Permalänk

1920x1080 vs1680x1050

Hej bytte fån den lägre till den högre upplösningen, Men kan inte riktigt förstå vrf jag får en jämnare FPS jämfört med 1680x1050.
Får även en bättre lägsta FPS med högre upplösning jämfört med tidigare. Min setup är en i5 3570k org med ett msi lightning 680 2GB.
någon ide om hur detta kan vara ? .
Klagar ej men mest fundersam om hur detta kan vara, MVH

Permalänk
Medlem

ren spekulation så här i natten men kanske har du större variation mellan högsta och lägsta fps i den lägre upplösningen vilket ger dessa problem?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

ren spekulation så här i natten men kanske har du större variation mellan högsta och lägsta fps i den lägre upplösningen vilket ger dessa problem?

inget allvarligt fel, Men spekulationer och allt vad det heter är alltid kul. men ska förklara skillnanden lite mer.
1680X1050 = vi kör metro som bana i bf4 så låg jag stabilt runt 75-80 FPS med en gpu på 99%
1920X1080 = 90-165 FPS med gpu på 99%.
Men kraftiga explosioner hamnar jag runt 30 FPS med Låg upplösning men dippar till 75 med hög upplösning. Någon ide / fundering kring detta ? verkar inte ok i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Bytte du skärm eller inställning? I övrigt tror jag som @MsSmith alternativt mätfel.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Bytte du skärm eller inställning? I övrigt tror jag som @MsSmith alternativt mätfel.

Bytte skärm och Jag ändrade upplösning i spelet från 1680 till 1920. allt på ultra. TYCKER DETTA I MITT TYCKE ÄR UNDERLIGT.
Jag har inte clocket gpu/cpu något.
som innan så klagar jag ej men det känns bara inte rätt.
någon som har något program jag kan lira med för att spela in så ni ser ?

FRAPS kör enbart i 30 fps vad jag förstå men kan man spela in med msi afterburner ?

Permalänk
Medlem

@plutten_89: Jobbar också cpun som den ska vid den låga upplösningen? Kolla cpu usage

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

@plutten_89: Jobbar också cpun som den ska vid den låga upplösningen? Kolla cpu usage

som jag skrev så ligger den jämnt mellan 80-99%

Permalänk
Skrivet av plutten_89:

som jag skrev så ligger den jämnt mellan 80-99%

Förlåt fick för mig att jag skrev ut det. MY BAD!!!

Permalänk
Skrivet av plutten_89:

Förlåt fick för mig att jag skrev ut det. MY BAD!!!

@semmel

Permalänk
Medlem

@plutten_89: Din cpu blir kanske för varm i den låga upplösningen och klockar ner sig när den pressas för hårt av grafikkortet i den lägre upplösningen. Ligger verkligen din cpu på 80-99%? Och vad har den för temps?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

@plutten_89: Din cpu blir kanske för varm i den låga upplösningen och klockar ner sig när den pressas för hårt av grafikkortet i den lägre upplösningen. Ligger verkligen din cpu på 80-99%? Och vad har den för temps?

i den lägre upplösningen ligger den runt 60-85 %har du något program kan jag köra en inspelning med för att "dokumentera" detta konstiga fenomen?
men vrf skulle min cpu clocka ner sig i en lägre upplösning? när gpu går typ 99% hela tiden i bägge upplösningar ?

Rättelse av mig själv: kyler en 3570k stock med en noctua nh-d14 med max temp på 55 grader

Permalänk
Medlem

@plutten_89: Ja 99% belastas grafikkortet så det fungerar som det ska. I lägre upplösning så kan grafikkortet skapa fler bilder vilket skapar mer arbete för cpun. Du har ju Nvida så kör shadowplay, det fungerar fantastiskt bra. Kolla dina temps på cpun så den inte går varmt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

@plutten_89: Ja 99% belastas grafikkortet så det fungerar som det ska. I lägre upplösning så kan grafikkortet skapa fler bilder vilket skapar mer arbete för cpun. Du har ju Nvida så kör shadowplay, det fungerar fantastiskt bra. Kolla dina temps på cpun så den inte går varmt.

titta min redigeringen sen förra inläget, men känns fortfarande som att systemet jobbar bakåt :/ borde ju bli mindre fps i högre upplösning o inte mer... ingen komponent som stiger över 70 grader i fullt game play....tipsa mig om ett program jag kan använda att spela in i !!!

Permalänk
Medlem

Hur ser bilden ut? Är FOV annorlunda på 16:10 än 16:9?

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hur ser bilden ut? Är FOV annorlunda på 16:10 än 16:9?

helt okej. känns ju bättre på alla sätt. har du något tips på ett gram man köra med inspelning ? förutom fraps ?

Permalänk
Medlem

@plutten_89: Jo jag såg det nu. 55grader är ju bra temps. Varför överklockar du inte med den bamsekylaren?

En dator har ju flaskhalsar, när en flaskhals försvinner så blir någon annan del flaskhals. Grafikkortet är oftast flaskhalsen. Låga upplösningar flyttar flaskhalsen till cpun istället. Dina låga dips tyder dock på att något klockar ner sig tycker jag och din cpu har ju rejält med kraft även i standard utförande. Det är ett märkligt "problem" du har

Använd shadowplay för att spela in.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

@plutten_89: Jo jag såg det nu. 55grader är ju bra temps. Varför överklockar du inte med den bamsekylaren?

En dator har ju flaskhalsar, när en flaskhals försvinner så blir någon annan del flaskhals. Grafikkortet är oftast flaskhalsen. Låga upplösningar flyttar flaskhalsen till cpun istället. Dina låga dips tyder dock på att något klockar ner sig tycker jag och din cpu har ju rejält med kraft även i standard utförande. Det är ett märkligt "problem" du har

Använd shadowplay för att spela in.

har ett b75 modekort så kan tyvärr inte :/ ska köra detta. kan du hålla dig någon minut så ska jag köra 1920 upplöaning får du se med allt på stock :)'

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutten_89:

helt okej. känns ju bättre på alla sätt. har du något tips på ett gram man köra med inspelning ? förutom fraps ?

Okej, tänkte ifall någon form av skalning hade skett. Nä tyvärr har jag inte det. Brukar inte pilla med sådant. :/

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Okej, tänkte ifall någon form av skalning hade skett. Nä tyvärr har jag inte det. Brukar inte pilla med sådant. :/

ska köra lite med shadowplay nu så får vi se

Permalänk
Medlem

Om CPUn går på 80-99% så jobbar den väldigt hårt och det orsakar dips i FPS.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Om CPUn går på 80-99% så jobbar den väldigt hårt och det orsakar dips i FPS.

nu har jag testat med sghadowplay hur laddar jag upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutten_89:

nu har jag testat med sghadowplay hur laddar jag upp ?

Nu spårar du ju ur från frågan, det finns tex youtube eller dropbox.

Din dator låter väldigt ostabil. Brukar bli så när någon av delarna fått sig en kyss av statisk elektricitet, slitits ut av ålder/värme eller när hårddisken börjar bli sliten. Kan även vara drivrutiner som inte uppdaterats.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Nu spårar du ju ur från frågan, det finns tex youtube eller dropbox.

Din dator låter väldigt ostabil. Brukar bli så när någon av delarna fått sig en kyss av statisk elektricitet, slitits ut av ålder/värme eller när hårddisken börjar bli sliten. Kan även vara drivrutiner som inte uppdaterats.

jag spårar inte ur, utan frågar hur jag kan ladda upp ?

nu har jga något stabilare fps men efter att jag körde om men dom är för mig fortfarande helt obegripliga efter detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plutten_89:

jag spårar inte ur, utan frågar hur jag kan ladda upp ?

nu har jga något stabilare fps men efter att jag körde om men dom är för mig fortfarande helt obegripliga efter detta...

Du kan ladda upp filmer på tex Youtube eller Dropbox!
När din CPU går på 80-99% så orsakar det kraftiga drops i FPSen. Det kan bero på virusprogram eller nerladdningar osv.

GPUn ska alltid ligga på så hög belastning som möjligt dvs nära 100%, om du inte kör med V-sync. Med V-sync påslaget får du kraftiga dips i FPS om kortet inte klarar av att hålla stabila 60 fps (om du har en 60hz skärm).

Som en annan medlem skrev förut så kan det också bero på energisparlägen, dvs en komponent belastas för lite.
Drivaren säger då åt den att klocka ner sig till Idle. Väl i Idle så överbelastas komponenten och drivaren säger till den att gå i full fart igen -> sen klockar den ner sig igen -> repeat...
Tex Nvidia har den funktionen

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Testat med andra spel? Jag hade gissat att detta är något spel-specifik bug där de på något sätt lyckats smyga in nån bug/fel i kod/logikfel beroende på format du kör spelet i så att 16:10 belastas mera än vad det egentligen borde göra. 16:10 håller ju på att dö ut i fördel för 16:9 och det är lätthänt att såna buggar förbigår spelutvecklare i dagsläget. Se bara på Unreal Tournament alpha versionen som inte ens efter sisådär 2 år klarar av att visa 16:10 rätt i menyerna (har själv också 1680x1050).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional