Hur förhindra att WLAN-kortet går ned i strömsparläge på Raspbian?

Permalänk

Hur förhindra att WLAN-kortet går ned i strömsparläge på Raspbian?

Hej.

Jag har utifrån denna eminenta guide monterat en gammal Raspberry Pi model b 512Mb som printserver hos mina föräldrar i syfte att underlätta för dem. Allt fungerar fint och jag kan administera "servern" genom SSH och VNC från min mobil eller datorn hemma. Mycket behändigt då det är 95 mil mellan mig och mina föräldrar.

Något som inte är lika behändigt är Pins wlan-kort verkar gå ned i något slags strömsparläge efter okänd tid, vilket gör att printservern då inte fungerar och jag kan inte fjärradminstrera eller övervaka den.

Hur ska jag göra för att undvika detta? I nuläget kan jag iofs bara anta att det är pga ett sovande wlan-usb som jag inte kan kontakta Pi:n. Kan ju vara något annat med, men känns mindre troligt.

Det jag undrar är om man kan stänga av strömspar-funktionen på WLAn-kortet och då undvika att Pi:n blir okontaktbar?
Om inte, kan man skapa ett script som ja, säg pingar den lokala routern var x minut/sekund för att på så vis undvika att wlan-kortet somnar?

Jag är helt novis på linux och brukar förlita mig till hjälpsamma guider på nätet, men här har jag inte hittat något som fungerat.
Tack på förhand!
/m

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Kan detta fungera tror ni?
Det optimala är väl om wlan-kortet inte stänger ner alls, men om detta i länken fungerar så är det ju iaf en nödlösning?

http://weworkweplay.com/play/rebooting-the-raspberry-pi-when-...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk

Det ser lovande ut, stort tack!

Nu gäller det bara att lista ut vad mitt wlan-kort heter istället för 8192cu som anges i länken.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Det ser lovande ut, stort tack!

Nu gäller det bara att lista ut vad mitt wlan-kort heter istället för 8192cu som anges i länken.

Du kan ju söka på ditt nätverkskort på denna sida: https://wikidevi.com/wiki/Main_Page

Är nybörjare på linux så har dålig koll men man ser ju där vad man har för chipset så borde gå att knåpa ihop något

Visa signatur

__________________
.: ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI) | AMD Ryzen 7 2700X | G.Skill Trident Z RGB 3600MHz 16GB | XFX Radeon RX6800XT MERC 319 16GB | Corsair Hydro H100i v2 | Samsung 960 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair HX850i | Asus XG32VQ | LG ET430k | Logitech Z-2300 | Asus ROG Strix Scope TKL Deluxe Cherry MX Silent Red | Xtrfy M42 | Corsair MM350| Philips Fidelio X3 | Sennheiser GSP 600 :.

Permalänk
Skrivet av MiniBlommen:

Du kan ju söka på ditt nätverkskort på denna sida: https://wikidevi.com/wiki/Main_Page

Är nybörjare på linux så har dålig koll men man ser ju där vad man har för chipset så borde gå att knåpa ihop något

Mycket bra. Jag tror mig ha fått fram att det är "RTL8188SU" som är mitt wlan, fick detta via kommandot "lsusb".
Jag hittar dock inget sådant namn via kommandot "lsmod" som vad jag förstår ska lista laddade moduler, däremot finns "r8712u" i listan och jag misstänker att det är mitt wlan-kort.

Men ska kika vidare i länken du gav.
Fan det här är ju som att färdas tillbaka till 1994 då man satt och försökte lära sig MS Dos-kommandon...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Nu jävlar.

Har gjort följande:
Skapat ett script och sparat på /usr/local/bin/checkwifi.sh
Scriptet innehåller:

Citat:

ping -c4 192.168.1.1 > /dev/null

if [ $? != 0 ]
then
echo "No network connection, restarting wlan0"
/sbin/ifdown 'wlan0'
sleep 5
/sbin/ifup --force 'wlan0'
fi

därefter via kommandot "crontab -e" lagt till raden längst ned i filen.
"*/5 * * * * /usr/bin/sudo -H /usr/local/bin/checkwifi.sh >> /dev/null 2>&1"

Allt enligt denna länk.
Då borde wlan-anslutningen startas om så fort den bryts, eller wlan-usbt gå i strömsparläge (trots att jag stängt av den funktionen). Scriptet borde väl autoköras även efter en omstart iom crontab tänker jag?

Upplys mig gärna om jag gjort fel. Blir spännande att se om det går att nå rpin nu efter natten eller om den somnat precis som jag själv snart lär göra.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

http://askubuntu.com/questions/85214/how-can-i-prevent-iwconf...

If turning off power management for your wireless interface speeds up internet like this:

sudo iwconfig wlan0 power off
Than to make it permanent run command as follows:

cd /etc/pm/power.d

sudo gedit wifi_pwr_off

This will open an empty file, copy the code below into it:

#!/bin/sh
/sbin/iwconfig wlan0 power off
Save the file, remember to

sudo chmod +x wifi_pwr_off
and restart.

Permalänk
Skrivet av Redemp:

http://askubuntu.com/questions/85214/how-can-i-prevent-iwconf...

If turning off power management for your wireless interface speeds up internet like this:

sudo iwconfig wlan0 power off
Than to make it permanent run command as follows:

cd /etc/pm/power.d

sudo gedit wifi_pwr_off

This will open an empty file, copy the code below into it:

#!/bin/sh
/sbin/iwconfig wlan0 power off
Save the file, remember to

sudo chmod +x wifi_pwr_off
and restart.

Tack för tipset. Jag har testat olika metoder atts tänga av powersave-funktionen på wlan-kortet, men av någon okänd anledning verkar det kicka igång igen efter en okänd tid. Klart irriterande.

Av allt att döma så verkar scriptet jag skrev ovan ha fungerat. Nu har Pi:n varit kontaktbar i två dygn i sträck utan mankemang. Sen om och isf hur många gånger wlan har "somnat" under den tiden vet jag inte, men iom att om så sker, startas hela nätverkstjänsten på nytt. Allt fungerar, hitills.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Av allt att döma så verkar scriptet jag skrev ovan ha fungerat. Nu har Pi:n varit kontaktbar i två dygn i sträck utan mankemang. Sen om och isf hur många gånger wlan har "somnat" under den tiden vet jag inte, men iom att om så sker, startas hela nätverkstjänsten på nytt. Allt fungerar, hitills.

Om du är väldigt nyfiken kan du ju alltid peta in en log-fil i ditt script, typ:

NOW=$(date +%c) echo "No network connection, restarting wlan0 $NOW">>/home/marmeladov/network.log

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov:
Fiffigt! Jag är faktiskt rätt nyfiken på om och isf hur ofta detta sker.

Nu är jag dock helt nollad på sånt här, som du m.fl säkerligen listat ut. Fungerar scriptet (log-fil fixar jag att skapa och sökvägen ska korrigeras också) som avsett om jag ändrar det till såhär:

Citat:

ping -c4 192.168.1.1 > /dev/null

if [ $? != 0 ]
then
echo "No network connection, restarting wlan0"

NOW=$(date +%c)
echo "No network connection, restarting wlan0 $NOW">>/home/marmeladov/network.log

/sbin/ifdown 'wlan0'
sleep 5
/sbin/ifup --force 'wlan0'
fi

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

@zarkov:
Fiffigt! Jag är faktiskt rätt nyfiken på om och isf hur ofta detta sker.

Nu är jag dock helt nollad på sånt här, som du m.fl säkerligen listat ut. Fungerar scriptet (log-fil fixar jag att skapa och sökvägen ska korrigeras också) som avsett om jag ändrar det till såhär:

Japp, det borde funka.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Testa att byta ut

wconfig wlan0 power off

Mot

iw dev wlan0 set power_save off

Permalänk
Skrivet av Redemp:

Testa att byta ut

wconfig wlan0 power off

Mot

iw dev wlan0 set power_save off

Jag får "no such device"?

Men det är ingen fara, det verkar ju fungera ändå med scriptet som startar om nätverkstjänsten omedelbart som den går ner.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Om du är väldigt nyfiken kan du ju alltid peta in en log-fil i ditt script, typ:

NOW=$(date +%c) echo "No network connection, restarting wlan0 $NOW">>/home/marmeladov/network.log

Har låtit det gå lite tid nu och kollat loggarna.
Helt sjukt, WLAN-kortet bryter exakt var 5:e minut hela tiden, dygnet runt. Trodde verkligen inte det var så ofta.

Ska beställa ett nytt kort och testa med det istället.
Ville mest bara tacka för tipset med loggen, nu har jag svart på vitt hur ofta wlan somnar.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Har låtit det gå lite tid nu och kollat loggarna.
Helt sjukt, WLAN-kortet bryter exakt var 5:e minut hela tiden, dygnet runt. Trodde verkligen inte det var så ofta.

Ska beställa ett nytt kort och testa med det istället.
Ville mest bara tacka för tipset med loggen, nu har jag svart på vitt hur ofta wlan somnar.

Har du råkat lägga loggningen utanför ifsatsen så den loggar varje gång scriptet körs även om wlan är uppe?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du råkat lägga loggningen utanför ifsatsen så den loggar varje gång scriptet körs även om wlan är uppe?

Hm, jag tror inte det men är osäker. Inte alls en hejare på sånt här, såhär ser mitt script ut:

Citat:

ping -c4 192.168.1.1 > /dev/null

if [ $? != 0 ]
then
echo "No network connection, restarting wlan0"

NOW=$(date +%c)
echo "No network connection, restarting wlan0 $NOW">>/home/marmeladov/network.log

/sbin/ifdown 'wlan0'
sleep 5
/sbin/ifup --force 'wlan0'
fi

Ser det knas ut?

edit: Här är ett exempel på hur min logg ser ut:
No network connection, restarting wlan0 Mon 04 Apr 2016 09:20:01 PM UTC
No network connection, restarting wlan0 Mon 04 Apr 2016 09:25:01 PM UTC
No network connection, restarting wlan0 Mon 04 Apr 2016 09:30:01 PM UTC
No network connection, restarting wlan0 Mon 04 Apr 2016 09:35:01 PM UTC
No network connection, restarting wlan0 Mon 04 Apr 2016 09:40:01 PM UTC

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Alltså, något knas verkar det ju vara men jag ser inte vad. Jag har testat scriptet och får exit-kod 1 om ping-kommandot inte får svar. Då går scriptet in i if-satsen och startar om nätverks-interfacet. Använder jag däremot en IP-adress som svarar på ping så händer inget, varken loggning eller omstart av nätverket.

Vad händer om du ändrar cron-intervallet till kortare/längre? Följer logg-intervallet med på samma sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Alltså, något knas verkar det ju vara men jag ser inte vad. Jag har testat scriptet och får exit-kod 1 om ping-kommandot inte får svar. Då går scriptet in i if-satsen och startar om nätverks-interfacet. Använder jag däremot en IP-adress som svarar på ping så händer inget, varken loggning eller omstart av nätverket.

Vad händer om du ändrar cron-intervallet till kortare/längre? Följer logg-intervallet med på samma sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag funderar på det med. Det känns som att det är lite väl märkligt om wlan går ned exakt var 5min, just då cron-intervallet är på just 5 minuter.

Jag överväger att testa justera scriptet så att hela raspberryn startas om ifall wlan somnar, för att se om det går bättre. Känns dock som en väl drastisk åtgärd.

Jag testar ändra cron-intervallet nu iaf, återkommer med resultat.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov: hur har det gått?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Jodå, tackar som frågar.
Jag tog till den drastiska metoden att ändra i scriptet så att hela raspberryn startar om ifall wlan-somnar. Jag ändrade även cron-intervallet till 10 minuter istället för 5.

Nu har den varit igång sedan 11/4 utan nya events i loggen. Antingen så har inte eventuella omstarter loggats (vilket vore konstigt då det fungerade sist), eller så har wlan-kortet inte somnat på all denna tid, vilket i sig också vore konstigt.

Men ja, den snurrar på nu iaf
Trots allt är det inte så noga om den rebootar lite enligt scriptet eller inte, allt den gör är agera trådlös printserver hos mina föräldrar för att underlätta för dem.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov: bra att det fungerar men det är ett jäkla märkligt beteende det där... Står det något i syslog? (ligger i /var/, dagens loggfil heter bara syslog, gårdagens heter syslog.1 och äldre filer är komprimerade med gzip).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov:
Hoppla! Ja, du där i loggarna står det ju en jäkla massa grejer. Jag försökte förstå innehållet, men då jag saknar kunskaper att utläsa så kom jag egentligen inte längre än att det i loggen nämns wlan här och där, men som sagt. Här kommer mina kunskaper rejält till korta :/

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@marmeladov: gör ett lämpligt urklipp av loggfilen och klistra antingen in här mellan code-taggar eller på pastebin så får vi se om det går att läsa ut något vettigt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@zarkov: Sådär, jag tog faktiskt hela loggen från dagen och klistrade in i en patebin-länk. Loggarna från tidigare dagar ser snarlika ut. Kan ju nämnas att detta är då sedan jag ställde om mitt script att starta om hela rpin i händelse av att wlan somnar. Tidigare startades ju bara wlan om.

http://pastebin.com/WtTSNhsE

Stort tack förresten att du tar dig tid. Orkar du inte så bara säg till, men jag är dig evigt tacksam

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

@Marmeladov: ingen fara, jag tycker bara det är kul att lära mig lite mer själv. Just den här biten är ny för mig men med lite google-fu kommer man långt.

Två saker som jag funderar på:

  • Jag förstår inte riktigt varför alla dessa meddelanden dyker upp, det verkar vara en bugg som dyker upp när man försöker skriva till en terminal utan att ha någon men varför den inte skickar texten till /dev/null begriper jag inte.

    Apr 21 07:40:01 raspberrypi CRON[17618]: (pi) CMD (/usr/bin/sudo -H /usr/local/bin/checkwifi.sh >> /dev/null 2>&1 # JOB_ID_2) Apr 21 07:48:15 raspberrypi rsyslogd-2007: action 'action 17' suspended, next retry is Thu Apr 21 07:48:45 2016 [try http://www.rsyslog.com/e/2007

    Ett förslag är att använda logger-kommandot istället för echo, egentligen behöver du ju inte texten du skriver ut med echo utan det är mer intressant att skriva till syslog (mha logger). Instruktion. Om du byter ut echo-kommandot mot ett lämpligt logger-dito så bör du slippa alla "action 17"-meddelanden och loggen blir lite mer överskådlig.

  • Vid 19:10 ungefär hände något som fick pajen att starta om, jag är inte helt säker på om det var scriptet som initierade omstarten eller något annat. En bit ner i boot-loggen dyker dock det här upp:

    Apr 21 19:14:58 raspberrypi networking[212]: Configuring network interfaces...Error for wireless request "Set Power Management" (8B2C) : Apr 21 19:14:58 raspberrypi networking[212]: SET failed on device wlan0 ; Function not implemented.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.