med i tidigare versioner av Windows.

Men jag hade varit helt nöjd med en 64-bit version av Windows XP med uppdaterade drivers för att hantera dagens krävande program/spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Men Windows XP var bättre än Windows 7 och Windows 7 var bättre än Windows 8 och Windows 8 är bättre Windows 10. Uppdatera gör man för att kunna köra programmen man vill använda. Kunde jag använda mina program på t.ex. Linux skulle jag överge Windows i rödaste rappet.

Idag kör jag Windows 10, med Windows7-skrivbordsbakgrund och Windows7-meny (tack Classic Shell!). Och med Spybot Anti-Beacon kan jag hålla borta många av Windows 10 övervakningsprocesser som inte finns med i tidigare versioner av Windows.

Men jag hade varit helt nöjd med en 64-bit version av Windows XP med uppdaterade drivers för att hantera dagens krävande program/spel.

Bästa Windows vore 64-bit Windows 2000 med DX12.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bästa Windows vore 64-bit Windows 2000 med DX12.

Hellre Windows 2000 än Windows 98

Får mig att tänka på följande klassiker:
https://youtu.be/WMzXjCx81A4 - Windows 98 påhittade krasch i South Park
https://youtu.be/eKy9fV_zX_o - Windows 98 verkliga crasch vid presentation

Permalänk
Skrivet av AMD-Hippie:

Nå, för den som vill att Windows 10 ska spionera mindre bör titta på Barnucles video https://www.youtube.com/watch?v=u1kGMCfb2xw .

Och känner man för det kan man även köpa Barnacules t-shirt med texten "Windows 10 We're Watching" http://www.barnaculesshop.com/products/were-watching-black-t-...

Men jag antar att vissa anser att Barnucles, som arbetar som programmerare för Microsoft i 15 år, bara yrar om myter

Som hippien påpekar: https://tech.slashdot.org/story/16/02/06/1550249/even-with-te...

Det går inte att stänga av alla spioneriegenskaper i w10.

Oneone: Så någon säljare eller någon har sagt att de inte får sälja din information vidare till dig?
1.) Tror du verkligen att något företag aldrig har ljugit?
2.) Google köpte doubleclick. Om ms också köper ett gigantiskt annonseringsföretag som redan sitter på mängder med data om dig och skickar det till dem så har de inte brytit något avtal (om det du säger är korrekt)
3.) Ms kan bli hackade.
4.) Usas regering kan titta på alla deras data. Det är kanske inte det allra mest oroväckande kan man tycka men som barnucles video säger gillar jag inte när folk tittar mig i duschen. Även de kan bli hackade och det finns otaliga tillfällen där de har missbrukat sin makt.
5.) Även om de inte får sälja det vidare kan de -ge- den vidare.

Dessutom ska de ge fan i min data den är min.

Personligen kommer jag aldrig använda windows 10. Kanske att jag dualbootar med något om det är något spel jag gärna vill köra dx12 på.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk

Ps. En del påstår att win10 är så mycket snabbare.

http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Senast jag letade så hittade jag 3 liknande jämförelser som med all önskvärd tydlighet visar att win10 inte är snabbare än varken w7 eller w8.

Fattar inte folk som måste uppgradera till det senaste bara för att det är det senaste. Finns ingen anledning om det inte är en uppgradering på något sätt.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conditioned:

Ps. En del påstår att win10 är så mycket snabbare.

http://www.techspot.com/review/1042-windows-10-vs-windows-8-v...

Senast jag letade så hittade jag 3 liknande jämförelser som med all önskvärd tydlighet visar att win10 inte är snabbare än varken w7 eller w8.

Fattar inte folk som måste uppgradera till det senaste bara för att det är det senaste. Finns ingen anledning om det inte är en uppgradering på något sätt.

Rätt gammalt test, från augusti. Då hade inte den stora novemberuppdateringen släppts ens. Prestanda och stabilitet i Windows 10 förbättras för varje patch som släpps.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Bästa Windows vore 64-bit Windows 2000 med DX12.

Håller tummarna på att de som utvecklar React Os får till ett stabilt system. Windows 2000-utseende in i minsta detalj, men med stöd för ny hårdvara och mjukvara. Som jag förstått det så är det kompatibelt med allt som körs på Windows datorer.

Ska det finslipas så ska det göras på "under huven funktioner" tycker jag. Teman och utseenden kan man lägga till själv.

Permalänk
Inaktiv

@Conditioned:

Citat:

Dessutom ska de ge fan i min data den är min.

Inte när du godkänner licensavtalet vid installation / uppgradering till Windows 10. Men den moraliska aspekten att dom är jävligt nyfikna, tycker jag är väldigt förunderlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Som hippien påpekar: https://tech.slashdot.org/story/16/02/06/1550249/even-with-te...

Det går inte att stänga av alla spioneriegenskaper i w10.

Oneone: Så någon säljare eller någon har sagt att de inte får sälja din information vidare till dig?
1.) Tror du verkligen att något företag aldrig har ljugit?
2.) Google köpte doubleclick. Om ms också köper ett gigantiskt annonseringsföretag som redan sitter på mängder med data om dig och skickar det till dem så har de inte brytit något avtal (om det du säger är korrekt)
3.) Ms kan bli hackade.
4.) Usas regering kan titta på alla deras data. Det är kanske inte det allra mest oroväckande kan man tycka men som barnucles video säger gillar jag inte när folk tittar mig i duschen. Även de kan bli hackade och det finns otaliga tillfällen där de har missbrukat sin makt.
5.) Även om de inte får sälja det vidare kan de -ge- den vidare.

Dessutom ska de ge fan i min data den är min.

Personligen kommer jag aldrig använda windows 10. Kanske att jag dualbootar med något om det är något spel jag gärna vill köra dx12 på.

Förstår dig. Kunde inte någon vänlig miljardär utveckla en värdig motståndare till Microsoft, utan all BigBrother-innehåll?

Såklart finns det ju en möjlighet att Linux Ubuntu kommer gå ännu längre och tillslut bli ett användarvänligt system för Microsoftberoende. Bara det att Nvidia ger ut Linuxdrivers, spelmotorer som Unity3d erbjuder export till Ubuntu, att Steam börjar ha Linuxspel och att Ubuntu sträcker på sina vingar och försöker nå ut på den mobila marknaden är en intressant händelseutveckling.

Jag har faktiskt Ubuntu på en gammal dator och den fungerar utmärkt för vardagsbestyr som att surfa och skriva. Vi får hoppas på Ubuntu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@BABOON_ASS

Tänk dig att det hade varit gratis att uppdatera till Windows 7 från Windows Vista via internet typ 2009. Du vet att Windows 7 är bättre än Vista. Jag vet det. Alla vet det nu. Men då kan jag lova dig att en massa människor hade stannat kvar på Vista bara för att det känns tryggt. För att folk är rädda för förändringar. Visst det är väl ok på sätt och vis men om man ska överdriva lite så tänk dig om alla satt och körde DOS eller Windows 3.11 fortfarande, hur hade det påverkat teknikutvecklingen? Det hade varit katastrof på det området. Spelen hade fortfarande sett ut som skit, hårdvaruutvecklingen hade stannat av. Vi hade kanske inte haft några smarta mobiler eller allt annat som vi tar för givet idag.

Om människan inte hade tagit steget för att utvecklas så hade vi fortfarande suttit kvar i grottorna idag. Därför kan vi ibland behöva en liten knuff i rätt riktning för att komma framåt.

Det är inte att det är gratis som känns lurt. Utan hela kombinationen.

1. De vill ha en ny plattform för programvara där de kontrollerar allt. UWP.
2. OS-uppdateringar ska ske löpande genom Windows Update.
3. Kan inte stänga av uppdateringar. De forceras in med forcerade omstarter.
4. Spyware integrerat, kan det stängas av helt?
5. Windows 10 cripplas för telefoner redan idag, vilket bannlyser klassiska x86-applikationer i enheter under 7".
6. Continuum maskerar begränsningen som en "feature". Det ser ut som att de arbetar för att tillåta desktop-applikationer när de tvärtom ansträngt sig för att begränsa dem.
7. Secure Boot

Ingen kommer ifrågasätta datorernas oförmåga att köra äldre x86-kod när datorerna är dockningsbara telefoner. Ingen kommer ifrågasätta att man bara kan köra programvara via microsofts godkända distrubitionskanaler eftersom det "alltid varit så". Ingen kommer ifrågasätta när datorerna automatiskt uppdateras in i detta system för vem vill inte ha denna nya plattformsöverskridande miljö där användarmiljön är sömlöst överförd mellan olika enheter via molnet. Där alla dina program automatiskt finns på alla dina enheter. Ingen kommer ifrågasätta säkerheten med Secureboot som krav eftersom Windows-licensen kommer knytas till ditt microsoftkonto istället för din hårdvara ändå. Du förlorar inte din förmåga att köra Windows ändå, bara att logga in med ditt konto vid ominstallation av datorn eller hårdvarubyte. Att det låser din hårdvaras möjligheter att köra tredjepartskod spelar ju inte någon roll då. Vem vill inte ha den säkerheten när hela ens privatliv är på en stor gränsöverskridande molnmiljö?
Och genom "features" som continuum så kan man köra valfri äldre kod, men bara sådan som microsoft bestämt ska få köras.

Sen sitter man där, vill köra lite torrents, men ingen öppen torrent-app finns i microsofts butik. Men vad gör det? Du kan ju dela din porr över OneDrive.

Ingen ifrågasätter ju ens idag varför man inte tillåts köra sina desktopapplikationer på telefoner. Varför de ska göra en specialversion av Windows där största skillnaden är att den miljön är borttagen om du har en skärm 6.9" istället för 7.1"? Folk reagerar inte eftersom de ändå gör dessa enheter med ARM-kärnor, även fast de gått lika bra med Intel Atom-kärnor. Varför tog de bort den miljön om telefonerna ska köra "samma" Windows som datorer och plattor?
"Varför skulle man vilja köra desktop-program på en liten telefon" är den korkade standardbortförklaringen. Men vad handlar då UWP och Continuum om? Självklart är det fullkomligt asgrymt om telefonen kan köra desktopappar med sin x86-atomprocessor och "samma" windows. Möjligheterna med dockningsbara telefoner är ju enorma. Ja, eller de var det tills Microsoft spärrade det. Man måste ju ta tillfället i akt att lura in instängdheten från telefonvärlden på datorvärlden då såklart. Detta sista stycket om telefoner är det som stör mest med Windows 10, det visar varför de kör påtvingade uppdateringar och gratis Windows 10 enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det är inte att det är gratis som känns lurt. Utan hela kombinationen.

1. De vill ha en ny plattform för programvara där de kontrollerar allt. UWP.
2. OS-uppdateringar ska ske löpande genom Windows Update.
3. Kan inte stänga av uppdateringar. De forceras in med forcerade omstarter.
4. Spyware integrerat, kan det stängas av helt?
5. Windows 10 cripplas för telefoner redan idag, vilket bannlyser klassiska x86-applikationer i enheter under 7".
6. Continuum maskerar begränsningen som en "feature". Det ser ut som att de arbetar för att tillåta desktop-applikationer när de tvärtom ansträngt sig för att begränsa dem.
7. Secure Boot

Ingen kommer ifrågasätta datorernas oförmåga att köra äldre x86-kod när datorerna är dockningsbara telefoner. Ingen kommer ifrågasätta att man bara kan köra programvara via microsofts godkända distrubitionskanaler eftersom det "alltid varit så". Ingen kommer ifrågasätta när datorerna automatiskt uppdateras in i detta system för vem vill inte ha denna nya plattformsöverskridande miljö där användarmiljön är sömlöst överförd mellan olika enheter via molnet. Där alla dina program automatiskt finns på alla dina enheter. Ingen kommer ifrågasätta säkerheten med Secureboot som krav eftersom Windows-licensen kommer knytas till ditt microsoftkonto istället för din hårdvara ändå. Du förlorar inte din förmåga att köra Windows ändå, bara att logga in med ditt konto vid ominstallation av datorn eller hårdvarubyte. Att det låser din hårdvaras möjligheter att köra tredjepartskod spelar ju inte någon roll då. Vem vill inte ha den säkerheten när hela ens privatliv är på en stor gränsöverskridande molnmiljö?
Och genom "features" som continuum så kan man köra valfri äldre kod, men bara sådan som microsoft bestämt ska få köras.

Sen sitter man där, vill köra lite torrents, men ingen öppen torrent-app finns i microsofts butik. Men vad gör det? Du kan ju dela din porr över OneDrive.

Ingen ifrågasätter ju ens idag varför man inte tillåts köra sina desktopapplikationer på telefoner. Varför de ska göra en specialversion av Windows där största skillnaden är att den miljön är borttagen om du har en skärm 6.9" istället för 7.1"? Folk reagerar inte eftersom de ändå gör dessa enheter med ARM-kärnor, även fast de gått lika bra med Intel Atom-kärnor. Varför tog de bort den miljön om telefonerna ska köra "samma" Windows som datorer och plattor?
"Varför skulle man vilja köra desktop-program på en liten telefon" är den korkade standardbortförklaringen. Men vad handlar då UWP och Continuum om? Självklart är det fullkomligt asgrymt om telefonen kan köra desktopappar med sin x86-atomprocessor och "samma" windows. Möjligheterna med dockningsbara telefoner är ju enorma. Ja, eller de var det tills Windows spärrade det. Man måste ju ta tillfället i akt att lura in instängdheten i telefonvärlden på datorvärlden då såklart. Detta sista stycket om telefoner är det som stör mest med Windows 10, det visar varför de kör påtvingade uppdateringar och gratis Windows 10 enligt mig.

1. UWP är en nästan lika öppen plattform som Win32 applikationer, de kan köras utan Windows Store och du kan som företag sätta upp din egen Windows Store
2. 90% av Windows 7 användare kör redan automatiska uppdateringar. Av de som använder Windows 8.1 är det 95% som kör automatiska uppdateringar. I Windows 10 kör 100% automatiska uppdateringar, ingen större skillnad alltså.
3. Det går fint att blockera uppdateringar via brandvägg eller genom att ändra så att din internetuppkoppling är en uppkoppling med begränsad datamängd.
4. Du har aldrig haft mer kontroll över vad som samlas in än vad det finns i Windows 10, i Windows 7/8 samlas det också in anonym telemetri men du har inte samma kontroll.
5. Telefoner kör ARM-processorer så det är inte möjligt att köra x86 appar där utan att emulera nej.
6. Continuum handlar om att du kan köra din telefon som en dator, med mus, tangentbord och stor datorskärm. Något som ingen konkurrent har vad jag vet.
7. Secure boot har ingenting med Windows att göra, det är en säkerhetsfunktion i UEFI som ska förhindra att malware kommer in emellan bootloadern och operativsystemet. Windows 8 och nyare råkar ha stöd för den bara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

@strejf:

Hur vet man procentsatserna för automatiska uppdateringar i win7 och 8? Stoppar man windows update tjänsten så vet väl inte MS vad jag har för inställningar, eller?

Permalänk
Medlem

En fråga på 3:an ovan. Går det att på ett enkelt sätt i Windows 10 säga att jag vill ha uppdatering B, men inte uppdatering A?
I Windows 8 har jag valt bort att t.ex Windows Update ska få installera Silverlight då jag inte behöver den och den innehåller en massa säkerhetshål:

https://www.cvedetails.com/vulnerability-search.php?f=1&vendo...

Dock vill jag att min dator håller sig uppdaterad med andra uppdateringar.
Men för Windows 10 verkar det bara vara allt eller inget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

@strejf:

Hur vet man procentsatserna för automatiska uppdateringar i win7 och 8? Stoppar man windows update tjänsten så vet väl inte MS vad jag har för inställningar, eller?

Finns de som frågar användarna:

http://www.pcworld.com/article/2839277/report-many-windows-au...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

@strejf:

Hur vet man procentsatserna för automatiska uppdateringar i win7 och 8? Stoppar man windows update tjänsten så vet väl inte MS vad jag har för inställningar, eller?

Kanske, kanske inte. Men de flesta stänger bara av det via menyerna och då får de nog in det via den där anonyma telemetrin skulle jag tro.

Microsoft nämnde siffrorna i en blogg för Windows 7 för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Att påstå att 100 % av Win 10-användarna kör automatiska uppdateringar är nog en sanning med modifikation, då jag och många med mig inte installerar några uppdateringar utan att godkänna dom själv först, vilket det finns fungerande verktyg till.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Kanske, kanske inte. Men de flesta stänger bara av det via menyerna och då får de nog in det via den där anonyma telemetrin skulle jag tro.

Microsoft nämnde siffrorna i en blogg för Windows 7 för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för raka svar!