Permalänk
Medlem

Extrafläkt på CPU heatsink

Hej!

Jag har en be Quit! Pure Rock CPU-kylare (http://www.bequiet.com/en/cpucooler/532) (https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#specs) och funderar på att köpa en till fläkt till den, problemet är att jag inte vet hur man ska fästa den. Är det någon som vet hur man går till väga och har något bra tips på en passande fläkt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

borde du inte ha fått med en extra uppsättning med sånna där metall-clips som du använder för att fästa den medföljande fläkten på kylaren?
Dom flesta kylarna skickas ju med fästanordningar för en extra fläkt samt en Y-splitkabel så att man kan koppla 2 fläktar till CPU_FAN headern på moderkortet.
I så fall så antar jag att en likadan fläkt som medföljer från början är en bra väg att gå:
https://www.inet.se/produkt/5322318/be-quiet-silentwings-2-12...

(Rätt säker på att det är en såndär fläkt som man får med, inte helt 100 dock)

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du känner att du behöver en extra fläkt? Jag tror personligen inte att du kommer märka någon vidare skillnad, kanske ett par grader hit eller dit, knappt värt det imho. Kanske bättre att kolla på den övriga ventilationen i chassit. Dock, om du nu vill köpa en fläkt, försök hitta en likadan BeQuiet fläkt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

@TheYardbird: Tyvärr tror jag inte att jag fick det för då hade det legat kvar i lådan, vet du man kan få/köpa en nu?

Permalänk
Medlem

@netbuddy: Jag har faktiskt tänkt att köpa fler chassifläktar också, jag har ett Fractal Design Define R5 chassi (https://www.komplett.se/product/824390/datorutrustning/chassi...), så om du vet hur många fläktar man kan stoppa in i det utan att öppna toppluckorna och vart det är smartast att sätta dom vore det snällt om du kunde dela med dig av den informationen.

Permalänk
Medlem

@Bre: Hmm, såg nu att det inte medföljer montering för en extra fläkt. Har tyvärr ingen koll på om det går att få tag på dessa metall-hållare någonstans. Dock tror jag att du inte tjänar mer än 2-3 grader eller så med en extra fläkt.
Som tidigare nämnt så tror jag nog att det är smartast att se över resterande kylning i chassit.
Vad har du för temperaturer på din CPU i dagsläget när du spelar och dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

@netbuddy: Jag har faktiskt tänkt att köpa fler chassifläktar också, jag har ett Fractal Design Define R5 chassi (https://www.komplett.se/product/824390/datorutrustning/chassi...), så om du vet hur många fläktar man kan stoppa in i det utan att öppna toppluckorna och vart det är smartast att sätta dom vore det snällt om du kunde dela med dig av den informationen.

Såvitt jag vet så kan du ha 2st 140mm fläktar i fronten och en bak. Det bör räcka för de flesta konfigurationer. Finns nog plats för en i botten också.

Har du problem med temperaturer nu? Dela gärna med dig vad du ligger på och vilka komponenter du har.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

@Bre: I ett Define R5 kan du få in 2st 140mm fläktar, eller 2st 120mm fläktar i fronten, en 140/120mm där back samt en extra 120mm fläkt i botten om du har den bottenmonterade hårddiskburen kvar samt ett nätaggregat som är tillräckligt kort. Har du annars den hårddiskbur som går att montera så att det är fäst i hållaren för DVD-läsare och liknande enheter så kan du nog få plats med 2st 120mm fläktar i botten på chassit beroende på hur långt ditt nätaggregat

Permalänk
Medlem

En PWM y-kabel och sen valfritt mellan buntband, ståltråd, tejp, snöre eller liknande att fästa fläkten mot kylaren. Du måste ju inte ha exakt samma byglar som original..

Permalänk
Medlem

@netbuddy:

MSI GeForce 970 GTX GAMING
Intel Core i7 6700K Skylake
MSI Z170A KRAIT GAMING
Fractal Design Define R5
Corsair RM650x 650W 80+ Gold

Har egnetligen inga problem med temperaturen, GPUn ligger väl på 56-58 grader och CPUn 50 grader när man maxar ett krävande spel, men då går ju alla fläktar på max och det låter ganska mycket, inte olidligt, man hör inte datorn när man har headset och spelar men tänkte om det kunde bli ännu bättre temperaturer med fler fläktar eller att man kan slå ner på varvtalet så de låter mindre.

Permalänk
Medlem

@loefet: Du är säker på att det funkar eller? Känns ju som att plastband och tejp kanske kan smälta.

Permalänk
Medlem

@Bre: Smälta?? Hur varm är din processor egentligen. Om man säger att CPUn är som varmast 60 grader under load, vilket i sig inte kan smälta plast, så kan jag garantera dig att flänsarna på kylaren inte är varmare än så ( i många fall mycket lägre).
Så ja det går bra. Har själv använt små buntband till att fästa fläktar på kylare innan (och det har många andra för den delen), har själv även bundit fast en kylfläns på nordbryggan på ett moderkort med persiennlina som en permanent lösning då hålen inte passade och även det fungerade fint.
Tejp behöver ju inte hellre vara några problem finns ju många Ghettomods som använder tejp, Dock så blir problemet att det blir kletigt. Men buntband, ståltråd och snöre är alla metoder som fungerar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

@netbuddy:

MSI GeForce 970 GTX GAMING
Intel Core i7 6700K Skylake
MSI Z170A KRAIT GAMING
Fractal Design Define R5
Corsair RM650x 650W 80+ Gold

Har egnetligen inga problem med temperaturen, GPUn ligger väl på 56-58 grader och CPUn 50 grader när man maxar ett krävande spel, men då går ju alla fläktar på max och det låter ganska mycket, inte olidligt, man hör inte datorn när man har headset och spelar men tänkte om det kunde bli ännu bättre temperaturer med fler fläktar eller att man kan slå ner på varvtalet så de låter mindre.

Kör dit 2 140mm i fronten och använd fläktkontroller. Köp gärna tysta fläktar så kommer ljudnivån minska.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/10/the-big-cooling-i...

En intressant artikel hur man rekommenderas placera fläktarna, notera att vid 3 fläktar får de bättre resultat att använda sidofläkten plus en fram nere, och en bak uppe.
4 rekommenderar de tunnel varianten.

Jag har numera 4 i mitt R5, en i botten (inga hd burar) en i fronten, en bak och en uppe bak (locket delvis av)
Tyst och bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

Har egnetligen inga problem med temperaturen, GPUn ligger väl på 56-58 grader och CPUn 50 grader när man maxar ett krävande spel, men då går ju alla fläktar på max och det låter ganska mycket, inte olidligt, man hör inte datorn när man har headset och spelar men tänkte om det kunde bli ännu bättre temperaturer med fler fläktar eller att man kan slå ner på varvtalet så de låter mindre.

Då kan du väl dra ner på fläkthastigheten redan nu på de fläktar som du redan har och på det viset få lägre ljudvolym och kanske lite varmare dator.
Att sätta in fler ljudkällor (fläktar) brukar sällan göra en dator tystare även om de snurrar långsammare.