Corsair SF450 och SF600

Permalänk
Melding Plague

Corsair SF450 och SF600

Amerikanska Corsair vill driva framtidens kompakta prestandabyggen med sin nya SF-serie nätaggregat. Två färska modeller tar plats i SweClockers testlabb med löften om klassledande prestanda för formfaktorn SFX.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med mer konkurrens bland SFX-nätaggen, och ÄNTLIGEN kommer ett agg som klämmer i en 92mm fläkt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
99:e percentilen

Fantastiska produkter! Genomsnittsanvändaren borde verkligen ha mindre dator, men då är det ju bra om det går att köpa små, tysta, bra nätagg också.

Angående den semipassiva kylningen: Som jag förstår det startar alltså fläkten i 600 W-modellen vid 20 % × 600 W = 120 W, medan lillebrorsan håller käften ända upp till 50 % × 450 W = 225 W. Då är ju valet enkelt.

Har även dessa frågor:

  1. Hur är det med coilwhine? Ni nämner ingenting om det; betyder det att det inte finns?

  2. Är fläkten enkel att byta ut? Vad är det för kontaktdon? Är det standard 92 mm-fästen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fantastiska produkter! Genomsnittsanvändaren borde verkligen ha mindre dator, men då är det ju bra om det går att köpa små, tysta, bra nätagg också.

Angående den semipassiva kylningen: Som jag förstår det startar alltså fläkten i 600 W-modellen vid 20 % × 600 W = 120 W, medan lillebrorsan håller käften ända upp till 50 % × 450 W = 225 W. Då är ju valet enkelt.

Har även dessa frågor:

  1. Hur är det med coilwhine? Ni nämner ingenting om det; betyder det att det inte finns?

  2. Är fläkten enkel att byta ut? Vad är det för kontaktdon? Är det standard 92 mm-fästen?

Och hur enkelt blir det inte då vid 450W och ena fläkten snurrar 1600 rpm
och vid samma last på 600W agget dvs 450W ut så ligger den över 2000rpm..

Jämförelse mot andra SFX?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Alling:

Fantastiska produkter! Genomsnittsanvändaren borde verkligen ha mindre dator, men då är det ju bra om det går att köpa små, tysta, bra nätagg också.

Angående den semipassiva kylningen: Som jag förstår det startar alltså fläkten i 600 W-modellen vid 20 % × 600 W = 120 W, medan lillebrorsan håller käften ända upp till 50 % × 450 W = 225 W. Då är ju valet enkelt.

Har även dessa frågor:

  1. Hur är det med coilwhine? Ni nämner ingenting om det; betyder det att det inte finns?

  2. Är fläkten enkel att byta ut? Vad är det för kontaktdon? Är det standard 92 mm-fästen?

Hej Alling,

Fläkten är inte rakt av styrd utav load utan det baseras på en algoritm som tar med både load OCH temperatur. Vi arbetar alltid mot att förhindra coilwhine, så även i detta nätaggregat, problemet med coilwhine är att det har ofta med blandningen av hårdvara att göra. Vi byter dock ut nätaggregat på garantin som coilwhine:ar.

Jag rekommenderar inte att byta fläkten då fläktkurvan och startströmmen är optimerad just för denna fläkt, skulle man byta ut till en annan fläkt som har helt andra egenskaper så kanske den inte startar alls. Garantin ryker även direkt om man börjar öppna nätaggregatet för att byta ut saker, men ja det är standard 92mm fästen, fläkten är dock 15mm tjock endast.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Angående den semipassiva kylningen: Som jag förstår det startar alltså fläkten i 600 W-modellen vid 20 % × 600 W = 120 W, medan lillebrorsan håller käften ända upp till 50 % × 450 W = 225 W. Då är ju valet enkelt.

Bra fråga!
Jag tror dock inte ditt antagande nödvändigtvis stämmer: min tolkning är att sweclockers inte testar något mellan 20% och 50% last, så man kan inte säga exakt när fläkten drar igång på 450Wattaren, mer än att det är nånstans mellan 20 och 50% belastning.

Dock verkar ju 600W agget varva mer på 75% än 450W varvar på maxeffekt, vilket borde vara samma effekt i praktiken...
(75% av 600 = 450)
Så det kanske ändå är så att 600Wattaren har högre inställd fläkthastighet som nån slags säkerhetsfaktor?

(*edit* såg nu att liknande tankar redan kommit upp här ovanför )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fina agg. Med tanke på att nästa generations grafikkort verkar bli mer energieffektiva kan detta vara en bra kombo i den lilla formfaktorn. Känns som Corsair verkligen kommit med två produkter i tiden, särskilt 450-wattaren.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Corsair Johan:

Hej Alling,

Fläkten är inte rakt av styrd utav load utan det baseras på en algoritm som tar med både load OCH temperatur. Vi arbetar alltid mot att förhindra coilwhine, så även i detta nätaggregat, problemet med coilwhine är att det har ofta med blandningen av hårdvara att göra. Vi byter dock ut nätaggregat på garantin som coilwhine:ar.

Jag rekommenderar inte att byta fläkten då fläktkurvan och startströmmen är optimerad just för denna fläkt, skulle man byta ut till en annan fläkt som har helt andra egenskaper så kanske den inte startar alls. Garantin ryker även direkt om man börjar öppna nätaggregatet för att byta ut saker, men ja det är standard 92mm fästen, fläkten är dock 15mm tjock endast.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Bra att veta att det inte är standardtjocklek! Hur tjock fläkt får plats? Vad är det för kontaktdon på fläkten?

Förstår att garantin självklart ryker om man öppnar agget – hur kan folk tro annat? – men det är en bra sista utväg om den låter alltför mycket men allt annat med agget är bra.

Skrivet av Roger W:

Bra fråga!
Jag tror dock inte ditt antagande nödvändigtvis stämmer: min tolkning är att sweclockers inte testar något mellan 20% och 50% last, så man kan inte säga exakt när fläkten drar igång på 450Wattaren, mer än att det är nånstans mellan 20 och 50% belastning.

Dock verkar ju 600W agget varva mer på 75% än 450W varvar på maxeffekt, vilket borde vara samma effekt i praktiken...
(75% av 600 = 450)
Så det kanske ändå är så att 600Wattaren har högre inställd fläkthastighet som nån slags säkerhetsfaktor?

(*edit* såg nu att liknande tankar redan kommit upp här ovanför )

Ditt påpekande är mycket bra, och verkar fullt rimligt med enbart tabellerna som underlag. Men i brödtexten kan vi läsa följande:

Skrivet av SweClockers:

Semipassiva nätaggregat i SFX-formfaktorn har vi sett tidigare, men oftast handlar det om väldigt specifika låglastsscenarion för att fläkten faktiskt ska stå helt stilla. Detta är dock inte fallet med SF450 vars fläktkontroller hanterar funktionen ypperligt. Som synes i tabellen ovan står fläkten stilla upp till 50 procent last, där den drar igång på ett lågt varvtal.

Skrivet av SweClockers:

Likt sin lillebror agerar fläktkontrollern inuti SF600 på ett semipassivt vis, och vid den lägsta lasten står fläkten helt stilla. Precis i närheten av 20 procent belastning börjar fläkten sakta snurra igång [...]

Så låt oss bringa klarhet i detta: Hur ligger det till, @JonasT?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alling:

Fantastiska produkter! Genomsnittsanvändaren borde verkligen ha mindre dator, men då är det ju bra om det går att köpa små, tysta, bra nätagg också.

Angående den semipassiva kylningen: Som jag förstår det startar alltså fläkten i 600 W-modellen vid 20 % × 600 W = 120 W, medan lillebrorsan håller käften ända upp till 50 % × 450 W = 225 W. Då är ju valet enkelt.

Har även dessa frågor:

  1. Hur är det med coilwhine? Ni nämner ingenting om det; betyder det att det inte finns?

  2. Är fläkten enkel att byta ut? Vad är det för kontaktdon? Är det standard 92 mm-fästen?

600 wattaren tycks definitivt ha en aggressivare fläktkurva än sin lillebror, även om det är nämnvärt att fläkten på SF450 börjar snurra en bit innan 50 procent belastning (vi mäter endast varvtalet vid de förprogrammerade belastningsstegen). Såg att jag uttryckt mig klumpigt i texten, korrigerade detta nu.

Jag upplevde inget spoltjut för hos våra exemplar av SF450 och SF600 medan den inbyggda fläkten följer standardfästena för 92 mm-fläktar. Strömmatningen är dock via en 2-pinskontakt (syns till vänster i bild på "teardown"-bilderna") vilken är icke-standard.

Permalänk
Medlem

3200 rpm 92 mm-fläkt? Låter som det vore riktigt hemskt.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Alling:

Bra att veta att det inte är standardtjocklek! Hur tjock fläkt får plats? Vad är det för kontaktdon på fläkten?

Förstår att garantin självklart ryker om man öppnar agget – hur kan folk tro annat? – men det är en bra sista utväg om den låter alltför mycket men allt annat med agget är bra.

Jag öppnade ett SF600 jag har här nu, det finns kanske 2-3mm max till för fläkt, men har inte sett någon 92mm fläkt som är 17mm tjock, brukar vara 10mm, 15mm, 25mm osv.

Kontaktdonet på fläkten är det som de brukar vara i de flesta nätaggregat, ser ut så här (sorry för mobilbilder):

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Administrativ avgift

@JonasT nästan så ni får låna ett exemplar i butik och testa igen Löjligt bra siffor

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

SF600 hade nog passat bättre i SFX-L och 120mm fläkt.
SF450 är dock onekligen ett riktigt guldkorn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Corsair Johan:

Vi byter dock ut nätaggregat på garantin som coilwhine:ar.

Bra!

Coilwhine är något så oerhört störande att jag verkligen inte förstår hur vissa tillverkare kan neka en reklamation för det.
Kudos till er för det och närvaron här på Sweclockers!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mimematis:

SF600 hade nog passat bättre i SFX-L och 120mm fläkt.
SF450 är dock onekligen ett riktigt guldkorn.

SFX-L är en sådan formfaktor där allt helt plötsligt blir onödigt stort igen. Det är kanske svårt att se på bilder, men när man har en ATX, SFX-L och en SFX-nätdel brevid varandra i verkligheten är det svårt att inte fundera över varför SFX-L existerar. Det krävs trots allt inte 120mm-fläktar för att få tyst på prylarna.

Permalänk
Medlem

Nu blev man sugen på att köra kompakt-modellen med nästa dator.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

SFX-L är en sådan formfaktor där allt helt plötsligt blir onödigt stort igen. Det är kanske svårt att se på bilder, men när man har en ATX, SFX-L och en SFX-nätdel brevid varandra i verkligheten är det svårt att inte fundera över varför SFX-L existerar. Det krävs trots allt inte 120mm-fläktar för att få tyst på prylarna.

Så varför har ingen lyckats att bygga ett tyst 600w SFX nätagg ännu?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Mimematis:

Så varför har ingen lyckats att bygga ett tyst 600w SFX nätagg ännu?

Inte heller ett tyst 500W SFX-L existerar. Där Silverstones SFX-L är tyst (lägre laster) är Corsair's passivt. I load låter bägge nätdelarna.

Ett annat svar på frågan skulle vara väldigt många komponenter på en väldigt liten yta. Särskilt kondensatorer är extremt känsliga för värme. En tiogradig ökning halverar (generellt) livstiden på en kondensator, det är därför det sitter kondensatorer spec'ade 105°C, det ger en väldigt lång livstid.

Du kan själv räkna på det, om du har 90% effektivitet vid 600W uteffekt, är det nästan 70W spilleffekt som måste kylas bort. Dvs. lika mycket som en processor i load. Detta vill man alltså göra ljudlöst i en SFX-formfaktor, där temperaturen helst ska understiga 50°C. Det är helt enkelt inte fysiskt möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är fläkten enkel att byta ut? Vad är det för kontaktdon? Är det standard 92 mm-fästen?

Skrivet av Corsair Johan:

Jag rekommenderar inte att byta fläkten då fläktkurvan och startströmmen är optimerad just för denna fläkt, skulle man byta ut till en annan fläkt som har helt andra egenskaper så kanske den inte startar alls.

Förutom startspänningen så är det förstås andra egenskaper som bruka skilja mellan olika fläktar (med identiska dimensioner). Det brukar vara en knepig och ibland omöjlig uppgift att hitta en alternativ fläkt till ett nätagg med minst lika bra faktisk kylprestanda som är tystare än originalfläkten och dessutom har samma startspänning.

Det är inte sällan någon har hittat en "mycket bättre" fläkt vars enda positiva egenskap är lägre ljudnivå, på bekostnad av lägre rotationshastighet och sämre faktisk kylprestanda, varpå nätagget sedan överhettats vid hård belastning.

Men ja, byter man fläkt i ett nätagg så får man ju skylla sig själv om det skulle skita sig. Vet man exakt vad man gör och vad man är ute efter (t.ex. om man vet att man aldrig ens kommer komma i närheten av nätaggets maxbelastning, varpå lägre rotationshastighet och högre temperatur i praktiken inte spelar någon roll), så är det ju bara att göra det. Så länge som man inte har några fantasier om kvarvarande garanti, som sagt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

450 wattaren kan mycket väl bli min trogna L8s ersättare nästa år 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Rippelvärdena är ju i klass med mitt AX760-agg och verkningsgraden på låga belastningar är även den riktigt bra. Det känns definitivt som att fläktkurvan är väldigt aggressiv, speciellt på 600 wattaren. Jag får känslan av att Seasonic hade gjort ett bättre jobb här. Men det hade nog visat sig på prislappen också.

Som helhet, bra jobbat Corsair.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Då detta är "syster agg" skulle jag även vilja se fläktkurva och effektivitet vid samma last inte bara %. T.ex om man tar 450 agget och 600 agget och belastar de helt likadant. Förutsätter båda är 450. Och ser hur de beter sig då och sedan en extra del då vad som händer med belastningen på de sista 150. Som en separat bit då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Är 450w agget tillräckligt för ett gtx970 och en core i5? båda i standard klock?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som undrar varför ska man ha en så väldigt liten dator??
Jag hade förstått om ett vanligt hederligt ATX chassi varit som ett kylskåp.
Att f-n va nice o fått ett lite mindre chassi.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av eXeem:

Är 450w agget tillräckligt för ett gtx970 och en core i5? båda i standard klock?

Det räcker med god marginal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Är 450w agget tillräckligt för ett gtx970 och en core i5? båda i standard klock?

Som jämförelse plockade jag ihop en dator med i7-2600 och GTX960. Har rullat perfekt i ett år med ett Antec 350W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Jag öppnade ett SF600 jag har här nu, det finns kanske 2-3mm max till för fläkt, men har inte sett någon 92mm fläkt som är 17mm tjock, brukar vara 10mm, 15mm, 25mm osv.

Kontaktdonet på fläkten är det som de brukar vara i de flesta nätaggregat, ser ut så här (sorry för mobilbilder):

bilder bort tagna för att inte ta massa plats

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Har du någon kommentar om fläktkurvan som Jonas pratar om?
Min spinner upp, vad jag upplever som ganska aggressivt, för att sedan dö helt ett par sekunder senare. (när jag surfar, dvs. knappt belastad alls)
Känns som att temp. sensorn slår till och den sätter igång fläkten som kyler på 2 sek och då lägger den av direkt...
Det händer inte så ofta att det är störande, men att det inte finns någon "känslighet" utan snarare av/på.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad kul det här var att se, varit svårt att bli allt för pumpad över små byggen när SFX aggen inte har någon riktig konkurrens.

Permalänk
Medlem

Det lutar onekligen mot att byta ut mitt sfx-l mot 450 wattaren i mitt Ncase. Om de nya grafikkorten visar sig vara mer energieffektiva blir det köp direkt, annars väntar jag nog tills jag stör mig lite till på det agg jag har (klickljuden hörs inte när jag spelar med lurar)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mange43:

Är det bara jag som undrar varför ska man ha en så väldigt liten dator??
Jag hade förstått om ett vanligt hederligt ATX chassi varit som ett kylskåp.
Att f-n va nice o fått ett lite mindre chassi.

Jag vet inte med dig, men när jag ska ha med mig datorn någonstans kan jag antingen ta den i ena handen och skärmen i andra eller lägga datorn i väskan som då fortfarande rymmer det mesta andra jag behöver ha med mig.

Själv förstår jag inte varför folk i allmänhet vill ha enorma ATX-chassin eller ATX överhuvudtaget. (De som behöver det vet att de behöver det och varför, men alltför många har det bara för att "det är det man har" och för att alla rekommenderar Define R5.)

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers