CPU Fläkten upp till 50-tusen+ RPM. Hjälp!!

Permalänk

CPU Fläkten upp till 50-tusen+ RPM. Hjälp!!

Hej! Nybörjare här när det kommer till hårdvara inom datorer. Skulle behöva lite akut hjälp!
Jag började få "bluescreen" när jag spelade spel, som sen kom lite plötsligt även om jag bara var ute på nätet och surfade te.x
Märkte att CPU fläkten hade gått överstyr totalt! Skulle vara tacksam för all hjälp som jag kan få utav er.

Jag valde att använda "Silent" som inställning, men det lugnade inte fläkten ett dugg.

Här är en bild på hur "allting" ser ut,

Väldigt tacksam för svar!
Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för CPU-fläkt? Är den original så föreslår jag att du helt enkelt köper en ny.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fläkten går inte upp så högt i varvtal, det klarar den inte av. Vanligtvis är det sensorn som läser hastigheten som glappar eller liknande. Men om du även får blåskärm kan det vara så att fläkten håller på lägger av. Kan du kolla vad maxtemperaturen är när du spelar? Det kan du göra med exempelvis programmet HWmonitor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om du går in i bios så kan man ställa in vad för RPM fläkten/fläktarna ska gå i du tog allt i nu va ? 50.000 rpm finns inte för första.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

När fläkten når 100% så ligger cpu på 70*c.+

Att datorn får bluescreen indikerar mer på för hög värme.

Om jag vore du skulle jag montera om cpu-kylare eller prova byta kylare.

Har du kollat temps en bit in i användandet när fläkten börjar gå upp på 100%

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Hade din fläkt verkligen gjort 50.000 rpm så hade du hört det :)... Och du hade haft en fläkt som du VET klarar 50.000 rpm då det är rätt så speciella grejer och absolut inget som sitter i en vanlig persondator

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!! Giplet, ska kolla vad temp ligger på när jag spelar.

Så det är alltså en ny kylare som behövs? Eller kan kanske bara en ny CPU fläkt?

Permalänk
Skrivet av VasaOrdern:

Tack så mycket för alla svar!! Giplet, ska kolla vad temp ligger på när jag spelar.

Så det är alltså en ny kylare som behövs? Eller kan kanske bara en ny CPU fläkt?

Vi kan omöjligen veta vad som behövs än.

Det första du behöver göra är att ladda ner ett program som MSI afterburner gå in på inställningar och starta så du ser CPU Temps på skärmen under tiden du spelar.

Eller om den även bluescreenar när du surfar så behöver du ett program som HWinfo, Speedfan, Everest. Min rekommendation är Speedfan då det är ett väldigt simpelt program.

På dom gamla OS fram till W7 står det STOP 0x0000001C <- Exempelvis detta är då felkoden du behöver ta fram.

På nyare OS W8 - W10 tror jag dom bara skriver ut vad som felat med en ledsen smiley ex MEMORY_MANAGEMENT <- Detta är då felkoden du behöver ta en bild på memorisera.

Om det nu är så att temps stiger rejält direkt även när du surfar skulle jag monterat av nuvarande CPU-Kylare och och gjort rent både kylare och cpu från gammal kylpasta och lagt på ny.

Om den inte stiger under användning behöver du återkomma med den felkod som visas på bluescreen vilket jag personligen skulle vilja se ändå då det blir mycket enklare att avgöra vad som faktiskt är fel.

Om du har stock kylaren så är det absolut inget fel att skaffa en ny cpu-kylare oavsett då du får ner både temperatur och ljudnivå.

Behöver du mer hjälp eller information citera mig gärna så återkommer jag med svar.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

Vi kan omöjligen veta vad som behövs än.

Det första du behöver göra är att ladda ner ett program som MSI afterburner gå in på inställningar och starta så du ser CPU Temps på skärmen under tiden du spelar.

Eller om den även bluescreenar när du surfar så behöver du ett program som HWinfo, Speedfan, Everest. Min rekommendation är Speedfan då det är ett väldigt simpelt program.

Om det nu är så att temps stiger rejält direkt även när du surfar skulle jag monterat av nuvarande CPU-Kylare och och gjort rent både kylare och cpu från gammal kylpasta och lagt på ny.

Om den inte stiger under användning behöver du återkomma med den felkod som visas på bluescreen vilket jag personligen skulle vilja se ändå då det blir mycket enklare att avgöra vad som faktiskt är fel.

Om du har stock kylaren så är det absolut inget fel att skaffa en ny cpu-kylare oavsett då du får ner både temperatur och ljudnivå.

Behöver du mer hjälp eller information citera mig gärna så återkommer jag med svar.

Tack så mycket för svar!! Det här dök nyss upp i mitt AI Suite II program,

Warning! Motherboard 123,0 centrigade

Permalänk

@VasaOrdern: Detta betyder att sensorn läser av att MOBO är 123*C vilket inte låter riktigt rimligt utan mer som knas med Sensorer.

http://www.almico.com/sfdownload.php

Under den blå rubriken DOWNLOAD finns en blå higlightad text speedfan 4.51 tryck på den och installera och kolla temperaturen där.

EDIT: Anledningen till att jag som sagt rekommenderar speedfan i detta fall är för att det är väldigt enkelt uppbyggt och du får en snabb och enkel överblick utan att behöva lära dig ett helt nytt interface.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

@VasaOrdern: Detta betyder att sensorn läser av att MOBO är 123*C vilket inte låter riktigt rimligt utan mer som knas med Sensorer.

http://www.almico.com/sfdownload.php

Under den blå rubriken DOWNLOAD finns en blå higlightad text speedfan 4.51 tryck på den och installera och kolla temperaturen där.

EDIT: Anledningen till att jag som sagt rekommenderar speedfan i detta fall är för att det är väldigt enkelt uppbyggt och du får en snabb och enkel överblick utan att behöva lära dig ett helt nytt interface.

Tack! Så här ser det ut i Speedfan,

Permalänk
Medlem

och 2500K är sandy bridge för socket 1155 ska inte vara så varma alls mot ivy bridge dvs 3770k eller tidigare, eller har du överklockat processorn med hög vcore / spänning till processorn så att den verkligen blir varm vid belastning ? nåt är fel att antingen cpu kylaren är kass och du behöver byta till extremare + bättre kylpasta imellan en liten klick räcker i mitten av ihs.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Tack! Så här ser det ut i Speedfan,
http://i.imgur.com/Swr2MM3.png

har du klockat processorn ? kan du lägga upp en Cpu-z screen här så vi får se du ska inte alls ha 60+ grader om den är oklockad

dra hem nyaste cpu-z finner du här

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Har en 2700K själv och -60C ska inte CPU visa, Detta visar att sensorn i CPU-Fläkten är felande med största sannolikhet.

Varav den går på 100% hela tiden då andra program troligtvis läser detta som +100 som ex asus suit som läser detta som 123*c, Kan även vara mobo som felar men brukar extremt sällan vara det.

Jag skulle bytt ut CPU-Kylaren oavsett om det är stock.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

och 2500K är sandy bridge för socket 1155 ska inte vara så varma alls mot ivy bridge dvs 3770k eller tidigare, eller har du överklockat processorn med hög vcore / spänning till processorn så att den verkligen blir varm vid belastning ? nåt är fel att antingen cpu kylaren är kass och du behöver byta till extremare + bättre kylpasta imellan en liten klick räcker i mitten av ihs.

Skrivet av pytonOrm:

har du klockat processorn ? kan du lägga upp en Cpu-z screen här så vi får se du ska inte alls ha 60+ grader om den är oklockad

dra hem nyaste cpu-z finner du här

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Hej! Ja den är överklockad. Men jag har alltid kört på samma inställningar i säkert 2 år nu, och det har fungerat utmärkt.
Någonting har hänt nyligen, och jag har inte varit och pillat på några inställningar.

Kanske har kommit in skit i datorn? Ja, här är en bild från Cpu-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

har du klockat processorn ? kan du lägga upp en Cpu-z screen här så vi får se du ska inte alls ha 60+ grader om den är oklockad

dra hem nyaste cpu-z finner du här

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Står ju 0,98 V Vcore där så verkar ju vara kylaren som beter sig konstigt. iaf om det stämmer att den är runt 60°.

Kan du kolla hur kylaren ser ut, har den trillat loss eller är den full av damm? sensorn i den tycks ju vara trasig då fläkten med största sannolikhet inte kan gå upp i de varven.

Permalänk
Skrivet av Lordkiller:

Har en 2700K själv och -60C ska inte CPU visa, Detta visar att sensorn i CPU-Fläkten är felande med största sannolikhet.

Varav den går på 100% hela tiden då andra program troligtvis läser detta som +100 som ex asus suit som läser detta som 123*c, Kan även vara mobo som felar men brukar extremt sällan vara det.

Jag skulle bytt ut CPU-Kylaren oavsett om det är stock.

Okej tack för svar, blir att köpa en CPU-Kylare asap. Kan du tipsa om någon bra till ett bra pris?

Permalänk
Skrivet av VasaOrdern:

Okej tack för svar, blir att köpa en CPU-Kylare asap. Kan du tipsa om någon bra till ett bra pris?

Har tyvärr inte hängt på CPU-kylar fronten på ett tag nu men ställ frågan här på swec eller vänta på svar från någon annan.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Står ju 0,98 V Vcore där så verkar ju vara kylaren som beter sig konstigt. iaf om det stämmer att den är runt 60°.

Kan du kolla hur kylaren ser ut, har den trillat loss eller är den full av damm? sensorn i den tycks ju vara trasig då fläkten med största sannolikhet inte kan gå upp i de varven.

det är en bugg i cpu-z så ni vet jag har samma problem jag kör 4,6ghz med 1.34v men visar 0,675v

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Hej! Ja den är överklockad. Men jag har alltid kört på samma inställningar i säkert 2 år nu, och det har fungerat utmärkt.
Någonting har hänt nyligen, och jag har inte varit och pillat på några inställningar.

Kanske har kommit in skit i datorn? Ja, här är en bild från Cpu-Z

http://i.imgur.com/dz459ox.png

2,9ghz är inte överklockning utan underklockning då orginal är 3300mhz jag trodde du körde runt 4,5ghz jag

en bra kylare är noctua d15 eller d14 vilket som bara större fläkt på D15 !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

2,9ghz är inte överklockning utan underklockning då orginal är 3300mhz jag trodde du körde runt 4,5ghz jag

Okej! Hehe, vet inte om den alltid har varit underklockad eller om det har hänt nu nyligen med alla konstigheter?

Men det lutar åt att det är CPU kylaren som behövs bytas ut tycker ni?

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

2,9ghz är inte överklockning utan underklockning då orginal är 3300mhz jag trodde du körde runt 4,5ghz jag

Han kan ju trotsallt ha energisparlägena aktiverade vilket orsakar att cpu throttlar och du får därför inte se den faktiska cpu-klocken då cpu:n är i energisparläge Skulle han starta ett spel ökar nog klocken markant.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

Han kan ju trotsallt ha energisparlägena aktiverade vilket orsakar att cpu throttlar och du får därför inte se den faktiska cpu-klocken då cpu:n är i energisparläge Skulle han starta ett spel ökar nog klocken markant.

jag håller med. för min egen del kör jag full hastighet hela tiden som det ska vara och inga energi sparningar här inte.

annars bra kylare också är denna https://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart#...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Tack! Så här ser det ut i Speedfan,
http://i.imgur.com/Swr2MM3.png

Använd coretemp istället för att kontrollera tempen på CPUn med, speedfan är lite knas med sensorerna.
Dessutom sparar coretemp max-och minst temperaturen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Tack igen så mycket för alla svar, ni är bäst!

Jag beställer nog hem den här nu,
https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2#specs

Den ska passa till Intel Core i5-2500k va? Återkommer imorgon/övermorgon när jag bytt och hoppas på att det ordnar sig!

Permalänk
Medlem

@VasaOrdern:
Den funkar och är riktigt bra
Ha på kylarpasta i storlek av en ärta eller riskorn i mitten så blir det perfekt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

Använd coretemp istället för att kontrollera tempen på CPUn med, speedfan är lite knas med sensorerna.
Dessutom sparar coretemp max-och minst temperaturen

Skrivet av moonblase:

@VasaOrdern:
Den funkar och är riktigt bra
Ha på kylarpasta i storlek av en ärta eller riskorn i mitten så blir det perfekt

Tack så jätte mycket! Har beställt nu och förhoppningsvis dyker den upp redan imorgon!
Får hoppas att allt löser sig då Ha en fortsatt bra dag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Använd coretemp istället för att kontrollera tempen på CPUn med, speedfan är lite knas med sensorerna.
Dessutom sparar coretemp max-och minst temperaturen

Realtemp kör jag med, coretemp gav mig adware så aldrig att jag rör det programmet igen.

När det gäller kylare så finns ju även den som sweclockers hade i sin vinterdator om du vill ha en något billigare http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Permalänk
Skrivet av Semenra:

Realtemp kör jag med, coretemp gav mig adware så aldrig att jag rör det programmet igen.

När det gäller kylare så finns ju även den som sweclockers hade i sin vinterdator om du vill ha en något billigare http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Bra att veta, vill inte åka på något adware.

Tack! Men har redan beställt nu, men blir bra med en liten 'dyrare', inga mer problem som nu. (Förhoppningsvis) hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av VasaOrdern:

Bra att veta, vill inte åka på något adware.

Tack! Men har redan beställt nu, men blir bra med en liten 'dyrare', inga mer problem som nu. (Förhoppningsvis) hehe

aja, inget fel på en bra kylare, kommer ju hålla även om du uppgraderar övriga datordelar