Permalänk

min 144hz skärm går bara till 60hz!

Jag har en Acer predator GN246HL som går till 144hz och jag har den med en Displayport till DVI-D adapter (Ja jag vet att den är dual link) men den visar bara 60hz. Har försökt ändra i kontrollpanel men där visar den bara att det finns 60hz! Hjälp!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för adapter? Kan inte så mycket om detta men jag har för mig att DVI till DP-adapter måste vara aktiv för att du ska kunna få 144Hz och de adaptrarna är inte billiga så jag misstänker att du inte har en sån och att det är där felet ligger.

Permalänk
Medlem

DP++'s DVI signal är endast single link, därav får du enbart 60Hz.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Så det finns INGET sätt att få 144hz på min skärm? Grafikkortet är R9 fury SAPPHIRE Tri-x=
Utan att Köpa en dyr adapter för 1000kr?

Permalänk
Medlem

@Rasseboy11:
Tyvärr är det så.

Permalänk

Får jag helt enkelt vänta tills jag har råd med nytt grafikkort med DVI. Aja tack för allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasseboy11:

Så det finns INGET sätt att få 144hz på min skärm? Grafikkortet är R9 fury SAPPHIRE Tri-x=
Utan att Köpa en dyr adapter för 1000kr?

För att få ut dual-link krävs en krets för att omvandla signalen därav priset

Skrivet av Rasseboy11:

Får jag helt enkelt vänta tills jag har råd med nytt grafikkort med DVI. Aja tack för allt

Bättre att du byter till en annan skärm, billigare och du kan alltid sälja den gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasseboy11:

Får jag helt enkelt vänta tills jag har råd med nytt grafikkort med DVI. Aja tack för allt

Tänk på att DVI som du märkt kommer att bli allt mer sällsynt i framtiden, så det kanske är vettigare att köpa en ny skärm med DisplayPort istället för att köpa ett nytt grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är 100% mer logiskt att byta skärmen! Finns ingen anledning att byta ner dig i grafikkort för att få ett DVI-uttag som, som andra redan har påpekat, är på väg att fasas ut.

Permalänk
Bildexpert 📺

Dags att länka in denna sida igen:
http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Nu har det kommit ett par DP->DVI-DL-signalomvandlare som är kapabla till 144 Hz. Men prisnivåerna verkar överlag ligga över $100 plus ev frakt, moms och tull.

Denna kostnad ska då vägas mot kostnaden för att investera i en ny och modern skärm som fungerar direkt över en DP-kabel.

Permalänk
Medlem

Enligt Sapphire så är adaptern som medföljer "DisplayPort to DVI Passive Cable (Single-Link)"

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

DisplayPort har något som heter dual-mode, eller DisplayPort++, som betyder att DP-porten kan skicka ut en single-link DVI/HDMI-signal med hjälp av en passiv adapter. Den där adaptern är till för när man endast har single-mode DP, men det är fortfarande bara single-link DVI som skickas ut av adaptern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasseboy11:

Jag har en Acer predator GN246HL som går till 144hz och jag har den med en Displayport till DVI-D adapter (Ja jag vet att den är dual link) men den visar bara 60hz. Har försökt ändra i kontrollpanel men där visar den bara att det finns 60hz! Hjälp!!!!!

Skrivet av Rasseboy11:

Så det finns INGET sätt att få 144hz på min skärm? Grafikkortet är R9 fury SAPPHIRE Tri-x=
Utan att Köpa en dyr adapter för 1000kr?

Skrivet av Rasseboy11:

Får jag helt enkelt vänta tills jag har råd med nytt grafikkort med DVI. Aja tack för allt

Varför tror alla att den skärmen är gammal? TS kanske köpte den 2016... Sedan kan man ju då även klanka på TS grafikkort också den kanske är gammal den med och då tänker TS rätt... att just byta grafikkort eller så kan man säga att snart så kommer nya grafikkort som polaris AMD och Pascal Nvidia samt nya skärmar som stöder det också så vad skall TS göra för att enklast få till det? Jag hade rått TS om att sälja allt TS har och sedan köpa helt ny dator då de nya grafikkorten kommer samt köpa antingen en GSYNC skärm eller Freesync beroende på vad han väljer för grafikkort... Om pengar finns så att säga. Bäst är kanske ändå att TS köper ett kort likt Fury, typ GTX 980 begagnat och kör med det... då får TS även nytta av skärmens 3D vision. Sedan då det nya kommer så är det bara att o sälja och köpa NYTT igen... (Ta detta med en nypa salt nu)

Tips:
Har du provat ändra inställningen i windows samt AMDs kontrollpanel och i spelen?

Tips (GOOGLE):
If you want a super high spec monitor for gaming then this is a good choice. I've heard some people say they cannot tell the difference between 60 and 144hz, well for me this is an insane difference. It's so smooth that now when i try and use a 60hz monitor my brain thinks everything is lagging.

This is a very good digital monitor, with luscious bright colours, full HD, a fast 144Hz refresh rate with 1ms response and with full Nvidia 3D support.

for Nvidia users – Nvidia control panel and in some game like BF4 you will need to adjust the refresh rate ...
144 Hz is a real upgrade from 60 Hz. tested with various games and there is a notable difference.
PC users please ensure you are using DVI to achieve the maximum possible refresh rate available. Ensure that you have set the refresh rate to 144Hz in windows, for Nvidia users – Nvidia control panel and in some game like BF4 you will need to adjust the refresh rate within the game settings.
Console users looking for a ‘Gaming Monitor’ look away, you cannot achieve these refresh rates, this would not benefit you. Stick with a 60Hz monitor.
The monitor does take some time to turn on as other reviews suggest, but this is not a problem. Picture quality is good, vibrant and clear. Cannot review the stand as I have attached the monitor to a separate desk stand.
Those looking for a 144 Hz monitor @ 1080P this monitor is one to consider.

MVH

Permalänk
Bildexpert 📺

@RaBlack: Problemet är konkret och inget man pilla runt genom inställningar i Windows. Det saknas den fysiska signalväg som krävs för att driva skärmen i 144 Hz. DVI Dual Link är just det. Ytterligare en uppsättning koppartrådar för signalen att färdas över. Detta saknas hos TS grafikkort.

Permalänk
Medlem

@perost: Okej, men vad betyder då detta som tillverkaren skriver
Fungerar den då fortfarande bara som single link
https://www.startech.com/media/products/DP2DVIMM3BS/PDFs/DP2D...

För garanterad kompatibilitet med i stort sett vilken DisplayPort-utdata som helst stöder den aktiva DisplayPort
till DVI-adaptern DisplayPort-signaler i såväl multiläge (DP++) som enkelläge.
Maximal digital upplösning 2560x1600 (Dual link)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror tyvärr inte den fixar 1920x1080@144 Hz. I och med att det anges 2560x1600 (@60 Hz) som högsta upplösning gissar jag att den inte är dimensionerad för mer. Apples identiskt specificerade variant verkar klara 1920x1080@120 Hz som högst, vilket är nästan samma pixelklocka som 2560x1600@60 Hz.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag tror tyvärr inte den fixar 1920x1080@144 Hz. I och med att det anges 2560x1600 (@60 Hz) som högsta upplösning gissar jag att den inte är dimensionerad för mer. Apples identiskt specificerade variant verkar klara 1920x1080@120 Hz som högst, vilket är nästan samma pixelklocka som 2560x1600@60 Hz.

Se under "Technical specifications" / "Performance"

"Supported Resolutions
2560x1600 @ 60Hz
1920x1200 @ 144Hz
1920x1200 @ 120Hz
1920x1080 @ 144Hz
1920x1080 @ 120Hz "

https://www.startech.com/AV/Displayport-Converters/Mini-Displ...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Se under "Technical specifications" / "Performance"

"Supported Resolutions
2560x1600 @ 60Hz
1920x1200 @ 144Hz
1920x1200 @ 120Hz
1920x1080 @ 144Hz
1920x1080 @ 120Hz "

https://www.startech.com/AV/Displayport-Converters/Mini-Displ...

Se där ja. Jag slutade läsa vid 2560x1600. Tänker dock förbli skeptisk tills jag sett någon testa den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LemonIllusion:

Se där ja. Jag slutade läsa vid 2560x1600. Tänker dock förbli skeptiskt tills jag sett någon testa den.

Precis!

Jag tror det också när jag ser det så att säga. Komplexa omvandlare har en tendens till att själva krångla. Måste dra kabel in och ut då och då. Hänger sig vid udda timings och så vidare. Så ny skärm är den rätta vägen att gå för den som bara vill få det att funka.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av thomson:

Okej, men vad betyder då detta som tillverkaren skriver
Fungerar den då fortfarande bara som single link
https://www.startech.com/media/products/DP2DVIMM3BS/PDFs/DP2D...

För garanterad kompatibilitet med i stort sett vilken DisplayPort-utdata som helst stöder den aktiva DisplayPort
till DVI-adaptern DisplayPort-signaler i såväl multiläge (DP++) som enkelläge.
Maximal digital upplösning 2560x1600 (Dual link)

Informationen är inte tillräckligt tydlig, det är vad som är problemet. 2560x1440+ över DVI kräver normalt dual link. Totalt ca 250 MHz pixelklocka mot 165 MHz per link (totalt ca 330 MHz) som är gränsen för DVI. Troligtvis är omvandlaren begränsad till 60 Hz och i första hand till för äldre skärmar med 2560x1600/1440-upplösning från tiden innan Displayport.

För att omvandlaren ska kunna driva en DVI-DL-gamingskärm i 1920x1080 i 144 Hz krävs en pixelklocka på cirka 330 MHz. Hela den här biten är komplex och därför är omvandlare som fungerar med DVI-DL ganska dyra. Även de som maxar 2560x1600 i 60 Hz har länge kostat kring tusenlappen.

Adaptern du länkar till är alldeles för billig för att det ska vara rimligt att den fungerar i 144 Hz. Fram till ett par månader sedan fanns inga sådana omvandlare som klarade 144 Hz, utan de som fanns gick till max 2560x1600 i 60 Hz och kostade alltså runt 1000-lappen.

Permalänk
Medlem

@RaBlack: För att oavsett när skärmen köptes så är den en rätt billig variant och man kan få igen rätt stora delar av pengarna när man säljer den, att låsa in sig på DVI när vi inte vet vilka utgångar som nya GPU's kommer erbjuda blir rätt svårt att motivera.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW