Permalänk
Snusfri

Life is Strange

Nytt spel från Square Enix/DONTNOD (skaparna av Remember Me).

Citat:

Life is strange, wouldn't you agree? It has a funny way of always surprising you, particularly when things happen that you just don't expect. You can change one tiny thing, but the consequences of that miniscule action can potentially lead to catastrophic results…

There has recently been a lot of discussion on the merits and disadvantages of remakes or reboots in games and we here on the Square Enix blog have been keeping a keen eye on your opinions and responding to them where possible. But what if we now announced an entirely new IP in the official Square Enix family? What if this title was wholly different to anything we have ever attempted before, both in gameplay and narrative? What if this title was released digitally as regular episodic content, with each new chapter building and evolving based on the choices you made in previous episodes? What if we now gave all of this a name: Life is Strange?

Max Caulfield has been absent from Arcadia Bay, Oregon for five years now. Upon returning home she discovers that Rachel Amber, a fellow senior at school, has disappeared under mysterious and rather uncomfortable circumstances. While trying to uncover the truth Max reunites with an old friend, Chloe, and makes a startling discovery: Max has the power to rewind time…

Thus begins the story for a game that everyone here at Square Enix has fallen in love with. I know I've mentioned this before, but Life is Strange is something entirely different - we've teamed up with DONTNOD Entertainment (the guys and girls behind 'Remember Me') and they've delivered some amazing stuff. Each and every texture in Life is Strange is a hand drawn work of art and every action enacts a butterfly effect - but with the power to rewind time, what would you change? And would it turn out to be a change for the better or worse?

Life is Strange is set to be released on PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360 and PC and is being played by journalists at gamescom this week, so be sure to watch out for their coverage! In the meantime, we'll try out best to keep you updated with news via the blog and the official Life is Strange channels

http://eu.square-enix.com/en/blog/announcing-life-strange

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Första episoden släpptes idag. Kostar €5 och ger 2-3 timmar speltid (jag körde igenom på 2,5 timmar men gjorde inte allt, utan gick rakt på i vissa moment). Köper man alla episoder kostar de €20 (5 stycken). Riktigt bra interaktiv story tycker jag, blir till att köpa resten också. Man gör en massa val som påverkar storyn och vänner i spelet.

Det handlar om ungdomar, typ geeks and freaks. Påminner lite om filmer som Ghost World och Juno m.m. Fast i spelet är det övernaturliga händelser också.

Vill absolut se fortsättningen nu redan! Fast del två kommer först i mars.
http://store.steampowered.com/app/319630/

Permalänk
Medlem

Har inte kört spelet, men gud vad jag känner igen tjejen på tredje bilden i THB's inlägg, samma som på "omslagsbilden" på Steam eller vad man ska kalla det! Är hon lik någon annan tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem

Spelet finns för övrigt på Humble Store också. Förvisso samma pris men köper ni där så går en liten slant till välgörande ändamål.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Köpte spelet själv på http://www.greenmangaming.com/ när de hade preorder rabbat + 25%, blev 10 pund eller ~130 kr. Vilket jag tyckte vart ett helt OK spel på något som såg ut att kunna bli riktigt bra, då jag gillar de flesta äventyrsspel så.

Episode 1 vart i alla fall underhållande och välgjort.

Episoderna ska komma var 6 vecka, sedan om de lyckas leverera var 6 vecka är en annan femma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jonpab:

Har inte kört spelet, men gud vad jag känner igen tjejen på tredje bilden i THB's inlägg, samma som på "omslagsbilden" på Steam eller vad man ska kalla det! Är hon lik någon annan tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Hon är i princip identisk med Faith från mirror's edge

Edit: okej, inte identisk nu när jag kollade närmre, men hyfsat lik!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Spelade igenom det igår kväll, tog mig kanske 2-3 timmar i första sittningen, dock planerar jag lägga desto mer second time around.
Mycket bra, tycker jag, om något lite kort.

Gjorde det mesta, satt i pausmenyn och bara läste i kanske 25 min, sittandes med hakan i backen över den ambienta musiken där. WOW. Feely mc feel. Storyn känner jag mycket för också, vad gäller huvudrollens intressen och quirky sociala interaktioner, till de andra karaktärerna.

DOCK, tycker jag precis som Calle från gamereactor, att alla karaktärer är liiiite väl "stereotypiska" och lite väl lätta att kategorisera utifrån handlingar etc.

So far, 8,5/10, kommer nog höja till 9 efter några igenomkör och ett gäng bra episoder till

Kan tillägga att jag funderar på att skriva en fanfic kring detta spel, antingen en ren tolkning av storyn som utspelar sig i spelet, eller bygga på karaktärer och miljöer men köra en lite annorlunda story, dock med samma huvudämnen. Anledningen är att jag tycker det låter som en kul sak att sysselsätta sig med, samt att någon som "inte spelar spel" då kan få uppleva storyn. Det sagt så finns det givetvis en uppsjö böcker som är bättre en vad detta än kan bli, men kul ändå.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hon är i princip identisk med Faith från mirror's edge

Edit: okej, inte identisk nu när jag kollade närmre, men hyfsat lik!

Jo men det är mycket möjligt att det är henne jag tänkte på! Första som kom upp i huvudet var Elizabeth från Bioshock Infinite, men efter en sökning var hon inte speciellt lik (möjligtvis lite i vissa scener)..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel Core i5-4670K @ 3.4Ghz (Stock) | Asus Radeon R9 280 | Asus B85m-G | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x4GB 1600Mhz CL9 | Cooler Master B600W | Seagate Barracuda 1TB 7200RPM 64MB | Corsair Carbide 200r | AOC E2470Swhe 23.6" + LG L204WT 20.1" |

Permalänk
Medlem

Någon mer en jag som har problem med episode 2? Står att jag behöver köpa det när jag köpte complete edition ..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Sista episoden släpps imorgon! En minut över tolv inatt.
http://steamcommunity.com/games/319630/announcements/detail/7...

Permalänk

Finale launch trailer

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Inaktiv

Lite förvånad över att inte spelet diskuterats mer, helt klart ett av förra årets bästa spel i mitt tycke.

Började spela spelet för någon dag sedan och blev klar med spelet igår. Det blir definitivt fler genomspelningar av spelet. Snudd på perfektion i mitt tycke och ljusår bättre än de episodiska spel som Telltale gör. Walking Dead (Season 1) var förvisso helt okej, jag gillade även första (gratis)episoden av Tales from the Borderlands (trots att jag inte ens tycker om Borderlands) men i övrigt lämnar Telltale, för mig, mycket att önska. Känslan av att ens val inte spelar någon roll är tyvärr alltför vanligt i deras titlar.

I Life is Strange så blir det märkbara skillnader när man väl gör sina val. Stämningen är fantasiskt bra, musiken (förvisso inte min smak) men passar riktigt bra ihop med spelet. Har lyssnat en hel del till soundtracket sedan jag började spela. Karaktärerna känns för det mesta trovärdiga och nog börjar man bry sig om de flesta av dessa ganska snabbt. Jag tänker av förklarliga skäl inte gå in något på spelets handling, själv visste jag typ inget om spelet när jag började spela det mer än att hört att andra personer gillar det och sett metacritic betyget samt de för mig intressanta spelsidorna och vad de tyckte om spelet.

Dontnods tidigare spel, Remember Me, gillade jag inte men efter Life is Strange så ser jag verkligen fram emot deras nästa spel.
Fram tills dess blir det också att plocka upp Xbox One-utgåvan boxad, måste ha en fysisk utgåva av spelet också.

Permalänk
Medlem

klarade precis ut storyn. fantastiskt bra spel.
storyn är helt otrolig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Köpte Xbox One-utgåvan för en vecka sedan ungefär. Rätt nice med en fysisk utgåva med soundtrack och artbook. Sällan jag dubbeldippar men lättmotiverat med detta spel.

Precis kört igenom första episoden och måste nog säga att spelet håller riktigt bra en andra genomspelning. Visst, man vet vad som kommer hända men man har ju möjlighet att ändra vissa saker. Men hitills har jag nog gjort ungefär samma val som förra gången.

Underbart spel, vill verkligen se något mer liknande snart.

Permalänk
Medlem

Testade en Demo på Playstation 4 för ett bra tag sedan, fastnade självklart och köpte alla episoder en efter en när dom kom ut. Love at first sight.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Liiix:

Testade en Demo på Playstation 4 för ett bra tag sedan, fastnade självklart och köpte alla episoder en efter en när dom kom ut. Love at first sight.

Blev klar med senaste genomspelningen igår. Spelet håller bra även om det inte är lika som första gången. Jag hoppas verkligen Dontnod har mer på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Blev klar med senaste genomspelningen igår. Spelet håller bra även om det inte är lika som första gången. Jag hoppas verkligen Dontnod har mer på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Deras nästa spel är ett Vampyr-RPG med en historisk bakgrund. Vore verkligen kul att få se mer Life is Strange också, även om storyn är tajt kanske det går att göra något.
http://www.polygon.com/2016/4/25/11473076/vampyr-dontnod-life...

Permalänk
Medlem

Det kommer en uppföljare till Life is Strange, som de faktiskt jobbat på sen de blev klara med spelet. Ingen information om själva uppföljaren nedan, bara uttalandet att de jobbar på den.

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha få reda på att en ny säsong kommer så har jag råkat snubbla in på något jag normalt inte kollar på, reaction videos. Slutet av sista avsnittet av första säsongen.

Underbart spel, hoppas bara att dontnod kan leverera en gång till.

Permalänk

Såg första episoden från den nya serien på twitch igår, och visste inte ens(eller har noterat) om att det fanns en föregångare.
Och som det står på steam: "set three years before the events of the first game" kan jag personligen säga att det var nog lika bra då jag hellre ser framåt än bakåt.
Men det var en intressant historia, så då har man ju 5 episoder framför sig då man betat av denna spelserie.
http://store.steampowered.com/app/554620/Life_is_Strange_Befo...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!