Lättviktsfälgar + lågprofil, skillnad?

Permalänk
Medlem

Lättviktsfälgar + lågprofil, skillnad?

Hallå,

Tänkte höra om någon har testat eller vet något om hur stor viktskillnad det är på lättviktsfälgar jämfört med "vanliga" fälgar, samt hur de beter sig. De jag tittar på nu är Polestar 21" som kan hittas här. Nu sitter jag med XC60 R-Design som har betydligt hårdare dämpning än de vanliga så jag är lite osäker på hur stötigt det kan bli. Har testat 20" på en XC60 (provkörning) och det kändes okay, dock hade den svampdämparna. Med polestarfälgarna medföljer också Pirelli Zero 275 (om jag minns rätt) där profilen blir minimal, hårt gummi blir väll att räkna med.

Polestar Lightweight Rims (21″)
"The manual and lightweight rims help with steering precision. They are fitted with Pirelli P Zero tyres, which were exhaustively tested in order to find the optimal level of grip."

Pirelli p Zero vs nuvarande Pirelli Scorpion Verde

Har 19" (235/55) på vintersulorna vilket kändes bra, dock endast 18" (235/60) på sommarsulorna vilket känns lite segt.

/DS

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:
Skillnad på... ? Är det att det skulle bli för hårt du är orolig för, eller är det extremt bra kurvtagning?

Permalänk
Medlem

Du nämner XC60 ett par gånger, förutsätter att det är den bilmodellen du äger.

21" ser enligt mig väldigt larvigt ut på dom flesta bilar, håll dig till 19" och lägg pengarna på ett set schyssta coilovers är mitt förslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Dalton Sleeper:
Skillnad på... ? Är det att det skulle bli för hårt du är orolig för, eller är det extremt bra kurvtagning?

Jag skulle skaffa dom primärt för kurvtagningen, men jag är även intresserad av teknisk data (så som vikt) och hur de upplevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Du nämner XC60 ett par gånger, förutsätter att det är den bilmodellen du äger.

21" ser enligt mig väldigt larvigt ut på dom flesta bilar, håll dig till 19" och lägg pengarna på ett set schyssta coilovers är mitt förslag

Tanken har slagit mig, men 18" ser betydligt larvigare ut och har betydligt sämre köregenskaper, ett hopp till 19" för summan av fälg + däck känns inte riktigt värt.

Det är en XC60 jo, här nedan med 19" vintersulor, vilket fungerar och ser någolunda bra ut

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:
Det tråkiga svaret är nog: Hur mycket extrem kurvtagning håller du på med i en (vanlig?) Volvo? Hur många av de gångerna skulle en lättare fälg hjälpt dig att köra ännu snabbare?

Men det du vill höra är ju troligen: Japp, det ÄR skillnad på en lättare fälg.

Personligen hade jag inte köpt den stora fälgen med tanke på ev. utlån av bil = skrapade fälgar samt mycket mycket dyrare däck.

Permalänk
Medlem

skulle kunna tänka mig att du kommer känna skillnad i kurvorna men lär väl inte bli ett hallelujah moment kanske. är ju ändå en stor tung volvo suv

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade bytt bil, Mazda Miata blev årets bil och klarar kurvorna betydligt bättre med vettiga däcksdimensioner.
Man skaffar inte en lastbil om man vill ha en sportbil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Dalton Sleeper:
Det tråkiga svaret är nog: Hur mycket extrem kurvtagning håller du på med i en (vanlig?) Volvo? Hur många av de gångerna skulle en lättare fälg hjälpt dig att köra ännu snabbare?

Grejen var lite att när jag ändå ville gå på större fälgar, så varför inte också minska vikten, när man kör så blir ju effektiva fälgvikten många gånger högre. I rondellerna kör man väll så fort det bara går? ;P Behöver ju inte köra fortare men det är ju alltid nice att minimera krängningar/nigningar.

Skrivet av Terihan:

skulle kunna tänka mig att du kommer känna skillnad i kurvorna men lär väl inte bli ett hallelujah moment kanske. är ju ändå en stor tung volvo suv

Kurvtagningen är riktigt bra med sportdämparna och 19"+, dock känns den inte lika stabil med 18".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade bytt bil, Mazda Miata blev årets bil och klarar kurvorna betydligt bättre med vettiga däcksdimensioner.
Man skaffar inte en lastbil om man vill ha en sportbil.

Jag har dock inte sagt att jag ville ha en sportbil, denna storlek och modell passar mig perfekt. Körde innan en "platt" bil och det är inget jag vill göra igen. Bara grejen att se över 90% av de andra, sedan hyfsad skuff och dessutom riktigt sköna säten.

Permalänk
Medlem

tror väl att poängen som vi försöker få fram är att även om du ger hulken ballerinaskor så blir han ingen ballerina.

Vad du vill göra utseendemässigt för just din bil är ditt val och vill ha större fälgar så köp det

Permalänk
Medlem

Du kommer säkert uppleva hastiga rattslag bättre med så låg profil.
Men XC60 är ingen gocart och är inte byggd för den körningen, det är en mini SUV som ska gå i villaförort.
Trots att lättare hjul faktiskt gör en liten skillnad så äter du upp den skillnaden med så stora hjul.
Finns ingen mening med 275or på en sådan bil heller. Kör hellre bra 19tumare med 245/45.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

18,19,20" osv. Hur du upplever kurvtagning har mer med däcket att göra och dess profil.
Bäst att poängtera att det förstås blir lättare (mindre motstånd) att ratta ju lättare fälg du har.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Lägre ofjädrad vikt är väl alltid något att sträva efter.

Någonstans måste man nog hitta vad som är "lagom".

En hårt "satt" bil med svampiga högprofildäck är ju ingen höjdare.

En mjuk "satt" bil med stenhårda lågprofil blir inte heller bra.

Däck (hjul) och dämpare måste lira bra ihop, annars blir det varken bekvämt eller bra väghållning. Likna det med att köra MTB i skogen och laborera med däckstryck kontra lufttryck i gaffel och dämpare samt retur. Skillnaden mellan bra och dålig kombination är enorm.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Du kan nog inte tjäna många kilo om det fortfarande är aluminium och inte kolfiber, magnesium eller titan. Nog mer av en sälj-grej

Tror inte att du har så mycket att vinna på ett byte rent prestandamässigt. Pirelli Zero däck är stabilare på pappret än det du redan har (förmodligen) men det är betydligt mer än däck som spelar in. Din bil är tung och har framför allt en hög tyngdpunkt vilket är den sämsta förutsättningen för en bra kurvtagning. Det som du kan vinna på är en snabbare inbromsning.

Om det nu är Pirelli Zero 275/X R21 som sitter på fälgarna så undrar jag om du har kollat om du ens kan ha det på bilen utan att även ändra hjulinställning. Fel inställning kan medföra sämre köregenskaper, inbromsning och större slitage. Nu går du bara upp 20mm från original om jag inte missminner mig så det kan vara lugnt. Du lär få det stötigare på kullerstensgator, men du kommer ligga som ett strykjärn på motorvägen

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

tror väl att poängen som vi försöker få fram är att även om du ger hulken ballerinaskor så blir han ingen ballerina.

Vad du vill göra utseendemässigt för just din bil är ditt val och vill ha större fälgar så köp det

Ja, det är ju ingen hulken direkt med sina 253 hästar@400nm, möjligen mer något i stil med en ko. Bilen väger ca 1820 kg med förare.

Skrivet av Ronnie60:

Du kommer säkert uppleva hastiga rattslag bättre med så låg profil.
Men XC60 är ingen gocart och är inte byggd för den körningen, det är en mini SUV som ska gå i villaförort.
Trots att lättare hjul faktiskt gör en liten skillnad så äter du upp den skillnaden med så stora hjul.
Finns ingen mening med 275or på en sådan bil heller. Kör hellre bra 19tumare med 245/45.

Den går faktiskt helt ok i snäva kurvor mot vad man kan tro, dock bättre med större fälgar. Kollade vikten på vinterhjulen, de låg tydligen runt 30kg, det vore intressant att se vikten på polestarfälgarna. En viktminskning med 10-20% skulle ju ge kanske 15-25kg viktreduktion, som förmodligen underlättar styrning och slitage på diverse delar.

Skrivet av Tomika:

18,19,20" osv. Hur du upplever kurvtagning har mer med däcket att göra och dess profil.
Bäst att poängtera att det förstås blir lättare (mindre motstånd) att ratta ju lättare fälg du har.

Den låg nästan platt med 19", med 18" började den luta lite, så 20" eller 21" lär ge effekten jag vill åt.

Skrivet av Micke O:

Lägre ofjädrad vikt är väl alltid något att sträva efter.

Någonstans måste man nog hitta vad som är "lagom".

En hårt "satt" bil med svampiga högprofildäck är ju ingen höjdare.

En mjuk "satt" bil med stenhårda lågprofil blir inte heller bra.

Däck (hjul) och dämpare måste lira bra ihop, annars blir det varken bekvämt eller bra väghållning. Likna det med att köra MTB i skogen och laborera med däckstryck kontra lufttryck i gaffel och dämpare samt retur. Skillnaden mellan bra och dålig kombination är enorm.

Personligen tror jag 20" skulle sitta perfekt tillsammans med sportdämparna, dock om polestarfälgarna väger mindre än "vanliga" fälgar kommer jag att överväga dom. 18" känns, mycket som du beskriver, fel för nuvarande inställningar. Tror sportchassit har 400% styvare fram samt 200% styvare bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om det nu är Pirelli Zero 275/X R21 som sitter på fälgarna så undrar jag om du har kollat om du ens kan ha det på bilen utan att även ändra hjulinställning. Fel inställning kan medföra sämre köregenskaper, inbromsning och större slitage. Nu går du bara upp 20mm från original om jag inte missminner mig så det kan vara lugnt. Du lär få det stötigare på kullerstensgator, men du kommer ligga som ett strykjärn på motorvägen

Fälgarna listas med mitt VIN intryckt, så de ska finnas med 21", dock om 275 även gäller för denna modell är jag osäker på.