Sony "Playstation 4.5" för 4K-upplösning släpps innan Playstation VR

Permalänk
Melding Plague

Sony "Playstation 4.5" för 4K-upplösning släpps innan Playstation VR

Det är mer eller mindre bekräftat att Sony släpper en uppdaterad Playstation 4 med 4K-fokus. Nu rapporterar The Wall Street Journal att lanseringen äger rum innan Playstation VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se var prislappen landar

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad som är uppgraderat och med hur mycket, undrar om MS gör något liknande för XBONE.

Kollat gameplay nu ifrån tex Dark Souls 3 där FPSen är bedrövlig på xbone...Pendlar mellan 20-30 fps det är inte spelbart... Iaf inte för mig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Ska de inte tackla 1080P först?

Ska dessa Indie-spel i 2D komma i 4K nu? Hade inte PS4'an problem med att hålla stabil FPS i BroForce? xD

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Kul att se att dom uppdaterade versionerna av konsoler inte bara blir mindre, utan kraftfullare också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Blir att slå till när 4.5 kommer då. Har man väntat såhär länge kan man vänta tills en bättre version kommer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Adam West:

Kul att se att dom uppdaterade versionerna av konsoler inte bara blir mindre, utan kraftfullare också

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är dåligt...nu måste man ju lägga ut ytterligare pengar på de sparsamma konsolerna som håller i 12år innan man ens behöver tänka på att uppgradera dem.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Kul att dom satsar för att få VR att fungera bra med konsolen. Men känns lite oroväckande att varianterna ska samexistera och att dom ska "locka gamers som är villiga att betala för "rikare spelmiljö". Grejen med konsol har väl alltid vart enkelheten att alla spel för varje generation ska bara vara att stoppa in och köra, utan krångel och att det ska fungera bra. Det skulle vara tråkigt om man tappar det för att man börjar tillåta flera olika nivåer av specifikationer för olika kunder. Hoppas det bara blir ett specialfall för den här generationen för att man vill vara tidigt ute och stödja VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Tycker det är dåligt...nu måste man ju lägga ut ytterligare pengar på de sparsamma konsolerna som håller i 12år innan man ens behöver tänka på att uppgradera dem.

Jo, man hade ju önskat att den här versionen hade kommit ut från första början, men som sagt så handlar ju allt om att mjölka oss konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man kan undra hur detta påverkar PS4-kunderna?
Hur blir det med framtida spel?
Kommer de att fungera på PS4?
Hur är det med befintliga spel?
Kommer de att fungera på PS4.5?

Permalänk
Skäggig legend

Detta ska bli kul att gnugga in i ansiktet på min PS4 polare... x)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Det här är bra Nuvarande generation konsoler fick ju stryk av PC redan när de lanserades så det här är en välbehövlig uppgradering.

Sedan vet vi an erfarenhet att det gnölas och gnälls en massa i början, men sen springer folk ändå och köper, för det är inte kul att sitta med "förra generationen" när du kan få en bättre upplevelse av samma spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Jag gissar att vad vi i slutändan får se är en "PS4 slim" vilket listas som alternativ 3 i Eurogamers artikel. En PS4.5 som faktiskt skiljer sig i specifikationerna är en väldigt dålig idé och är övertygad om att Sony är extremt medveten om varför många föredrar konsoler över PC.

Här är en som ger exempel på varför det är en dålig idé

"As for how bad this could potentially play out, you can look at how certain 3DS games run on the New 3DS versus the old 3DS. In Smash Bros. 4 for example, the game is significantly more ambitious than the original system's specs support so it has to shut down as much of the OS as possible in order to trick the system into running it. Even then, it still feels like the system is cracking at the seams in order for the game to run, which just doesn't feel good. Playing Smash Bros. on the New 3DS however is a revelation as it runs silky smooth and all of the 3DS OS is available to you. Another example is Hyrule Warriors Legends which runs exceptionally poor on the old 3DS and still struggles on the New 3DS."

Man lär inte heller nå kraften för att fixa 4k givet hur väl dagens PS4 hanterar 1920x1080. Att bara rendera samma scen som idag hanteras av PS4 fast i 4k kräver fyra gånger så stor kapacitet, ryktet gör gällande att PS4.5 realistiskt skulle kunna ha en GPU som är 2-2,5 gånger så stark som dagens PS4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske nåt sorts inbytesprogram?
Köp en PS4.5, för över ditt innehåll etc till 4.5 (förutsatt att den är bakåtkompatibel vilket man ju verkligen får hoppas), skicka in din gamla enhet till Sony som återanvänder den. Få cashbback på 50$ eller nånting så folk inte behöver ha en oanvänd och överflödig enhet hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Perfn:

... Det skulle vara tråkigt om man tappar det för att man börjar tillåta flera olika nivåer av specifikationer för olika kunder.

"Börja"

Skulle snarare säga att det var vanligare förr.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Ska bli kul att se var prislappen landar

Det var rykten om 400$ har jag för mig så kanske 4k för en PS4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur blir det med framtida spel?
Kommer de att fungera på PS4?

Ja

Citat:

Hur är det med befintliga spel?
Kommer de att fungera på PS4.5?

Ja

Tror mao planen är att fortsätta släppa Playstation 4 spel - och bara Playstation 4 spel.

Permalänk
Medlem

Jahapp nu finns det ingen anledning längre att köpa konsol över PC när man ändå måste uppgradera... Känner mig lite lurad då jag köpte min PS4 i höstas. Kommer inte köpa någon konsol igen.

Thanks Obama

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Om de ska släppa en ny version med starkare hårdvara så snart så låter det som en otroligt dålig idé om de inte kan ha Polaris och eventuellt Zen i maskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Jahapp nu finns det ingen anledning längre att köpa konsol över PC när man ändå måste uppgradera... Känner mig lite lurad då jag köpte min PS4 i höstas. Kommer inte köpa någon konsol igen.

Måste uppdatera?

Permalänk
Medlem

Undrar verkligen vad prislappen kommer att bli, seden hur det kommer att bli med spel. Kommer det finns grafikinställningar för spel nu och hur många spel kommer att använda sig av uppdateringen av hårdvaran?
Hoppas på det bästa. Ser fram i mot e-3

Permalänk
Medlem

Tror PS4 mer handlar om att få stabilt 30 FPS i existerande spel och sedan media-fokus på 4K. Alternativt någon slags uppskalning till 4K som ger mer skärpa eller dylikt. PS4.5 kommer inte kunna driva spel i 4K.

Permalänk

Tror det här kan komma att splittra Playstation användarbasen och dess spel..

Om de nu tvunget vill ha 4K och VR så släpp en helt ny konsol istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag gissar att vad vi i slutändan får se är en "PS4 slim" vilket listas som alternativ 3 i Eurogamers artikel. En PS4.5 som faktiskt skiljer sig i specifikationerna är en väldigt dålig idé och är övertygad om att Sony är extremt medveten om varför många föredrar konsoler över PC.

Här är en som ger exempel på varför det är en dålig idé

"As for how bad this could potentially play out, you can look at how certain 3DS games run on the New 3DS versus the old 3DS. In Smash Bros. 4 for example, the game is significantly more ambitious than the original system's specs support so it has to shut down as much of the OS as possible in order to trick the system into running it. Even then, it still feels like the system is cracking at the seams in order for the game to run, which just doesn't feel good. Playing Smash Bros. on the New 3DS however is a revelation as it runs silky smooth and all of the 3DS OS is available to you. Another example is Hyrule Warriors Legends which runs exceptionally poor on the old 3DS and still struggles on the New 3DS."

Man lär inte heller nå kraften för att fixa 4k givet hur väl dagens PS4 hanterar 1920x1080. Att bara rendera samma scen som idag hanteras av PS4 fast i 4k kräver fyra gånger så stor kapacitet, ryktet gör gällande att PS4.5 realistiskt skulle kunna ha en GPU som är 2-2,5 gånger så stark som dagens PS4.

Av nån anledning har folk (inte du) fått för sig att "2160p-kapabel" bara måste betyda "alltid rendera i 2160p". Mkt märkligt.

Ang det förstnämda så kan det gås runt genom att INTE ge utvecklarna fria tyglar. Notera punkt #5:

Ser snarare framför mig att utvecklarna (inte kunderna) har ett urval av "render-settings" som de kan nyttja för att spelet (notera singularis) ska bli lite extra stiligt ijmf med när det spelas på vanliga PS4. Nått i den stilen.

Skrivet av Swedish Berserk:

Tror det här kan komma att splittra Playstation användarbasen och dess spel..

OM det bara kommer finnas Playstation 4 spel, hur ska då användarbasen bli splittrad?

Permalänk
Medlem

Lär säkert va nåt minimalt som en ny HDMI kontakt och sista kärnan upplåst som gör den till ps4.5.

Hela 4K grejen gäller nog bara media, vi kan ju glömma att se spelen renderade i nåt högre än 1080p då man redan behöver kompromisser för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Finns det några tester tillgängliga där man testar upplösningen 4K i lägre grafikinställningar? Det är oftast maxinställningar som testas, vilket inte är att tala om på en PS4. Tänkte om man kunde få en hint om vilken fps som är möjlig att nå med lägre inställningar som low / medium utan AA osv. Är alltså tester av PC grafikkort jag är ute efter.

Känns ändå inte som om att de kommer klara av att leverera någon spelupplevelse alls i 4K då konsolerna i dagsläget knappt drar runt 1080p. Speciellt inte om priset nu blir $400 som någon nämnde högre upp. Är nog mer fokus på film osv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Jag instämmer med flera andra i tråden att det troligen handlar mest om media.
Många har i dag börjat skaffa 4k tv och nu börjar man se fler o fler 4k blueray på hyllorna.
Sen kan jag tänka mig att det är ganska bra motivering om man får tjänster son Netflix 4k läge att funka på enheten, då smart-tv appar inte alltid är helt underbara enligt min erfarenhet.

Visa signatur

My brain hurts too....

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju börja snacka om att det är helt meningslöst med 4K upplösning på en TV då man sitter såpass långt ifrån, men det är en annan femma...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Sen kan man ju börja snacka om att det är helt meningslöst med 4K upplösning på en TV då man sitter såpass långt ifrån, men det är en annan femma...

...därav "we need better pixels", aka HDR och WCG.

Den andra PDF slidern förklarar vad det handlar om.
http://www.sweclockers.com/nyhet/21427-amd-arctic-islands-far...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Kul att dom satsar för att få VR att fungera bra med konsolen. Men känns lite oroväckande att varianterna ska samexistera och att dom ska "locka gamers som är villiga att betala för "rikare spelmiljö". Grejen med konsol har väl alltid vart enkelheten att alla spel för varje generation ska bara vara att stoppa in och köra, utan krångel och att det ska fungera bra. Det skulle vara tråkigt om man tappar det för att man börjar tillåta flera olika nivåer av specifikationer för olika kunder. Hoppas det bara blir ett specialfall för den här generationen för att man vill vara tidigt ute och stödja VR.

Det blir väl knappast så stor skillnad mot idag. De flesta spel görs ju redan till en mängd olika konfigurationer redan. Samma grej har det ju även till dels varit vid generationens skiften, samma spel lanserades ju tex till ps2 som till ps3 långt efter ps3ans lansering. Dessutom lär arkitekturen vara i princip den samma här så lär inte vara direkt problematiskt med två olika grafik settings (har ju funkat på pc sen urminnes tider)

Skrivet av stenharl:

Jahapp nu finns det ingen anledning längre att köpa konsol över PC när man ändå måste uppgradera... Känner mig lite lurad då jag köpte min PS4 i höstas. Kommer inte köpa någon konsol igen.

Thanks Obama

Hoppas du var ironisk, inte direkt som att det inte kommit nya konsoler tidigare. Kom ju med rätt korta intervaller tidigare och då var det oftast inte ens bakåtkompatibelt

Skrivet av Ozzed:

Det här är bra Nuvarande generation konsoler fick ju stryk av PC redan när de lanserades så det här är en välbehövlig uppgradering.

Även om detta stämmer så är det väl även helt självklart och rimligt att de fick stryk av PC redan vid lansering? Och så länge de kommer köra på liknande hårdvara kommer det förbli så. För den delen kan man ju diskutera här om de får "stryk", för om man bortser från alla fördelar (och nackdelar) PC har så ger fortfarande ett PS4:a bättre spelprestanda/kr än en PC, speciellt om man inkluderar OS, montering, handkontroll. Kolla bara på vad steammachines kostar, snordyrt i jämförelse.

Och nog för att pris är en sak, men TDP är minst lika viktigt att ha i åtanke här, hur ska de kunna tävla mot PC när ett grafikkorten på en PC kan dra dubbelt så mycket ström som en konsoll (detta var inte fallet i tidigare generationer). Och på tal om TDP så är väl ändå GPU:n i PS4:an det kraftfullaste från AMD de kunde trycka in om de vill hålla sig runt 150W i TDP (storlek och ljudnivå är viktigt i det här segmentet) så tycker man inte ska klaga på hårdvaran, för givet pris och TDP så gjorde de vad de kunde här. För den delen har det inte ändå inte hänt såpass mycket från AMD när det kommer till W/Prestanda i det här segmentet så fram tills de kommer med sina 14nm prylar så är konsolerna inte så tokigt konfigurerade. Eller skulle de kört PS3or fram tills Q3 2016 för det hade väl ändå vart det enda rimliga alternativet för att göra dom betydligt snabbare än nu om de inte hade valt en intel/nvidia konfiguration.