Permalänk
Medlem

Min dator äter hårddiskar.

Hej!
Har läst tråden från 2003 om samma ämne, men tänkte se om de finns andra orsaker som gör att min dator äter hårddiskar.

Har ett program i Bios där man kan ändra clockningen i 3 lägen, har haft på högsta prestanda 2 gånger, men har fått sänka tillbaka till normal clockning pga instabilitet i systemet. Tittade inte mer på de utan den gick ju bra när jag ändra till normal läge.
Har kört sedan dess i 1.5år i det läget. I sommras gick första hårddisken sönder, sedan dess har 3 till av 5 hårddiskar pajjat/kraschat totalt, utan att ha haft missljud. Datorn har vägrat starta upp windows, har larmat/varnat att den å den disken inte funkar och har dragit ur en efter en eftersom dom gått sönder.

Har ett nätagg på 800w. Kör inte med dubbla grafikkort och har ej clockat den manuellt. Datorn är dock ca 4år nu med den värsta i7 cpun från den tiden, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men är en quad. Grafikkortet är ett 3gb som är inköpt för 2 år sen.

Min fråga är!
Kan den fått en överslags ström av nått slag när det pajjar HDD efter HDD?
Värt köpa nya med risk att paja mer dyra delar?
Eller ska man satsa på ny dator när den är i grunden 4år+!?

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem

Du vill inte överväga att köra SSD och masslagring i form av extern HDD, NAS eller server?

Ny dator? Ja, det beror på vad du har för komponenter och vad du vill göra med datorn Men cirka 4 år brukar vara brytpunkten för många.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Behöver veta mera om din dator !!

Moderkort , processor, hårddiskar!

Är det möjligtvis så att det kan vara ett tidigt sandybridge moderkort?
Alltså 1155 socket . De tidiga moderkorten som skickades ut hade skadade Sata portar
men den skulle inte märkas på några år. Så kanske något som hänt dig?
Skulle så vara fallet så kan köra dom i 6Gb/s portarna . De är friska.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2379241,00.asp

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av Jaegis:

Hej!
Har läst tråden från 2003 om samma ämne, men tänkte se om de finns andra orsaker som gör att min dator äter hårddiskar.

Har ett program i Bios där man kan ändra clockningen i 3 lägen, har haft på högsta prestanda 2 gånger, men har fått sänka tillbaka till normal clockning pga instabilitet i systemet. Tittade inte mer på de utan den gick ju bra när jag ändra till normal läge.
Har kört sedan dess i 1.5år i det läget. I sommras gick första hårddisken sönder, sedan dess har 3 till av 5 hårddiskar pajjat/kraschat totalt, utan att ha haft missljud. Datorn har vägrat starta upp windows, har larmat/varnat att den å den disken inte funkar och har dragit ur en efter en eftersom dom gått sönder.

Har ett nätagg på 800w. Kör inte med dubbla grafikkort och har ej clockat den manuellt. Datorn är dock ca 4år nu med den värsta i7 cpun från den tiden, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men är en quad. Grafikkortet är ett 3gb som är inköpt för 2 år sen.

Min fråga är!
Kan den fått en överslags ström av nått slag när det pajjar HDD efter HDD?
Värt köpa nya med risk att paja mer dyra delar?
Eller ska man satsa på ny dator när den är i grunden 4år+!?

ditt nätagg kanske äter hårddiskar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag återkommer med mer speifik info. Måste efterforska lite i det. vågar inte nästan inte starta datorn förren man vet vad som kanske skapar problemen.

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem

byt nätagget, skulle tro att det är orsaken snarare än något annat i datorn.
vad är det för märke och modell samt ålder på nätagget ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Här är mina specs:

Asus Sabertooth P67 (Sandy Bridge chipset)

Intel Core i7 2600K 3.4Ghz Sandy Bridge

Corsair 8GB (4x2GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (9-9-9-24) (CML4GX3M2A1600C9)

ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

Cooler Master GX Bronze 650W

Nätagget var visst ett 650w och inte 800w, måste vart gammel riggen som hade 800w

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrice:

Behöver veta mera om din dator !!

Moderkort , processor, hårddiskar!

Är det möjligtvis så att det kan vara ett tidigt sandybridge moderkort?
Alltså 1155 socket . De tidiga moderkorten som skickades ut hade skadade Sata portar
men den skulle inte märkas på några år. Så kanske något som hänt dig?
Skulle så vara fallet så kan köra dom i 6Gb/s portarna . De är friska.

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2379241,00.asp

Detta hårdvarufel ska ju dock inte förstöra diskar utan helt enkelt göra så att SATA-portarna gradvis slutar fungera.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Prova byta nätagg och sätt ett överspänningsskydd mellan dator och vägguttag. Det kanske hjälper, men det är ju svårt att veta.

Och köp diskar med bra garanti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Detta hårdvarufel ska ju dock inte förstöra diskar utan helt enkelt göra så att SATA-portarna gradvis slutar fungera.

Fast hårddiskarna kanske inte är förstörda, kanske bara portarna som slutat funka, resultatet blir ju samma, om han inte testat hårddiskarna i nån annan dator förstås, och bekräftat att dom är trasiga

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem

Vad är det för diskar? Det är inte de Seagatediskarna som är kända för att vara dåliga?

Permalänk
Medlem

Tänkte precis samma sak som katsuaki, var det inte nåt företag som hade haft en satans massa Seagate diskar av ett speciellt batchnummer som pajade för dom? Nu kommer jag inte ihåg exakt vad för nummer det var, men jag vet att jag har en disk med samma batchnummer i min dator och jag sitter och är konstant nojig över att min lagringsdisk ska lägga av innan jag fått budgeten till att byta ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Tänkte precis samma sak som katsuaki, var det inte nåt företag som hade haft en satans massa Seagate diskar av ett speciellt batchnummer som pajade för dom? Nu kommer jag inte ihåg exakt vad för nummer det var, men jag vet att jag har en disk med samma batchnummer i min dator och jag sitter och är konstant nojig över att min lagringsdisk ska lägga av innan jag fått budgeten till att byta ut den.

Den drabbade modellen heter ST3000DM001 om jag minns rätt, men minns inte om det var något specifikt batch nummer också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Ser ut som rätt nummer! Kommer ihåg att jag kollade upp det där precis när jag läste artikeln och såg att mina ena hårddisk var just en sån, nu sitter jag och väntar på att ha lite pengar till övers så att jag kan ersätta den innan den kraschar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@philipborg: Ser ut som rätt nummer! Kommer ihåg att jag kollade upp det där precis när jag läste artikeln och såg att mina ena hårddisk var just en sån, nu sitter jag och väntar på att ha lite pengar till övers så att jag kan ersätta den innan den kraschar

Har själv en ST2000DM001, därav kom jag ihåg modellnumret. 2TB varianten som jag har verkar ha lite problem, men inte i närheten utav 3TB varianten. Använder däremot min som scratchdisk/spellagring där även vid total haveri inget markant förloras. Köpte faktiskt min efter första rapporten om opålitlighet av den simpla anledningen att den var billig, 7200RPM och jag bryr mig inte om den havererar. Blir bara isf att reklamera den och få en ny disk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaegis:

Här är mina specs:

Asus Sabertooth P67 (Sandy Bridge chipset)

Intel Core i7 2600K 3.4Ghz Sandy Bridge

Corsair 8GB (4x2GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (9-9-9-24) (CML4GX3M2A1600C9)

ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP

Cooler Master GX Bronze 650W

Nätagget var visst ett 650w och inte 800w, måste vart gammel riggen som hade 800w

Just P67 var drabbat med felaktiga portar så om du köpte tidigt och inte fick det utbytt till B3-varianten kan de vara moderkortet som felar. Läs här och kontrollera vad du har: http://event.asus.com/2011/mb/Identify_B3_Motherboards/?_ga=1...

Har du provat att använda de icke-drabbade 6GB/s-portarna som redan tipsats om?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat plugga i 2 hårddiskar(en SSD och en vanlig SATA) i 6gb portarna och de verkar funka som de ska nu. Mina 3 andra diskar kanske inte är paj trots allt, ska testa dom också här sen.

Tack för all hjälp! Tror de blir att bygga en ny dator efter sommaren, den börjar ändå som ha några år på nacken.

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegis:

Hej!
Har läst tråden från 2003 om samma ämne, men tänkte se om de finns andra orsaker som gör att min dator äter hårddiskar.

Har ett program i Bios där man kan ändra clockningen i 3 lägen, har haft på högsta prestanda 2 gånger, men har fått sänka tillbaka till normal clockning pga instabilitet i systemet. Tittade inte mer på de utan den gick ju bra när jag ändra till normal läge.
Har kört sedan dess i 1.5år i det läget. I sommras gick första hårddisken sönder, sedan dess har 3 till av 5 hårddiskar pajjat/kraschat totalt, utan att ha haft missljud. Datorn har vägrat starta upp windows, har larmat/varnat att den å den disken inte funkar och har dragit ur en efter en eftersom dom gått sönder.

Har ett nätagg på 800w. Kör inte med dubbla grafikkort och har ej clockat den manuellt. Datorn är dock ca 4år nu med den värsta i7 cpun från den tiden, kommer inte ihåg exakt vad den heter, men är en quad. Grafikkortet är ett 3gb som är inköpt för 2 år sen.

Min fråga är!
Kan den fått en överslags ström av nått slag när det pajjar HDD efter HDD?
Värt köpa nya med risk att paja mer dyra delar?
Eller ska man satsa på ny dator när den är i grunden 4år+!?

Jag hade fler hårddiskkrascher/korrupta filsystem när jag hade ett chassi som kittlades förut. Har sedan dess både flyttat, bytt chassi, bytt nätagg, bytt moderkort & införskaffat spänningsavledare : http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=11480213&Se...

Har inte ovanstående problem längre. Tror personligen att livet blev bättre efter chassi/psu-bytet.

Mvh r3mpuh

EDIT@ Har bytt sata-kabel även. Underskatta icke.

Permalänk
Medlem

Köp ett bra nätagg EVGA, Corsair, FirePower Superflower eller Sesonic..
Någon bättre serie för 1200-2000kr. Det går ju att återanvända om du bygger ny dator.

Permalänk
Medlem

Började kolla efter ett nytt moderkort med 1155, men de va inte så lätt att hitta.
Synd att man köpte en övergångs socket. :/

Om jag nu ändå tänkt bygga en ny dator, var förslaget med nätagget inte så tokigt. Men hade också velat hitta ett billigt moderkort av kvalité innan man har råd bygga en ny burk. CPU:n är ju som sagt inte så dålig ännu för många nya spel och inte graffe kortet heller.

Visa signatur

AK47 - forever

Permalänk
Medlem

Gjort en köpes annons på swec marknaden?
Lär finnas lite 1155 kort liggandes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

@Jaegis: Om du bara vill lösa portproblemet kan du köpa ett billigt sata/pcie-kort som detta: https://www.dustinhome.se/product/5010823412/2-port-sata-6-gb...

Eller leta på ebay för lägre priser.

Förutsatt att du har platser lediga, såklart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro