Permalänk
Medlem

AMD fury eller 980?

Tjabba alla! Sitter i nuläget med ett xfx 7970 och har börja märka att den inte riktigt hänger med så funderar nu på att köpa ett nytt grafikkort.

Dom 2 som jag mest lutar åt just nu är PNY pure performance 980 eller ett Sapphire r9 fury. Båda dessa kort kostar ca 4800kr och det är även det som är min budget.

Då jag sitter på 4st skärmar och min "main" skärm är 1440p så lutar det mer mot r9 fury då den verkar prestera bättre i lite högre upplösningar. Får dock en känsla att amd har börjat halka efter nvidia när det gäller uppdaterade drivrutiner och annat så vet inte om det kanske är mer värt att satsa på ett 980 istället!

Någon som skulle rekommendera den ena över den andra och varför? Har helt fastnat och skulle gärna köpa ett nytt grafikkort så fort som möjligt då mina ynka 50fps på low i The Division inte riktigt räcker till

Tack på förhand alla och ha en glad påsk!

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare så att nvidia har tappat en hel del när det gäller drivrutiner framför allt när det gäller optimeringen för "äldre" serie so fort dem släppa nya kort.

ska du har kortet just nu och kan inte väta tills Pascal och Polaris kommer och om du ska har kortet i ett bra tag till och inte direkt uppgradera igen så skulle jag hålla mig långt ifrån nvidia och istället tar AMD.

Dem har altid hållad även äldre series uppgraderat ett bra tag.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joanjii:

Tjabba alla! Sitter i nuläget med ett xfx 7970 och har börja märka att den inte riktigt hänger med så funderar nu på att köpa ett nytt grafikkort.

Dom 2 som jag mest lutar åt just nu är PNY pure performance 980 eller ett Sapphire r9 fury. Båda dessa kort kostar ca 4800kr och det är även det som är min budget.

Då jag sitter på 4st skärmar och min "main" skärm är 1440p så lutar det mer mot r9 fury då den verkar prestera bättre i lite högre upplösningar. Får dock en känsla att amd har börjat halka efter nvidia när det gäller uppdaterade drivrutiner och annat så vet inte om det kanske är mer värt att satsa på ett 980 istället!

Någon som skulle rekommendera den ena över den andra och varför? Har helt fastnat och skulle gärna köpa ett nytt grafikkort så fort som möjligt då mina ynka 50fps på low i The Division inte riktigt räcker till

Tack på förhand alla och ha en glad påsk!

Ska du köra mer än 1080p så är det fury som gäller. Amd har btw bättre koll på drivrutiner än nVidia i dagsläget!

Glad påsk ☺️

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joanjii:

Tjabba alla! Sitter i nuläget med ett xfx 7970 och har börja märka att den inte riktigt hänger med så funderar nu på att köpa ett nytt grafikkort.

Dom 2 som jag mest lutar åt just nu är PNY pure performance 980 eller ett Sapphire r9 fury. Båda dessa kort kostar ca 4800kr och det är även det som är min budget.

Då jag sitter på 4st skärmar och min "main" skärm är 1440p så lutar det mer mot r9 fury då den verkar prestera bättre i lite högre upplösningar. Får dock en känsla att amd har börjat halka efter nvidia när det gäller uppdaterade drivrutiner och annat så vet inte om det kanske är mer värt att satsa på ett 980 istället!

Någon som skulle rekommendera den ena över den andra och varför? Har helt fastnat och skulle gärna köpa ett nytt grafikkort så fort som möjligt då mina ynka 50fps på low i The Division inte riktigt räcker till

Tack på förhand alla och ha en glad påsk!

Av de valen hade jag kört på Sapphire kortet. Fury verkar av allt att döma prestera betydligt bättre än GTX 980 i de DX 12 tester som vi har tillgängliga idag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Fury. Bättre i 1440p och amd visar ju även fina resultat i dx12. Sen är eyefinity mycket bättre surround tycker jag.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Fury, tidigare kommentarer har redan talat om varför

Permalänk
Medlem

Vänta på Pascal/Polaris om ditt grafikkort trots allt fungerar. Mycket talar för stora prestandaförbättringar hos nästa generations grafikkort. De första nya korten kan komma redan innan sommaren. Köper du ett kort nu så finns det stor risk att du får ångra dig när de ser hur de nya korten presterar och vad de kostar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Entusiast

Fury helt klart.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Fury säger jag. Har själv Sapphires Fury och är grymt nöjd med prestandan i 1440p.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Fury är lite mer "framtidssäkert", om nu något kan vara det, eftersom det har bättre stöd för async computing som verkar komma att användas en hel del i nya titlar. Å andra sidan har Nvidia stöd för en del andra DX12-prylar som AMD saknar(feature set 12_1 vs 12_0 för AMD).

Fördel för Nvidia är att det är bättre i en hel del nuvarande/äldre titlar, och går att klocka mycket. Men det börjar faktiskt kännas som ett gammalt kort nu, Fury känns mer modernt.

Det kan tilläggas att jag har haft mitt 980 sen de släpptes, typ dagen efter, och har haft exakt inga problem alls. Personligen har jag större förtroende att saker skall fungera som förväntat med Nvidia, men Fury känns mer spännande.

För egen del är dock AMD inget alternativ alls eftersom Nvidia har mycket bättre Linux-stöd framförallt när nya tekniker dyker upp i Linux, och jag kör mycket Linux. Kör du bara Windows spelar inte det någon roll.

edit. Jag håller med föregående postare om att vänta på Polaris/Pascal, det är bara 1-2 månader kvar nu. Dom korten kommer att vara mycket mer strömsnåla och ha förutsättning att vara rejält tystare än dagens kort, men ändå med högre prestanda. Dessutom har AMD gått ut och sagt att kort för 350$ kommer att vara optimala för VR, det betyder prestanda i trakterna av 980 Ti, fast för halva priset.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Röstar för fury också, ovan inlägg talar för detta.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, verkar vara fury som de flesta tycker är ett smartare val! Skulle gärna vänta på polaris/pascal men har lärt mig att väntar man på något bättre så blir det aldrig att man köper något:) Sen så borde väl fury klara sig rätt så bra i ett par år

Permalänk
Medlem

@Joanjii:

Jag hade nog klippt Fury, känns som maxwell inte presterar så bra med DX12 som dom gjorde med DX11

Men det är ju lite smaksak, har du en skärm med Gsync eller Freesync isf välj efter det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joanjii:

Tack så mycket för alla svar, verkar vara fury som de flesta tycker är ett smartare val! Skulle gärna vänta på polaris/pascal men har lärt mig att väntar man på något bättre så blir det aldrig att man köper något:) Sen så borde väl fury klara sig rätt så bra i ett par år

Vänta på Pascal/Polaris. Det är så nära nu och förutsättningarna för att det blir stora förbättringar är så stora. Skulle vara en helt annan sak om de nya korten låg ett halvår bort och fortfarande använde samma tillverkningsteknik. Men nu är det förmodligen bara frågan om ett par månader och tillverkningstekniken går ner från 28 nm till 16 respektive 14 nm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Fury, mindre och bättre mer att hämta verkar det som, skulle inte förvåna mig att Fury ligger 5-10FPS före Ti980 innan jul 2016.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

390X ligger väl i nivå med 980 redan idag, så lätt Fury av dessa alternativ.

Skrivet av Joanjii:

Tack så mycket för alla svar, verkar vara fury som de flesta tycker är ett smartare val! Skulle gärna vänta på polaris/pascal men har lärt mig att väntar man på något bättre så blir det aldrig att man köper något:) Sen så borde väl fury klara sig rätt så bra i ett par år

Det är inte helt sant alla gånger. Det gäller att hålla reda på vad som är på gång. Ibland har det varit mindre justeringar från en generation till en annan, som t ex mellan Rx 200 och Rx 300-serien. Men nu handlar det om kanske det största hoppet i hela 3D-grafikhistorien. Man går från 28nm till 16/14, man inför FinFET och kör dessutom med en ny variant av mikroarkitekturen GCN där i stort sett allt har putsats och förbättrats. AMD hävdar en prestandaökning per watt med upp till 250%, och vad som visats hittills tyder på att det stämmer ganska väl. (Om Pascal vet vi i nuläget nästan ingenting, därför jag bara nämner AMD Polaris)

Du har suttit på din trotjänare i flera år. Jag förstår att suget efter en uppgradering är stort nununu när du nyligen skaffat The division och vill avnjuta det i skaplig grafisk kvalitet. Men håll i hatten och slanten bara lite till, för det kommer bli rejält med åka av sedan!

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har det kommit någon prisinformation på polaris/pascal? Kommer dom ligga mycket högre än tex fury eller i ungefär samma prisklass?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag skulle säga 980ti eller ännu hellre vänta på (1080) pascal.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joanjii:

Skulle gärna vänta på polaris/pascal men har lärt mig att väntar man på något bättre så blir det aldrig att man köper något:) Sen så borde väl fury klara sig rätt så bra i ett par år

Det resonemanget har helt klart sin poäng, men att fundera på kort som är två år gamla (980 iaf) när de nya är några månader bort är bara dumt om man inte måste ha ett nytt kort

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joanjii:

Har det kommit någon prisinformation på polaris/pascal? Kommer dom ligga mycket högre än tex fury eller i ungefär samma prisklass?

Jättesvårt att sia om. Bland det första som kommer släppas är mellanklassen i nya generationen, vilket kommer ligga i området 390X/980 i prestanda, kanske lite över, fast med väsentligt lägre energiförbrukning. Om dessa kommer kosta mer än vad 390X/980 gör idag och de äldre korten behåller sitt pris till en början, eller om nuvarande generation kommer prissänkas direkt och de nya kostar som de nuvarande.

Om AMD menar allvar med sitt prat om VR så tror jag på det senare. Jag tycker du ska vänta åtminstone en månad, då det förhoppningsvis kommit indikationer på vilket pris som kommer gälla. Därefter kan du ju bestämma om du ska vänta tills de släpps, eller om du kör på ett Fury. Kanske bestämmer du dig för Fury i alla fall, men får det billigare Om du köper grafikkort så sällan som vart fjärde år så ska du definitivt vänta lite nu och spana in det som kommer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian