Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Permalänk
Medlem

Tesla 3 - Någon som reserverat eller står i kön?

Idag öppnas möjligheter att reservera en Tesla 3 i Sverige och kön utanför Tesla affärerna är ett faktum.

Någon som står i kö eller som ska iväg och reservera sig en Tesla 3 idag?

Permalänk
Medlem

Även om jag skulle vilja ha en Tesla model 3 så tycker jag att ~400kkr är lite för saftigt för en bil, så jag kommer nog inte att reservera imorgon när onlinereservationerna öppnar. Men det ska bli intressant att se vad hittar på och jag tror att det kommer att sätta press på andra biltillverkare att göra en billigare elbil som ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag har inte följt Tesla, och tänkte först att TS var galen. Men 400k betalade jag faktiskt för min förra Volvo V60. Om det stämmer börjar priserna bli intressanta.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

400tusen för eldrift sparar man in ganska snabbt om man jämför med bensindrift

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

400tusen för eldrift sparar man in ganska snabbt om man jämför med bensindrift

Nu är ju oftast bränslekostnaden en väldigt liten del av det totala ägandet för många normala användare. En sådan sak som värdeminskning är betydligt mycket viktigare. Här är det ju lite osäkert. Blir efterfrågan kanonstor så kommer värdeminskningen nog vara bättre än på en normal "fossildriven" bil. Visar det sig dock att hållbarheten är dålig, batterier blir kassa, tesla går i konken eller motsvarande så kan man åka på en större värdeminskning än tänkt och det kan snabbt bli dyrt.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

400tusen för eldrift sparar man in ganska snabbt om man jämför med bensindrift

Hur ser reparationskonstader ut av om delars skulle gå sönder kontra bensindrivna bilar?
Service osv...

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen och har avvaktat med bilköp för att vänta in lanseringen. Men om reserveringen kostar 10k ofh bilen kommer inte börja levereras innan sent 2017 i usa, vilket kommer bli sent 2018 i europa, så spenderar jag de pengarna hellre på en ny motor, för T7an kommer inte hålla så länge...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Inaktiv

Ska bli intressant att se hur det blir med att man inte behöver byta en massa senare. Eller, kommer reservdels industrin lyckas hålla sig kvar med deals gjorda hos tillverkare?

Vad behövs på en elmotor, slitdetaljer egentligen?

Skulle ju egentligen bara behöva byta, däck, krängarmar, bromsar på en bra elbil under dess livstid, när batterierna blir något pålitligare?

Permalänk
Medlem

Jag är klart intresserad, men inte SÅ intresserad att jag köper grisen i säcken. Men så har jag ju förmånsbil så jag skulle inte köpa en i vilket fall som helst.

När leasingtiden på nuvarande kärran går ut om ca två år så är Tesla 3 dock en het kandidat, förutsatt att den verkligen visar sig så bra som jag hoppas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant som en andrabil. I dagsläget skulle jag inte kunna ersätta min diesel som förstabil.
Säkert en perfekt bil i Kalifornien, jag skulle dock vilja se "verklig" förbrukning en svensk vinter där värmen är påslagen, kylan suger ur batterier etc.

Men på tok för dyrt i dagsläget för mig iaf

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har det hänt något på batterifronten än, eller är det fortfarande så att man ska räkna med att punga ut 100k för att byta ut packen efter 2-3 år?
Det och laddningstiderna är det som får mig att inte ens överväga elbilar i dagsläget.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Det hade varit riktigt kul och vara en utav dom första (bland massan) med en riktig elbil. Elon Musk är ju också en sån där kille man vill stötta då han trycker framåt på utvecklingen både uppåt och längst efter klotet vårat.

Frågan är ju om det finns dragkrok till Teslan så man kan få med skotern?

Permalänk
Medlem

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-varfor-inte-drag...

Det finns tyvärr fortfarande vissa saker man måste ha i åtanke när man kör helt på el.

Sen finns det andra applikationer där den passar bra. Jag har åkt med taxi stockholm-förare som kör ganska exakt batteriets körsträcka varje natt och kan ladda när passet tar slut och köra nästa dag igen. De har ju en optimal förbrukning och är storkonsumeter. Där kan den extra initiala investeringen förmodligen räknas hem i slutändan. I alla fall enligt prognos.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Du kan reservera din Tesla Model 3 från och med idag om du vill. Det kostar 1000 $, ca 9000 SEK ?

Du kommer inte att få någon bil på 2-3 år för att det tar tid innan produktionsanläggningen är helt klar och tagen i bruk, dessutom har du redan missat att hamna först i kö.
När det börjar närma sig ditt könummer, för din Model 3, så har du tre alternativ:

1) Ångra dig och ge upp din plats. Du får då tillbaka pengarna du satsade. Du förlorar endast räntan på tre år, några hundralappar.
2) Faktisk köpa dig din egen Model 3. Vem vet, om du inte har ekonomi till att köpa den idag, så kanske du har det om tre år ?
3) Sälja din plats i kön. Om du har ett bra könummer så kommer folk att vilja köpa din plats av dig för att slippa vänta ytterligare år på en Model 3. Du kan realistiskt räkna med att den kommer att vara värd 2-3 gånger högre pris på den fria marknaden, än vad du pröjsade för den från början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 93Clocker:

Hur ser reparationskonstader ut av om delars skulle gå sönder kontra bensindrivna bilar?
Service osv...

Att döma av större Tesla så är underhållskostnaderna rejält mycket lägre än för mer traditionella bilar.

Till grundfrågan så blir man förstås sugen men det är inte så realistiskt för min del, kostnaden är inte problemet (inte det stora problemet i alla fall) utan att det inte går att ladda när man bor i lägenhet och parkerar på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Hur ser reparationskonstader ut av om delars skulle gå sönder kontra bensindrivna bilar?
Service osv...

Service väljer du om du vill köra eller inte.

Inga slitdelar som en vanlig bensinare.
Torkarblad och spolarvätska är väl det som kan tänkas gå åt.
Annars har du garanti på batterierna i 8 år/x antal mil. (minns inte hur många mil bara för det)

Service behövs dock för återköpsgarantin, dvs. att Tesla själva köper tillbaka bilen. (Tråkigt värre så köper de tillbaka bilar men noll insikt på vad marknaden begär för bilen)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Att döma av större Tesla så är underhållskostnaderna rejält mycket lägre än för mer traditionella bilar.

Till grundfrågan så blir man förstås sugen men det är inte så realistiskt för min del, kostnaden är inte problemet (inte det stora problemet i alla fall) utan att det inte går att ladda när man bor i lägenhet och parkerar på gatan.

Eftersom vi inte vet hur långt Model 3 kan gå, så blir det svårt att gissa.
Men i Göteborg finns det laddstationer lite överallt. Se länk här.

Tror inte att Model 3 blir någon pendlarbil, men stadsbil, självklart.

Här i Stockholm finns det också en del laddstationer. Kostar inget extra heller att ladda under parkeringen.
Brukar själv gå på hockey och ladda vid Globen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Eftersom vi inte vet hur långt Model 3 kan gå, så blir det svårt att gissa.

Jag har hört över 30 mil och upp till 36 mil under dagen, men det är förstås under gynnsamma förhållanden.

Citat:

Men i Göteborg finns det laddstationer lite överallt. Se länk här.

Jo, men det är ändå inte riktigt samma sak som att kunna ladda den på natten hemma. Räckvidden hade visserligen gjort att det hade kunnat räcka med en laddning i veckan för mig, men på vintern lär det behövas mer än så. Teslas superchargers är ju jättebra (och gratis, men kanske inte för Model 3) när man är på långresa men de verkar inte finnas i städerna, i alla fall inte häromkring eller i Stockholm. Så man hade ju fått en viss räckviddsångest liksom. Att hyra en garageplats med tillhörande eluttag och den löpande kostnaden för det gör ju kalkylen ganska mycket sämre förstås.

Citat:

Tror inte att Model 3 blir någon pendlarbil, men stadsbil, självklart.

Fast det är ju pendlare som hade tjänat mest på att ha en bil med låga milkostnader. Hade jag exempelvis kunnat övertyga min arbetsplats om att låta mig ladda på jobbet så hade det varit väldigt billigt och smidigt, men det lär inte hända tyvärr. Kör man bara ibland så är bränslekostnaden en sån liten del av det hela så då spelar det mindre roll med eldrift, och miljösamvetet kanske också kan stillas av att man inte tar bilen så ofta. Hade jag bott så pass nära jobbet att jag inte behövde åka bil varje dag (utan att spendera ett par timmar extra på lokaltrafiken) så hade jag köpt en roligare bil som drog mer exempelvis.

Citat:

Här i Stockholm finns det också en del laddstationer. Kostar inget extra heller att ladda under parkeringen.
Brukar själv gå på hockey och ladda vid Globen.

Jo visst, går man på hockey ett par gånger i veckan så.. Nej men det blir ju jobbigt att inte kunna "tanka" liksom. In i något industriområde för att stå i kö och sen har man en halvtimmes tanktid, det känns inte jättekul för mig i alla fall. Hade jag haft en villa så hade det varit väldigt intressant, eller en lägenhet med garageplats, men jag bor i ett gammalt område och så det blir svårt och villorna här är så dyra att det bara är att glömma (såg en här bredvid för 7 miljoner som hade stora renoveringsbehov, för typ 150 kvadrat och eternitfasad, nej tack).

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se mer om bilen. Kan absolut vara ett alternativ framöver. 10.000 kr kan det ju vara värt att lägga nu för att få en okej plats i kön.

Permalänk

Som motorentusiast ser jag fram emot eldrift då det på alla sätt och vis är bättre än en förbränningsmotor utom gällande känslan och ljudet.

Jag är dock tveksam till batterierna i elbilar och ser teknologin med batterier i bilar som en del av det förgångna. Om nu världen ska bli mer hållbar så är inte lösningen batterier, i alla fall inte dagens batterier. När bränslecell kommer i en trevlig bil till ett bra pris så står inte jag i vägen, det är framtiden!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har hört över 30 mil och upp till 36 mil under dagen, men det är förstås under gynnsamma förhållanden.

Med tanke på att Model S och X ligger kring 40 mil, så tvekar jag på att Model 3 skulle ligga precis snäppet efter. Tippar på 30 mil max.

Jo, men det är ändå inte riktigt samma sak som att kunna ladda den på natten hemma. Räckvidden hade visserligen gjort att det hade kunnat räcka med en laddning i veckan för mig, men på vintern lär det behövas mer än så. Teslas superchargers är ju jättebra (och gratis, men kanske inte för Model 3) när man är på långresa men de verkar inte finnas i städerna, i alla fall inte häromkring eller i Stockholm. Så man hade ju fått en viss räckviddsångest liksom. Att hyra en garageplats med tillhörande eluttag och den löpande kostnaden för det gör ju kalkylen ganska mycket sämre förstås.

Så pass mycket behöver du inte ladda på vintern. Det är när du kör på motorvägen som det börjar sina och skramla i batteriet. SC kan man köpa till för 21 000 kr, ingår dock när du köper Model S 85 och allt uppåt.

Även om det är tomt i tanken så finns det reservbatteri kvar. Dvs. att det visar "10%" kvar men egentligen finns det mer. Just för tillfällen där man kanske bara behöver komma några hundra meter. Annars är det bärgaren som gäller eller snylta el från någon stackare

Fast det är ju pendlare som hade tjänat mest på att ha en bil med låga milkostnader. Hade jag exempelvis kunnat övertyga min arbetsplats om att låta mig ladda på jobbet så hade det varit väldigt billigt och smidigt, men det lär inte hända tyvärr. Kör man bara ibland så är bränslekostnaden en sån liten del av det hela så då spelar det mindre roll med eldrift, och miljösamvetet kanske också kan stillas av att man inte tar bilen så ofta. Hade jag bott så pass nära jobbet att jag inte behövde åka bil varje dag (utan att spendera ett par timmar extra på lokaltrafiken) så hade jag köpt en roligare bil som drog mer exempelvis.

Jo visst, går man på hockey ett par gånger i veckan så.. Nej men det blir ju jobbigt att inte kunna "tanka" liksom. In i något industriområde för att stå i kö och sen har man en halvtimmes tanktid, det känns inte jättekul för mig i alla fall. Hade jag haft en villa så hade det varit väldigt intressant, eller en lägenhet med garageplats, men jag bor i ett gammalt område och så det blir svårt och villorna här är så dyra att det bara är att glömma (såg en här bredvid för 7 miljoner som hade stora renoveringsbehov, för typ 150 kvadrat och eternitfasad, nej tack).

Egentligen handlar det om helt fel tänk Man tror att behöver leta tankställe hela tiden, men det behöver man inte. Möjligtvis om du bor i Norrland, då förstår jag.

Jämförelsevis så tog jag Dodgen till landstället, i Värmland.
Kostnad
Dodge: Cirka 2000 kr i soppa.
Teslan: 0 kr

Spännande att se vad den kostar/ser ut etc. imorgon

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Har bokat, skulle bilen inte leva upp till mina förväntningar kan man ju alltid få tillbaka pengarna. Nu gäller det bara att bo nånstans där man kan ladda bilen på kvällarna om 2-3 år

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Med tanke på att Model S och X ligger kring 40 mil, så tvekar jag på att Model 3 skulle ligga precis snäppet efter. Tippar på 30 mil max.

Jag har ingen aning egentligen, det var vad DN respektive någon annan tidning sa bara.

Citat:

Så pass mycket behöver du inte ladda på vintern. Det är när du kör på motorvägen som det börjar sina och skramla i batteriet. SC kan man köpa till för 21 000 kr, ingår dock när du köper Model S 85 och allt uppåt.

Även om det är tomt i tanken så finns det reservbatteri kvar. Dvs. att det visar "10%" kvar men egentligen finns det mer. Just för tillfällen där man kanske bara behöver komma några hundra meter. Annars är det bärgaren som gäller eller snylta el från någon stackare

Jo, och hur kul är det liksom?

Citat:

Egentligen handlar det om helt fel tänk Man tror att behöver leta tankställe hela tiden, men det behöver man inte. Möjligtvis om du bor i Norrland, då förstår jag.

Det handlar inte om let-tiden utan att det tar lång tid att fylla upp den, tid jag hellre spenderar på annat. En laddare hemma däremot. Enligt Teslas uträkningsverktyg, som visserligen gäller en Model S, så skulle jag behöva ladda mellan 35 minuter och 4:44 per dag beroende på laddare för att klara min ganska korta dagliga pendling. Kan jag inte göra det hemma eller på jobbet så är det en massa tid jag måste spendera någon annanstans än där jag vill vara eller där jag måste vara. Min bil tankar jag varannan vecka och det tar ju inte många minuter.

Citat:

Jämförelsevis så tog jag Dodgen till landstället, i Värmland.
Kostnad
Dodge: Cirka 2000 kr i soppa.
Teslan: 0 kr

Jo visst är den jättebra på längre resor, när man ändå behöver stanna längs vägen och pausa och så, men för daglig eller hyfsat nära daglig användning så behöver man laddmöjligheter hemma, det är allt jag säger. Och sen vet jag inte om man ska ha bil om man inte behöver den liksom, bättre att hyra då, för miljön och plånboken.

Sen blir förstås kalkylen inte lika rolig om man tar med värdeminskningen, men det gäller förstås alla nya och dyra bilar. Och din Dodge lär väl vara rejält törstig om det kostar så mycket att köra från Stockholm till Värmland. Typ 40-45 mil enkel väg, låt säga 100 mil totalt och 13 kronor litern, så drygt 1,5l/mil. Du kan åka bekvämt för bra mycket mindre än hälften av den förbrukningen med exempelvis en normal familjediesel. En V70 Drive eller motsvarande kommer lätt under halvlitern på en sådan sträcka med mer plats än i Teslan.

Citat:

Spännande att se vad den kostar/ser ut etc. imorgon

Absolut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Till grundfrågan så blir man förstås sugen men det är inte så realistiskt för min del, kostnaden är inte problemet (inte det stora problemet i alla fall) utan att det inte går att ladda när man bor i lägenhet och parkerar på gatan.

Kollegan kör model s och laddar den på jobbet från motorvärmaruttaget på parkeringen. Visserligen ingen supercharger, men på en 8-10 timmar laddar den fullt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Trots att jag bara är 18 och tog körkortet imorse kommer jag antagligen boka en imorgon. Vill se den först och få lite mer info innan jag bestämmer mig

Med största sannolikhet bokar jag en !

Spelling :/
Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det handlar inte om let-tiden utan att det tar lång tid att fylla upp den, tid jag hellre spenderar på annat. En laddare hemma däremot. Enligt Teslas uträkningsverktyg, som visserligen gäller en Model S, så skulle jag behöva ladda mellan 35 minuter och 4:44 per dag beroende på laddare för att klara min ganska korta dagliga pendling. Kan jag inte göra det hemma eller på jobbet så är det en massa tid jag måste spendera någon annanstans än där jag vill vara eller där jag måste vara. Min bil tankar jag varannan vecka och det tar ju inte många minuter.

Nej såklart. Har man, som du säger, inga laddplatser så blir det ju ett problem. Har man däremot ett ställe, typ arbetsplatsen, så är det perfekt.

Jo visst är den jättebra på längre resor, när man ändå behöver stanna längs vägen och pausa och så, men för daglig eller hyfsat nära daglig användning så behöver man laddmöjligheter hemma, det är allt jag säger. Och sen vet jag inte om man ska ha bil om man inte behöver den liksom, bättre att hyra då, för miljön och plånboken.

Jo, har man noll användning så är nog "DriveNow"/ Car2Go bättre

Sen blir förstås kalkylen inte lika rolig om man tar med värdeminskningen, men det gäller förstås alla nya och dyra bilar. Och din Dodge lär väl vara rejält törstig om det kostar så mycket att köra från Stockholm till Värmland. Typ 40-45 mil enkel väg, låt säga 100 mil totalt och 13 kronor litern, så drygt 1,5l/mil. Du kan åka bekvämt för bra mycket mindre än hälften av den förbrukningen med exempelvis en normal familjediesel. En V70 Drive eller motsvarande kommer lätt under halvlitern på en sådan sträcka med mer plats än i Teslan.

Klart man kan åka billigare men föredrar att sitta högre upp + lastutrymmet bak

Värdeminskningen, åtminstone Model S har gått upp. dvs. att det man köpte den för, får du tillbaka. Så de har legat rätt stabilt, då efterfrågan gått upp.

Blupp. (svar i citat /mod)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Skulle kasta mig över den om jag hade pengarna. Tyvärr ingen inkomst, men en Tesla SKA jag ha i framtiden.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Som motorentusiast ser jag fram emot eldrift då det på alla sätt och vis är bättre än en förbränningsmotor utom gällande känslan och ljudet.

Jag är dock tveksam till batterierna i elbilar och ser teknologin med batterier i bilar som en del av det förgångna. Om nu världen ska bli mer hållbar så är inte lösningen batterier, i alla fall inte dagens batterier. När bränslecell kommer i en trevlig bil till ett bra pris så står inte jag i vägen, det är framtiden!

Spana in Gigafabriken. Ett riktigt hållbart sätt att tillverka LiIon batterier.

Bränsleceller kommer inte att vara lösningen.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Spana in Gigafabriken. Ett riktigt hållbart sätt att tillverka LiIon batterier.

Bränsleceller kommer inte att vara lösningen.

Problemet är att det är många ämnen i LiIon batterier som finns i en väldigt begränsad mängd av på vår jord. Dessa ämnen minskar i takt med att vi blir allt mer beroende av dem. I nästan all elektronik används dem och det är helt enkelt inte möjligt att använda dem på långsikt om 7 miljarder människor ska ha bilar, laptops, mobiltelefoner etc.

Det är ungefär som när BMW nu gör sina elbilar helt i kolfiber. Visst det är miljövänligt när dem rullar. Men hur är det när man följer hela kedjan tillbaka?

En bränslecell kan leverera kraft och lagra kraft på ett helt annat sätt än en batteridriven bil kan. Man tankar och man kör precis som med förbränningsmotorer idag. Med andra ord kommer inte samhällsomställningen bli lika omfattande. Som exempel så kan en bränslecell generera den energin du behöver utan att göra dramatisk inverkan på sträckan du kan köra. När du använder värmen på vintern eller ACn på sommaren så kommer med vätgas att gå åt men du kommer inte tömma några batterier som du gör i motsvarigheten.

Batterier är tungt, dyrt och ren dubbelmoral i vårat miljötänk. Ett bra steg i utvecklingen av bilar men inte vad framtiden bör eftersträva. Bilen ska ha en egen kraftkälla om bilen ska uppfylla friheten av att vara en bil.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Problemet är att det är många ämnen i LiIon batterier som finns i en väldigt begränsad mängd av på vår jord. Dessa ämnen minskar i takt med att vi blir allt mer beroende av dem. I nästan all elektronik används dem och det är helt enkelt inte möjligt att använda dem på långsikt om 7 miljarder människor ska ha bilar, laptops, mobiltelefoner etc.

Det är ungefär som när BMW nu gör sina elbilar helt i kolfiber. Visst det är miljövänligt när dem rullar. Men hur är det när man följer hela kedjan tillbaka?

En bränslecell kan leverera kraft och lagra kraft på ett helt annat sätt än en batteridriven bil kan. Man tankar och man kör precis som med förbränningsmotorer idag. Med andra ord kommer inte samhällsomställningen bli lika omfattande. Som exempel så kan en bränslecell generera den energin du behöver utan att göra dramatisk inverkan på sträckan du kan köra. När du använder värmen på vintern eller ACn på sommaren så kommer med vätgas att gå åt men du kommer inte tömma några batterier som du gör i motsvarigheten.

Batterier är tungt, dyrt och ren dubbelmoral i vårat miljötänk. Ett bra steg i utvecklingen av bilar men inte vad framtiden bör eftersträva. Bilen ska ha en egen kraftkälla om bilen ska uppfylla friheten av att vara en bil.

http://teslaclubsweden.se/manga-batterier-blir-det-3/ + http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/

Det som kommer att kräva samhällsförändrande är bränsleceller. Infrastrukturen och effektiviteten är hinder, och det senare kommer inte bli speciellt mycket bättre medans batterier blir bättre för varje år. För batterier och ren el finns redan infrastrukturen, och det är långt effektivare att transportera el genom ledning än gas med tankbilar.

Du tömmer inte batteriet för AC/värme, inte på långa vägar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av sime:

Har bokat, skulle bilen inte leva upp till mina förväntningar kan man ju alltid få tillbaka pengarna. Nu gäller det bara att bo nånstans där man kan ladda bilen på kvällarna om 2-3 år

Häftigt, då är vi 2, bokade min runt 16 tiden i Täby Centrum