Permalänk

75hz skärm visar enbart 60hz

Tjenare! köpt helt ny burk med en 980ti i sig. jag har alltid haft 2 skärmar 1080's men nu bestämde jag mig för att skaffa en 2560 x 1440 75Hz. jag kör den nya 75hz skärmen via Displayport dock så i Nvidia Control Panel så visar den enbart 60Hz?

Någon som vet varför / lösning?

Andra skärmen kör via HDMI.

https://www.inet.se/produkt/2205377/acer-27-g277hu#specs (Nya skärmen)

https://www.komplett.se/product/742667 (Gammla skärmen)

Permalänk
Medlem

Den skärmen har bara 60hz, dom 75hz är i mycket lägre upplösningar.

T.ex min dell skärm är 60hz i sin max upplösning, men klarar 75hz om jag sänker till 1280x720 upplösning.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

@AlbertMwugabi: jo jag märkte att det fanns 75hz på välldigt låg upplösning, men är inte detta ganska fult gjort av Inet då? köpte den för att jag trode det skulle vara mer än 60Hz på den.

står på deras specs "Uppdateringsfrekvens 75 Hz" bör det inte stå 60hz? den gammla skärmen jag lirar med får också 75hz om jag sänker skärpan på den men det står att det är en 60hz skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@martin921210: Enligt handboken till Acer G277HU är det 2560x1440 i 60 Hz som gäller. Produktinformationen hos Inet är felaktig eller åtminstone missvisande. 75 Hz är enligt handboken endast möjligt i mindre upplösningar som 1280x1024 pixlar och liknande som från början användes på bildrörsskämar som kör VGA. Dessa finns där av kompatibilitetsskäl med äldre utrustning. Det finns en risk att 75 Hz i 1280x1024 dessutom sker med Frame skipping så att panelen ignorerar alla bildrutor ovanför 60 Hz och därmed ger en ryckig bild.

Problemet många gör (jag stöter på den här frågeställningen 2-3 ggr i månaden enbart på Swec) är att de tittar blint på specifikationen för vertical synk. Men det syftar på den signalmässiga kapaciteten, vilka signaler som tas emot av skärmens kretsuppsättning. Inte hur panelen fungerar i sin nativa upplösning. Tydligen gör någon på Inet samma misstag.

För vad panelen är kapabel till måste man titta i handboken. Men som tumregel är det väldigt få skärmar som enligt specifikation klarar 75 Hz. Nästan alla är styrda till 60 Hz och nästa steg ovanför det är 144 Hz. Allt däremellan är specialfall, likt en del gamingskärmar.

Vad du kan testa är att överklocka skärmen med Nvidias Custom Resolution-verktyg och se hur långt du kommer utan att det uppstår frameskipping.

Testmönster för frame skipping hittar du på www.testufo.com
Finns avancerade mönster man använder med systemkamera. Men annars syns det direkt på ufo:t när man har frameskipping eftersom det rycker regelbunden istället för en mjuk förflyttning åt sidan.

Permalänk
Medlem

Om du är missnöjd så häv köpet. Felaktig produktbeskrivning är helt klart ett giltigt skäl till detta (går att leta reda på vad distansköplagen säger exakt om det). Sen köp en skärm som klarar av högre uppdateringsfrekvens i native upplösning.

Annars om du är nöjd i övrigt kan du ju försöka med det Laxpudding föreslår.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tror jag behåler skärmen å skaffar en 144hz skärm senare när jag har råd ska dock skriva till inet å säga åt dom att fixa deras spec på den.