Intel SSD 540-serien lanseras i april

Permalänk
Melding Plague

Intel SSD 540-serien lanseras i april

Det nalkas en ny generation Intel SSD-enheter med fokus på låg prissättning. Den kommande serien SSD 540 ska dock inte baseras på teknik från processorjätten själv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte vara särskillt spännande enheter alls. Ett tak på 1TB känns snålt 2016. Det enda är väl om priset är väldigt väldigt lågt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara vad jag behöver! Skulle behöva snabbt och billigt lagring för en massa bilder och liknande filer.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Intel valt att gå ifrån sina egenutvecklade kretsar, ser ingen anledning att köpa Intel sen tiden dom gick över till Sandforce. Hade den första generationen SSD av Intel och har haft flera sen dess.

Den SSD som varit mest irriterande har varit en Intel 520 med Sandforce. Den droppas från SATA-kanalen på vissa moderkort och Intel har vägrat ta tag i problemet.

Enda anledningen som någon nämner är om det skulle vara riktigt billiga enheter. Jag tror dock Samsung har en fördel här med sina 3D-kretsar. Kör en Samsung 850 Pro idag och den springer rundor om Intels dito plus att den är rock solid gällande stabilitet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Jag längtar tills man kan köpa 1TB SSD för 1499:- kanske till julen 2016?

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det verkar ju inte vara särskillt spännande enheter alls. Ett tak på 1TB känns snålt 2016. Det enda är väl om priset är väldigt väldigt lågt.

Väldigt få behöver SSD lagring på mer än 1 TB. De flest klarar sig på den mängden lagringsutrymme idag och behöver du mer vill du ändå ha det billigare priset per GB som hårddiskar fortfarande ger.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Väldigt få behöver SSD lagring på mer än 1 TB. De flest klarar sig på den mängden lagringsutrymme idag och behöver du mer vill du ändå ha det billigare priset per GB som hårddiskar fortfarande ger.

Fast vad händer med de som vill ha Billigare och mer SSD-lagring?

Det jag skulle vilja se är att SSD's börjar erbjudas i alla storleksklasser som hårddiskar kommer i, till ett lägre pris. Man ska helt enkelt aldrig behöva köpa en hårddisk eftersom SSD ändå är billigare (eller lika) i pris. Men det är ju en bit dit. Dock känns det ju som att det vore ett steg i rätt riktning att erbjuda den här SSD'n i 2 och 4TB, t, ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SSD på 1TB, ja tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Det här kan vara vad jag behöver! Skulle behöva snabbt och billigt lagring för en massa bilder och liknande filer.

OCZ Trion 150, OCZ Trion 100, Corsair Force LE, Adata SP550, Crucial BX200.

Där har du ett gäng med diskar som redan innehåller det som Intels diskar har. Antagligen för ett billigare pris med.

De två sistnämnda har exakt samma kontroller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast vad händer med de som vill ha Billigare och mer SSD-lagring?

Det jag skulle vilja se är att SSD's börjar erbjudas i alla storleksklasser som hårddiskar kommer i, till ett lägre pris. Man ska helt enkelt aldrig behöva köpa en hårddisk eftersom SSD ändå är billigare (eller lika) i pris. Men det är ju en bit dit. Dock känns det ju som att det vore ett steg i rätt riktning att erbjuda den här SSD'n i 2 och 4TB, t, ex.

Det känns ju dock som att SSD'r ändå inte kan ersätta HDD's helt med tanke på att en SSD slits med tiden mycket mer än vad en HDD gör (prestandaförlust). Samt att en SSD har större chans att haverera än en HDD, som ett exempel så vill man ju inte lägga känslig information på en SSD när man samtidigt har en HDD.

Förutom lägre pris/GB som HDD har så är det fortfarande många punkter en SSD behöver förbättras på innan den kan ersätta en HDD till 100%.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Den SSD som varit mest irriterande har varit en Intel 520 med Sandforce. Den droppas från SATA-kanalen på vissa moderkort och Intel har vägrat ta tag i problemet.

Jaså? Inget som jag hört talas om men då får man väl vara glad över att min har skött sig bra i 4 år nu.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

TLC, nej tack.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

1TB billigt i M.2 format är bra nyheter.
Kanske inte så spännande nyhet men det behövs prispress istället för små prestandaökningar varannan månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag längtar tills man kan köpa 1TB SSD för 1499:- kanske till julen 2016?

Det köpet ser jag fram emot! Gärna då från någon tillverkare som tex Intel eller Samsung!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Synd att Intel inte längre verkar anstränga sig när det gäller konsument-SSDer. Det behövs inte fler 16nm TLC-SSDer med tveksam hållbarhet, jag skulle hellre se någon utmanare till 850 EVO istället.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Det känns ju dock som att SSD'r ändå inte kan ersätta HDD's helt med tanke på att en SSD slits med tiden mycket mer än vad en HDD gör (prestandaförlust). Samt att en SSD har större chans att haverera än en HDD, som ett exempel så vill man ju inte lägga känslig information på en SSD när man samtidigt har en HDD.

Förutom lägre pris/GB som HDD har så är det fortfarande många punkter en SSD behöver förbättras på innan den kan ersätta en HDD till 100%.
[/quote]

Nu fattar jag inte alls vad du menar.. Att en SSD skulle tappa prestanda med tiden har jag inte märkt, eller ens hört. TRIM finns ju som trimmar upp SSD'n till toppskick efter varje skrivning.

Och angående haverierna så känns det troligare att en HDD skulle haverera i så fall. Rörliga delar, vibrationer och annat elände.

Visserligen kan man väl, om man är flitig, få slut på NAND-writes.. Men jag tror det är överdrivet. Jag köpte en 850 EVO i förra veckan. Den har NAND som tål 2000 skrivningar. Det räcker med mitt mönster för att skiten ska hålla i 15 år, och så länge tror jag inte jag har kvar den.

Men visst, hårddiskar kan också tåla en del. Jag har en WD green på 2TB som snurrat i en av mina burkar sedan 2009 och den går som en klocka, men man vet ju att det kan smälla när som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

1TB billigt i M.2 format är bra nyheter.
Kanske inte så spännande nyhet men det behövs prispress istället för små prestandaökningar varannan månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är M.2 bra när den inte är snabbare än SATA 6Gb/s?

Citat från artikeln:
Förutom formfaktorn 2,5 tum ska Intel SSD 540 även komma som M.2 (80 mm), dock utan stöd för PCI Express utan endast SATA 6,0 Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Varför är M.2 bra när den inte är snabbare än SATA 6Gb/s?

T.ex. för bärbara datorer som inte har plats för fler 2.5"-enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanlighalsning:

Varför är M.2 bra när den inte är snabbare än SATA 6Gb/s?

Citat från artikeln:
Förutom formfaktorn 2,5 tum ska Intel SSD 540 även komma som M.2 (80 mm), dock utan stöd för PCI Express utan endast SATA 6,0 Gbps.

tar mindre plats, du slipper fula sladdar, chassit kan vara mindre, bärbara kan börja köra på m2 only

dock nej tack till TLC

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Master of Overkill

TLC hahah om den inte kostar hälften av 850 pro kan dom ju dra sig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Förvisso budgetsement så man får ju inte förvänta sig alltför mycket. Trist med TLC, som vanligt. Om priset blir riktigt riktigt riktigt jävla bra kanske... men är ju inte direkt som att det saknas konkurrenter. Flera nämndes något inlägg ovanför, personligen håller jag mig enbart till Crucial fortfarande.

Rätt trist prisutveckling med. Köpte mina Crucial M4 256GB för 1300-1500kr 2011/2012 någongång. Nu påverkar förstås valutavärden, copyswede och annat. Likt någon annan hoppas jag på 1TB SSDs runt 1500kr i slutet av året.

Skrivet av riiga:

TLC, nej tack.

Instämmer, med tanke på Samsungs TLC-problematik så är det verkligen inte något jag skulle vilja ta i.

TLC's Waterfall har en passande kommentar till Intel, om de nu är villiga att ta till sig.

Citat:

Don't go chasing waterfalls.
Please stick to the rivers and the lakes that you're used to.
I know that you're gonna have it your way or nothing at all,
But I think you're moving too fast.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Jag längtar tills man kan köpa 1TB SSD för 1499:- kanske till julen 2016?

Priserna för SSD har sjunkit med 25-35% under de senaste året. Ungefär. Så du kanske kan få den för 1850-1900 om det fortsätter på samma sätt. :'(

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på ett snabbare gränssnitt för SSD:er. Ett som liknar USB3 och förser SSD:en med både ström och data med en kabel.
Jag och kanske andra med mig samlar på sig mycket data och behöver därför mycket utrymme, läs flera diskar eller SSD. Därför behövs ett dedikerat gränssnitt för SSD:er på samma sätt som SATA finns för HD.

Permalänk
Medlem

Så man kommer förlora flera gigabyte per månad tack vare TLC? Hoppas garantin är bra. Ångrar att man köpte en 840 EVO, idioter som rekommenderande den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu fattar jag inte alls vad du menar.. Att en SSD skulle tappa prestanda med tiden har jag inte märkt, eller ens hört. TRIM finns ju som trimmar upp SSD'n till toppskick efter varje skrivning.

Och angående haverierna så känns det troligare att en HDD skulle haverera i så fall. Rörliga delar, vibrationer och annat elände.

Visserligen kan man väl, om man är flitig, få slut på NAND-writes.. Men jag tror det är överdrivet. Jag köpte en 850 EVO i förra veckan. Den har NAND som tål 2000 skrivningar. Det räcker med mitt mönster för att skiten ska hålla i 15 år, och så länge tror jag inte jag har kvar den.

Men visst, hårddiskar kan också tåla en del. Jag har en WD green på 2TB som snurrat i en av mina burkar sedan 2009 och den går som en klocka, men man vet ju att det kan smälla när som helst.

Du säger att du inte alls fattar, men samtidigt skriver du om det jag syftar på.

http://www.sweclockers.com/test/15259-ocz-vertex-4-mot-intel-...

Detta är ett gammalt test, men är ju fortfarande relevant i någon form. Köper man inte den bästa/dyraste SSDn så får man räkna med att man tappar prestanda även efter man kört TRIM. Att man ens ska behöva köra TRIM är ju ett hinder i sig. En HDD behöver man inte göra det på. Du verkar ha haft tur att inte ha felande SSDr, men du måste väl ändå sett trådar eller hört folk som har/haft SSDr som krånglar och ger konstiga BOSDs? Det är rätt vanligt ändå om man jämför med HDD'r.

När alla SSD'r kör på NAND (eller bättre), där TRIM inte behövs längre och där pris/GB ligger nära HDD's då kan jag den dagen tänka mig att skippa köra med mekaniska diskar.

Själv har jag en Samsung SpinPoint HDD på 1TB från 2009 jag med, haha (old but gold) men den tuffar på bra, den låter lite när den jobbar men annars funkar den mycket bra.

Permalänk
Medlem

10721a"]
Du säger att du inte alls fattar, men samtidigt skriver du om det jag syftar på.

http://www.sweclockers.com/test/15259-ocz-vertex-4-mot-intel-...

Detta är ett gammalt test, men är ju fortfarande relevant i någon form. Köper man inte den bästa/dyraste SSDn så får man räkna med att man tappar prestanda även efter man kört TRIM. Att man ens ska behöva köra TRIM är ju ett hinder i sig. En HDD behöver man inte göra det på. Du verkar ha haft tur att inte ha felande SSDr, men du måste väl ändå sett trådar eller hört folk som har/haft SSDr som krånglar och ger konstiga BOSDs? Det är rätt vanligt ändå om man jämför med HDD'r.

När alla SSD'r kör på NAND (eller bättre), där TRIM inte behövs längre och där pris/GB ligger nära HDD's då kan jag den dagen tänka mig att skippa köra med mekaniska diskar.

Själv har jag en Samsung SpinPoint HDD på 1TB från 2009 jag med, haha (old but gold) men den tuffar på bra, den låter lite när den jobbar men annars funkar den mycket bra.
[/quote]

Gammal var väl att ta i i underkant. Halvt antik i de här sammanhangen skulle jag vilja säga. SSD's barnsjukdomar har noll och inget med dagens SSD's att göra.

TRIM fungerar så att så fort du raderar ett block så nollas spänningen mot blocket, och tabellen över tillgängliga skrivblock uppdateras, så den enda prestandaförlusen man får av TRIM är att det tar lite längre tid att radera en fil än det annars hade gjorts. Det är alltså inget som körts periodiskt.

Ja, jag har läst om folk med krånglande SSD's.. Med Sandforce-kontroller.. Sämsta skiten som finns, och jag skulle aldrig köpa det. Men t. ex 850 EVO, som jag inte lyckats hitta en enda felrapport om, hade jag inga problem att köpa.. Innan dess hade jag en 830, som inte heller hade några felrapporter, osv osv.. Man får ju göra research innan man köper liksom.

Det är ju samma med hårddiskar.. Finns nog få som köper Seagate och förväntar sig att de skall hålla i evighet. Jo, jag har haft WD-diskar som gett upp med.. Men Seagate är fan så mycket värre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Gammal var väl att ta i i underkant. Halvt antik i de här sammanhangen skulle jag vilja säga. SSD's barnsjukdomar har noll och inget med dagens SSD's att göra.

TRIM fungerar så att så fort du raderar ett block så nollas spänningen mot blocket, och tabellen över tillgängliga skrivblock uppdateras, så den enda prestandaförlusen man får av TRIM är att det tar lite längre tid att radera en fil än det annars hade gjorts. Det är alltså inget som körts periodiskt.

Ja, jag har läst om folk med krånglande SSD's.. Med Sandforce-kontroller.. Sämsta skiten som finns, och jag skulle aldrig köpa det. Men t. ex 850 EVO, som jag inte lyckats hitta en enda felrapport om, hade jag inga problem att köpa.. Innan dess hade jag en 830, som inte heller hade några felrapporter, osv osv.. Man får ju göra research innan man köper liksom.

Det är ju samma med hårddiskar.. Finns nog få som köper Seagate och förväntar sig att de skall hålla i evighet. Jo, jag har haft WD-diskar som gett upp med.. Men Seagate är fan så mycket värre.

Vad är det för fel på tex SandForce SF3700 eller SM2256?

Permalänk
Avstängd

Varför försöker dem inte döda hdd marknaden?

Tänker inte ha en HDD i nästa dator, inte en chans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

Vad är det för fel på tex SandForce SF3700 eller SM2256?

Finns inga diskar med Sandforce SF3700/SF3500.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

OCZ Trion 150, OCZ Trion 100, Corsair Force LE, Adata SP550, Crucial BX200.

Där har du ett gäng med diskar som redan innehåller det som Intels diskar har. Antagligen för ett billigare pris med.

De två sistnämnda har exakt samma kontroller.

Jag hade väl hoppats på en 240GB för under hundralappen. Jag visste inte om Corsair Force LE, men det går för 600 kr. De andra är dyrare. När man kan få 240GB för 400 kr slår jag till

******
OBS! skrev fel och menade under femhundralappen. Tycker dock felskrivningen är så rolig så jag låter den stå kvar
240GB SSD för under hundralappen - det är dagen det!