Permalänk

när behöver man hdmi med 4k?

till mitt grafikort på datorn så har jag hdmi-hdmi mini kabel och jag behöver en längre kabel nu.
den jag har tror jag är en 4k hdmi-kabel men jag vet inte om jag behöver ha det? på vilket sätt är dom bättre?

Permalänk
Medlem

Varför inte köra DVI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Bildexpert 📺

@Spac3man: Du behöver en HDMI-kabel som fungerar. Någon "4K-kabel" finns inte utan det är något någon klistrar dit på förpackningen. Den stämpling som har betydelse är "High Speed" för det indikerar att kabeln är tillverkad för alla aktuella överföringshastigheter.

http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Spac3man: Du behöver en HDMI-kabel som fungerar. Någon "4K-kabel" finns inte utan det är något någon klistrar dit på förpackningen. Den stämpling som har betydelse är "High Speed" för det indikerar att kabeln är tillverkad för alla aktuella överföringshastigheter.

http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

jasså? finns det inte 4k? det står i alla fall med i guiden du länkade till att det ska finnas.
jag förstår dock inte varför det står i guiden att man ska välja den som passar bäst.
kör man en med high-speed så ska väll det funka till allt? varför skullke man välja en som inte har high-speed?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jasså? finns det inte 4k? det står i alla fall med i guiden du länkade till att det ska finnas.

Poängen var att det inte finns något som heter "4K-kabel", om kabeln klarar av 4K så är det en High Speed-kabel. Att tillverkaren klistrar på 4K på den gör den inte bättre eller sämre än någon annan High Speed-kabel. Nu för tiden är det nästan svårt att hitta kablar som inte är High Speed, så det finns ingen större anledning att välja något annat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Spac3man: Du behöver en HDMI-kabel som fungerar. Någon "4K-kabel" finns inte utan det är något någon klistrar dit på förpackningen. Den stämpling som har betydelse är "High Speed" för det indikerar att kabeln är tillverkad för alla aktuella överföringshastigheter.

http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

Skrivet av perost:

Poängen var att det inte finns något som heter "4K-kabel", om kabeln klarar av 4K så är det en High Speed-kabel. Att tillverkaren klistrar på 4K på den gör den inte bättre eller sämre än någon annan High Speed-kabel. Nu för tiden är det nästan svårt att hitta kablar som inte är High Speed, så det finns ingen större anledning att välja något annat.

är detta en 4k-kabel? http://www.ebay.com/itm/New-5ft-10ft-15ft-HDMI-M-to-Mini-HDMI...

Permalänk
Medlem

@Spac3man: Det står ju att den kabeln skall klara 1080p, så nej.

Men frågan är vilken upplösning skall du överföra med kabeln du letar efter? Om du har en 4k skärm så måste du ha en kabel som stödjer den upplösningen, är skärmen/tvn en vanlig full-HD så går nära nog vilken HDMI kabel som helst.

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Spac3man: Det står ju att den kabeln skall klara 1080p, så nej.

Men frågan är vilken upplösning skall du överföra med kabeln du letar efter? Om du har en 4k skärm så måste du ha en kabel som stödjer den upplösningen, är skärmen/tvn en vanlig full-HD så går nära nog vilken HDMI kabel som helst.

oj då var det som jag misstänkte då.
får leta efter en annan. tack

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

Köp en kabel från en svensk butik, kolla med dem om att den ska fungera för ditt ändamål. Gör den inte det kan du alltid reklamera och utnyttja ångerrätten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Köp en kabel från en svensk butik, kolla med dem om att den ska fungera för ditt ändamål. Gör den inte det kan du alltid reklamera och utnyttja ångerrätten.

jag vill handla en så billig som möjligt.
den jag länkade till sist borde ju vara en 4k-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag vill handla en så billig som möjligt.
den jag länkade till sist borde ju vara en 4k-kabel

HIGH SPEED!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spac3man:

jag vill handla en så billig som möjligt.
den jag länkade till sist borde ju vara en 4k-kabel

Tänk på att den du länkade är mini hdmi - hdmi.

Alla kablar här klarar 4K utan problem http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=1372

Permalänk
Medlem

Det du aldrig etablerat åtminstone i denna tråd är huruvida du kör 4K överhuvudtaget? Har du en 4K/Ultra-HD skärm?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag vill handla en så billig som möjligt.

Kolla på Kjell.com

Hur lång kabel behöver du? Har du ingen 4K skärm är det bortkastade pengar att köpa snabbast möjliga kabel. Om något år är den billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kollar man på kablarnas spec så står det att de klarar max 10.2 Gb/s, vilket inte är tillräckligt för HDMI 2.0. 10.2 Gb/s är nog för 4k@30Hz eller 4k@60Hz med reducerad färg, men om man vill ha 4k@60Hz med 4:4:4 färg så behövs en kabel som klarar 18 Gb/s. Men det kan mycket väl hända att kablarna faktiskt klarar 18 Gb/s och att specen skrevs innan HDMI 2.0.

Men som Teddis säger, har TS ens en 4k-skärm? Om inte så är det helt meningslöst att leta efter en kabel som klarar 4k, för det enda sättet att veta om en kabel klarar av 4k är att faktiskt testa den med en 4k-skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@perost: Med HDMI 2.0-specen ändrade man signaleringen (oklart hur, specarna är inte tillgängliga) så att alla befintliga High Speed-kablar ska klara 18 Gbit/s. Efter det har man ändrat och utökat certifieringen för att verkligen garantera (gentemot konsument) rätt kvalitet till "HDMI Premium":

http://www.hdmi.org/manufacturer/premiumcable/faq.aspx

Så långt jag förstår är det fortfarande samma krav som för gamla High Speed, bara att man nu är tydligare med kapaciteten. Befintliga produkter som hänvisar till 10.2 blev certifierade under de gamla programmen men ska alltså fungera lika bra.

Med andra ord. 10.2 eller 18 Gbit/s är samma sak i den situation kabeln används. För att köra 4K med 600 MHz pixelklocka måste man ändå ha kretsarna som arbetar i den högre hastigheten.

Gah!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Spac3man:

jag vill handla en så billig som möjligt.
den jag länkade till sist borde ju vara en 4k-kabel

Finns alltså inget som heter "4K-kabel" och 4K kan vara hyfsat krävande till extremt krävande.

Och hur "billigt" är det att köpa en kabel från Kina, vänta ett par veckor, kanske momsa och tulla, för att sedan upptäcka att den inte fungerar som du hoppas? Hur värderar du 15 kr i prisskillnad?

Permalänk
Skrivet av Frisell:

HIGH SPEED!

jag menar det

Skrivet av anon81912:

Tänk på att den du länkade är mini hdmi - hdmi.

Alla kablar här klarar 4K utan problem http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?kid=1372

det är det jag ska ha.
dom där kablarna är dyrare

Skrivet av ejma:

Kolla på Kjell.com

Hur lång kabel behöver du? Har du ingen 4K skärm är det bortkastade pengar att köpa snabbast möjliga kabel. Om något år är den billigare.

nej dom är dyra där. behöver 2.5m men hittar bara 3m. något år? väntar inte 1 år på en kabel

Skrivet av Laxpudding:

Finns alltså inget som heter "4K-kabel" och 4K kan vara hyfsat krävande till extremt krävande.

Och hur "billigt" är det att köpa en kabel från Kina, vänta ett par veckor, kanske momsa och tulla, för att sedan upptäcka att den inte fungerar som du hoppas? Hur värderar du 15 kr i prisskillnad?

jag har 4k(high speed kabel) nu och det funkar bra.
se min senaste länk http://www.aliexpress.com/item/Mini-HDMI-to-HDMI-Cable-Type-C... hittade en som är 50kr billigare
momsen är inräknad och det är fraktfritt. blir det tullavgift så hämtar jag inte ut den.
varför skulle den inte fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

nej dom är dyra där. behöver 2.5m men hittar bara 3m. något år? väntar inte 1 år på en kabel

jag har 4k(high speed kabel) nu och det funkar bra.
se min senaste länk http://www.aliexpress.com/item/Mini-HDMI-to-HDMI-Cable-Type-C... hittade en som är 50kr billigare
momsen är inräknad och det är fraktfritt. blir det tullavgift så hämtar jag inte ut den.
varför skulle den inte fungera?

Om du tycker det är värt att spara 50 kronor på att vänta i minst 2 veckor på att få den så kör på. Förresten måste den vara exakt 2.5 meter, 3 meter är väldigt nära egentligen. Och för den delen, senast jag köpte en 3 meter lång kabel (antennkabel i detta fall) så var den jag fick i paketet ca 30 cm kortare, så längden kan vara rätt flytande i vissa fall.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du verkligen har 4K upplösning på skärmen i fråga eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spac3man:

jag menar det

det är det jag ska ha.
dom där kablarna är dyrare

nej dom är dyra där. behöver 2.5m men hittar bara 3m. något år? väntar inte 1 år på en kabel

jag har 4k(high speed kabel) nu och det funkar bra.
se min senaste länk http://www.aliexpress.com/item/Mini-HDMI-to-HDMI-Cable-Type-C... hittade en som är 50kr billigare
momsen är inräknad och det är fraktfritt. blir det tullavgift så hämtar jag inte ut den.
varför skulle den inte fungera?

Inte för att vara sån men vänta 2? veckor för att spara 50 spänn? Och om du får tulla så waste'ar du ännu mer tid på att hitta och vänta in nästa kabel.
Intressant imo.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Om du tycker det är värt att spara 50 kronor på att vänta i minst 2 veckor på att få den så kör på. Förresten måste den vara exakt 2.5 meter, 3 meter är väldigt nära egentligen. Och för den delen, senast jag köpte en 3 meter lång kabel (antennkabel i detta fall) så var den jag fick i paketet ca 30 cm kortare, så längden kan vara rätt flytande i vissa fall.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du verkligen har 4K upplösning på skärmen i fråga eller inte.

det skulle räcka med 2.5m men det finns som sagt inga sånna, för bra pris iaf, så det är lungt.
jag har inte bråttom nej. har en nu som funkar men jag behöver baka in den i en kabelkanal men då behöver jag en längre kabel.
det är bra att ha en så bra som möjligt(för framtiden), därav vill jag köpa en 4k-kabel(super-speed)

Skrivet av ChronicPain:

Inte för att vara sån men vänta 2? veckor för att spara 50 spänn? Och om du får tulla så waste'ar du ännu mer tid på att hitta och vänta in nästa kabel.
Intressant imo.

jag tar mina chanser

Permalänk
Avstängd

@Spac3man: Jag var mer intresserad av varför du krånglar till det så för att spara en 50-lapp. Hade det handlat om en femhundring, sure, men femtio spänn.

Permalänk
Skrivet av ChronicPain:

@Spac3man: Jag var mer intresserad av varför du krånglar till det så för att spara en 50-lapp. Hade det handlat om en femhundring, sure, men femtio spänn.

dålig ekonomi

Permalänk
Medlem

@Spac3man:
Måste fråga...
Hur motiverar du bytet av sladd om du har så dålig ekonomi så du inte kan lägga ut 50kr extra?
Löning om 2 1/2v vänta tills dess å köp från Sverige och slipp krånglet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@Spac3man:
Måste fråga...
Hur motiverar du bytet av sladd om du har så dålig ekonomi så du inte kan lägga ut 50kr extra?
Löning om 2 1/2v vänta tills dess å köp från Sverige och slipp krånglet

jag kan men jag vill spara. då jag inte har bråttom så vill jag göra så här

Permalänk
Medlem

HDMI-kablar för så låga priser håller inte särskilt mycket eller länge, och ibland håller de inte alls.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

HDMI-kablar för så låga priser håller inte särskilt mycket eller länge, och ibland håller de inte alls.

jag har hört att man kan köpa dom billiga, att dom inte är sämre än dom dyra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag har hört att man kan köpa dom billiga, att dom inte är sämre än dom dyra

Det är inte sämre i bildkvalité, det kan dock vara betydlig skillnad i hållbarhet.

Permalänk
Skrivet av isoma:

Det är inte sämre i bildkvalité, det kan dock vara betydlig skillnad i hållbarhet.

jag tar min chanser