Permalänk

Hög temp på system temperature..hjälp?

hej alla

har ett problem min cpu temperatur är hög när jag spelar går temperaturen upp till 62c
och i prime95 går den upp till 90c
när jag idle 23c.
jag har vattenkyld overkill för bra till cpu har uppe Radiatorer: 1=120 fläkt som går 750rpm,
480:3 fläktar som går 1500rpm och har jag en 360 men den har jag är av.
jag vet om den är moderkort är dåligt eller om den är cpu eller om jag kanske lagt på för mycke kylpasta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@vonflaxsen: Då du inte har kylning över moderkortets strömförsörjning så blir dessa såklart varma, speciellt under last. Det kretsarna som ligger runt CPU-sockeln.
Vid 90 °C så ökar slitaget på glasfibern i kretskortet.
VRM-modulerna i sig klarar 125 °C vid drift.

Lägre temps är alltid bättre, dina temperaturer kan inte ses som kritiska.
Finns ett par sensorer, SysTemp är ofta VRM, men även TMPIN1 eller TMPIN2 kan vara VRM.

Återkom med vilken sensor & Moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Gissar på att du har en processor av nyare slag.

Först och främst testar du säkert program med AVX2 (nyare prime95 bl.a),

Det finns även en "flaskhals" i ditt system som ligger mellan processorkärnan och IHS. Det limmet som Intel har använt skapar ett litet mellanrum där kontakten inte är optimal. Det enda sättet att fixa detta är via delid.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

menar du att din cpu blir 62 grader? låter i så fall inget konstigt alls tycker jag,ditt problem är ju lite luddigt me så får nog be dig förklara igen hur du menar.

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk

glömde det är cpu som är hög

Permalänk

@DavidtheDoom: Moderkort är asus z170-ar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av vonflaxsen:

glömde det är cpu som är hög

Skrivet av vonflaxsen:

@DavidtheDoom: Moderkort är asus z170-ar

Aight, då är det CPU-temp och inte Systemp vi snackar om.

Det har enbart med en begränsning mellan IHS och chip.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: alltså måste jag byta Processorer?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@vonflaxsen: Gör ingen skillnad.

Det är processor-serien som är sådan. Alla processorer kommer bete sig likadant.

90 °C är dessutom inga problem alls att ligga på med vattenkylning.

TL;DR:
Allt är okej och precis som det borde.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@vonflaxsen: Gör ingen skillnad.

Det är processor-serien som är sådan. Alla processorer kommer bete sig likadant.

90 °C är dessutom inga problem alls att ligga på med vattenkylning.

TL;DR:
Allt är okej och precis som det borde.

Du ser alltså inget problem med att hans CPU ligger på 90c load stock?
OK

Jag själv tycker det låter som hela kylaren behöver remonteras, det där är inte normalt.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 93Clocker:

Du ser alltså inget problem med att hans CPU ligger på 90c load stock?
OK

Jag själv tycker det låter som hela kylaren behöver remonteras, det där är inte normalt.

Om det är en i7 6700k med AVX2 last så är det absolut inget osannolikt. Som sagt, begränsningen sitter mellan IHS och kisel-chippet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av vonflaxsen:

Kan du testa med linx eller intel burner och se vad du får för temps.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

@93Clocker: 90c times to run 10 på intelburn

Permalänk
Medlem

Ok jag skulle rekommendera att montera om kylaren, jag får med min överklockade q6700 med 1,34 vcore inte temps över 60-70 med linx eller x264, förvisso har jag en noctua NH-D15 men det bör inte skilja 20 grader mellan din kylare och min, givetvis finns de andra faktorer så som luftflöde osv men tror knappast det är detta i detta fall.

Du gör så klart som du vill, jag själv skulle aldrig sova lugnt med en sån temp stock i load.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

@93Clocker: jag har testat montera om kylaren blev ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av vonflaxsen:

@93Clocker: jag har testat montera om kylaren blev ingen skillnad

Okej, testa att kontrollera temperaturerna med Coretemp.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

@93Clocker: jag har testat 2 olika program cam och CPUID HWMonitor och det skiljer 1 grad

här är min kylare