Permalänk
Medlem

Spela in gameplay för Youtube

Hej! Jag är intresserad av att lära mig att spela in en spelsession av Portal 2 i upplösningen 1080p och gärna med 60fps. Med tanke på hur gammalt Portal 2 är så bör jag väl klara mig med Intel Qx6700@3,2GHz, AMD 7880 2GB och 8GB ram. Den PCn är till för inspelning med hjälp av AMDs egna programvara play.tv.

Den andra datorn som jag har är en MacBook Pro från 2010 med iMovie 10 installerat. Jag vill helst klara mig med den utrustning som jag just nu har. Hur lockande profsprogram än låter så bär inte studentbudgeten. Så, tänker jag klokt i att spela in klippen på PC'n och redigera materialet i iMovie på Macen?

Om tanken verkar klok så skulle jag önska lite hjälp på traven. Jag har nämligen själv försökt att spela in i 1080p @ 60fps med hjälp av play.tv men det verkar bara gå i 30fps ändå. Det andra problemet som jag stöter på är att jag får s.k. "stuttering" när jag väl har redigerat klippen i iMovie och renderat allt. Jag väljer god kvalitet i iMovie men jag upplever ändå frysningar som inte fanns där i de "råa" klippen.

Om ni har möjlighet att bidra med några visa ord skulle det uppskattas!

Permalänk

Hittade detta tips gällande 60fps i plays tv:

You can simply force 60fps by editing playstv,cfg
Just find this file at: appdata/roaming/playstv

You need to edit "maxFramerate": 30 parameter connected to already used settings (low,med,high or custom)

Save, restart, enjoy

Har dock ingen kunskap alls om videoredigering.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Tack! Det vore också intressant att veta hur de seriösa amatörerna arbetar, helst utan att punga ut alltför höga belopp

Permalänk
Medlem

Har ni tips på något bra och kostnadsfritt redigeringsprogram? iMovie verkar inte helt pålitligt eftersom det skapar stuttering.

Permalänk

Jag använder FRAPS samt Movie Maker (gratis), i Movie Maker kan man sen ladda upp det man redigerat direkt till youtube, väldigt smidigt. Movie Maker är extremt lätt att lära sig också, man fattar allt utan att behöva se någon tutorial.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Jag använder FRAPS samt Movie Maker (gratis), i Movie Maker kan man sen ladda upp det man redigerat direkt till youtube, väldigt smidigt. Movie Maker är extremt lätt att lära sig också, man fattar allt utan att behöva se någon tutorial.

Fraps vet jag har en logga vid inspelning om man inte betalar (inte pepp på att tanka pirat). Movie Maker låter dock intressant! Ska kika in det. Vet du om det sparar filmer i "bra" format? Jag undrar eftersom jag kan lite om bildredigering och då kan man ju jobba med flera olika bildformat, vissa bättre än andra till särskilda ändamål. Jpeg kanske är det vanligaste, därefter finns tiff, gif mm. att arbeta med. Vet inte hur det fungerar för film.

Permalänk
Medlem

Spela in med OBS, redigera beror på lite vilka krav men openshot/kdenlive börjar nå bättre kvalite än vad man hade tidigare. Lightworks har nog en gratisvariant också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Adobe Premiere trial version kan man ju prova på!

Permalänk
Medlem

Krävs ganska bra processor för att koda 1080p60 i realtid samtidigt som man spelar. Min dotter spelar in lite Minecraft med OBS och vi fick gå ner till 720P och 30 fps för att det skulle bli bra flyt. Hon har en 6-kärnig AMD 1055T. Nu har jag inte kollat inställningarna i detalj men då hon blev nöjd med detta så fick det vara så. Nu vet jag inte om grafikkortet spelar roll också, det bör ju hinna med att rendera spelet tillräckligt snabbt skulle jag tro. Hon sitter med ett GTX660.

Ett annat alternativ skulle vara att ha en särskild dator med HDMI capture kort som spelar in allt som första datorn skickar ut från grafikkortet. Det är väl med den metoden de brukar spela in från konsoler.

Permalänk
Medlem

Många gamers kör denna:
https://www.blackmagicdesign.com/products/hyperdeckshuttle

Kopplas HDMI mellan bildskärm och gfxkort. Kan vara lite custom att få den att ta emot
rätt signal men det har lösts.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM