Är Acer XB271HU värd 2000kr mer är XB270HU?

Permalänk
Medlem

Är Acer XB271HU värd 2000kr mer är XB270HU?

Så jag ska köpa dator och skärm osv igen, och är ute efter en bra G-Sync skärm.
Som det verkar, så är det Acers XB270/1HU eller Asus motsvarighet man ska sattas på. (Eller finns det något annat bra förslag? Skulle egentligen kunna tänkt mig en super bred kurvad display, men priset stack iväg enormt, och G-Syncat var svårt verkar det som.)

Priset på XB270HU ligger på ungefär 6500kr i dagsläget, och XB271HU på 8500kr.
Är 271an värd 2000kr mer? Vad skiljer egentligen?
ASUS PG279Q ligger på 7500kr, men har uppfattat det som att det varit mycket kvalitets strul med dom!?
Vill ha något vettigt nu när jag ändå köper en skärm och en kraftfull dator.

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Notera anslutningarna (om du skall ansluta t.ex. ett playstation utöver datorn -270hu saknar extra anslutningar), Asus 279Q och XB271HU är samma panel.

Se till att köpa när de finns rabatterade)

Permalänk
Medlem

jag kör med en XB270HU och är sjukt nöjd med den! fungerar helt kanon!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Så jag ska köpa dator och skärm osv igen, och är ute efter en bra G-Sync skärm.
Som det verkar, så är det Acers XB270/1HU eller Asus motsvarighet man ska sattas på. (Eller finns det något annat bra förslag? Skulle egentligen kunna tänkt mig en super bred kurvad display, men priset stack iväg enormt, och G-Syncat var svårt verkar det som.)

Priset på XB270HU ligger på ungefär 6500kr i dagsläget, och XB271HU på 8500kr.
Är 271an värd 2000kr mer? Vad skiljer egentligen?
ASUS PG279Q ligger på 7500kr, men har uppfattat det som att det varit mycket kvalitets strul med dom!?
Vill ha något vettigt nu när jag ändå köper en skärm och en kraftfull dator.

Tack!

Well jag har en XB127HU till salu ifall det intresserar dig, otroligt nöjd med skärmen. Enda anledningen till att jag säljer den är pga. Jag nyligen vann en Z35

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan annars rekommendera xg270hu om du vill ha 1440p 144hz till ett vettigt pris, dock finns inte g-sync men har man en tillräckligt bra dator så ligger man stumt på 144 ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

271:an har tunnare ram men är 1ms slöare än 270:an (enligt tftcentral.co.uk.) Jag tycker 271:an är snyggare och skulle nog köpt den om jag inte redan hade 270, som jag för övrigt betalade ca 8000 för när den kom.

Om du tänker köra triple setup i framtiden rekommenderar jag 271 med tanke på ramen. Tekniskt sett tycker JAG inte att den är värd 2000 kr extra, men vetskapen om att den är snyggare än sin lillebror kanske avgör?

Använder dessutom VESA-fäste, så foten har jag aldrig brytt mig om.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

Notera anslutningarna (om du skall ansluta t.ex. ett playstation utöver datorn -270hu saknar extra anslutningar), Asus 279Q och XB271HU är samma panel.

Se till att köpa när de finns rabatterade)

Blir nog bara pcn till skärmen.
Har ps4an till tvn.

Skrivet av PV52:

Kan annars rekommendera xg270hu om du vill ha 1440p 144hz till ett vettigt pris, dock finns inte g-sync men har man en tillräckligt bra dator så ligger man stumt på 144 ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Vill ha G-Sync 😕

Skrivet av candybag:

271:an har tunnare ram men är 1ms slöare än 270:an (enligt tftcentral.co.uk.) Jag tycker 271:an är snyggare och skulle nog köpt den om jag inte redan hade 270, som jag för övrigt betalade ca 8000 för när den kom.

Om du tänker köra triple setup i framtiden rekommenderar jag 271 med tanke på ramen. Tekniskt sett tycker JAG inte att den är värd 2000 kr extra, men vetskapen om att den är snyggare än sin lillebror kanske avgör?

Använder dessutom VESA-fäste, så foten har jag aldrig brytt mig om.

Är svårt.

Vad skiljer bildmässigt?
Eller är det typ bara design, 1ms och annslutningar?
Hörde att det varit lite kvalitets problem, är det samma med 271an?

Sist men inte minst, ska jag satsa på Asus skärmen istället?
1000kr billigare, men hört mycket negativt om QC på asus skärmarna.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

För det är igen som har något förslag på en BRA gaming skärm, modell större som har g-sync, och är kurvad?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min XB270HU, riktigt underbar skärm. Hade jag köpt idag hade jag dock tagit XB271HU för extra anslutningar så jag kan koppla in min laptop eller konsoller. XB271HU är dock mycket fulare enligt mig, men det hade varit värt de extra anslutningarna för min del.

Vet att många gnäller på backlight bleed på XB270HU, men jag stör mig inte på det, märker det bara när skärmen är helt svart eller nästan helt svart (t.ex. en laddningsskärm i något spel)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Väldigt nöjd med min XB270HU, riktigt underbar skärm. Hade jag köpt idag hade jag dock tagit XB271HU för extra anslutningar så jag kan koppla in min laptop eller konsoller. XB271HU är dock mycket fulare enligt mig, men det hade varit värt de extra anslutningarna för min del.

Vet att många gnäller på backlight bleed på XB270HU, men jag stör mig inte på det, märker det bara när skärmen är helt svart eller nästan helt svart (t.ex. en laddningsskärm i något spel)

Men om man köper i butik och hittar en XB270 som inte har några fel i sin QC. Så är det en minst lika bra skärm utom anslutningarna och designen med andra ord?
Läste något om att 271an har en nyare G-Sync modul, vad är skillnaden där?

Mycket frågor jag vet, men var lite svårt att få bra svar via google, för det verkar varit strul med Båda Asus modeller och Acers båda också, så blir mest snack om det.

Hur är det med ASUS 278q, är den samma i princip som 279an? Eller skiljer det något speciellt där?
Också ytterligare lite billigare.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Hur är det med ASUS 278q, är den samma i princip som 279an? Eller skiljer det något speciellt där?
Också ytterligare lite billigare.

278Q är TN panel, kontra 279Q som har AHVA (dvs IPS-liknande) panel...

TN har sämre betraktningsvinklar mm, men brukar vara snäppet snabbare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zOlid: Den nyare G-sync-modulen tillåter en extra bildanslutning (en strypt HDMI) samt ljud. Sedan lär det finnas en del tekniska optimeringar, men mig veterligen inget som går att peka ut som någon direkt uppenbar skillnad.

Asus PG278Q är den äldre modellen och den första skärmen på marknaden med 2560x1440, 144 Hz och G-sync. Den använder en TN-panel och ger därmed inte alls samma bildkvalitet som PG279Q eller Acer XB270HU/271HU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

278Q är TN panel, kontra 279Q som har AHVA (dvs IPS-liknande) panel...

TN har sämre betraktningsvinklar mm, men brukar vara snäppet snabbare.

Skrivet av Laxpudding:

@zOlid: Den nyare G-sync-modulen tillåter en extra bildanslutning (en strypt HDMI) samt ljud. Sedan lär det finnas en del tekniska optimeringar, men mig veterligen inget som går att peka ut som någon direkt uppenbar skillnad.

Asus PG278Q är den äldre modellen och den första skärmen på marknaden med 2560x1440, 144 Hz och G-sync. Den använder en TN-panel och ger därmed inte alls samma bildkvalitet som PG279Q eller Acer XB270HU/271HU.

Ahh, så där verkar det ju faktiskt vara en väsentlig skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Beställde mig en X34 på elgiganten idag, är lite lättare då med tillbaka lämning om det skulle strula på något sätt.
Var för sugen på en kurvad ultra bred för att kunna hålla mig ^^
Så får hoppas jag blir nöjd.
Typ 6000kr mer än jag tänkt lägga, men men...
Köper ju rejält överallt annars så, ville ha något jag kan leva med ett antal år på skärm fronten

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die