Permalänk

Raspberry Pi och Spotify

Hej på er!

Sitter på telefon, så ber om ursäkt för stavfel osv.

Har en Raspberry Pi 2 som jag håller på att bygga in i en gammal radio för att behålla känslan men att kunna spela musik från Spotify istället.

Har en 7" touch skärm som jag fick att fungera efter mycket om och men som skall byggas in och allt annat fungerar, dock inte Spotify...

Vad jag än hittar fungerar inte eller har slutat supporterats sedan 2010

Sen kom jag på den briljanta idén att webspelaren kanske skulle fungera, men det sket sig då den kräver Flash...

Finns det något sätt att få Spotify till att fungera?!
Har inga problem med att byta OS på PIn om det är det som krävs, kör Raspian för tillfället på den just för att se så att skärmen fungerar som den skall, men den borde fungera på andra OS också tycker jag...

//Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Hej på er!

Sitter på telefon, så ber om ursäkt för stavfel osv.

Har en Raspberry Pi 2 som jag håller på att bygga in i en gammal radio för att behålla känslan men att kunna spela musik från Spotify istället.

Har en 7" touch skärm som jag fick att fungera efter mycket om och men som skall byggas in och allt annat fungerar, dock inte Spotify...

Vad jag än hittar fungerar inte eller har slutat supporterats sedan 2010

Sen kom jag på den briljanta idén att webspelaren kanske skulle fungera, men det sket sig då den kräver Flash...

Finns det något sätt att få Spotify till att fungera?!
Har inga problem med att byta OS på PIn om det är det som krävs, kör Raspian för tillfället på den just för att se så att skärmen fungerar som den skall, men den borde fungera på andra OS också tycker jag...

//Andreas

Har du testat följande?
http://raspberrypi.stackexchange.com/questions/37756/spotify-...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det finns åtminstone fyra olika Spotify-klienter till RPi: Volumio, Rune Audio, Pi Musicbox och Moode. Jag har själv använt Pi Musicbox ett tag men gav upp och köpte en Chromecast istället då airplay var så skakigt. Det finns dock en inbyggd web-klient för Spotify och den fungerade bra.

Om du inte redan listat ut det så är ljudet riktigt dåligt på RPi på grund av den väldigt enkla DAC:en. Bryr du dig det minsta om ljudet så skulle jag starkt rekommendera att du köper en separat DAC, t.ex. HifiBerry eller PiDAC. De kostar inte speciellt mycket, jag betalade typ €30 för min HifiBerry och den gav riktigt bra ljud. Nackdelen för din del är att de monteras direkt på GPIO-pinnarna men iaf Hifiberry använder I2C som är ett vanligt protokoll för LCD-skärmar så det borde gå att lägga dem i serie.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kör spotimc på kodi utan problem.

Permalänk

@bruse
@zarkov
@eb

Tack för tipsen!
Skall definitivt kolla närmare på dessa och även på Mopidy + Mopify.

Permalänk
Keeper of Traditions

Nu vet jag inte hur olika RPi 2 och 1 är, men för mig funkade aldrig Mopidy. Prövade dock aldrig att upgradera Linux till Jessie, utan satt kvar på Wheezy, så de beroenden som fanns kanske hade lösts då.

Skulle själv behöva en Spotifyserver som alltid ligger igång i bakgrunden, som man kan styra från andra klienter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Jag har också undrat över hur man skaffar spotify på Rpi men jag har inte riktigt fattat o hur man gör. Jag har läst igenom tråden och sett att det finns några tjänster för spotify på rpi. Jag har dock ett krav på att det ska va på raspbian eftersom det är det jag använder.

Är det nån som vet om det finns en tjänst för spotify på raspbian?

Jag kollade på länken som BrusE länkade och testade att installera det på det sättet som dem visade men det funkade inte

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Lånar tråden lite.

Jag har också undrat över hur man skaffar spotify på Rpi men jag har inte riktigt fattat o hur man gör. Jag har läst igenom tråden och sett att det finns några tjänster för spotify på rpi. Jag har dock ett krav på att det ska va på raspbian eftersom det är det jag använder.

Är det nån som vet om det finns en tjänst för spotify på raspbian?

Jag kollade på länken som BrusE länkade och testade att installera det på det sättet som dem visade men det funkade inte

Vilka menar du inte körs på raspbian?

Vad jag kunnat se gör alla de som räknas upp i tråden det. Vill man sen inte använda utvecklarnas img-filer får man lösa installationen på egen hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av zarkov:

Vilka menar du inte körs på raspbian?

Vad jag kunnat se gör alla de som räknas upp i tråden det. Vill man sen inte använda utvecklarnas img-filer får man lösa installationen på egen hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Modipy funkar inte så bra på Wheezy i alla fall.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Modipy funkar inte så bra på Wheezy i alla fall.

Funkar Modipy bra på Jessie då

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jeffan97:

Funkar Modipy bra på Jessie då

Jag har som sagt inte testat. Det är möjligt att de fixat de beroenden som finns.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Det största problemet jag har nu är att det visat sig att jag "måste" köra på Raspian orginal image för att DSI-porten till skärmen skall fungera.

Har testat att ladda ned lite olika färdiga OS, men om jag använder något av dessa så startar inte skärmen...

Någon som har koll på vad som man behöver göra för att DSI-porten skall fungera i andra OS?
Några drivrutiner som man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Det största problemet jag har nu är att det visat sig att jag "måste" köra på Raspian orginal image för att DSI-porten till skärmen skall fungera.

Har testat att ladda ned lite olika färdiga OS, men om jag använder något av dessa så startar inte skärmen...

Någon som har koll på vad som man behöver göra för att DSI-porten skall fungera i andra OS?
Några drivrutiner som man behöver?

Vad menar du med "lite olika färdiga OS"? Så länge det är Raspbian i botten borde det fungera, oavsett vad man packat ner i övrigt.

DSI-stödet har varit standard i Raspbian i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av zarkov:

Vad menar du med "lite olika färdiga OS"? Så länge det är Raspbian i botten borde det fungera, oavsett vad man packat ner i övrigt.

DSI-stödet har varit standard i Raspbian i flera år.

Skickades från m.sweclockers.com

Färdiga OS kanske var dåligt formulerat, jag menar att jag testat att ladda ned Pi Musicbox, Rune Audio & Volumino som färdiga image-filer och lagt in på ett SD-kort.

Dock när jag startar min PI så är skärmen helt svart, ingen som helst reaktion.

Laddar jag ned Raspian Jessie och lägger över imagefilen på ett SD-kort så bootar den upp direkt och skärmen fungerar.

Permalänk
Medlem

@psy_lover: märkligt! Även om utvecklarna kanske inte använder den allra senaste utgåvan av Raspbian så borde det följa med, DSI har som sagt varit standard i flera år. Har du kollat i tex raspi-config om det finns någon inställning där som man slagit av?

Jag har tyvärr ingen lcd så jag kan inte prova själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden lite! Är sugen på att fixa en Raspberry Pi men undrar lite över hur du @Psy_Lover hade tänkt använda den ihop med spotify? Vad är det du försöker göra? Försöker du bara spela upp musik på den via spotify?

Permalänk
Skrivet av zarkov:

@psy_lover: märkligt! Även om utvecklarna kanske inte använder den allra senaste utgåvan av Raspbian så borde det följa med, DSI har som sagt varit standard i flera år. Har du kollat i tex raspi-config om det finns någon inställning där som man slagit av?

Jag har tyvärr ingen lcd så jag kan inte prova själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av mhj:

Lånar också tråden lite! Är sugen på att fixa en Raspberry Pi men undrar lite över hur du @Psy_Lover hade tänkt använda den ihop med spotify? Vad är det du försöker göra? Försöker du bara spela upp musik på den via spotify?

Efter ett par timmar kod och felsökning så lyckades jag få igång allt som jag ville!

Nu ser det nästan färdiga projektet ut så här:

Finns fortfarande en del kvar som skall fixas med paneler för USB, HDMI och nätverk samt att en volymkontroll skall byggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Efter ett par timmar kod och felsökning så lyckades jag få igång allt som jag ville!

Nu ser det nästan färdiga projektet ut så här:

http://i.imgur.com/hEdptvU.jpg

Finns fortfarande en del kvar som skall fixas med paneler för USB, HDMI och nätverk samt att en volymkontroll skall byggas.

Så du har köpt PI, sen en mediespelare och sen bara fixat på PI:n så att du kan spela upp musik på mediaspelaren från den?

Permalänk
Medlem

Går tydligen att få Spotlight att funka med OSMC:
https://discourse.osmc.tv/t/howto-spotlight-installation-spot...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av mhj:

Så du har köpt PI, sen en mediespelare och sen bara fixat på PI:n så att du kan spela upp musik på mediaspelaren från den?

Mer eller mindre ja ^^

Har en drös med PIs från ett gammalt projekt som jag och chefen satt med, som har legat här hemma och samlat damm så detta fick bli ett litet projekt av en av dem

Frugan ville ha en radio i köket som kunde spela upp Spotify och webradio, så detta blev ressultatet av det hela.

Blev riktigt snyggt och fan så mycket billigare än att köpa en BT-ansluten högtalare eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Efter ett par timmar kod och felsökning så lyckades jag få igång allt som jag ville!

Nu ser det nästan färdiga projektet ut så här:

http://i.imgur.com/hEdptvU.jpg

Finns fortfarande en del kvar som skall fixas med paneler för USB, HDMI och nätverk samt att en volymkontroll skall byggas.

Är det volumio du använder? Läste i ett av dina tidigare inlägg att du hade lagt den som en imagefil på sd kortet. Men vet du om det går att köra volumio (antar att du använder volumio) tillsammas med raspbian, så att jag kan lyssna på musik samtidigt som jag surfar?

Antar att det bara är att klicka på download isåfall https://volumio.org/get-started/

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Psy_Lover:

Efter ett par timmar kod och felsökning så lyckades jag få igång allt som jag ville!

Hur löste du det? Är det Raspbian Jessie du kör på?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Hur löste du det? Är det Raspbian Jessie du kör på?

Jag laddade ned Rune Audio och lade över image-filen på ett SD-kort.
Sen fick jag uppdatera hela skiten via SSH och ändra lite i config-filen för att den skulle gilla det.
Lägga till delayed_boot och ändra några värden till. (Tog mer eller mindre alla värden från filen som kommer med Jessie)

Efter det så började saker och ting att fungera som jag ville, dock så är Spotify lite skakigt, det går t.ex. inte att änra volymen på playbacken där, alltid max, så jag håller på att bygga en egen volymkontroll för det.

Testade deras app lite snabbt också och den fungerar riktigt bra, dock samma med volymen dä, det går inte att sänka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Mer eller mindre ja ^^

Har en drös med PIs från ett gammalt projekt som jag och chefen satt med, som har legat här hemma och samlat damm så detta fick bli ett litet projekt av en av dem

Frugan ville ha en radio i köket som kunde spela upp Spotify och webradio, så detta blev ressultatet av det hela.

Blev riktigt snyggt och fan så mycket billigare än att köpa en BT-ansluten högtalare eller liknande.

Varför inte bara spela upp spotify efter man kopplat in mobilen till högtalaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psy_Lover:

Mer eller mindre ja ^^

Har en drös med PIs från ett gammalt projekt som jag och chefen satt med, som har legat här hemma och samlat damm så detta fick bli ett litet projekt av en av dem

Frugan ville ha en radio i köket som kunde spela upp Spotify och webradio, så detta blev ressultatet av det hela.

Blev riktigt snyggt och fan så mycket billigare än att köpa en BT-ansluten högtalare eller liknande.

Varför inte bara spela upp spotify efter man kopplat in mobilen till högtalaren?

Permalänk
Skrivet av mhj:

Varför inte bara spela upp spotify efter man kopplat in mobilen till högtalaren?

Hur kul är det?

Visst, man kan ju göra så också, men detta är lite av en inredningsdetalj också plus att mobilen är fri till annat samtidigt som den står och spelar musik.

Lite som varför köper man en vas för 500 kronor att ha blommor i när man kan köpa ett glas på IKEA för 5 kronor som fyller samma funktion?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lägger man ljud över HDMI slipper man väl bekymra sig för dålig DAC?
Vidare, finns den officiella "stora" Spotify-klienten portad för Raspian, månntro?
Ursäkta att jag frågar innan jag ens kikat efter, men i den här värmen är man lite lazy.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..