Permalänk

Samsung UE55JS9005 eller LG 55EG910V

Redigerade bort ett stycke om skillnaden mellan LG 55EG910V och 920V eftersom det var jag som mindes fel vad säljaren sagt. Hade ju ingenting med snabbhet att göra utan att den ena är full HD medan den andra är 4K.

På tal om 4K, vad ger bäst bild när du kollar på HD eller Full HD - en Full HD-skärm eller en 4K-skärm? En 4K-skärm måste ju skala upp bilden vilket ju normalt sett försämrar kvaliteten eller?

Ämnet säger väl det mesta, står i valet och kvalet mellan dessa 2 modeller.

Samsung-modellen säljs just nu av Webhallen för ett väldigt bra pris, 13.490:- medan LG-modellen kostar 14.990:-

När det gäller Samsung-modellen känns det som väldigt bra TV för pengarna där LG-modellen ökar på priset med 1.500:- men å andra sidan verkar det som OLED har många fördelar bl a en mycket bättre betraktningsvinkel när jag läst en del tester. Just det känns rätt viktigt eftersom alla inte kan sitta mitt framför TVn.

TVn kommer i första hand användas till vanligt TV-tittande via Comhem digitalbox ansluten via HDMI men även film (DVD och Blu ray). Smart-TV med massa appar etc kommer inte användas speciellt flitigt så de bitarna är mindre viktiga.

Tack på förhand för tips och input!

Tog bort felaktig info
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av WebMaximus:

På tal om 4K, vad ger bäst bild när du kollar på HD eller Full HD - en Full HD-skärm eller en 4K-skärm? En 4K-skärm måste ju skala upp bilden vilket ju normalt sett försämrar kvaliteten eller?

Den där frågan är väldigt vanlig och för några år sedan fast då talade man om andra pixelmatriser, "...blir inte bilden sämre på full hd då det måste skalas mer?" etc. Svaret är samma då som nu att "bäst bild" inte har så mycket med pixlarna att göra. Eller för den delen skalningen som också endast är en teknisk parameter bland väldigt många.

Den viktigaste delen för upplevelse av "bra bild" är dynamiskt omfång och där har OLED det starkare kortet eftersom panelen är kapabel till att släcka ned helt och hållet. Oändligt kontrastförhållande. Men Samsung JS9005 är inte dum den heller, en av de bättre av den sorten och den har även mindre problem med betraktningsvinklar jämfört med äldre typer av VA-LCD-apparater.

LG:s 1920x1080-OLED-modeller har problem med lite fluktuerande nivåer och ojämn återgivning av skuggtoner. Detta har stört en del användare väldigt mycket. Andra bryr sig inte utan uppskattar dynamiken mest av allt. Den har också sämre latens jämfört med Samsungens spelläge ifall du sätter prioritet på koordinationskrävande spel. Samsungen kommer att ha sämre svärta, särkilt i vinkel. Men den är också förberedd för framtida teknik som HDR.

Handlar alltså om att välja efter vad prioriterar och vilka nackdelar du vill undvika. Mellan tumme och pekfinger väljer du mellan två apparater som hör till det bättre utbudet från 2015.

Permalänk

Tack för jättebra svar!

Lutade först åt LG-modellen men eftersom det känns lite "fel" att köpa en ny TV idag som inte klarar 4K lutar det nu istället åt Samsung-modellen. Att den dessutom kostar 1.500:- mindre gör ju inte saken sämre

Permalänk
Skäggig legend

@WebMaximus Jag skulle dock välja LG. Jag föredrar svärta före andra saker, men det kanske bara är jag!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Kommer väl som diskuterats ovan alltid vara lite av en kompromiss hur man än vänder och vrider sig.

Ang svärtan har jag förstått att den är grym på en OLED-panel men även Samsung-modellen hade väldigt bra svärta tyckte jag när jag kollade på den i butik och just att det är en 4K-skärm med tanke på framtiden gör nog ändå att Samsung känns mest lockande i nuläget.

Även betraktningsvinkeln som jag hört inte är lika bra på Samsung-modellen jämfört med OLED tyckte jag ändå var helt OK när jag kollade i butik och medvetet ställde mig rejält snett framför TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Kommer väl som diskuterats ovan alltid vara lite av en kompromiss hur man än vänder och vrider sig.

Ang svärtan har jag förstått att den är grym på en OLED-panel men även Samsung-modellen hade väldigt bra svärta tyckte jag när jag kollade på den i butik och just att det är en 4K-skärm med tanke på framtiden gör nog ändå att Samsung känns mest lockande i nuläget.

Även betraktningsvinkeln som jag hört inte är lika bra på Samsung-modellen jämfört med OLED tyckte jag ändå var helt OK när jag kollade i butik och medvetet ställde mig rejält snett framför TVn.

Du kommer onekligen bli nöjd vad du än väljer Vi köpte 910V i julas till sommarstugan och den fungerar väldigt bra. Valet stod då mellan just 910V och den större modellen Samsung UE65JS9005. Nästa köp blir LGs 920V när priset sjunker lite mer, OLED är verkligen underbart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@WebMaximus: Jag har Samsung UE55jS9005 och jag är ganska nöjd med svärtan också. Även bilden är ganska mycket bättre än äldre LCD/LED-TVs som jag kollat på. Film i 4k@60fps är fantastiskt att kolla på (Youtube-klipp etc).
Det jag dock läst på nätet angående dessa samsung-modeller och LGs OLED-motsvarigheter så verkar LG lida utav en del hackande när bilden sveper förbi något, t.ex marken filmade från ett flygplan eller annat där något rör sig mjukt förbi. Jag har inte kollat upp detta i någon butik själv men kan vara värt att titta på ifall det är så och ifall det är något du stör dig på.

För övrigt så undrar jag om det inte är UE55JS8005 du kollat på? Den kostar 13990:- på Webhallen medan UE55JS9005 kostar 17490:-.

MVH Freezer

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av Kote:

Du kommer onekligen bli nöjd vad du än väljer Vi köpte 910V i julas till sommarstugan och den fungerar väldigt bra. Valet stod då mellan just 910V och den större modellen Samsung UE65JS9005. Nästa köp blir LGs 920V när priset sjunker lite mer, OLED är verkligen underbart.

Härligt att höra att ni är nöjda med inköpet och som du skriver tror även jag att det är svårt att bli riktigt missnöjd med någon av dessa modeller eftersom de båda är väldigt bra även om de skiljer sig åt på en del punkter.

Skrivet av Freezer:

@WebMaximus: Jag har Samsung UE55jS9005 och jag är ganska nöjd med svärtan också. Även bilden är ganska mycket bättre än äldre LCD/LED-TVs som jag kollat på. Film i 4k@60fps är fantastiskt att kolla på (Youtube-klipp etc).
Det jag dock läst på nätet angående dessa samsung-modeller och LGs OLED-motsvarigheter så verkar LG lida utav en del hackande när bilden sveper förbi något, t.ex marken filmade från ett flygplan eller annat där något rör sig mjukt förbi. Jag har inte kollat upp detta i någon butik själv men kan vara värt att titta på ifall det är så och ifall det är något du stör dig på.

För övrigt så undrar jag om det inte är UE55JS8005 du kollat på? Den kostar 13990:- på Webhallen medan UE55JS9005 kostar 17490:-.

MVH Freezer

Låter bekant vad du skriver om att bilden ibland inte hänger med till 100% med OLED i snabba sekvenser. Undra om det inte var någon säljare jag snackade med som tog upp just den grejen.

Nej då, ang modell och pris är jag helt säker. Inhandlade den igår på Webhallen för 13.490:- och är UE55JS9005. Dock har ju Webhallen inte öppet köp vid bruten förpackning så än så länge ligger den kvar i sin kartong men ville passa på att köpa den igår eftersom det var sista dagen till det suveräna priset.

Permalänk
Medlem

@WebMaximus: Okej, det var ett bra pris! Jag gav mer än dubbla förra sommaren... Fick dock med en curved soundbar då men ändå lite prisskillnad. Hoppas att du blir nöjd med den!

MVH Freezer

Visa signatur

5900x ][ MSI B550 Tomahawk ][ 32 GB@3200C14 ][ Asus 3060ti ][ Samsung 980Pro 1TB + 2x Crucial MX300 1TB ][ Corsair HX1000i ][ Corsair 400Q ][ Asus MG278Q ][ Noctua NH-U12A

Permalänk

Ja, Webhallen kan inte tjänat många kr när de sålde för det priset men bara tacka och ta emot

Permalänk
Medlem

Jag skulle ALDRIG köpa en curved TV eftersom det är fult och rent lurendrejeri. Att Samsung förtvivlat försöker hypa en redan spolad trend är faktiskt pinsamt. De flesta andra tillverkare går ifrån curved på 2016 års modeller och går för OLED rak istället.

Vilken TV du än väljer...ställ inye en skamcurved TV i hemmet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Ifall det är fult eller inte är väl en smaksak, tycker själv det ser rätt schysst ut.

Sen vad det finns för ev fördelar med en curved framför rak kan ju säkert diskuteras...

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda ifrån Samsung då deras utvecklare tycker att det är en bra idé att annonsera uppdateringar (och ibland reklam!) med banners när man sitter och tittar på content. De kan tydligen inte ta det lungt eller vänta tills man öppnar Smart menyn eller åtminstonde startar TVn.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag skulle avråda ifrån Samsung då deras utvecklare tycker att det är en bra idé att annonsera uppdateringar (och ibland reklam!) med banners när man sitter och tittar på content. De kan tydligen inte ta det lungt eller vänta tills man öppnar Smart menyn eller åtminstonde startar TVn.

Det kan jag hålla med om eller att det åtminstone fanns en inställning där man själv kan välja vilken info man vill ha när men ser det ändå som ett litet problem och inget som skulle vara avgörande i mitt val.

På tal om val är det redan gjort...öppnade upp Samsung-kartongen för en stund sen och ligger och kollar fotbollen på den just nu och so far so good...tycker bilden är grymt bra och rent designmässigt gjorde sig TVn grymt bra här hemma!

Kikade även lite snabbt på Nat Geo Wild HD och tyckte bilden nästan såg ut som 4K

Att den är curved är inget man tänker på faktiskt när man kollar på själva innehållet, bara när man kollar på själva TVn man ser det/tänker på det.

Så supernöjd än så länge och tack för tips och input!