Hur ska anhöriga komma åt eventuella tillgångar i avlidnes låsta dator? Vad finns det för juridiska bestämmelser?

Permalänk

Hur ska anhöriga komma åt eventuella tillgångar i avlidnes låsta dator? Vad finns det för juridiska bestämmelser?

Min bror har gått bort. Och det utan att han lämnade ut några som helst lösenord till dator och mobiler till anhöriga. Så nu är min fråga hur man ska bära sig åt att öppna upp en låst dator för att komma åt eventuella tillgångar i dödsboet. Är det någon som tänkt på att detta faktiskt kan ske i denna tekniska värld där man förlitar sig allt mer på datorns finesser?

Detta är en högst seriös och angelägen fråga. Hur bär man sig åt om nu den avlidne inte skrivit en vitbok dvs. skrivit ner sådana saker som anhöriga bör känna till t ex då eventuella lösenord som nu vederbörande kan ha haft till sina datorer mm.

Lagt till info i rubriken /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Varför behöver du komma åt hans privata information? Hade nog respekterat min bror där och rensat allting, om det nu skulle vara jag som får ta över just dessa ägodelar.

Permalänk
Medlem

Beklagar förlusten!

Vad för operativsystem gäller det? Har använt mig av OphCrack med gott resultat tidigare

Lösenord finns oftast sparade i webbläsaren. Antar att TS ska stänga Facebook konto eller liknande

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Beklagar! Som sagt så finns det bra program som ovan exempel för att ta bort lösenordet eller ställa in nytt adminlösenord för att sedan ändra användarkontots lösenord. För Facebook kan man be Facebook göra en minnessida av din brors konto.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Ni får inte röra datorn innan en bouppteckning är gjord då det är inte er egendom innan arvskiftet har genomförts, all egendom tillhör dödsboet som är en egen juridisk person.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Har man fysisk tillgång till datorn är det ju inte svårare än att ta ur hårddisken och sätta i den i en annan dator. Sen, beroende på filsystem, kan man behöva ändra rättigheterna.

Edit: Om han inte har krypterat förstås, då är det värre...

Permalänk

Nåväl vi får väll ta detta med advokaten. Men så pass mycket kan jag säga er att jag bara kan råda er att skriva ett så kallat "vit brev" där sådana saker som lösenord ska finnas om ni blir sjuka och vet att ni snart ska gå bort. Tyvärr glömde min bror detta. Nej han ville väll förstås inte tänka på att han snart skulle dö. Och detta med vit brev är inte något som jag nu själv hittar på. Utan är något som advokaten sa och som han tyckte var väldigt beklagligt att så många glömmer och inte tänker på idag. Speciellt när man kan ha så mycket gömt i datorn som kan ha betydelse för efterlevande.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Hej @Periskop62
Kan ej komma på något annat än foton som skulle ha så stort betydelse och de kan du komma åt genom att plocka ur hårddisken och sätta in den i din egen dator. Vad kan du tänka dig hitta mer på din brors dator?

Skrivet av Periskop62:

Nåväl vi får väll ta detta med advokaten. Men så pass mycket kan jag säga er att jag bara kan råda er att skriva ett så kallat "vit brev" där sådana saker som lösenord ska finnas om ni blir sjuka och vet att ni snart ska gå bort. Tyvärr glömde min bror detta. Nej han ville väll förstås inte tänka på att han snart skulle dö. Och detta med vit brev är inte något som jag nu själv hittar på. Utan är något som advokaten sa och som han tyckte var väldigt beklagligt att så många glömmer och inte tänker på idag. Speciellt när man kan ha så mycket gömt i datorn som kan ha betydelse för efterlevande.

Visa signatur

Mobo Asus Z97-A, Intel Core i5 4690K, Crucial BallistixSport 8gb, Samsung 850 PRO,EVGA GeForce GTX960 4GB SC Gaming, PSU Fractal Design 750W Integra M, Fractal Design Define R5 Blackout Edition, Noctua NH-C14S CPU Cooler

Permalänk
Medlem

Det finns mer man kan förlora. T.ex så gjorde jag en intervju i mellan eller högstadiet med min mormors mamma som var föd 1912 som ett skol projekt där fick jag reda på namn och skapade ätt släktträd som var någorlunda komplett några generationer backot i tiden. Det låg på en disk som gick sönder men jag var den ända som hade den infon och då tänkte man inte på det men nu vet vi inte mycket om de grenar som lever nu längre. Sådant kan vara intressant. Samt att vissa skriver om sin tid och gamla tider. Arv, minnen, som inte bara är foton.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Periskop62: Du behöver skriva vad det är för dator/OS för att få någon hjälp.

Advokaten får nog förtydliga vad man får eller inte får göra innan boupteckningen

Sen finns ju den moraliska aspekten, en dator kan ju innehålla rätt personliga saker, ska detta göras tillgängligt för hela dödsboet eller bara dig (kolla med advokaten innan) du kanske inte heller vill att dödsboet ska få ta del av allting.

Permalänk
Medlem

Vad trådskaparen har för ärende(n) i datorn är det ingen här som har med att göra så var vänliga att sluta spekulera eller överhuvudtaget ta upp det. Den juridiska biten är en annan fråga givetvis.

Det lättaste är sannolikt som flera nämner att plocka ur hårddisken från datorn och på så sätt komma åt filerna. Worst case kan du behöva ändra rättigheter på mappar osv genom att ändra ägandeskap på filstrukturen, det bör finnas guider på internet om hur man gör det om du känner dig osäker. Beklagar förlusten och "lycka till".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det inte finns något värde, kan vara allt ifrån bitcoins till "skins" och andra pixelprylar som är av värde.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Nåväl vi får väll ta detta med advokaten. Men så pass mycket kan jag säga er att jag bara kan råda er att skriva ett så kallat "vit brev" där sådana saker som lösenord ska finnas om ni blir sjuka och vet att ni snart ska gå bort. Tyvärr glömde min bror detta. Nej han ville väll förstås inte tänka på att han snart skulle dö. Och detta med vit brev är inte något som jag nu själv hittar på. Utan är något som advokaten sa och som han tyckte var väldigt beklagligt att så många glömmer och inte tänker på idag. Speciellt när man kan ha så mycket gömt i datorn som kan ha betydelse för efterlevande.

Vad som gäller innan arvskiftet är klart, är arvskiftet avklarat och någon har tilldelats datorn som arvgods?

Om arvskiftet är genomfört och datorn har tilldelats en person så har det blivit deras ägodel men vad lagen säger om att utvinna informationen i det läget vet jag ej men då personen är avliden så är nog inget olagligt.

Sedan man kan ju fråga sig varför det är lösenord på datorn om den avlidne vill dela med sig det och exakt vad ni ska hämta eller om ni bara är generellt nyfikna på informationen .

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

Självklart är det angeläget att veta vilken information trådskaparen vill ha ut ur datorn för att kunna besvara frågeställningen. Att få tillgång till "lösenord" är alldeles för vag frågeställning.

Permalänk

För det första så har jag ingen djupare kunskap om datorer. Inte heller hur det funkar rent juridiskt. Nej att jag ställer frågan var ifrån att vår gamle far undrade. Han är född under en tid då man satte in alla papper i en pärm och på såhär sätt höll ordning på sina kvitton mm. Någonting som nu om möjligt finns i min avlidnes brors dator. Eftersom min far kände min bror bäst så har han också nämnt t ex aktieprogram, ATG spelvinster mm, mm. Sedan vad en viss mailkontakt kan ha lett till. Visserligen privata saker, men som nu i och med hans bortgång kan få betydelse. Men jag ångrar nu att jag startade tråden här, ja det var väll att vara lite för desperat. Själv så försökte jag nu bara hjälpa vår gamle far.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för dator samt vad vill du komma åt?

Handlar det om bilder från en pc är det väl bara slänga in hårddisken i annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

För det första så har jag ingen djupare kunskap om datorer. Inte heller hur det funkar rent juridiskt. Nej att jag ställer frågan var ifrån att vår gamle far undrade. Han är född under en tid då man satte in alla papper i en pärm och på såhär sätt höll ordning på sina kvitton mm. Någonting som nu om möjligt finns i min avlidnes brors dator. Eftersom min far kände min bror bäst så har han också nämnt t ex aktieprogram, ATG spelvinster mm, mm. Sedan vad en viss mailkontakt kan ha lett till. Visserligen privata saker, men som nu i och med hans bortgång kan få betydelse. Men jag ångrar nu att jag startade tråden här, ja det var väll att vara lite för desperat. Själv så försökte jag nu bara hjälpa vår gamle far.

Berätta vad det är för operativsystem så kan vi hjälpa dig.

Är det Windows (utan BitLocker aktiverat) så är det inga problem alls. Detsamma om det gäller någon version av Linux (Ubuntu, Mint, etc) utan kryptering. Apple OSX vet jag inget om.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

är det windows borde väl felsäkert läge funka och jag lider med dig vet hur det är att förlora någon

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Berätta vad det är för operativsystem så kan vi hjälpa dig.

Är det Windows (utan BitLocker aktiverat) så är det inga problem alls. Detsamma om det gäller någon version av Linux (Ubuntu, Mint, etc) utan kryptering. Apple OSX vet jag inget om.

Son jag skrev så försöker jag bara höra efter lite efter att min far undrade eftersom han stod betydligt närmare min bror än vad jag har gjort. Själv har jag inte en aning om vad det är för dator. Eftersom min far tillhör en helt annan generation så tänkte jag att jag kunde höra efter såhär. Allt sedan in far sa att advokaten sagt att just detta är ett mycket vanligt problem idag. Jag tyckte därför det var intressant och ville om möjligt höra om någon annan här råkat ut för detta. Hur som helt så skulle jag inte agerat som jag nu gjort om det nu inte vore för att advokaten påstås ha sagt att problemet idag är reaktivt vanligt. Själv vet jag således inte vad exakt min far vill åt. Men han har som sagt vad nämnt aktie och spelprogram där i så fall eventuella vinster kan vara kvar. Det rör sig inte om några större summor. Men det är i alla fall pengar som i så fall tillhör hans son. Själv ville jag som sagt vad bara hjälpa till lite när min gamle far undrade. Men nu ger jag fan i detta. Ja, det är sista gången jag ställer en sådan här fråga. Jag frågade min far om operativsystemet, men tyvärr så visste han ens knappt vad det är för något. Så tack i alla fall. Ja att just ni var så vänlig och ville hjälpa.

Permalänk

Jag skulle nog ställt frågan på annat sätt. Ja t ex såhär 1. Vad finns det för juridiska bestämmelser för låst dator. 2. Vad finns det för möjligheter att låsa upp den t ex vid dödsfall?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att ni kan lösa problemet och jag beklagar verkligen sorgen.

Jag hoppas iaf att ni finner lite tröst om ni kommer in i datorn.

MVH

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du vill komma åt finns det flera olika metoder.

Filer så som filmer/bilder, då är det oftast bara att rycka ut hårddisken och stoppa in i din dator och leta reda på dom.

Att stänga av konton på facebook/google/etc har dom oftast sidor för det (https://www.facebook.com/help/contact/228813257197480)

Permalänk
Medlem

Är din far så okunnig som det låter så tvivlar jag på att han kommer in i datorn ens med hjälp. Skulle låta någon som kan göra det istället. Nån kompis du/ni litar på som är datorkunnig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Periskop62:

Jag skulle nog ställt frågan på annat sätt. Ja t ex såhär 1. Vad finns det för juridiska bestämmelser för låst dator. 2. Vad finns det för möjligheter att låsa upp den t ex vid dödsfall?

2, Om det är ett lösenord så kan du försöka låsa upp den själv om du känner han vilka lösenord han använde eller format etc. Annars kan det bli svårt och du kommer då behöva hitta någon programvara som crackar lösenordet.

Är det bara filer kan du försöka koppla in hårddisken till en annan dator och se om du kan komma åt filerna den vägen. Du kan antingen göra det genom att koppla in den som en vanlig disk eller köpa en 3.5/2.5" kabinett till USB.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte disken är krypterad så är innehållet tillgängligt utan nått lösenord, man behöver bara kunna starta datorn eller läsa ut informationen via en annan fungerande dator. Är disken krypterad så är det i praktiken omöjligt att komma åt datan på den.
Vad som gäller juridiskt vet jag inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1, rubrik förtydligad, tråd flyttad*

Skrivet av Periskop62:

Jag skulle nog ställt frågan på annat sätt. Ja t ex såhär 1. Vad finns det för juridiska bestämmelser för låst dator. 2. Vad finns det för möjligheter att låsa upp den t ex vid dödsfall?

Förtydligade rubriken åt dig, det går givetvis bra att PM:a mig ifall du vill uppdatera rubriken/trådstarten.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Periskop62 Hos Google kan man ställa in att efter X antal månader så får en viss person ett mail från Google om just det andra kontot. Läs om det, och om du vill, aktivera det från denna sida: https://www.google.com/settings/account/inactive?utm_source=O...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig