Permalänk
Medlem

Strulande "kund"..

Vet inte om ja lagt tråden rätt, Men admin får flytta den annars..

Jag har ett problem.. För ca 2 månader sen (10/2) fick ja hem ett "jobb", ja skulle fixa en dator åt en väns vän, Som ville betala för hjälpen..
Jag har inget företag än, Utan detta blir hobbyverksamhet.
Det hela började med att han inte fick igång datorn (ingen bild etc.) Men det felet hittade jag relativt fort, Då de inte satt nåt grafikkort i datorn.. Jag skulle också installera om datorn, rädda data från en död disk m.m.
Vi kom överens om att att jag skulle utföra arbetet och han skulle köpa ett grafikkort och posta det, Vilket han säger att han gjort.. efter en vecka när ja inte fått kortet än, så säger han att det måste försvunnit i frakten (DHL) och att han köper ett nytt och skickar med en kompis som ska hit dagen efter (Vi bor 6 mil ifrån varann).. Hans kompis dyker aldrig upp/hör inte av sig..
jag förklarar för han att jag inte hört nåt från hans kompis, Men han förklarar att han skickat kortet med honom, Sen hör han inte av sig mer efter det..
Efter 4 veckor frågar jag hur han vill gå tillväga, om han vill hämta/få datorn levererad som den är (arbete är utfört såsom ominstallation, dataräddning m.m) och betala för det arbetet, eftersom jag inte vill/kan ha "gamla" jobb står och tar plats. Han förklarar då att en tragisk händelse hänt hans mor och det är därför han inte hört av sig, Vilket jag accepterar, Olyckor etc kan inträffa, och jag väntar lite till.. Efter 2 dygn ungefär skickar han att jag kan lägga på 200kr som "ursäkt" för fördröjning och frågar om ja kan beställa ett kort till han. Jag förklarar då att jag måste förskottsbetala det. han sa då att han skulle skicka pengar till mig, Jag frågar vilken bank han har och om Swish är möjligt. Han säger då att hans Swish är spärrat? Och att han bara har Swedbank. Jag ger honom då min sambos Swedbankkontonr.
När jag 2 timmar senare frågar om han skickat pengar, säger han att Swedbankkontot var spärrat, Så han skickar till min sambos konto från hans Nordeakonto istället..?
Han säger att det ska ta ungefär 3 dagar (Vilket jag förstår då detta va 24:e Mars. Jag frågade igår (Tisdag 29/3) om han verkligen skickade pengarna, Då sa han att han skulle skicka ett kvitto på överföringen, Vilket ja fortfarande inte sett skymten av..

Han har hela tiden kommit med ursäkter hit o dit varför han inte svarat m.m

Nu har det snart gått 2 månader, Och jag undrar om jag gör nåt juridiskt fel om jag frågar honom om ja ska behålla datorn och kvitta summan ja vill ha för utfört arbete, Eller om han vill hämta/få datorn levererad och betala för utfört arbete?
Jag anser att datorns begagnade värde är likvärdigt summan jag vill ha för utfört arbete.

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Det tar 3 arbetsdagar att skicka över pengar, så skickade han den 24.e (som var Skärtorsdagen) så kan de inte vara framme den 29:e, tidigast den 31:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Vet inte om ja lagt tråden rätt, Men admin får flytta den annars..

Jag har ett problem.. För ca 2 månader sen (10/2) fick ja hem ett "jobb", ja skulle fixa en dator åt en väns vän, Som ville betala för hjälpen..
Jag har inget företag än, Utan detta blir hobbyverksamhet.
Det hela började med att han inte fick igång datorn (ingen bild etc.) Men det felet hittade jag relativt fort, Då de inte satt nåt grafikkort i datorn.. Jag skulle också installera om datorn, rädda data från en död disk m.m.
Vi kom överens om att att jag skulle utföra arbetet och han skulle köpa ett grafikkort och posta det, Vilket han säger att han gjort.. efter en vecka när ja inte fått kortet än, så säger han att det måste försvunnit i frakten (DHL) och att han köper ett nytt och skickar med en kompis som ska hit dagen efter (Vi bor 6 mil ifrån varann).. Hans kompis dyker aldrig upp/hör inte av sig..
jag förklarar för han att jag inte hört nåt från hans kompis, Men han förklarar att han skickat kortet med honom, Sen hör han inte av sig mer efter det..
Efter 4 veckor frågar jag hur han vill gå tillväga, om han vill hämta/få datorn levererad som den är (arbete är utfört såsom ominstallation, dataräddning m.m) och betala för det arbetet, eftersom jag inte vill/kan ha "gamla" jobb står och tar plats. Han förklarar då att en tragisk händelse hänt hans mor och det är därför han inte hört av sig, Vilket jag accepterar, Olyckor etc kan inträffa, och jag väntar lite till.. Efter 2 dygn ungefär skickar han att jag kan lägga på 200kr som "ursäkt" för fördröjning och frågar om ja kan beställa ett kort till han. Jag förklarar då att jag måste förskottsbetala det. han sa då att han skulle skicka pengar till mig, Jag frågar vilken bank han har och om Swish är möjligt. Han säger då att hans Swish är spärrat? Och att han bara har Swedbank. Jag ger honom då min sambos Swedbankkontonr.
När jag 2 timmar senare frågar om han skickat pengar, säger han att Swedbankkontot var spärrat, Så han skickar till min sambos konto från hans Nordeakonto istället..?
Han säger att det ska ta ungefär 3 dagar (Vilket jag förstår då detta va 24:e Mars. Jag frågade igår (Tisdag 29/3) om han verkligen skickade pengarna, Då sa han att han skulle skicka ett kvitto på överföringen, Vilket ja fortfarande inte sett skymten av..

Han har hela tiden kommit med ursäkter hit o dit varför han inte svarat m.m

Nu har det snart gått 2 månader, Och jag undrar om jag gör nåt juridiskt fel om jag frågar honom om ja ska behålla datorn och kvitta summan ja vill ha för utfört arbete, Eller om han vill hämta/få datorn levererad och betala för utfört arbete?
Jag anser att datorns begagnade värde är likvärdigt summan jag vill ha för utfört arbete.

Jag har för mig att man kan få tjäna XX antal pengar på hobbyverksamhet innan staten vill norpa av kakan, så juridiskt har du väl rätt att kräva betalning. MEN jag minns inte om man måste ha registrerat hobbyverksamhet först... Juridiskt sett så är ju datorn den här personens och om jag var du och inte lagt en massa pengar - bara tid - så skulle jag de till att skicka tillbaka datorn, med säker frakt så han inte kan säga att han inte fått den, och sedan ALDRIG NÅGONSIN MER ha något att göra med personen i fråga.

Din berättelse bekräftar ju också att om något luktar ruttet i början så är det förmodligen ruttet. Som att påstå att kort skickats med DHL och försvunnit - är inte det spårning på alla DHLs gods??

Bli fri från eländet och lär dig att ha tydligt skrivna kontrakt på allt! Då kan du alltid lämna det till Kronofogden

Permalänk
Medlem

Vilket ruttet beteende. Även om han är ärlig så låter det som att det är en person man inte vill ha o göra med.
Låter även som att du borde ha framtida kommunikation via mail eller spela in era samtal.

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det tar 3 arbetsdagar att skicka över pengar, så skickade han den 24.e (som var Skärtorsdagen) så kan de inte vara framme den 29:e, tidigast den 31:a.

Brukar ta 1 arbetsdag att skicka pengar mellan banker, känner inte till någon som har 3 gånger så lång tid som de andra. Det sas dagar i posten och det kan det mycket väl ta om man skickar på en fredag för då är nästa arbetsdag måndag.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Uppenbart att han är full av nonsense. Bankkonton spärras inte huxflux.
Samma sak med DHL. Paket försvinner inte. Alla DHL's transporter är spårbara. Be om kollinummer.

Eftersom det handlar om en kompis-kompis skulle jag kontakta din kamrat som känner killen och berätta vad för skit han håller på med och sen är det upp till honom att kontaka honom.

Jag skulle för övrigt skicka en faktura till honom. Meddela att om den inte betalas, går den till inkasso efter 14 dagar. Det borde sätta fart på det hela.

Permalänk
Medlem

Ja, detta strul är risken när man tar på sig att fixa saker åt vänners vänner ect.
Själv blev jag blåst på betalning av en stolle då jag fick köpa en ny hårddisk till hans dator som kraschat.
Jag var en idiot som beställde disken och dessutom låg ute med pengarna. Han skulle betala när han fick lön. Jo tjena. Detta m.m. har gjort att jag helt slutat hjälpa folk privat.

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Brukar ta 1 arbetsdag att skicka pengar mellan banker, känner inte till någon som har 3 gånger så lång tid som de andra. Det sas dagar i posten och det kan det mycket väl ta om man skickar på en fredag för då är nästa arbetsdag måndag.

Då har det ändrats, upp till 3 arbetsdagar sa de alltid förut, vet ej hur det är nu eftersom jag bara använder Swish

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Då har det ändrats, upp till 3 arbetsdagar sa de alltid förut, vet ej hur det är nu eftersom jag bara använder Swish

Mjo det var ett antal år sedan detta ändrades, detta är det som står på respektive involverad banks hemsida.

Skrivet av Nordea:

Hur lång tid tar en överföring från Nordea till en annan bank?
Svar:
Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.

Skrivet av Swedbank:

Hur lång tid tar det för en överföring att nå ett konto i en annan bank?
Gör du en kontoöverföring i internetbanken, mobilbanken, telefonbanken eller på ett bankkontor före kl 13 en helgfri vardag är pengarna tillgänglig på mottagarens konto samma dag.
Gör du överföringen efter kl 13 är pengarna framme på mottagarens konto nästkommande bankdag.

Gör du överföringen på en lördag, söndag eller en annan helgdag, är pengarna tillgängliga på mottagarens konto nästkommande helgfria vardag.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Då har det ändrats, upp till 3 arbetsdagar sa de alltid förut, vet ej hur det är nu eftersom jag bara använder Swish

Det är för att ha ryggen fri, "upp till" betyder i realiteten nästan alltid en dag.

När det gäller TS så hade jag gett honom en tidsfrist, "du har 30 dagar på dig att betala och hämta datorn annars tänker jag sälja den för att få in mina pengar".

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Entusiast

Ingen mer än jag som reagerat över detta:

Han skulle skicka ett grafikkort med dhl, sen med en polare... sen ska du beställa ett? Så han är helt obrydd i att två grafikkort bara försvunnit hips vips?

Vilken jävla överstetomte, förvänta dig inte ett öre då den där sortens människor aldrig gör rätt för sig...

Permalänk
Medlem

säg att du skickar tillbaka datorn med samma dhl service

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det tar 3 arbetsdagar att skicka över pengar, så skickade han den 24.e (som var Skärtorsdagen) så kan de inte vara framme den 29:e, tidigast den 31:a.

Det tar ofta bara några timmar. Om man skickar före 9:00 är det framme 12:30 osv.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det tar ofta bara några timmar. Om man skickar före 9:00 är det framme 12:30 osv.

Nej, så är det inte, kollade upp vad det är som gäller idag och på Nordea står det så här:

"Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.

Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton."

och på Swedbank

"Gör du en kontoöverföring i internetbanken, mobilbanken, telefonbanken eller på ett bankkontor före kl 13 en helgfri vardag är pengarna tillgänglig på mottagarens konto samma dag.
Gör du överföringen efter kl 13 är pengarna framme på mottagarens konto nästkommande bankdag.

Gör du överföringen på en lördag, söndag eller en annan helgdag, är pengarna tillgängliga på mottagarens konto nästkommande helgfria vardag."

Permalänk
Inaktiv

Som sagt prata med din vän om vad hans vän är för något, din vän bör också veta om det med hans mor är sanning eller ej.
Jag personligen känner till folk som med flit strular för att slippa betala och de försöker med alla sätt som de kan, där en vanlig metod är att få motparten att tröttna.
Personer åt detta håll ska man passa sig för och undvika att göra affärer med.

Skrivet av Zpnk:

Ingen mer än jag som reagerat över detta:

Han skulle skicka ett grafikkort med dhl, sen med en polare... sen ska du beställa ett? Så han är helt obrydd i att två grafikkort bara försvunnit hips vips?

Vilken jävla överstetomte, förvänta dig inte ett öre då den där sortens människor aldrig gör rätt för sig...

Precis och snart har väl banken slarvat bort hans pengar?
Vissa personer är otroliga till att ha otur, precis allt de skickar försvinner på vägen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Det tar 3 arbetsdagar att skicka över pengar, så skickade han den 24.e (som var Skärtorsdagen) så kan de inte vara framme den 29:e, tidigast den 31:a.

Så var det i forntiden. Moderna banker skickar pengar samma dag, senast dagen efter (beroende på när överföringen sker). Sätter jag över pengar från HB på morgonen har Swedbankskunden pengarna på eftermiddagen.

@Nevil: Personen låter som en standard knarkare utan pengar eller någon form av ordning i livet. Jag har lärt mig att sniffa ut sådana på nolltid numera, tack och lov. Ingen idé att lita eller lyssna på, eller lägga ner mer tid eftersom de skiter i allt. Gör inget mer och lämna inte ut datorn om du inte får betalt för det som redan är gjort, oavsett vilket svammel du blir utsatt för.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Så var det i forntiden. Moderna banker skickar pengar samma dag, senast dagen efter (beroende på när överföringen sker). Sätter jag över pengar från HB på morgonen har Swedbankskunden pengarna på eftermiddagen.

@Nevil: Personen låter som en standard knarkare utan pengar eller någon form av ordning i livet. Jag har lärt mig att sniffa ut sådana på nolltid numera, tack och lov. Ingen idé att lita eller lyssna på, eller lägga ner mer tid eftersom de skiter i allt. Gör inget mer och lämna inte ut datorn om du inte får betalt för det som redan är gjort, oavsett vilket svammel du blir utsatt för.

Du missade uppenbarligen det jag skrev 2 kommentarer upp

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka datorn i nuvarande skick och glöm både pengar och strulpelle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter som att han inte har några pengar och således inte kommer betala.

Så vad du än gör, ge inte tillbaka datorn utan att ha fått några pengar.

En överföring mellan två bannkonton tar 1, max 2 dagar.

Tex Länsförsäkringar till Swedbank, registerad innan kl 13 syns samma dag. ANnars dagen efter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Känner igen typen mycket väl.
Hur långt du än drar detta och hur mycket tålamod du än har kommer det aldrig sluta som ni kommit överens om en gång i tiden.

Satt i ungefär i samma sits för några år sedan fast då var det utlånade pengar som gällde. Personen i fråga gick under jorden efter ett par månader sedan av en händelse googlade jag personen och hittade domstolsbeslut om fängelse i 30 månader.

Nu var detta iofs en extrem grej, men han uppförde sig på exakt samma sätt, det var alltid någon annan som hade strulat, släktingar som blivit väldigt sjuka osv osv.

Förhoppningsvis kommer du få din ersättning, men räkna inte med det.

Permalänk
Medlem

Vad är det för åker på denne "kund"? Känns som att det är en väldigt ung människa eller en som är lite bakom flötet så att säga.

Om det är din polare som gått i god för honom(vilket han gjort om han riktat han till dig) så skulle iallafall jag ta en snack med sagd polare om vad det är för en stolle.

Du kan förmodligen glömma dina pengar, iallafall om du vill ha dom på ett smidigt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Samma sak drabbade mig för 3 år sen.
Slutade med att jag sålde datorn och har på dessa 3 år inte hört ett smack.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1189142-dator-som-ej-ar...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Inaktiv

Hade ett liknande problem för något år sen med en kund som inte kom och hämtade upp sin dator.
Precis som du så drev jag en hobby verksamhet där jag fixade datorer och lite andra saker. Kom in en kille vars dator var full med damm och hårddisken var defekt.
Fixade datorn på drygt 2 dagar och skrev till honom att han kunde komma och hämta den vilket tog ungefär 3 veckor.
Jag orkade inte vara på honom dag ut och dag in om att komma och hämta datorn så jag ställde den i ett hörn i verkstaden fram tills att han en dag dök upp och hämtade den.

Det jag gjorde däremot var att innan jag tog emot datorn var att jag skrev ut ett "dokument" där ägaren av datorn fick skriva in all information om datorn och vad som förväntades vid reparation.
T.ex "Installerat operativ system" "Vilket operativ system ska finnas vid retur av datorn" samt två rutor längst ned som sa "Jag intygar härmed att jag är förstådd med vad en eventuell formatering, operativ systems byte eller hårdvarubyte innebär"" samt "Jag godkänner att om enheten inte hämtas upp inom 3 veckors tid efter klar reparation så överskrivs enheten till verkstaden"
Sen så var både kund och jag som tekniker tvungna att skriva på längst ned.

Tips är att göra något sånt dokument då det får personerna du hjälper att förstå "allvaret" om dem inte kommer och hämtar upp sin dator. Och självklart fungerar detta också som ett självförsvar då du har på papper allt du förväntas göra.
(Självklart var jag inte stenhård med detta då allt kan hända och en del människor har en väldigt bra ursäkt om varför dem inte kan hämta ut datorn i tid, t.ex semester eller sjukdom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Nej, så är det inte, kollade upp vad det är som gäller idag och på Nordea står det så här:

"Om överföringen signeras före kl. 13.30 en bankdag når pengarna mottagaren samma dag. Överföringar som signeras efter kl 13.30 är tillgängliga för mottagaren nästa bankdag.

Bankdagar är alla vardagar utom allmän helgdag, midsommarafton, julafton och nyårsafton."

och på Swedbank

"Gör du en kontoöverföring i internetbanken, mobilbanken, telefonbanken eller på ett bankkontor före kl 13 en helgfri vardag är pengarna tillgänglig på mottagarens konto samma dag.
Gör du överföringen efter kl 13 är pengarna framme på mottagarens konto nästkommande bankdag.

Gör du överföringen på en lördag, söndag eller en annan helgdag, är pengarna tillgängliga på mottagarens konto nästkommande helgfria vardag."

SEB har de tider jag skrev (Och handelsbanken har liknande de med):
http://seb.se/privat/betala/betala-rakningar/overforingar-och...

En vardag före 6.00 09.30
En vardag före 9.00 12.30
En vardag före 11.00 15.05
En vardag före 13.45 (internetbankerna 13.35) 17.20

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag har för mig att man kan få tjäna XX antal pengar på hobbyverksamhet innan staten vill norpa av kakan, så juridiskt har du väl rätt att kräva betalning. MEN jag minns inte om man måste ha registrerat hobbyverksamhet först... Juridiskt sett så är ju datorn den här personens och om jag var du och inte lagt en massa pengar - bara tid - så skulle jag de till att skicka tillbaka datorn, med säker frakt så han inte kan säga att han inte fått den, och sedan ALDRIG NÅGONSIN MER ha något att göra med personen i fråga.

Din berättelse bekräftar ju också att om något luktar ruttet i början så är det förmodligen ruttet. Som att påstå att kort skickats med DHL och försvunnit - är inte det spårning på alla DHLs gods??

Bli fri från eländet och lär dig att ha tydligt skrivna kontrakt på allt! Då kan du alltid lämna det till Kronofogden

Har frågat efter kolli flera gånger, Men enda han sagt är "Japp, Ja skickar det", Men de kommer aldrig nåt.. har dessutom tagit flera timmar/dagar innan man får svar..

Skrivet av FANTEN:

Vilket ruttet beteende. Även om han är ärlig så låter det som att det är en person man inte vill ha o göra med.
Låter även som att du borde ha framtida kommunikation via mail eller spela in era samtal.

Har allting på SMS..

Skrivet av Yorg:

Det är för att ha ryggen fri, "upp till" betyder i realiteten nästan alltid en dag.

När det gäller TS så hade jag gett honom en tidsfrist, "du har 30 dagar på dig att betala och hämta datorn annars tänker jag sälja den för att få in mina pengar".

Jo, de e just de ja funderar på om jag har rätt till att göra utan att det ska bli olagligt på nåt sätt..

Skrivet av drotz2000:

Samma sak drabbade mig för 3 år sen.
Slutade med att jag sålde datorn och har på dessa 3 år inte hört ett smack.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1189142-dator-som-ej-ar...

se citat ovanför..

Skrivet av Morpiha:

Hade ett liknande problem för något år sen med en kund som inte kom och hämtade upp sin dator.
Precis som du så drev jag en hobby verksamhet där jag fixade datorer och lite andra saker. Kom in en kille vars dator var full med damm och hårddisken var defekt.
Fixade datorn på drygt 2 dagar och skrev till honom att han kunde komma och hämta den vilket tog ungefär 3 veckor.
Jag orkade inte vara på honom dag ut och dag in om att komma och hämta datorn så jag ställde den i ett hörn i verkstaden fram tills att han en dag dök upp och hämtade den.

Det jag gjorde däremot var att innan jag tog emot datorn var att jag skrev ut ett "dokument" där ägaren av datorn fick skriva in all information om datorn och vad som förväntades vid reparation.
T.ex "Installerat operativ system" "Vilket operativ system ska finnas vid retur av datorn" samt två rutor längst ned som sa "Jag intygar härmed att jag är förstådd med vad en eventuell formatering, operativ systems byte eller hårdvarubyte innebär"" samt "Jag godkänner att om enheten inte hämtas upp inom 3 veckors tid efter klar reparation så överskrivs enheten till verkstaden"
Sen så var både kund och jag som tekniker tvungna att skriva på längst ned.

Tips är att göra något sånt dokument då det får personerna du hjälper att förstå "allvaret" om dem inte kommer och hämtar upp sin dator. Och självklart fungerar detta också som ett självförsvar då du har på papper allt du förväntas göra.
(Självklart var jag inte stenhård med detta då allt kan hända och en del människor har en väldigt bra ursäkt om varför dem inte kan hämta ut datorn i tid, t.ex semester eller sjukdom)

Jo, Har ett sånt dokument på gång för att jag ska starta företag, Men har aldrig strulat innan, och jag lämnar funktionsgaranti på sakerna ja lämnar ifrån mig, Så det har inte behövts än.. Absolut finns det orsaker varför folk inte kan hämta/återfå sina grejer (Som semester etc. ) och det har jag naturligtvis överseende med, Men detta är på tok för skumt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Avstängd

Lämna tillbaka skiten som den är och ta inte betalt så slipper du tänka på skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Har frågat efter kolli flera gånger, Men enda han sagt är "Japp, Ja skickar det", Men de kommer aldrig nåt.. har dessutom tagit flera timmar/dagar innan man får svar..

Kom på att jag kanske gjorde någon lite förvirrad med att säga "kontrakt". Jag menar köpavtal eller serviceavtal med bestämda ramar och deadlines för service och betalning.

Och med att du juridiskt sett har rätt att få pengar och att personen juridiskt äger datorn är sant. Men går du till domstol och vill ha ersättning för något som staten anser att de ska norpa av, så blir de nog sura på dig - om du försökt dölja inkomsten*. Men nu utan skrivna avtal så kan personen göra ett polisärende av det (om personen frivilligt vill ha med polisen att göra) och kommer polisen och knackar på hos dig och undrar om en dator och du säger att det är hans men han inte betalat för service som inte finns nedskriven med tydligt avtal... Gissa vad som händer!

* Det här kan säker misstolkas. Titta på Judge Judy så förstår du! Domare förstår om du har rent mjöl i påsen och anser de att det finns anledning att tro att du inte haft för avsikt att deklarera din inkomst - med eller utan hobbyavdrag - så blir domstolen/domaren säkert sur på dig. Nu är det sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Kom på att jag kanske gjorde någon lite förvirrad med att säga "kontrakt". Jag menar köpavtal eller serviceavtal med bestämda ramar och deadlines för service och betalning.

Och med att du juridiskt sett har rätt att få pengar och att personen juridiskt äger datorn är sant. Men går du till domstol och vill ha ersättning för något som staten anser att de ska norpa av, så blir de nog sura på dig - om du försökt dölja inkomsten*. Men nu utan skrivna avtal så kan personen göra ett polisärende av det (om personen frivilligt vill ha med polisen att göra) och kommer polisen och knackar på hos dig och undrar om en dator och du säger att det är hans men han inte betalat för service som inte finns nedskriven med tydligt avtal... Gissa vad som händer!

* Det här kan säker misstolkas. Titta på Judge Judy så förstår du! Domare förstår om du har rent mjöl i påsen och anser de att det finns anledning att tro att du inte haft för avsikt att deklarera din inkomst - med eller utan hobbyavdrag - så blir domstolen/domaren säkert sur på dig. Nu är det sagt.

Då blir det en format C: så får han hämta den isf.. Vad händer om han inte hämtar den då? Jag tänker ju inte åka tillbaka med den 6 mil (Har då åkt 24mil totalt) utan att få betalt..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

....Bankkonton spärras inte huxflux...

va?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Då blir det en format C: så får han hämta den isf.. Vad händer om han inte hämtar den då? Jag tänker ju inte åka tillbaka med den 6 mil (Har då åkt 24mil totalt) utan att få betalt..

Kan du inte skicka ett meddelande via sms/epost där du undrar om han ska hämta datorn eller om den ska "skrotas".
Sen behåller du svaret som bevis på vad ni kom överens om.

På mitt jobb har vi datorer som är klara och kunderna fått fakturor som betalats.
En dator har legat kvar nu i 13 månader, nästa har legat 8 månader osv.

Normalt brukar vi skicka ett meddelande när det gått 3 månader, och ge ett slutdatum då dom måste hämta datorn annars skrotas den.
Det står även på inlämningskvittot att vi endast har kvar datorn 3 månader efter avslut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero