Nya tidens ersättare av böcker och kollegieblock, vad är bäst och hur ska man arbeta?

Permalänk
Inaktiv

Nya tidens ersättare av böcker och kollegieblock, vad är bäst och hur ska man arbeta?

Hej,
Nu när jag hade påskledigt fick jag tid att städa lägenheten och jag slängde några ton gamla böcker och kollegieblock, alla böcker var såklart jättebra att ha kvar och har kostat mig typ en bil i inköp, men utrymmet i min lägenhet var också värdefullt..

Det jag funderar på hur gör folk idag, köper ni också tonvis med böcker och springer runt med kollegieblock i handen? Vissa grundskolor skryter med att alla elever får en iPad och med denna så skulle man kunna göra det mesta. Till de flesta plattformar finns idag det Microsoft Onenote. Och använder man OneNote seriöst skulle man där kunna göra alla anteckningar, som man enkelt kan arkivera och dela med sig till sina kamrater.

Jag funderar på att köpa någon hybridplatta med penna och göra alla anteckningar där i t.ex. programmet Onenote som automatisk delar med alla mina enheter, men jag är lite osäker och är nyfiken på om någon här har en smartare lösning? Finns det någon ambitiös person här som helt har dumpat fysiska böcker och kollegieblock och kör allt elektronisk?

På frågan hur jag gör idag, så köper jag fortfarande böcker och har mängder av kollegieblock och det fungerar bokstavligen sagt uselt. -När man behöver ha boken på jobbet så är den hemma och vice versa, detsamma gäller blocken som jag har dålig ordning på.
Vissa anteckningar gör jag i Onenote som bör sparas men jag är slarvig.

En annan fråga, får dagens ungdomar lära sig att hålla ordning på anteckningar i datorn skolan? Vilket innebär att de kommer se oss som dinosaurierna som springer runt med en massa kollegieblock. Det låter självklart att man i vissa ämnen bör anteckna i ett kollegieblock, men frågan är om det inte går på Surface och iPaden också om man har en penna?
Så det finns poäng i att göra det på ett mer seriöst sätt med hänsyn till arkivering etc.

Så frågan är hur gör ni och hur borde man göra, tror ni att fysiska böcker och kollegieblock kommer vara det främsta arbetsredskapet i skolan även om 20år?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skriver anteckningar i kollegieblock och använder de böcker jag känner att jag behöver. Efter snart två år på universitetet tror jag att jag har lärt mig att det är det som fungerar bäst för mig. Det är något med att skriva analogt som gör att jag tänker mer än om jag bara skriver på ett tangentbord. Sen tycker jag ibland att det är väldigt bra att kunna rita och det är mycket enklare att göra med papper och penna.

Sen har jag Googledokument där jag skriver inlämningsuppgifter/instuderingsfrågor/liknande efter att jag har gjort "riktiga" anteckningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Jag skriver anteckningar i kollegieblock och använder de böcker jag känner att jag behöver. Efter snart två år på universitetet tror jag att jag har lärt mig att det är det som fungerar bäst för mig. Det är något med att skriva analogt som gör att jag tänker mer än om jag bara skriver på ett tangentbord. Sen tycker jag ibland att det är väldigt bra att kunna rita och det är mycket enklare att göra med papper och penna.

Sen har jag Googledokument där jag skriver inlämningsuppgifter/instuderingsfrågor/liknande efter att jag har gjort "riktiga" anteckningar.

Ja Googledokument använder jag lite, även om jag är en förespråkare av konkurrenten.

Nu var det länge sedan jag läste på högskolan, men på min tid så kunde man ofta en hel dag med ett ämne och typ ha med sig en enda bok plus kollegieblock. Då känns ju de gamla böckerna och kollegieblocken bra.
I arbetslivet vet man inte riktigt vad man behöver ha med sig och för min del blir det bara skit, även om boken är i lägenheten orka leta upp denna som inte är elektronisk-sökbar, och det är bättre att google istället. Därav är jag nyfiken på hur andra gör..
Jag funderar nämligen på från och med idag säga att nu blir det ingen mer fysisk bok..

Permalänk
Medlem

Det finns forskning som visar på att det är betydligt bättre att anteckna för hand än med hjälp av en dator. Rimligtvis bör anteckningar på en platta ligga närmare papper resultatmässigt, det senare är dock klart mer flexibelt men betydligt svårare att organisera effektivt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Pluggar sista året på gymnasiet, Na/Na.

Antecknar mycket i Onenote på min laptop MED touchscreen+penna. Matte är undantag, block+ penna är fortfarande det mest praktiska där.

Skolan delar ut laptops som ingen använder utom möjligtvis en gång i vecka vid någon specifik lektion. Kan bero på att de har inte touchscreen med penna (då det nästan är ett krav om man vill rita något mer avancerat, anser jag iaf.) + fungerar knappt i allmänhet.

Office 2016 för alla uppsatser etc.
Har inga planer att sluta använda kollegieblock, speciellt på matten så säger väl att de kommer stanna de närmaste 20 åren. Då mina klasskamrater använder kollegieblock i alla ämnen trots tillgång till iPads och Laptops så talar väl det för sig själv.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Även om jag inte pluggar längre så var det helt klart kollegieblock och böcker som gällde. Hade jag texter endast digialt brukade jag även skriva ut dem. Anledningen var helt enkelt att jag bättre kunde fokusera på det viktiga och slapp ett extra lager av hantering/störningsmoment. Överstrykningspenna när jag läste var till exempel guld värt.

När jag gick i gymnasiet (10 år sedan) så hade vi laptops men man märkte väldigt fort att de var helt enkelt inte praktiska för lektioner. Skriva arbeten på dem gick ju givetvis an, men inte mer än så.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blandar efter behov och vad som för stunden är vettigast, det är ju inte alltid så lätt att skriva digitalt och böcker är också väldigt bra ibland, särskilt som referensliteratur, surfplattor ser jag däremot rätt liten nytta med, jag föredrar en laptop om man ska skriva nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

På frågan hur jag gör idag, så köper jag fortfarande böcker och har mängder av kollegieblock och det fungerar bokstavligen sagt uselt. -När man behöver ha boken på jobbet så är den hemma och vice versa, detsamma gäller blocken som jag har dålig ordning på.

Om det är jobbpengar det handlar om och det där är det största problemet är väl lösningen enkel - köp dubbel uppsättning böcker.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Thestar19:

Har inga planer att sluta använda kollegieblock, speciellt på matten så säger väl att de kommer stanna de närmaste 20 åren. Då mina klasskamrater använder kollegieblock i alla ämnen trots tillgång till iPads och Laptops så talar väl det för sig själv.

20 år när de redan börjat fasas ut kraftigt?

E-ink + touchscreen så har man ett anteckningsblock som är hundra gånger bättre, båda finns redan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thestar19:

Pluggar sista året på gymnasiet, Na/Na.

Antecknar mycket i Onenote på min laptop MED touchscreen+penna. Matte är undantag, block+ penna är fortfarande det mest praktiska där.

Skolan delar ut laptops som ingen använder utom möjligtvis en gång i vecka vid någon specifik lektion. Kan bero på att de har inte touchscreen med penna (då det nästan är ett krav om man vill rita något mer avancerat, anser jag iaf.) + fungerar knappt i allmänhet.

Office 2016 för alla uppsatser etc.
Har inga planer att sluta använda kollegieblock, speciellt på matten så säger väl att de kommer stanna de närmaste 20 åren. Då mina klasskamrater använder kollegieblock i alla ämnen trots tillgång till iPads och Laptops så talar väl det för sig själv.

Intressant..

Ingen kan komma ifrån att det är betydligt mer omständligt att kladda på datorn än i ett kollegieblock och är det då intensiva kurser så är det naturligt att studenter skriver på det enklaste sättet. Så att studenter och elever kör på de gamla medierna är egentligen logisk, det jag funderade på var om skolor lärde ut att anteckna på datorn? -Det låter enkelt, men är krångligt om man ska ha reda och ordning.

Nu kanske jag arbetar konstigt på mitt jobb, men där skiljer sig anteckningarna betydligt från skolan. (Jag är systemutvecklare) Jag gör inte i närheten av de anteckningar som jag gjorde i skolan, men man ska kunna ta fram dem typ närsomhelst, man kan besöka en kund och så behöver man ha en anteckning från ett kollegieblock som ligger på kontoret etc.
Man kan överlåta projektet till någon annan och då ska den ha alla anteckningar som finns i ens kollegieblock..

Kan någon annan svara på om jag arbetar konstigt eller har ni samma problem på jobbet, men ändå kör det mesta med kollegieblock?

Skrivet av Elgot:

Om det är jobbpengar det handlar om och det där är det största problemet är väl lösningen enkel - köp dubbel uppsättning böcker.

Borde vara logiskt, tyvärr får jag ofta pröjsa mina egna böcker.. Sedan udateras böcker snabbt, jag hade mängder av C# böcker från t.ex. 2013 och slängde rubbet. Dessa är fullt användbara, men kommer jag ta fram dem?

*edit*
De allra bästa projekten jag har fått tagit över från andra är där alla anteckningar är gjorda elektronisk gärna i Onenote, där man kan se precis alla problem som har varit.
De sämsta projekten att ta över så har det varit någon som har antecknat i ett kollegieblock som denna har slängt för många år sedan..

*edit2*
En stor skillnad på skolan och arbetslivet för mig är följande:
I t.ex. matten så räknade man ut tal, vissa extra tal kunde ta 30minuter och klura, sedan behöver jag typ aldrig återvända till denna uppgift.

I arbetslivet arbetar jag med en uppgift som kan pågå í över 20 år och flera sammarbetar, nya folk kommer och går och allt jag skriver förändras hela tiden. Ingen vettig människa kör såklart allt i ett kollegieblock idag, utan man har mängder av worddokument som beskriver projektet.

Men man har ändå behov av att göra kladd-anteckningar, där jag ser många bättre kör Onenote, medan jag slarvar mycket och använder kollegieblock och jag gillar ej mitt resultat.

Permalänk
Medlem

På jobbet använder jag i princip alltid anteckningsblock vid möten/samtal osv. Är mycket smidigare och känns mer naturligt än att ta anteckningar i datorn.
/Konstruktör på stort företag, strax över 30 år.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Jag går Na/Na och antecknar det mesta på datorn. För all form av analytiskt arbete och sammanställning av data använder jag mig av Excel. I fysiken är detta otroligt smidigt och jag förstår inte varför mina klasskompisar först skriver upp 20 olika mätvärden på ett papper för att sedan skriva in det i miniräknaren, på den tiden de tar för dem att skriva in allt har jag hunnit sammanställa all data och rita de grafer som behövs. På gymnasiet skulle jag verkligen vilja se en excel kurs då det är så kraftfullt och bra verktyg.
I de andra ämnena exempelvis kemi använder jag mig av Google Docs, det jag saknar är att kunna rita ordentliga bilder på tillexempel reaktionsmekanismer även om jag vid det här laget börjar bli bra på att rita med teckning funktionen. Skolan jag går på lär inte ut alls hur man bör sortera sina anteckningar. Den främsta anledningen till att jag använder datorn till i princip allt förutom matten är att jag har så svårt att hålla koll på alla olika block och ofta tappar bort lösblad. Det bästa sättet för mig att lösa "rit problemet" är att exempelvis googla fram bilden för en reaktionsmekanism. För att inte" tappa" bort papper brukar jag använda mig av en vanlig bild eller så kör jag en ocr scan för att importera det.

Finns massor med sätt att anteckna på datorn och jag tycker inte att det är så mycket jobbigare att göra vad som krävs där jämfört med papper & penna.

Permalänk
Inaktiv

@SaltyLiquorice: Mycket intressant hur du arbetar.
Och jag håller med dig, det skulle behöva hållas kurser i hur man antecknar på en dator. Det kan för vissa låta enkelt, men det saker och tänka på om man ska ha bra ordning.

Det jag tänker mig i skolan är att ungdomar just ska lära sig detta. Jag själv har som sagt kaos bland mina papper i arbetslivet och funderar på att köpa hybridplatta med penna för över 10 000kr för att få ordning på det, men jag är rädd för om det är 10 000kr bortkastade.

Jag har sett många riktigt duktiga personers anteckningar i Onenote och som sagt vad otroligt lätt det är att ta över arbetet från denna.

*edit*

En fråga till alla. Om ni hade varit kund för en dyr teknisk It-lösning, skulle ni påverkas av att teknikern som vill sälja lösning sitter med en svindyr hybridplatta och penna och gör anteckningar istället för ett kollegieblock? Lösningen som teknikern säljer skulle inte ha ett skvatt med hybridplattan att göra.

Permalänk
Medlem

Länge sen jag gick i skolan, men i arbetslivet är det många år sen jag använde papper och penna.
Enda gången det används är när man samlas i ett konferensrum och använder whiteboard/stora papper men sen antecknas det på datorn.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Papper och penna är fortfarande helt oslagbart enligt mig. Det är helt enkelt mycket friare och enklare att med precision kunna skriva vad man vill. Inga uppstartstider eller pekskärm som misstolkar något.

För att lagra och läsa dokument kan däremot en läs/surfplatta vara alldeles utmärkt, även om det finns vissa nackdelar även där (såsom krångligare att snabbt bläddra runt eller att göra anteckningar).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Papper och penna är överlägset ännu. Scannar in dokumenten och konverterar dem till Word-format eller PDF för arkivering dock.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är en intressant fråga och det känns som olika eror har haft olika ersättare som fungerar hyggligt, men när någon annan teknik tar över så förvärvar man inte den gamla tekniken så allting är en jäkla kompromiss hela tiden.

På 80-talet fanns ju dels "databanksklockor", dels väldigt smidiga basic-programmerbara miniräknare med vissa anteckningsmöjligheter. Dessa tingestar hade ju bra batteritid också (speciellt klockorna, men även en miniräknare kunde gå månader och år utan byte).

De första modellerna av "PDAer" på 90-talet var väl också rätt hyggliga. Små, god batteritid, displayen läsbar i alla ljusförhållanden och precis anteckning med stylus.

Sedan under 2000-talet kom tekniken som mycket elegant skulle kunna sammanföra allt detta till en riktig killerapp, ett anteckningsblock med miniräknare, lång batteritid, OCR av skriven text, god läsbarhet, osv. Dvs "epapper" eller "eink".

Så, använder vi denna teknik? Nope, inte alls. "Vi" är mer intresserade av surfplattor som visar färg, är odugliga som mobiltelefoner, odugliga som seriösa arbetsredskap, har tragikomisk batteritid och är klumpiga, tål inte att tappas, ska "uppdateras" när de blir gammalmodiga efter bara månader eller år, osv.

Så, det är liksom inte så att tekniken på något sätt idag skulle förhindra en totalt, nonsensfri och kompromisslös ersättare för penna-och-papper. Det är bara vi konsumenter och företag som är idioter, mer intresserade av spel och trams och flärd, än funktion.

Hur är programmerbara miniräknare idag? Dyra klumpedunsmaskiner med dålig batteritid? Hur är surfplattorna? En komplett idiotisk plojmanick. Hur är våra bärbara? Klumpedunsar, de med. Dålig batteritid och värmekällor, de med. Känsliga och byts ut fort.

På det hela taget mycket tragiskt, eftersom 80-talets processorkraft i kombination med dagens strömsnålhet i kombination med epapper och programmerbarhet och fysiska knappar med lätthet skulle kunna ge papper och penna en riktig match och rentav segra. Men en dylik apparat måste hålla i 10, 20 eller 30 år och det ska inte finnas några incitament i att uppdatera. Produkten ska ha ungefär lika mycket status som ett kollegieblock, dvs ingen behöver skryta om den senaste modellen. All teknik verkar finnas på plats redan, men tyvärr är mänskligheten idioter och därför så kommer papper och penna våldta allt vad teknik heter under överskådlig framtid...

Edit: Läsplattan (alltså med epapper, ingen jävla surfplatta) är faktiskt en mycket bra uppfinning. Men den lever rätt undanskymt och når inte enda fram. Det är som sagt bara en läsplatta. Den i särklass bästa utmanaren till boken, men en bra bok (i form av index, tyngd, material, etc) är fortfarande att föredra, även om en dålig bok (i samma betydelse, tyngd, textur, etc) förlorar mot läsplattan. Så läsplattan har potential. Efter nästan 30 år med bärbara kom så i mitten av 00-talet äntligen ultralätta bärbara med 7-10" skärm till ett överkomligt pris, dvs den bärbara hade äntligen mognat. Vad hände? Jo, nu är den utdöd igen, till förmån för idiotiska "surfplattor". Det är så man blir misantrop.

Fatta, idag hade vi kunnat ha 1-2 mm tunna, flexibla, bärbara med ordentlig kraft (typ 386DX @ 40 MHz eller ännu värre, typ en ARM på flera hundra MHz), med batteritid om månader eller år, som alla hade kunnat haft med sig överallt, jämt och ständigt. Med 40g vikt eller liknande och med OCR och "instant" programmerbarhet och ett fåtal givna "appar" av typen anteckningar, miniräknare, kalkylark, uppslagsverk och "instant on"-funktionalitet och som var fullkomligt ointressanta att slänga och byta ut bara för att det kommit en ny modell "med fler kärnor" eller annat komplett irrelevant. Det hade varit en pryl som hade samma status och samma värde som ett kollegieblock, dvs ingen skulle gråta blod om man tappade sin på tunnelbanan. Eftersom data skulle vara skyddat genom kryptering, hade heller aldrig data hamnat i orätta händer. Om två personer råkade blanda ihop sina, skulle det bara vara att synka mot nätet och byta plats på data. Tekniken finns där. Den är bara inte tillräckligt sexig, inte tillräckligt korkad och tillräckligt nerdummad för att vara intressant. Edit2: Och ja, tekniken inte bara finns, den börjar bli lastgammal. Men världen är uppenbarligen inte intresserad. Dock går det fint att ha "visioner" om det papperslösa kontoret. För att i stället använda vadå? En surfplatta? Facepalm.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Papper och penna är helt klart det mest flexibla när det kommer till att ta anteckningar, men då jag är allergisk mot lösblad och aldrig tar mig tid att ordna upp de gigantiska högar som ansamlas över tid, och aldrig tar mig tiden att scanna in skiten, så försöker jag ta så mycket anteckningar digitalt som möjligt. I brist på annat än tangentbord och mus för inmatning så blir det att skriva ner i "råtext" och efterarbeta den med LaTeX. Har ofta med ett A6-block för de fall där det behövs ritas ner någon figur och lägger in den i efterhand.
Men visst, vissa saker är inte värt tiden att föra över annat än inscannat, typ anteckningar från matematikkurser ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Ja, det är lite samma här. Använder kollegieblock (alltid rutat. Avskyr linjerat, även om det inte har med matte att göra. Fix idé antar jag), men avskyr lösblad. Har ingen scanner heller (också en pryl som verkar vara på väg ut, trots att det idag borde vara en väldigt smidig, självklar, kompromissfri apparat), vilket gör lösblad än mer värdelösa.

Jag är storkonsument av "friXion"-pennor med suddbart bläck, fantastisk pryl. Men skulle hellre ha en penna för att skriva på riktigt bra epapper och där man då suddar genom att vända pennan precis som idag. En tunn pryl som väldigt sällan behövde batteribyte eller laddning med fläckfri OCR och där texten kunde extraheras som .txt och bilderna som .png hade varit jävligt bra. Denna hypotetiska pryl skulle också vara kalender och miniräknare (programmerbar givetvis) med RPN. Vad som helst skulle kunna användas som stylus, inklusive vanlig penna. Jag skulle kunna tänka mig en kompromiss då för att suddning ska fungera, genom att man håller in en knapp på prylen eller liknande. I A5-format, med ordlista och rättstavning samt uppslagsverk alá wikipedia. Den ska vara lättare än ett kollegieblock och inte bli "omodern" på 10-50 år eller så. Stryktålig. Att den också fungerar som universell ebook-läsare behöver knappt nämnas.

Vad god fixa, elektronikföretagen! Vem blir först ut att göra den första vettiga produkten på år och dar? Och, en sak till förstås. Open source. Så försök inte ens, Microsoft eller Apple. Ni kan bara faila. Prylen ska naturligtvis inte spionera på en heller och data ska skyddas med kryptering. Så glöm det Google. Vem är på? Amazon? IBM? Dell? Asus? HP? Eller har ni fullt upp med bluffprodukter alá Kindle Fire och surfplattor?

Edit: Ja, en sak till kära elektronikföretag. Prylen ska vara en commodity, dvs tillverkare o.dyl ska inte spela någon roll. Inget lock-in, inga proprietära format, inga jävla patent. Det är okej om man inte kan vika "epappersplan" av den, eller rulla ihop. Viss flexibilitet förväntas dock, den ska inte spricka av att börjas lätt. Så den går ner i en portfölj eller väska. Ju tunnare desto bättre, men ni behöver inte överdriva. Det går att leva med kollegieblock i tjocklek. Men gärna liiite tunnare ändå. Ska vi säga slutet av april för lanseringen? Ni ligger nämligen redan efter med ett decennium eller så...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Sedan under 2000-talet kom tekniken som mycket elegant skulle kunna sammanföra allt detta till en riktig killerapp, ett anteckningsblock med miniräknare, lång batteritid, OCR av skriven text, god läsbarhet, osv. Dvs "epapper" eller "eink".

Så, använder vi denna teknik? Nope, inte alls. "Vi" är mer intresserade av surfplattor som visar färg, är odugliga som mobiltelefoner, odugliga som seriösa arbetsredskap, har tragikomisk batteritid och är klumpiga, tål inte att tappas, ska "uppdateras" när de blir gammalmodiga efter bara månader eller år, osv.

Det finns en men troligtvis kommer den försvinna p.g.a. dålig försäljning:
Sony 13" (DPT-S1) Digital Paper
https://www.youtube.com/watch?v=YFGL698OjIA
Svindyrt pris och sakerna som du nämnde gjorde att folk valde läsplattor istället.

Jag själv var mycket inne på ebook för många år sedan, köpte 2st läsplattor och de fungerade båda mycket dåligt att läsa pdf filer, de var slöa, dåliga att anteckna i m.m. Idag kör jag med en iPad air 2 på jobbet och den spöar alla alla ebooks jag har testat, att man dessutom enkelt kan surfa och slå upp saker gör bättre. Jag t.o.m är inne och styr servar med iPaden, men det är en annan historia.

Nå en allmän fråga till alla. Säg att ni ska köpa en programmeringsbook idag som "referensmaterial", väljer ni då att köpa boken i "fysisk form" eller skulle ni köpa en ebook i pdf format? Jag funderar nämligen på att enbart ebooks hädanefter. Det handlar inte om att jag tycker dessa är bekvämare att läsa i utan de fysiska böckerna tar plats och fyller min lägenhet.
Sedan är det ett stort plus att man kan använda boken överallt, t.om. kolla i den på mobilen när man sitter på bussen.

Skrivet av MBY:

Och ja, tekniken inte bara finns, den börjar bli lastgammal. Men världen är uppenbarligen inte intresserad. Dock går det fint att ha "visioner" om det papperslösa kontoret. För att i stället använda vadå? En surfplatta? Facepalm.

Ja papperslösa samhället har folk pratar om länge, för min del har jag råkat ut för det motsatta som är papperskaos.

Och jag har två 2st alternativ, skaffa bättre ordning på de fysiska papperna eller fundera på att mer göra dem digital.
Beroende på vad man arbetar med så är digitalt väldigt bra, säg att man jobbar med 4st personer, då är det bra att ens kollegor också har ens anteckningar.
Går man tillbaka till ett jobb där man jobbade för 5år sedan, ja då kan jag glömma hitta mina pappersanteckningar. -Jag jobbar i väldigt många projekt samtidigt, det blir så mycket anteckningar. Detta är dock en dålig ursäkt, för folk har i all tid kunnat hantera mer papper än mig i pappersform.

Skrivet av MBY:

Jag är storkonsument av "friXion"-pennor med suddbart bläck, fantastisk pryl.

Enda pennan jag också använder, jag tycker bläck är så mycket skönare att skriva med än blyers Att man nu kan sudda gör det underbart.

Hur det känns att skriva med en elektronisk platta har jag aldrig testat och skulle supergärna vilja göra detta. Jag är lite skeptisk emot hårdheten emot glaset, men som sagt man måste pröva. -Elektroniska pennor har förmåga att få fötter i butiker, så de är svåra att få pröva.
Jag skulle gissa att det är runt 50% chans att jag har köpt en elektronisk ersättare för kollegieblock för runt 10 000kr innan året är slut och då vill man ju ha testat den före.

*edit*

Min lista för och nackdelar att anteckna elektronisk.

Nackdelar:
Dyrt, ska man ha epenna och grejer så räkna med runt 10 000kr.
Går lånsammare.
Batteri, stöldbegärlighet osv.

Fördelar:
Lättare att dela sitt arbetsmaterial med kollegor, enklare att långtidsförvara saker om man jobbar med extremt mycket samtidigt.
Man kan anteckna på ett helt annat sätt. Liksom anteckningarna som man gjorde på sida ett behöver kanske efter något år ändras, det blir kladd.
Roligare.

Så jag ser elektronisk anteckning som ett jobb som tar lite längre tid, men man kanske får tillbaka detta långt senare.

Nu kan man argumentera att man ska skriva mer i worddokumenten direkt och minska ner anteckningar, men word i sig själv är inget lättarbetat. Ta lite komplicerade saker som drivrutin för en viss hårdvara. Man har en worddokument på ett par hundra sidor som beskriver funktionen och i princip ingen förutom utvecklaren själv orka ens skumma igenom denna.
Däremot kanske det tillkommer en OneNotedokument och detta går att lägga fram informationen på ett helt annat sätt med alla flikar och man mycket snabbare ser var status på drivrutinen är.

*edit2*
En reklamfilm för Surface i skolan:
https://www.youtube.com/watch?v=T6fWfORtZOg
Reklamfilmer överdriver fördelarna, men det jag tänker är tänk om jag skulle få lära mig att arbeta elektronisk när jag var liten? Jag ser det som betydligt mer krävande för eleverna att använda en OneNote så, men om de hade disciplin så skulle det kunna bli bra.
Jag vet dock att teknik tar tid, min första smartphone köpte jag typ 1997 (nokia 9000 communicator) och det var inte för 10-15år efter som folk i allmänhet började använda smartphones.

Permalänk
Medlem

Hej hej. Jag forskar i teoretisk fysik och arbetar dagligen med matematik. Det jag har märkt, och som jag delar med många av mina kollegor, är att uträkningar görs bäst på papper. När allt är klart och man vet vad svaret / vad man vill göra då kan man gott skriva ned det på en tablet för att spara allt på ett praktiskt sätt.

Om det bara är text som ska sparas då är det givet att datorn med tangentbord är bäst.

Den största fördelen med den digitala revolutionen är att man kan ha många böcker på en och samma plats. Behöver jag lära mig något nytt så kan jag direkt kolla igenom ett tiotal olika böcker för att hitta var den bästa förklaringen finns.

När jag väl hittat rätt bok händer det dock ofta att jag knatar iväg till universitetsbiblioteket för att låna en fysisk kopia. Behöver man läsa något lite tyngre så tycker jag helt klart att det är en fördel med en riktig bok.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Nå en allmän fråga till alla. Säg att ni ska köpa en programmeringsbook idag som "referensmaterial", väljer ni då att köpa boken i "fysisk form" eller skulle ni köpa en ebook i pdf format?

Nu vet jag inte om du roar dig med mera obskyra språk än vad jag är van vid, men behöver (och vill) man verkligen köpa referensböcker för programmeringsspråk numera? Läroböcker är en sak, men referensdokumentation brukar man väl lätt hitta på internet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Nu vet jag inte om du roar dig med mera obskyra språk än vad jag är van vid, men behöver (och vill) man verkligen köpa referensböcker för programmeringsspråk numera? Läroböcker är en sak, men referensdokumentation brukar man väl lätt hitta på internet?

Jag pillar med väldigt mycket, mitt minne är fullt, så när jag lär mig något nytt försvinner något annat. Detta leder till att jag ibland köper grundläggande böcker.

Annat exempel är den gången jag skulle börja med hypervisorn Esxi, att köpa en 500sidors bok i ämnet tyckte jag var smidigt. Internet i all ära, men ofta dessa guider ej skriva som en bok.
Jag köpte typ denna bok: http://www.amazon.com/VMware-ESXi-Planning-Implementation-Sec... (jag har så många böcker att jag ej minns vilka jag har)

Idag skulle jag köpa en pdf bok när ämnet är nytt. I vanliga fall kör jag dock med webbsidor som du.

Permalänk
Medlem

Nu går jag visserligen på högskola, men jag har tre prylar. En hybriddator(likt surface pro) för att läsa pdf:er på samt programmera. En läsplatta för e-böcker(hade egentligen velat läsa pdf böcker på denna också, men på just min platta fungerar det väldigt dåligt) samt kollegieblock för anteckningar.
Jag kan anteckna med min Wacom penna på plattan, men det är inte samma sak.

Undviker pappersböcker så gott jag kan, så jäkla drygt att släpa på dem, och att kunna söka efter saker direkt i boken på datorn är guld värt.

Har även på senare tid börjat använda Google docs när vi har projektarbeten, det är användbart när man är många och kan skriva samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

@anon159643 Nej, skall man lära sig från början förespråkar jag böcker alla dagar i veckan ("guider på internet" tror jag inte mycket på), men för referensfunktionen (när man inte kommer ihåg vilka parametrar funktionen förväntar sig, formateringstecknen till printf eller liknande) känns det som att man numera kan förlita sig på internet.

Permalänk
Avstängd

Något off-topic men ändå vagt relaterat: http://elari.net/catalogue/cardphone/super-slim-anti-smartpho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobiltelefoner/elari...

En kreditkortsformad "antismartphone". Definitivt ett steg i rätt riktning! Hurra! Någon där ute har inte minst förståndet helt och begriper att "fler kärnor" liksom inte är "en grej" för mobiler. Dock är jag orolig för den taktila känslan i knappsatsen. Jag fodrar taktila knappar! Omotiverat dyr var den också, men om fenomenet överlever kommer priset att sjunka. Jag älskar att den verkligen saluförs som "antismartphone", men är vagt oroad över att det verkar vara en rysk design. Kan ju finnas en dold hotline till Putin på den...

Edit: Knapparna ser faktiskt ut att vara fysiska och min ryska association var nog också fel. Bara det att hemsidan defaultar till ryska av okänd anledning (läs: någon någonstans på nätet är idiot, som vanligt).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Något off-topic men ändå vagt relaterat: http://elari.net/catalogue/cardphone/super-slim-anti-smartpho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobiltelefoner/elari...

En kreditkortsformad "antismartphone". Definitivt ett steg i rätt riktning! Hurra! Någon där ute har inte minst förståndet helt och begriper att "fler kärnor" liksom inte är "en grej" för mobiler. Dock är jag orolig för den taktila känslan i knappsatsen. Jag fodrar taktila knappar! Omotiverat dyr var den också, men om fenomenet överlever kommer priset att sjunka. Jag älskar att den verkligen saluförs som "antismartphone", men är vagt oroad över att det verkar vara en rysk design. Kan ju finnas en dold hotline till Putin på den...

Edit: Knapparna ser faktiskt ut att vara fysiska och min ryska association var nog också fel. Bara det att hemsidan defaultar till ryska av okänd anledning (läs: någon någonstans på nätet är idiot, som vanligt).

Jag skulle hellre vilja ha denna 4 dollars Android smartphone med kamera, dubbla simkort etc: https://www.youtube.com/watch?v=utRww8-QuBw
Jag själv har för övrigt den allra enklaste icke smartphone som man kan ha privat, orsaken är att när man dygnet runt får släpa med på jobbets smartphone(tegelsten), så känns det ingen mening med att själv bära med en likadan.

Att inte ha smartphone är idag för många praktisk omöjligt. Vi måste i jobbet kunna svara på supportärende dygnet runt, dessa kommer både in som samtal och email. Och man av naturliga orsaker inte bär med sig någon "dator" överallt.
Förutom detta ska man hela tiden fotodokumentera saker och behöver jämt och ständigt ha tillgång till internet för att slå upp saker.

Något jag tycker är skit är att man på de flesta telefoner ej kan spela in samtal, det finns appar för detta som suger på min jobbtelefon. Alltså jag kan t.ex. åka en buss i Göteborg som är hyfsat fullpackad, inte riktigt som bilden nedanför men det är stadens mål: http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1099265/images/2009/indien_13274...

Och så ringer en kund till mig och börjar babbla, där denna kund ska iväg och pratar en förbaskat massa detaljer som jag ska komma ihåg och anteckna.
Jag gissar att jag inte precis är ensam om detta problem och väldigt många skulle även vilja kunna spela in samtal på deras telefon.

Så jag menar att tiderna förändras folks behov av allt mer bloatade utrustning ökar, däremot tar det ett bra tag innan saker blir bra. Ta smartphones som nämndes, de har funnits ett bra tag och det är främst de senaste åren de har blivit bra.

Detsamma ser jag med surfplatta som används för böcker och anteckning, jag anser att det idag finns ett behov för riktigt bra sådana. Detta är ju en förutsättning för att de ska bli populära.
De är idag inte riktigt bra, men för varje år blir de bättre och jag tror även att behovet för de ökar. Så om 20 år, vem vet hur elever antecknar i skolan?

Detsamma gäller smartklockan, jag själv skulle inte kunna klara mig utan denna. Främst för att min smartphone suger. Men om jag står i en buss enligt bild ovanför och det ringer så ser jag direkt på klockan om jag ska ta samtalet eller ej, likaså gäller det att kolla email. Även på jobbet så kan jag sitta vid en kollega och ett supportmail kommer in, varje sekund räknas och förut fick jag bära med mig telefonen(tegelstenen) överallt.

Angående papperslösa samhället så har idg en artikeln om varför detta går så segt: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.654440/papperslosa-kont...

Jag själv tror att papperslösa samhället ligger långt framåt, 20år räcker inte, 60år i nuvarande utveckling, ja varför inte? Men även om folk använder mer papper så betyder det inte att vi samtidigt kan använda mer elektroniska papper, kollegieblock etc.

*edit*
Någon kan tycka det är knäppt av mig att prata om så extremt långa tider, men det tar tid. Jag har några år på nacken och har sett så många prylar som man kan säga att de är nästan klara, bara enstaka år till.
Inte minst översättningsprogram som jag imponerades på hur bra de var runt '95 och om bara något år till så skulle de bli riktigt bra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Något off-topic men ändå vagt relaterat: http://elari.net/catalogue/cardphone/super-slim-anti-smartpho...
http://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobiltelefoner/elari...

En kreditkortsformad "antismartphone". Definitivt ett steg i rätt riktning! Hurra! Någon där ute har inte minst förståndet helt och begriper att "fler kärnor" liksom inte är "en grej" för mobiler. Dock är jag orolig för den taktila känslan i knappsatsen. Jag fodrar taktila knappar! Omotiverat dyr var den också, men om fenomenet överlever kommer priset att sjunka. Jag älskar att den verkligen saluförs som "antismartphone", men är vagt oroad över att det verkar vara en rysk design. Kan ju finnas en dold hotline till Putin på den...

Edit: Knapparna ser faktiskt ut att vara fysiska och min ryska association var nog också fel. Bara det att hemsidan defaultar till ryska av okänd anledning (läs: någon någonstans på nätet är idiot, som vanligt).

Synd bara på den värdelösa batteritiden. Annars hade den varit ett givet köp när man är ute och vandrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Synd bara på den värdelösa batteritiden. Annars hade den varit ett givet köp när man är ute och vandrar.

Varför inte smartklocka med inbyggd mobiletelefon?
http://techcrunch.com/2015/11/19/lg-urbane-2-the-first-androi...

Dessa bör man ge några år för att bli bra, de första kommer nog bara vara roliga. Inte minst behöver klockorna ha mjukvarusimkort och ens abonnemang måste förändras, så att man inte behöver ha flera stycken med dyra kostnader. Internet of things is the shit now, så jag tror att det kommer hända saker i detta område.

Jag är väldigt mycket emot att bära med mig för mycket saker i onödan och jag tror att framtidens klockor och smartphone bara kommer ta över mer och mer. Och det går redan idag handla på dem och man kan lämna plånboken hemma.

När det gäller vandring, joggning etc, så har smartphones ersatt musikspelaren för de flesta och många känner sig handikappade utan att ha med smartphonen.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Hade givetvis varit ännu mer optimalt. Skulle iofs funka på längre turer om man tog med en liten powerbank. Annars lutar det just nu åt att dkaffa en sån här. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3049963