Apple lanserar krympt Ipad Pro på 9,7 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Billigt är inte synonymt med sämre. Men budgetalternativ som nämns här betyder "billigt".

Jo, i mångas ögon är ett "butgetalternativ" definitivt synonymt med sämre. Vilket är helt naturligt, man betalar mindre pengar men får oftast kompromissa på kvalitet vad gäller komponenter/konstruktion.

Skrivet av Galvanizer:

IPad mini som är billigast i serien ser också jag som budget. Inte om man jämför den mot någon surfplatta man kan köpa från Hongkong på eBay däremot.

Det handlar endast om vad man jämför den mot.

Som sagt, alla har vi vår egen uppfattning. Jag delar inte din.

Permalänk
Medlem

En så charmigt fånig tråd detta har mynnat ut i, enkom beroende på en enda användares fruktlösa kamp mot normer

Det som föranledde att en enda forummedlem gick bananas i tråden var följande inlägg:

Skrivet av serdyllon:

Förmodligen är det väl inte svårare än att Apple redan hade förbrukat sitt "Mini"-suffix och att den serien dessutom är ett budgetalternativ. De ville garanterat inte få den nya paddan att framstå som ett budgetalternativ.

Givetvis är det skillnad på om man jämför äpplen och päron när man talar om "budgetalternativ", men eftersom alla iPad bokstavligt talat är äpplen (oh yes) är det språkmässigt sedvanligt att exempelvis kalla iPad Air 1 för ett budgetalternativ i relation till iPad Air 2, som i sin tur är budgetalternativ i relation till iPad Pro 9,7. Det råder i princip inga som helst skillnader i hur produkterna är tänkta att användas och de tillverkas av samma producent.

Kort sagt: även om man är dödsförälskad i allt Apple gör äger man ändå inte företrädesrätt att besluta hur svenska språket skall användas för att beskriva eller kategorisera deras produkter. Det finns inget rätt eller fel i relativa språktermer, men det finns givetvis normer för hur språket normalt sett används. Och det finns lexikaliska definitioner av ordens betydelse.

I kontexten "Sweclockers forum" kan vi konstatera att det verkar råda konsensus kring huruvida man kan benämna den billigaste och minst påkostade modellen av iPad, d.v.s. iPad Mini 2, som ett budgetalternativ bland iPads. Ogillar man den normen kan man ju alltid besöka systerforumet 99mac.se och starta upp samma typ av meningslösa diskussion där, måhända renderar det i en annan typ av svar. Men likt Stefan Sauk är jag skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

I kontexten "Sweclockers forum" kan vi konstatera att det verkar råda konsensus kring huruvida man kan benämna den billigaste och minst påkostade modellen av iPad, d.v.s. iPad Mini 2, som ett budgetalternativ bland iPads.

Det är väl precis det det inte gör och därför vi fortsätter diskuterar Men annars håller jag med att det här är en helt meningslös diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Beror på värmeutveckling, pris mm. Nvidia är ju inte billiga, och troligen fick de väldigt bra pris hos AMD (som behöver sälja för att ens överleva) så de valde AMD istället för att betala 30-50% mer hos Nvidia för en mindre ökning.

Det handlar nog mer om att de är giriga och vill blåsa sina kunder, medans de skrattar åt dem bakom ryggen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har nu kommit hem från senaste resan till USA. Plockade med mig en Pro 9.7" 128GB samt en Pencil. Kan inte annat än skriva att jag är toknöjd prestandan är kanon och kameran, wow...
Ett litet uppköp från vår gamla ipad 2

Visa signatur

weeeee

Permalänk

Köpa Cellular i USA - använda i Sverige

Hej, vill köpa Ipad Pro modellen i Sverige med simkortläsare, men undrar om det är något jag ska tänka på om jag vill använda den i Sverige?

Minns att det var något om frekvensband back in the days vad gäller iPhones .