Köpa ny telefon, vilken ska man köpa? Budget 3000

Permalänk
Medlem

Köpa ny telefon, vilken ska man köpa? Budget 3000

Hej, går i tankarna om en ny lur, har troget tjänat microsoft sedan windows 7.5 men har nu tröttnat på apputbudet och orkar inte vänta längre. Vill därför köpa en ny telefon, iphone är inte aktuellt då de är så dyra för så lite prestanda..

Budgeten är som sagt 3000 gärna mindre då jag är student, kom med förslag å vad man ska tänka på..

Är inte bet på teknik eller så men vet inte mycket om android och hur det käkar RAM osv.. Såg denna på Elgiganten:

http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefone...

Nån som vet nåt om den?
Är visserligen bara 1.5GB RAM, är det för lite?

Tack för hjälpen!
MVH
Simon Carlsson

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att kolla på en Oneplus, de hänger alla mellan 2500-3500 med deras olika modeller. Enormt nöjd med kvalitén på min plus One sandstone.

Permalänk
Medlem

Oneplus X.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Jag skulle rekommendera LG G4.
http://cdon.se/hemelektronik/lg-g4-genuine-lader-brun-p335056...

För 3500 kr så får man dubbla RAM gentemot G4S och 4x internminne, bättre skärm och batterikapacitet.
Jag har själv läderversionen av LG G4 och man fick med en plastbaksida på köpet.

Permalänk
Medlem

Nexus 5X eller Motorola Moto X play beroende på om du prioriterar kamera o snabba uppdateringar (Nexus) eller grymt batteri (Motorola).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Skulle rekommendera att kolla på en Oneplus, de hänger alla mellan 2500-3500 med deras olika modeller. Enormt nöjd med kvalitén på min plus One sandstone.

Skrivet av Oliver91:

Oneplus X.

Ja, har ju hört mycket om dem men aldrig känt på en, lite som att köpa grisen i säcken ^^

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Jag skulle rekommendera LG G4.
http://cdon.se/hemelektronik/lg-g4-genuine-lader-brun-p335056...

För 3500 kr så får man dubbla RAM gentemot G4S och 4x internminne, bättre skärm och batterikapacitet.
Jag har själv läderversionen av LG G4 och man fick med en plastbaksida på köpet.

ja jo självklart är den mycket bättre, frågan är ju om jag kommer tycka det är värt den extra prestandan, Känner du att man behöver den RAMen?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Ja, har ju hört mycket om dem men aldrig känt på en, lite som att köpa grisen i säcken ^^

ja jo självklart är den mycket bättre, frågan är ju om jag kommer tycka det är värt den extra prestandan, Känner du att man behöver den RAMen?

Byggkvalitén är väl typ som en iphone 5s utan fingeravtrycksläsare med bättre komponenter inuti och en ren och problemfri version av android

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Nexus 5X eller Motorola Moto X play beroende på om du prioriterar kamera o snabba uppdateringar (Nexus) eller grymt batteri (Motorola).

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är batterit på Nexus 5x?
Motorola, nja jag vet inte.. ^^

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Byggkvalitén är väl typ som en iphone 5s utan fingeravtrycksläsare med bättre komponenter inuti och en ren och problemfri version av android

Ja låter ju bra, får kolla närmare på dem då (y)

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Hur är batterit på Nexus 5x?
Motorola, nja jag vet inte.. ^^

jag ägde nexus 5 innan och med min Oneplus X har jag i princip fördubblat batteritiden pga effektiv skärmpanel som inte drar lika mycket ström och kanske bättre soc som inte läcker massvis av ström, upplever telefonen betydligt svalare också så jag kommer iallafall aldrig köpa en billig plastig nexus telefon igen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

vill rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3265796

enormt bra batteri tid, bra fingeravtrycks läsare, riktigt bra front kamera såsom bakre

Permalänk
Medlem

Huawie Honor 7, tror inte det går att hitta bättre telefon för runt 3000.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265796

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Simpan77:
Inget fel på Motorola, nästan rent Android o ganska snabba med uppdateringar.
90% av alla köpråd här på Sweclockers är Oneplus X eller någon Windows-mobil av någon anledning... Kika kärna på Swedroids tester och forum, inte lika partiskt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jag ägde nexus 5 innan och med min Oneplus X har jag i princip fördubblat batteritiden pga effektiv skärmpanel som inte drar lika mycket ström och kanske bättre soc som inte läcker massvis av ström, upplever telefonen betydligt svalare också så jag kommer iallafall aldrig köpa en billig plastig nexus telefon igen

Hade en Nexus 5 nån vecka bara och batteritden var urusel, det funkade inte alls för mig!
Haha okej, nej min nexus blev också ritkigt varm.. Oneplus har nästan inga återförsäljare enligt prisjakt dock.. :/

Skrivet av agitax:

vill rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3265796

enormt bra batteri tid, bra fingeravtrycks läsare, riktigt bra front kamera såsom bakre

Skrivet av Gyhlen:

Huawie Honor 7, tror inte det går att hitta bättre telefon för runt 3000.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265796

Huawei, känns som ett sämre märke.. Har jag fel? Vill ha bra byggkvalité och känslan i luren ska vara kvalité.. Får gå å känna på den idag, kanske blir en sån då!

Skrivet av nisselask:

@Simpan77:
Inget fel på Motorola, nästan rent Android o ganska snabba med uppdateringar.
90% av alla köpråd här på Sweclockers är Oneplus X eller någon Windows-mobil av någon anledning... Kika kärna på Swedroids tester och forum, inte lika partiskt där.

Hehe ja, så kanske det är ^^ Kan säga att jag ÄLSKAR windows 10 mobile men är bara apparna som gör att jag inte längre står ut.. tråkigt nog.. Deras UWP kommer ju till sommaren å¨de har ju portningprogrammet klart för iOS men tror det kommer dröja en bra stund ändå tills det faktiskt blir några appar.. tyvärr.. är trött på att vänta. Har haft:
Lumia 900
Lumia 925
Lumia 640

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Simpan77:

Hade en Nexus 5 nån vecka bara och batteritden var urusel, det funkade inte alls för mig!
Haha okej, nej min nexus blev också ritkigt varm.. Oneplus har nästan inga återförsäljare enligt prisjakt dock.. :/

Huawei, känns som ett sämre märke.. Har jag fel? Vill ha bra byggkvalité och känslan i luren ska vara kvalité.. Får gå å känna på den idag, kanske blir en sån då!

Hehe ja, så kanske det är ^^ Kan säga att jag ÄLSKAR windows 10 mobile men är bara apparna som gör att jag inte längre står ut.. tråkigt nog.. Deras UWP kommer ju till sommaren å¨de har ju portningprogrammet klart för iOS men tror det kommer dröja en bra stund ändå tills det faktiskt blir några appar.. tyvärr.. är trött på att vänta. Har haft:
Lumia 900
Lumia 925
Lumia 640

Kör 950 XL atm riktigt nice

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Simpan77: Har själv haft en Lumia 920, gillade den men inte apparna eller utbudet av appar... Ersatte den med en LG G2 och kör nu Motorola X Play och är väldigt nöjd. På jobbet kör jag Iphone sedan många år. Honor 7 har riktigt bra byggkvalité om det är det du söker. Kolla också in Huawei P8, bättre kamera än Honor 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör 950 XL atm riktigt nice

Ja det förstår jag men apparna är det ENDA som gör att jag inte vill ha lumia..

Skrivet av nisselask:

@Simpan77: Har själv haft en Lumia 920, gillade den men inte apparna eller utbudet av appar... Ersatte den med en LG G2 och kör nu Motorola X Play och är väldigt nöjd. På jobbet kör jag Iphone sedan många år. Honor 7 har riktigt bra byggkvalité om det är det du söker. Kolla också in Huawei P8, bättre kamera än Honor 7.

Ja bra byggkvalité är ett ritkigt stort plus, men hur är det med uppdateringar till Huawei, deras CPU är väl deras egna, är de bra?
Synd bara att kameralinserna är fula som stryk på dem ^^ Fyrkantiga.. haha så fult tycker jag!

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2661802
Bra kamera, bra skärm, bra batteritid och Marshmallow (Android 6.0)
Mycket prisvärd.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2661802
Bra kamera, bra skärm, bra batteritid och Marshmallow (Android 6.0)
Mycket prisvärd.

Såg den precis nu, skulle in å fråga å såg att du länkat den, men är ju snpdragon 801 å adreno 330.. Man kommer inte känna att den är förra generationen?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Hade en Nexus 5 nån vecka bara och batteritden var urusel, det funkade inte alls för mig!
Haha okej, nej min nexus blev också ritkigt varm.. Oneplus har nästan inga återförsäljare enligt prisjakt dock.. :/

Huawei, känns som ett sämre märke.. Har jag fel? Vill ha bra byggkvalité och känslan i luren ska vara kvalité.. Får gå å känna på den idag, kanske blir en sån då!

Hehe ja, så kanske det är ^^ Kan säga att jag ÄLSKAR windows 10 mobile men är bara apparna som gör att jag inte längre står ut.. tråkigt nog.. Deras UWP kommer ju till sommaren å¨de har ju portningprogrammet klart för iOS men tror det kommer dröja en bra stund ändå tills det faktiskt blir några appar.. tyvärr.. är trött på att vänta. Har haft:
Lumia 900
Lumia 925
Lumia 640

Du köper oneplus direkt från tillverkaren, varför köpa den genom återförsäljare som lägger på extra vinst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Såg den precis nu, skulle in å fråga å såg att du länkat den, men är ju snpdragon 801 å adreno 330.. Man kommer inte känna att den är förra generationen?

Knappast då 801 fortf hänger med.

Jag rekommenderar starkt en oneplus 2 där får du riktig prestanda till kronan som du aldrig kommer att ångra, du köper mobilen från tillverkaren direkt.

Permalänk
Medlem

nöjd med min nexus 5x, rekommenderar 32gb versionen då minneskort går ej att lägga i dom. Normal användning så håller batteriet lite över 1 dag, slö användning 2 dagar. Men den laddas snabbt, 1 timme från tom till full

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Huawie Honor 7, tror inte det går att hitta bättre telefon för runt 3000.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3265796

Kan också gå i god för denna, köpte den för 2990:- på ICA Hemma till mig och frun. Notera dock att den inte har NFC om du nu behöver det.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Inte ägt en själv, men LG G3 ska vara riktigt trevlig!
NetOnNet har en prissänkning på den just nu, kan vara värt att titta närmre på
Vad jag vet kör den Marshmallow(6.0), inte KitKat som det står i produktspecen
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/lg-g3-32-gb-...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du köper oneplus direkt från tillverkaren, varför köpa den genom återförsäljare som lägger på extra vinst?

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, okej!

Skrivet av NewCamps:

Knappast då 801 fortf hänger med.

Jag rekommenderar starkt en oneplus 2 där får du riktig prestanda till kronan som du aldrig kommer att ångra, du köper mobilen från tillverkaren direkt.

Ja det verkar populärt..

Skrivet av kettu92:

nöjd med min nexus 5x, rekommenderar 32gb versionen då minneskort går ej att lägga i dom. Normal användning så håller batteriet lite över 1 dag, slö användning 2 dagar. Men den laddas snabbt, 1 timme från tom till full

Skickades från m.sweclockers.com

MM det är ett STORT MINUS

Skrivet av Henrik-W:

Kan också gå i god för denna, köpte den för 2990:- på ICA Hemma till mig och frun. Notera dock att den inte har NFC om du nu behöver det.

Okej, ja verkar ju vara Honor 7 å Oneplus som verkar vara populärast här..

Skrivet av Xoka:

Inte ägt en själv, men LG G3 ska vara riktigt trevlig!
NetOnNet har en prissänkning på den just nu, kan vara värt att titta närmre på
Vad jag vet kör den Marshmallow(6.0), inte KitKat som det står i produktspecen
https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/lg-g3-32-gb-...

Ja, synd att baksidan ser ut som den gör..

Jag var å titta på telefoner idag å kände bland annat på Honor 7, Lg G4, G4s å lite andra.. den som jag föll för så att säga var Samsung galaxy A5.. Vilken byggkvalité å perfekt i handen, vad tycker ni om den? Är visserligen 2GB RAM osv men kvalitén väger nog upp det..

Vad tycks? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3434448
Är en del över budget å nästan dubbelt så mycket som G4s:en som jag hade i första inlägget.. men ja.. den var riktigt nice!

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.2 GHz MB: ASRock Fatal1ty
GPU: Radeon HD 7970 PSU: XFX PRO 750W
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt att du lägger till 500:- och köper dig en LG G4. Har den själv och är supernöjd. Bra batteri som räcker hela dagen trots mycket användande.
Utbytbart batteri om det nu skulle bli dåligt.
Skärmen sträcker sig långt ut = inga svarta tjocka kanter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Du kan få en begagnade Oneplus 2, vilket är riktigt ny runt 2000-2500 på blocket eller på andra tekniksidor. Telefonen lider lite av dålig mjukvara, men varje patch gör faktiskt stor skillnad och beta testningen av Marshmallow är igång så under 3k kan det vara riktigt värt att titta på. Då telefonen är såpass ny är de begagnade förhoppningsvis i bra skick också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan77:

Jaha, okej!

Ja det verkar populärt..

MM det är ett STORT MINUS

Okej, ja verkar ju vara Honor 7 å Oneplus som verkar vara populärast här..

Ja, synd att baksidan ser ut som den gör..

Jag var å titta på telefoner idag å kände bland annat på Honor 7, Lg G4, G4s å lite andra.. den som jag föll för så att säga var Samsung galaxy A5.. Vilken byggkvalité å perfekt i handen, vad tycker ni om den? Är visserligen 2GB RAM osv men kvalitén väger nog upp det..

Vad tycks? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3434448
Är en del över budget å nästan dubbelt så mycket som G4s:en som jag hade i första inlägget.. men ja.. den var riktigt nice!

http://gadgets.ndtv.com/samsung-galaxy-a5-2016-3150-vs-lg-g3-...
LG G3 med 32GB minne och 3GB RAM är naturligtvis ännu bättre än den man jämför med här, kostar just nu omkring 2500 kr och har officiellt fått Marshmallow.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Microapple:

Rekommenderar starkt att du lägger till 500:- och köper dig en LG G4. Har den själv och är supernöjd. Bra batteri som räcker hela dagen trots mycket användande.
Utbytbart batteri om det nu skulle bli dåligt.
Skärmen sträcker sig långt ut = inga svarta tjocka kanter.

G4 är verkligen inte mobil att rekommendera idag direkt, har skitsunkig display ju, speciellt nu när vi går mot varmare och ljusare tider så ska den vara katastrofal utomhus då är ju Oneplus eller även en samsung ett bättre val dessutom är batteritiden verkligen ingen höjdare eller. Skärmen är väl det man vill ska vara bäst i en mobil och ha hyffsat bra batteritid.

Annars är ju Xiaomi värt att kolla på och deras Redmi 3 sjukt prisvärda kostar väl en 1500 eller nåt men man får mycket prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

G4 är verkligen inte mobil att rekommendera idag direkt, har skitsunkig display ju, speciellt nu när vi går mot varmare och ljusare tider så ska den vara katastrofal utomhus då är ju Oneplus eller även en samsung ett bättre val dessutom är batteritiden verkligen ingen höjdare eller. Skärmen är väl det man vill ska vara bäst i en mobil och ha hyffsat bra batteritid.

Annars är ju Xiaomi värt att kolla på och deras Redmi 3 sjukt prisvärda kostar väl en 1500 eller nåt men man får mycket prestanda för pengarna.

Upplever inga konstigheter med varken dålig batteritid eller att skärmen är kass utomhus. Har ägt den i cirka ett halvår. Kan bara tala för mig själv och ge mitt intryck av den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440