Köpråd: Platta att använda som laptop

Permalänk
Medlem

Köpråd: Platta att använda som laptop

Nu när äntligen Waytools minitangentbord Textblade verkar komma ut på marknaden vill jag byta upp mig från min gamla laptop. Eftersom jag då redan har ett tangentbord söker jag i första hand efter en platta.

Inga superhöga krav. 13 tum eller mindre. SSD vore najs. Jag tänker köra linux. Vore awesome om den kostar under 5000kr. Spelar inte spel.

Läser informationsteknik på universitet nu, men så mycket kräver inte intellij med mera. Tror ni en surfplatta kan klara av att vara det arbetsredskap jag arbetar mest med?

När jag försöker hitta något på prisjakt är det mest dyr skit som kommer upp, och ofta med tillhörande tangentbord man inte kan välja bort. Men samtidigt vet jag att det finns surfplattor utomlands för under tusenlappen som kan köra Windows 10. Det är mellantinget jag vill åt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dell venue 11 pro 10.9 FHD med haswell i5, 4gb och 128GB SSD finns på misco för 5k. Visserligen fynd. Men den är löjligt enkel att uppgradera med större SSD+WWAN, tangentbortsdockan är grym den också, men kostar extra. Vad jag förstår så funkar Ubuntu 15.10 OOB på den.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Dell venue 11 pro 10.9 FHD med haswell i5, 4gb och 128GB SSD finns på misco för 5k. Visserligen fynd. Men den är löjligt enkel att uppgradera med större SSD+WWAN, tangentbortsdockan är grym den också, men kostar extra. Vad jag förstår så funkar Ubuntu 15.10 OOB på den.

Tack för två bra tips som var precis det jag letar efter. Det lutar mot Cube i9 (alibaba). Den har större skärm, lägre pris (400 dollar) och bättre processor vad jag förstår. Sista kampanjdag för den är 2a april, så då kommer jag mest förmodligen att beställa den

Permalänk
Medlem

Se till att du köper den från en återförsäljare som är legit. Min Chuwi Hi12 dog efter ett par dagar. Jäkla tjafs att skicka tillbaka den till kina.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur