Permalänk

Tv gick i golvet hemförsäkring

Tjenare, vill bara höra vad ni tycker där ute i cyber space.

Min tv gick i golvet förra veckan och jag har pratat med försäkringsbolaget om ersättning. Dem täcker 100% av en ny tv som är likvärdig. Jag har köpt en ny tv och skickat in kvitto och väntar på ersättning. Problemet är att jag tänkte passa på att köpa större tv alltså lägga till mina egna pengar på pengarna jag får från försäkringsbolaget men det fick jag inte göra pga deras policy.

När jag har fått pengarna från bolaget är det bedrägeri att då ångra mitt köp där jag köpte den och få pengarna tillbaka och köpa en annan?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Borde ju vara det kan man tycka! Men nog går det att göra!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Glimbrink:

Tjenare, vill bara höra vad ni tycker där ute i cyber space.

Min tv gick i golvet förra veckan och jag har pratat med försäkringsbolaget om ersättning. Dem täcker 100% av en ny tv som är likvärdig. Jag har köpt en ny tv och skickat in kvitto och väntar på ersättning. Problemet är att jag tänkte passa på att köpa större tv alltså lägga till mina egna pengar på pengarna jag får från försäkringsbolaget men det fick jag inte göra pga deras policy.

När jag har fått pengarna från bolaget är det bedrägeri att då ångra mitt köp där jag köpte den och få pengarna tillbaka och köpa en annan?

Varför skulle det vara bedrägeri? Finns väl inget i deras villkor som hindrar dig från att göra vad du vill med TV'n när de väl ersatt den. De vill bara se ett kvitto så att de vet vad de ska ersätta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Va märkligt! Jag fick min cykel ersatt i februari pga att den blev stulen, går också på hemförsäkringen. Jag fick då välja valfri cykel av samma värde eller (om jag ville) lägga egna pengar emellan o välja någon dyrare!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Kan omöjligt vara bedrägeri som föregående talare nämnde, du får göra vad du vill med din TV. Däremot är jag väldigt fascinerad över att dom inte tillåter dig att lägga till lite pengar så du kan köpa vilken tv du vill. Vilket försäkringsbolag var detta?

Permalänk

Detta är folksam med hemförsäkring stor. Jag tycker också det är löjligt att man inte får lägga till men det är nog för att folk hade utnyttjat det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Blixten slog ner och slog ut min NAS och jag behövde bara ringa Netgear och fråga vart man kan laga den (dom lagar inget så finns inga reservdelar) och sedan skicka in kvittot och fick 4.6k kontant efter åldersavdrag och självrisk (1.5k) och detta var med Länsförsäkringar. Köpte ny NAS med ännu mer kräm såklart

Garageporten gick sönder i en storm, fick välja ny port som måttanpassades och installerades och köpte till en motor med fjärrkontroll, nemas problemas. Fick pröjsa 1.5k självrisk och 3.5k för motorn såklart.

Känns som att ditt försäkringsbolag inte är speciellt serviceminded.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Detta är folksam med hemförsäkring stor. Jag tycker också det är löjligt att man inte får lägga till men det är nog för att folk hade utnyttjat det..

Skickades från m.sweclockers.com

Du är nog nått på spåren här, det var exakt det där jag kom att tänka på...
När det är dags för upgrade så åker den gamla i golvet..

Men det är däremot ett "nytt" eller iaf "annorlunda" sätt att sköta utbetalningen på.

Dom gånger jag nyttjat hemförsäkringen så har jag bara blivit ombedd att:
1) Skicka bild på skadad / stulen produkt
2) Skicka in kvittot på ursprungsprodukten som blev skadad

Det som sen hände var att dom drog av självrisken och betalade ut resterande belopp, dom struntade blankt i vad jag sedan gjorde med pengarna.

Edit: Nu när jag läser igen så kan jag dock tänka mig att det är just pga att dom täcker en ny 100% likvärdig produkt som dom har denna klausul, just för att folk inte ska börja utnyttja det hela för att få "pengarna tillbaka" när dom tröttnat på produkten.

Permalänk
Medlem

Låter märkligt.
Själv när jag fick ersättning för en tv som våran minsting smackade in ett dvdfodral i så panelen pajjade fick jag bara insatt pengar på konto.
Dom typ kollade väll prisjakt och sen har pengarna på kontot.
Kanske är skillnad på vad man har för försäkringar på bolaget och hur mycket dom tycker dom lyckats dränera pengar på en så behandlas man olika

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jaja dem borde inte ha något att säga till om jag är riktigt nöjd med mitt ärende. Köpte tvn för 10.000 på rea för 3 år sedan och eftersom plasma inte finns längre fick tvn värderad till 15.000 kr minus självrisk på 750kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Jaja dem borde inte ha något att säga till om jag är riktigt nöjd med mitt ärende. Köpte tvn för 10.000 på rea för 3 år sedan och eftersom plasma inte finns längre fick tvn värderad till 15.000 kr minus självrisk på 750kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena!

Jag måste få fråga eftersom jag sitter i lite samma ärende. Du skriver att du fick din trasiga plasma värderad till 15000 eftersom dom inte längre tillverkas och därför inte går att byta ut likvärdigt. Hur gick regleringen till och vad sa du eller gjorde för att få det värderat så, jag vet fler som fått det värderat som du men jag vill gärna ha på fötterna, min gick sönder i går ?

Om någon annan har hjälp eller info att komma med mottages det gärna!

/Wiggy