Komma åt bilder/videos i telefonen men har ej koden till låsskärmen

Permalänk
Medlem

Komma åt bilder/videos i telefonen men har ej koden till låsskärmen

En vän har gått bort och hans familj skulle vilja spara bilder/minnen från hans telefon, men de har inte koden till låsskärmen.
Finns det något sätt man kan komma åt dom ändå?
Det rör sig om en samsung S6.
Han har inget samsungkonto, och inget googlekonto som vi vet om, han använde sig av hotmailadress till vardags, men kan ju såklart hade en gmail ändå.
Har ni några tips?

Permalänk
Medlem

Ni kan alltid kolla om det finns ett minneskort i telefonen, i så fall är det bara att plocka ut det och sätta i en minneskortläsare, givet att han sparade bilderna på minneskortet.

Jag gjorde det på min gamla S5, så det var smidigt att bara plocka ut det och lägga in bilderna.

Ligger de inte på minneskortet så vet jag faktiskt inte vad som kan göras.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I Linux blir en Androidtelefon en extern hårddisk, bara man har koden till sim-kortet så kan telefonen öppnas som ett usb-minne. Öppna som root och kopiera ut allt till en lämplig mapp där du har rootbehörighet. Sedan får du leta upp det som är privata filer. Mellan 16 och 64 GB brukar vara vanligt för telefoner idag.

När du är färdig med kopieringen så ger du följande kommando i terminalen för att bli ägare till katalogen och alla filer:

$ sudo chown -R maggot1:maggot1 /home/maggot1/telefonbackup

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag beklagar sorgen om det nu är en bortgången väns telefon det handlar om, jag hoppas verkligen inte att det är en stulen telefon eller dylikt.

Det jag skriver nedan är bara spekulationer och teorier, jag har inte själv provat det och kan alltså inte garantera att det fungerar.

Såvida din bortgångna vän inte har krypterat sin telefon så borde det tekniskt sett vara möjligt att komma åt bilderna och filmerna då all data på telefonens flashminne då ligger sparat i klartext. Det som är i vägen och som måste kringgås är då lösenordet till låsskärmen, som vanligtvis är en pinkod på 4 siffror när det kommer till låsskärmar på telefoner. Låste han upp telefonen med fingeravtrycksläsare eller med en mönsterkod så blir det klurigare, då måste du nog kringgå lösenordet helt istället för att försöka bruteforca det.

Är det bara en vanligt pinkod på 4 siffror så kanske det går att koppla telefonen till en dator via USB och ladda ner något program till datorn som kan bruteforca lösenordet, såvida det inte finns någon lockout-policy på telefonen.

Går det inte att bruteforca lösenordet så måste du kringgå det, och med det så menar jag att du behöver boota telefonen från ett annat operativsystem som inte kräver något lösenord och därefter montera disken (flashminnet) med bilderna och filmerna på. Det är samma princip som när du vill komma åt diskarna på en lösenordsskyddad windowsdator, då bootar du datorn med ett alternativt operativ som Linux (t.ex. System Rescue CD) och monterar därefter diskarna du vill komma åt.

Jag vet inte hur man skulle kunna boota en Android från ett alternativ OS, men gissningsvis så kanske du kan flasha/bränna en upplåst bootloader till telefonens EEPROM (GRUB till Android kanske?) och därefter boota den från ett SD-kort med ett annat operativsystem på.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Brunbeck: Ska kolla om det finns minneskort, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Alt 2 skulle kunna funka, testade med min egen Galaxy S5mini men den fanns inte att välja i listan när man skulle välja modell, inte S6 heller :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

I Linux blir en Androidtelefon en extern hårddisk, bara man har koden till sim-kortet så kan telefonen öppnas som ett usb-minne. Öppna som root och kopiera ut allt till en lämplig mapp där du har rootbehörighet. Sedan får du leta upp det som är privata filer. Mellan 16 och 64 GB brukar vara vanligt för telefoner idag.

När du är färdig med kopieringen så ger du följande kommando i terminalen för att bli ägare till katalogen och alla filer:

$ sudo chown -R maggot1:maggot1 /home/maggot1/telefonbackup

Vi har tyvärr inte pin till simkortet heller :/ Vad är Linux? Är totalt oteknisk, fick tips av den här sidan av en kompis som sa att det kanske gick att få svar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Jag beklagar sorgen om det nu är en bortgången väns telefon det handlar om, jag hoppas verkligen inte att det är en stulen telefon eller dylikt.

Det jag skriver nedan är bara spekulationer och teorier, jag har inte själv provat det och kan alltså inte garantera att det fungerar.

Såvida din bortgångna vän inte har krypterat sin telefon så borde det tekniskt sett vara möjligt att komma åt bilderna och filmerna då all data på telefonens flashminne då ligger sparat i klartext. Det som är i vägen och som måste kringgås är då lösenordet till låsskärmen, som vanligtvis är en pinkod på 4 siffror när det kommer till låsskärmar på telefoner. Låste han upp telefonen med fingeravtrycksläsare eller med en mönsterkod så blir det klurigare, då måste du nog kringgå lösenordet helt istället för att försöka bruteforca det.

Är det bara en vanligt pinkod på 4 siffror så kanske det går att koppla telefonen till en dator via USB och ladda ner något program till datorn som kan bruteforca lösenordet, såvida det inte finns någon lockout-policy på telefonen.

Går det inte att bruteforca lösenordet så måste du kringgå det, och med det så menar jag att du behöver boota telefonen från ett annat operativsystem som inte kräver något lösenord och därefter montera disken (flashminnet) med bilderna och filmerna på. Det är samma princip som när du vill komma åt diskarna på en lösenordsskyddad windowsdator, då bootar du datorn med ett alternativt operativ som Linux (t.ex. System Rescue CD) och monterar därefter diskarna du vill komma åt.

Jag vet inte hur man skulle kunna boota en Android från ett alternativ OS, men gissningsvis så kanske du kan flasha/bränna en upplåst bootloader till telefonens EEPROM (GRUB till Android kanske?) och därefter boota den från ett SD-kort med ett annat operativsystem på.

Tack, nä den är inte stulen. Hade han utsatts för ett brott hade polisen kunnat hjälpa till med telefonen, men de gör inget när det gäller naturlig död tyvärr. Dina ord är dock rena grekiskan för mig haha, det skulle vara om hans familj känner nån som fattar sånt här språk.
Jag tänkte på en sak, om man kopplar telefonen till datorn med en sladd, kan man inte se filer då? Eller går det ej pga låst skärm? Nån snacka om att det beror på om den är inställd på MTP eller PTP? Har försökt göra så med min egna men det står att det inte finns några filer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maggot1:

Vi har tyvärr inte pin till simkortet heller :/ Vad är Linux? Är totalt oteknisk, fick tips av den här sidan av en kompis som sa att det kanske gick att få svar här.

För pinkoden räcker det med att du bara byter sim-kort i telefonen.

Linux är ett fritt (öppen källkod) operativsystem för "nördar" och dom som vill använda riktiga saker i stället för Windows. Det Linux kan göra är att starta från en så kallad Live-ISO, som antingen kan startas från skiva eller USB-pinne. Lättast att använda någon av distributionerna Linux Mint 17.3 eller Ubuntu 16.x. Det bästa med en Live-ISO är att du kan starta operativsystemet utan att installera det och kan ändra till svenska direkt och även starta ett antal program som Libre Office eller GIMP. Som standard fungerar internet, skärmens native-uplösning och ljud utan att installera något, speciellt om moderkortet är från ASUS eller annan större tillverkare.

Enklast att använda är Linux Mint 17.3 Cinnnamon lagd på en usb-sticka. Titta i listan efter umeå universitet eller portland för en server som är i sverige.

Anledningen till att det är så enkelt att ansluta en telefon är att Android är ett operativsystem som bygger på Linux-kärnan. Ska man gå mera tekniskt in på det så är Linux en så kallad fristående kärna, till denna så kopplas en antal moduler och program för att få en distribution som har något vettigt att använda. En distribution är ett paket där någon har satt ihop ett antal funktioner och program vilket gör att du har tillgång till tusentals program, oftast mer eller mindre gratis för privatpersoner. I princip kan du jämföra programbiblioteket som appar som finns i telefoner, enda skillnaden är att det är gratis, för privatpersoner. Eller så säljs det mer som en tjänst där service eller support på något sätt ingår (oftast till företag som server). Det som gör Linux och GNU General Public Licens fri, är att allt inom GPL ska vara öppen källkod och användaren har rätt att modifiera allt om man vill. Man har fortfarande copyright på produkten, men till skillnad från M$ och andra blodsugare så har man mycket större rättigheter och kan själv skriva om hela operativsystemet om man vill.

Google och Youtube är bästa sättet att få mer information om Linux.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon