Rykte: Sony arbetar på "Playstation 4.5" för spelande i 4K-upplösning

Permalänk
Medlem

Enkelt, skruva ner dom inställningar som kräver mest och tillåt 4K@30fps

Permalänk
Medlem

Känns verkligen som att "...och för en optimal PlaystationVR upplevelse rekommenderas PS4+" ligger runt hörnet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Känns verkligen som att "...och för en optimal PlaystationVR upplevelse rekommenderas PS4+" ligger runt hörnet.

Citatet funkar även om man utelämnar 'VR'...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som bra prestanda i 4K med konsoler borde vara ganska långt borta fortfarande. Enbart upplösningen 4K kräver mycket mer prestanda, men grafiken, som texturer och polygoner måste troligtvis också förbättras mycket för att nå samma grafiska nivå som på 1080p. Vad ska PS 4.5 drivas av; en Titan X, som kostar trippelt mer än en PS4:a? Men å andra sidan är spelen mer optimerade för konsoler, så kanske de skulle klara 4K med ett sämre kort?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Folk tar 4K biten alldeles för bokstavligt. Oculus Ready prestanda, R9 290-ish, är betydligt mer troligt.

Mest troligt är dock att hela grejen är en missuppfattning. Vore kul om konsol köpare fick valmöjligheter men det känns lite för kul för att vara sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Känns som bra prestanda i 4K med konsoler borde vara ganska långt borta fortfarande. Enbart upplösningen 4K kräver mycket mer prestanda, men grafiken, som texturer och polygoner måste troligtvis också förbättras mycket för att nå samma grafiska nivå som på 1080p. Vad ska PS 4.5 drivas av; en Titan X, som kostar trippelt mer än en PS4:a? Men å andra sidan är spelen mer optimerade för konsoler, så kanske de skulle klara 4K med ett sämre kort?

Gissar starkt på 4k i max 30fps, men något som några nämner och är mest troligt är filmstöd i 4k. Kan ju vara glad om spelen skalas upp från 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ipac:

Folk tar 4K biten alldeles för bokstavligt. Oculus Ready prestanda, R9 290-ish, är betydligt mer troligt.

Mest troligt är dock att hela grejen är en missuppfattning. Vore kul om konsol köpare fick valmöjligheter men det känns lite för kul för att vara sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, är troligen en upphotad apu. Största nyheten är troligen filmstöd i 4k, som nämns tidigare. Hade varit trevligt med spel i 1080p och 60fps, men vissa saker är enklare att få till i 30fps (som använda flera kärnor).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara skummat igenom tråden. Men som redan nämnts nytt gränssnitt borde inte inte skada eller kosta så mycket. Nyare HDMI standard samt DP t.ex. Sen antar jag att det fortfarande finns buggar att fixa i chippen och eventuella sänkningar på nm och kontrakt att ändra eller förhandla om. Det vet jag inte. Men om man skulle fixa buggar samt lägga till fler delar just pixlar på de konsoler som ska bli 4k och bara fixar buggar på en tänkbar mini eller som xbox elite vad nu sony skulle kalla sin så skulle man kunna få en bugfixad "vanlig" och en bugfixad "4k" där skillnaden är fillrate. Då borde de vara lite smidigare än den/de gamla och samtidigt vara kompatibla på fysik och os. Bara en tanke.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jupp, är troligen en upphotad apu. Största nyheten är troligen filmstöd i 4k, som nämns tidigare. Hade varit trevligt med spel i 1080p och 60fps, men vissa saker är enklare att få till i 30fps (som använda flera kärnor).

Upphottad APU så man hamnar på Oculus Ready-ish nivå är det maximala man kan förvänta sig.

Nån påstådd "insider" hävdar att apparaten är tänkt att släppas iår och i så fall kommer det vara mycket "tråkigare" än så. Inte en chans i världen att Sony går in i höst där de förutom vanliga PS4 även lanserar PS VR OCH en [rejält grafiskt] upphottad PS4.

Kommer den i år är det på sin höjd UHD-media kapacitet och uppskalning till 2160p. Möjligen HDR-spel och möjligen inbyggt PS VR-interface. Det är max.

Permalänk
Medlem

En parallell uppgraderad PS4 förändrar dock väldigt lite ur ett spel-utvecklings perspektiv eftersom vanliga PS4 finns kvar på marknaden (dels hos 40 miljoner kunder och dels eftersom den kommer fortsätta säljas) och kommer fortsätta sätta lägsta nivån (ja, egentligen är det väl One och ev lågt specade PC som gör det).

Men sure, möjligt att en parallell uppgraderad PS4 ger utvecklarna (egentligen den som finansierar spelet) mer motivation att ta fram riktigt snygga "assets" och effekter odyl eftersom det skulle göra att marknaden för dessa kostsamma tilllägg ökar. Trevligt, men inte något som i grunden förändrar spel-utvecklingen. Dessutom finns ju Ultra-lägen till PC redan idag.

Permalänk
Inaktiv

Som flera varit inne på handlar det nog bara om en revision ac PS4 där (bättre?) stöd för UHD tillkommer. Det vore nog rätt vågat att börja släppa modeller med högre prestanda redan med tanke på hur många som redan köpt PS4 och hue lite nya och framförallt exklusiva spel som släppts.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det vore nog rätt vågat att börja släppa modeller med högre prestanda redan med tanke på hur många som redan köpt PS4 och hue lite nya och framförallt exklusiva spel som släppts.

Enda möjligheten är att de släpper en modell som lever parallellt med PS4. PS4 för pris A (säg "249"), PS4.5 för ett [inom konsolvärlden] tydligt högre pris B (säg "399").

Dvs det enda som händer är att det fortfarande bara släpps Playstation 4-spel. Men att vissa av dessa har ett "enhanched"-läge som PS 4.5 drar nytta av. Samma spel är 100% spelbart på en vanlig PS4 men utan att man kan dra nytta av "enhanched"-läget. Och att samtliga Playstation 4-spel, gamla såväl som nya "enhanched", förstås är spelbara på PS4.5.

Dvs, exakt som det funkar på PC. 1 spel funkar på olika hårdvarukonfar. Något färre konfar att hålla reda på i PS-fallet dock.

I år känns det lite tidigt för detta dock, av flera skäl.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Enda möjligheten är att de släpper en modell som lever parallellt med PS4. PS4 för pris A (säg "249"), PS4.5 för ett [inom konsolvärlden] tydligt högre pris B (säg "399").

Dvs det enda som händer är att det fortfarande bara släpps Playstation 4-spel. Men att vissa av dessa har ett "enhanched"-läge som PS 4.5 drar nytta av. Samma spel är 100% spelbart på en vanlig PS4 men utan att man kan dra nytta av "enhanched"-läget. Och att samtliga Playstation 4-spel, gamla såväl som nya "enhanched", förstås är spelbara på PS4.5.

Dvs, exakt som det funkar på PC. 1 spel funkar på olika hårdvarukonfar. Något färre konfar att hålla reda på i PS-fallet dock.

I år känns det lite tidigt för detta dock, av flera skäl.

Jo, jag har själv räknat med något sådant i flera år i och med hur både PS4 och Xbox One byggts upp. Men irritationen som lär uppstå bland de som redan köpt den gamla konsollen och som måste köpa en ny (relativt dyr) konsoll för att få ut fulla upplevelsen är rätt riskabel. Samtidigt finns det ju fördelar just att kunna ge bättre prestanda (60 FPS vore en klar förbättring i många fall) vilket inte är dumt. Spel som utesluter de som köpte PS 4(.0) vore extremt riskabelt och skulle göra blandannat mig riktigt irriterad.

Skulle väl vara om det fanns en inbyteskampanj där man byter in sin nuvarande och får ut den nya för kanske en tusenlapp eller något. Men jag tvivlar på att Sony skulle tänka så långt ens.

Nu har jag samtliga aktuella konsoller och trots att jag lätt föredrar Xbox One före PS4 i dagsläget så ser jag samtidigt ett eventuellt större behov av Microsoft att biffa på sin konsoll. Nu stör inte den låga upplösningen för mig, 1920x1080 är redan lågupplöst när man är van 2560x1440 vid datorn. Och på avståndet jag sitter så är det ingen större skillnad i de flesta fall. Men högre bildfrekvens hade helt klart varit fint.

Så... jag är lite kluven. Jag ser gärna att man uppdaterar lite snabbare denna generation, PS3/Xbox 360-generationen höll igång alldeles för länge och jag vill ogärna att det blir lika igen. Skulle det ske nästa år så vore det rätt okej då båda konsollerna fyller fyra år i slutet av året. Men redan i år? Njäe. Och då utgår jag från scenariot där PS4,5 i detta fall inte bara är en simpel revision med små uppdateringar utan kör en nyare APU då. Zen/Polaris vore ju, som flera varit inne på, en rätt bra grund för eventuell uppdatering. Och sker lansering nästa år så finns det gott om tid att designa och lansera något kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men irritationen som lär uppstå bland de som redan köpt den gamla konsollen och som måste köpa en ny (relativt dyr) konsoll för att få ut fulla upplevelsen är rätt riskabel.

Ja konsol-psykologin är ju rätt lustig där. Inte en käft nån annanstans blir ju sur för hårdvara uppdateras fortlöpande men många konsolägare blir tydligen "knäckta".

Sanningen är den att vanilla PS4 skulle fortsätta ge den fulla upplevelsen, inom ramen vad som är rimligt att begära för produkten. Säger jag att många konsolägare inte tänker rimligt? Ja.

Citat:

Spel som utesluter de som köpte PS 4(.0) vore extremt riskabelt och skulle göra blandannat mig riktigt irriterad.

Så dumma har jag svårt att tro att Sony skulle vara så att de tillät något sådant.

Citat:

Skulle väl vara om det fanns en inbyteskampanj där man byter in sin nuvarande och får ut den nya för kanske en tusenlapp eller något. Men jag tvivlar på att Sony skulle tänka så långt ens.

Det är nog troligare att det både fryser över i helvetet och att månen trillar ner, allt på en och samma dag, än att det händer. Men ja, just pga den unika märkliga konsol-psykologin så måste sånt här hanteras ytterst varsamt.

Citat:

Nu har jag samtliga aktuella konsoller och trots att jag lätt föredrar Xbox One före PS4 i dagsläget så ser jag samtidigt ett eventuellt större behov av Microsoft att biffa på sin konsoll.

Personligen tror jag detta är initierat av Microsoft. Dvs en "PS4.5" är ett svar på en "Xbox Two", inte tvärtom.

Citat:

Så... jag är lite kluven. Jag ser gärna att man uppdaterar lite snabbare denna generation, PS3/Xbox 360-generationen höll igång alldeles för länge och jag vill ogärna att det blir lika igen. Skulle det ske nästa år så vore det rätt okej då båda konsollerna fyller fyra år i slutet av året. Men redan i år? Njäe. Och då utgår jag från scenariot där PS4,5 i detta fall inte bara är en simpel revision med små uppdateringar utan kör en nyare APU då.

Det är PS4.5 vi pratar om här. Inte PS5.
Dvs vi pratar inte om en produkt som ska avsluta nuvarande generation. Bara komplettera den. Den behöver nödvändigtvis inte påverka generations livslängd i huvud taget.

Med tanke på vilka stora investeringar det numera är att tillhandahålla moderna motorer och verktyg och dylikt och hur långa och därmed kostsamma spelprojekten numera är så har jag inga direkt illusioner om att generationer kommer bli kortare. Tvärtom så behöver man rätt mkt tid (flera titlar) för att få avkastning på sina investerade pengar.

Som du var inne på tidigare, många tunga förstaparts-utvecklare hos Sony har inte ens släppt sitt första Playstation 4 spel än. Om man tror att Playstation 4-generationen ens är i närheten av sitt slut så lever man i en fantastivärld.

En annan sak, vad många inte tänker på är att om man inte tillåter en viss "teknologisk bas" få ha lite tid på sig att nyttjas så kommer det hämma spelutvecklingen. Om allt står och faller på två titlar så kommer de två titlarna bli COD 56 och COD 57 och det redan taffliga risktagandet med mer nytänkande titlar kommer bli ännu sämre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

Ja konsol-psykologin är ju rätt lustig där. Inte en käft nån annanstans blir ju sur för hårdvara uppdateras fortlöpande men många konsolägare blir tydligen "knäckta".

Sanningen är den att vanilla PS4 skulle fortsätta ge den fulla upplevelsen, inom ramen vad som är rimligt att begära för produkten. Säger jag att många konsolägare inte tänker rimligt? Ja.

Så dumma har jag svårt att tro att Sony skulle vara så att de tillät något sådant.

Det är nog troligare att det både fryser över i helvetet och att månen trillar ner, allt på en och samma dag, än att det händer. Men ja, just pga den unika märkliga konsol-psykologin så måste sånt här hanteras ytterst varsamt.

Personligen tror jag detta är initierat av Microsoft. Dvs en "PS4.5" är ett svar på en "Xbox Two", inte tvärtom.

Det är PS4.5 vi pratar om här. Inte PS5.
Dvs vi pratar inte om en produkt som ska avsluta nuvarande generation. Bara komplettera den. Den behöver nödvändigtvis inte påverka generations livslängd i huvud taget.

Med tanke på vilka stora investeringar det numera är att tillhandahålla moderna motorer och verktyg och dylikt och hur långa och därmed kostsamma spelprojekten numera är så har jag inga direkt illusioner om att generationer kommer bli kortare. Tvärtom så behöver man rätt mkt tid (flera titlar) för att få avkastning på sina investerade pengar.

Som du var inne på tidigare, många tunga förstaparts-utvecklare hos Sony har inte ens släppt sitt första Playstation 4 spel än. Om man tror att Playstation 4-generationen ens är i närheten av sitt slut så lever man i en fantastivärld.

En annan sak, vad många inte tänker på är att om man inte tillåter en viss "teknologisk bas" få ha lite tid på sig att nyttjas så kommer det hämma spelutvecklingen. Om allt står och faller på två titlar så kommer de två titlarna bli COD 56 och COD 57 och det redan taffliga risktagandet med mer nytänkande titlar kommer bli ännu sämre.

Det är ganska lika skulle jag säga. Det blev ju ett jävla liv när någon av de senare CoD-titlarna ställde krav på högre mängd RAM-minne. Sedan får man ju komma på att de av oss som sitter med något någorlunda highend är en rätt liten skara. De flesta på PC kör riktigt usla system. Bara för att plattformen faktiskt går att uppgradera så innebär det inte att de flesta lär göra det. Tyvärr.

Jag talar om "PS4,5" och möjliga scenarion för vad vi skulle få se. I grunden samma modell fast upphottad eller en relativt simpel revision med stöd för nyare HDMI-standard och liknande. Tänk PS3 och dess revisioner (vilket ironiskt nog ofta innebar att funktionalitet försvann, inte tillfördes).

Sony har gjort mycket korkade saker. PSP Go, PS Vita (såg rätt bra ut vid lanseringen, rätt dött nu, speciellt från Sony) och PS TV. Samma företag envisas ständigt med att hitta på nya meningslösa minneskortstandarder som bara fungerar med någon enstaka pryl. Att SD-formatet vann striden för länge sedan tycks helt ha undgått Sony.

Om Sony verkligen håller på med en större revision så hoppas jag för övrigt att de gör den tyst. Min PS4 skramlar på rätt rejält medans min Xbox One är riktigt tyst och i mitt hushåll sällan hörs. Jag hade en Xbox 360 tidigare, den var allt annat än tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ganska lika skulle jag säga. Det blev ju ett jävla liv när någon av de senare CoD-titlarna ställde krav på högre mängd RAM-minne. Sedan får man ju komma på att de av oss som sitter med något någorlunda highend är en rätt liten skara. De flesta på PC kör riktigt usla system. Bara för att plattformen faktiskt går att uppgradera så innebär det inte att de flesta lär göra det. Tyvärr.

Jag talar om "PS4,5" och möjliga scenarion för vad vi skulle få se. I grunden samma modell fast upphottad eller en relativt simpel revision med stöd för nyare HDMI-standard och liknande. Tänk PS3 och dess revisioner (vilket ironiskt nog ofta innebar att funktionalitet försvann, inte tillfördes).

Sony har gjort mycket korkade saker. PSP Go, PS Vita (såg rätt bra ut vid lanseringen, rätt dött nu, speciellt från Sony) och PS TV. Samma företag envisas ständigt med att hitta på nya meningslösa minneskortstandarder som bara fungerar med någon enstaka pryl. Att SD-formatet vann striden för länge sedan tycks helt ha undgått Sony.

Om Sony verkligen håller på med en större revision så hoppas jag för övrigt att de gör den tyst. Min PS4 skramlar på rätt rejält medans min Xbox One är riktigt tyst och i mitt hushåll sällan hörs. Jag hade en Xbox 360 tidigare, den var allt annat än tyst.

Tycks faktiskt vara så att den dels kommer iår och dels att den har viss uppgradering (Zen och Polaris grejer är dock tveksamt, kanske mer åt Puma+ och R9 285 hållet) av prestandan.

Undra om de inte planerar att låta denna "super refresh" ersätta gamla modellen helt och hållet. Känns som de får en lite rörig höst annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycks faktiskt vara så att den dels kommer iår och dels att den har viss uppgradering (Zen och Polaris grejer är dock tveksamt, kanske mer åt Puma+ och R9 285 hållet) av prestandan.

Undra om de inte planerar att låta denna "super refresh" ersätta gamla modellen helt och hållet. Känns som de får en lite rörig höst annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Låg tillverkningskostnad är A och O när det kommer till konsol. 285 är därför ganska odugligt. Alldeles för utdaterad när det kommer till prestanda/pris och prestanda/watt. Måste fläska upp nätdel, chassi och kylning en hel del med 285 dessutom. En modern APU med Zen och nästa generations GCN-kort gör jobbet bättre för under 1000:- i inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Låg tillverkningskostnad är A och O när det kommer till konsol. 285 är därför ganska odugligt. Alldeles för utdaterad när det kommer till prestanda/pris och prestanda/watt. Måste fläska upp nätdel, chassi och kylning en hel del med 285 dessutom. En modern APU med Zen och nästa generations GCN-kort gör jobbet bättre för under 1000:- i inköp.

Jo jag var själv helt inne på på Polaris först men låg tillverkningskostnad förutsätter mogen process med god yield. Tveksamt om 14 mm FinFET kirrar det i år. Dessutom kan för ny arkitektur ge problem med bakåtkompatibelitet.

Men vi får se, det som ställer till det är att det tycks vara närstående.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Tycks faktiskt vara så att den dels kommer iår och dels att den har viss uppgradering (Zen och Polaris grejer är dock tveksamt, kanske mer åt Puma+ och R9 285 hållet) av prestandan.

Undra om de inte planerar att låta denna "super refresh" ersätta gamla modellen helt och hållet. Känns som de får en lite rörig höst annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen enligt EU har konsoler stenhårda krav på strömförbukning. Över 100 watt blir det stora klagomål.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo jag var själv helt inne på på Polaris först men låg tillverkningskostnad förutsätter mogen process med god yield. Tveksamt om 14 mm FinFET kirrar det i år. Dessutom kan för ny arkitektur ge problem med bakåtkompatibelitet.

Men vi får se, det som ställer till det är att det tycks vara närstående.

Fast en APU på 280X-prestanda och 4 Zen-processorer med HT behöver inte ha dålig yield. Vi snackar om kanske 170mm². Så små APU-er kan säljas med vinst under 1000:- även på helt ny tillverkningsprocess.
Sedan som Broken-arrow säger. De vill hålla sig under 100W. Eftersom det kommer precis lagom till 14nm, GCN "4.0" och 14nm så är det rimligt att det är det som de väntat på. Puma och 285 hade de kunnat fixa långt tidigare, eller nä, det går ju inte riktigt att fixa alls med dem som sagt.

Permalänk
Medlem

Kanske det. Volymen behöver inte vara så hög om vanliga PS4 prissätts rätt, då är nog 14 nm FinFET görbart.

I vilket fall som helst så bör de lägga alla kort, inkl priser, på bordet till E3. Annars vågar ingen köpa PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden blir jag lika sänkt som vanligt.

*Sweclockare som tror att konsoler är en döende marknad.

Räcker med att titta på försäljningssiffror för speltillverkare för att förstå att detta inte stämmer alls.

*Konsol är långsammare än [insert valfri highend pc]
Det finns många konsolägare här på forumet, jag tror inte någon av dem skulle säga att de köpte konsolen för att få snabbare spelhårdvara än vad som går att bygga ihop själv.
För all del, sitt hemma och känn att du är PC Master race, men du har helt missförstått varför folk köper en konsol.
Du tillför absolut ingenting till diskussionerna genom att påpeka något som redan är självklart för de flesta medlemmar.

*4K kommer aaaaaldrig gå kräver hur mycket som helst. Gärna med referens till vad de behöver för grafikkort för att dra runt ett specifikt spel på ultra i 4K.
På 90-talet kunde jag spela 3D-spel i 1600x1200. Allt handlar om att anpassa spelet till hårdvaran. Jag betvivlar inte för en sekund att det skulle gå att göra 4K-spel till befintlig PS4 med duglig framerate, men då får man förvänta sig lägre standard på grafiken i övrigt. Med andra ord, det är absolut inga konstigheter att göra 4K-spel eller för den delen hantera VR på lowend-hårdvara.
Vad som inte går är att ta ett redan tillverkat storspel, med befintliga inställningar, och köra det i 4K utan att ändra någonting.

Men, den intressantaste frågan är ju vad Sony kan tänkas stoppa i utan att på något sätt bryta kompatibilitet. Har tidigare utvecklare använt "magiska" trick med säg assembler eller timing på befintlig hårdvara går det inte att byta hur som helst.

Jag har funderat en del runt vad som är rimligt. För med största sannolikhet kommer hårdvaran vara väldigt lik tidigare hårdvara, grafikkretsar och CPU behöver vara bakåtkompatibla på låg nivå.

Fullt stöd för 4K-blurayfilm, med allt vad som behövs, kommer vi troligtvis att se. Sony sålde PS2 på DVD, PS3 på bluray och att de med PS4an skulle sälja in 4K bluray känns väldigt troligt.

Frågan är om AMD har någon APU med HBM2 runt hörnet. Ska upplösningen höjas behöver bandbredden höjas.
Det skulle innebära att man byter ut 8GB DDR5 mot 8GB HBM. Detta sparar dessutom på strömförbrukningen.
Nodkrympningen skulle man kunna använda till att få en biffigare GPU-del på ungefär samma CPU.

Givetvis skulle en GPU också kunna vara diskret, men det är möjligt att det redan nyttjas trick med minnesadressering, cache och annat som försvårar något sådant.

Leker man med tanken att linjär skalning är vad som behövs, så behöver nya modellen fyra gånger högre minnesbandbredd.
För närvarande har PS4an 176GB/s. En övergång till DDR5X skulle dubbla detta. Det skulle vara rimligt, om ett nytt spel görs för 60fps i 1080p, då blir det 30fps i 4k. Men då väldigt få spel görs för 60fps @ 1080p tvivlar jag på detta, då är det troligtvis HBM2 som kommer behövas. En modernare GPU med kompression kanske kan klara sig på "bara" dubbla bandbredden?

Om man tittar på AMDs utbud av vanliga Jaguar är grafikdelen konfad så här: "128:8:4" medan PS4-APUn ser ut såhär: "1152:72:32". Det är alltså inte orimligt att de kan få en GPU med samma arkitektur men annat antal shaders etc.
Skalar vi linjärt som innan behöver vi få plats med fyra gånger så stor GPU på ungefär samma kiselarea. (alternativt en dubblering, för 1080@60, 4k@30) Detta skulle vara möjligt om man gör en nodkrympning från 28nm till 14nm, förutsatt att man låter CPUn ha lika många transistorer som tidigare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB