Permalänk

Fjärrkontroll till "gammal" Samsung-TV

Hej!
Min fjärrkontroll till min Samsung-TV verkar ha kastat in handduken.

TV:n är av märket Samsung , 32 tum och HD-ready (dvs 720p). Jag minns inte exakt vilket år den inköptes eller vilken modell det är. Jag misstänker dock att den är ifrån ca år 2009.

Jag testade att köpa en sån här på Kjell & Co utan resultat. Den fungerar inte och ingenting händer när jag exempelvis försöker byta kanal eller stänga av.

Den jag köpte och som inte fungerade:
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjar...

Kan denna fungera bättre eller är det kört?
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fjar...

Tacksam för svar! Jag väntar gärna med att köpa ny TV då jag går i andra köptankar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Köp en ny orginalkontroll istället skulle jag göra, kommer fungera mkt smidigare.
Brukar finnas på eBay för en billig peng.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns kanske en ersättningsfjärr hos en tv handlare, det finns system där man har samma "fjärrkropp" men programmerar dem via programmerare specifikt till en viss modell, de fungerar alltså inte riktigt som universalfjärrarna utan de brukar klara fler modeller och vara allmänt stabilare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort sett alla samsugng kontroller funkar till TV, även om den har lite annan layout.
Det brukar finnas massor på loppis. Kolla annars eBay.

Edit: Eller ring Samsung såklart! När min fjärr gick i sönder fick jag en ny gratis.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns kanske en ersättningsfjärr hos en tv handlare, det finns system där man har samma "fjärrkropp" men programmerar dem via programmerare specifikt till en viss modell, de fungerar alltså inte riktigt som universalfjärrarna utan de brukar klara fler modeller och vara allmänt stabilare.

Jag besökte en klassisk lokal radio- och tv-handlare (finns en eller två kvar här i stan). Fick köpa en begagnad orginalfjärrkontroll för en spottstyver. Så det löste sig till slut! Tråkig utveckling att bra butiker med stort kunnande och servicevana försvinner för att ersättas av "köplådekolosser" där målet bara är att sälja på kunderna en massa skräp.

Tack till alla för era svar!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |