AMD:s Radeon Software-drivrutiner blir utan 32-bitarsstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

@SCORPIUS:

Tråkigt för de som behöver 32-bit för att den mjukvara de använder inte stöjder 64-bit. Dock kanske inte de är på jakt efter dessa kort. vad vet jag.

Med tanke på att AMDs x86-64 såg till att vi kunde fortsätta köra 32-bit mjukvara utan problem i modern hårdvara så är detta väldigt sällsynt. Det är dessutom då föråldrad mjukvara som inte direkt bör va i en spel-rig ändå.

Skrivet av strejf:

Så här ser det ut idag bland gamers enligt Steam-statistiken:

Windows 10 64 bit 96%
Windows 10 32 bit 4%

Windows 8.1 64bit 97%
Windows 8.1 32bit 3%

Windows 8 64 bit 82%
Windows 8 32 bit 18%

Windows 7 64 bit 81%
Windows 7 32 bit 19%

Skrivet av lanbonden:

Bara 96%? hade faktiskt räknat med att det var högre siffra bland win10 gamers.

Skrivet av Ozzed:

Va...? Finns Windows 10 ens i 32-bitarsversion? Varför varför??

Jag tyckte det var magstarkt när Vista kom i 32-bitarsversion.. Har de fortfarande inte slutat med den galenskapen?

Som jag förstår är nästan alla Win 10 32-bit installationer är Win 32-bit från tidigare OS som uppgraderat. På Vista tiden var 64-bit både instabilt, saknade drivare till mycket och hade många problem. Fick du det att fungera, så fungerade det rätt okej, men det var ett helvete att just få det att fungera.

Höll på med 2 vänners datorer med Vista 64-bit, och det var allt från ljuddrivare som kraschade till skrivare eller tom grafikkort som vägrade installeras.

Så nej... Vista 64-bit var ingen hit.
När Win 7 kom dock så hade 64-bit mognat, och drivare började bli stabila och OS betydligt mer användbart, när vi fick 4-8GB RAM. 32-bit kunde dock fortfarande köra 3,25GB av RAMet och sen sätta ungefär resten som pagefil, så det gick att använda hyfsat.

Det som sticker ut för mig i denna stats är Windows 8... Varför i helskottas namn har så många Windows 8 och 8.1?! 64-bit var både väl moget och RAM mängderna betydligt högre när detta OS kom.... snacka om miss (eller så är något galet som jag inte tänkt på med siffrorna).

Skrivet av celoz:

32-bit W10 används väl i budgetplattorna med typ 2GB minne? Kommer ju knappast ansluta ett Fury X kort till en sån.

Precis.

Win 32-bit i sig själv är inget fel, då det finns ställen det kan behövas. Men jag ser inte heller något fel med att stödet för desktop 32-bit nu börjar fasas ut.

Dock kunde MS erbjudit de med Windows 7/8 32-bit, möjligheten att gå till Win 10 64-bit, om hårdvaran stöder det när man gjorde uppgraderingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@Ozzed:
Tycker du faktist det är så hämskt att dom som behöver 32bitars stöd( deras program kanske inte nånsin kommer uppdateras från 32bitar...) får möjlighet att uppgradera till windows10 .

Men Windows 64bit stödjer över 99.9(99?)% utav alla 32bit program? Jag ser inte problemet, dem programmen som inte fungerar med 64bit även om programmet är 32bit lär säkerligen inte fungera med windows10 i vilket fall.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hjälpsam

Körde med 64 bitars Vista från våren till hösten 2007, med 2 GB ram, fungerade ypperligt.

Här finns det drivrutiner för den person som kör FuryX på en maskin med W10 32 bitar och med max 3GB användbart minne.
http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+10+-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Minns jag fel eller är det inte bara 32bits varianten av ms fönster som klarar av att exekvera gammla 16bit applikationer? Gammal skåpman men har för mig att vi fick nedgradera en burk från w7 64 till w7 32 för att få igång vissa äldre program. Tiden går ju så vet inte om de programmen är i drift längre och det var några år sedan.
Om amd behöver en ny 32bit drv till t.ex en ny apu med zen så tror jag de fixar det. Men om de inte behöver så ja spara pengar och utväkligstid. Om de nu inte blivit av med en nykelperson på drv 32 sidan och därav gjort detta beslut. Finns ett företag i sv som gjorde detta. En person på H**** dog helt oväntat och då fanns inte kompetensen kvar av gamla versioner. Hon kunde typ alt om de gamla versionerna. Nu tror jag inte det är ett sådant fall här men kompetens kan komma och gå, på de mest oväntade sätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att AMDs x86-64 såg till att vi kunde fortsätta köra 32-bit mjukvara utan problem i modern hårdvara så är detta väldigt sällsynt. Det är dessutom då föråldrad mjukvara som inte direkt bör va i en spel-rig ändå.

Som jag förstår är nästan alla Win 10 32-bit installationer är Win 32-bit från tidigare OS som uppgraderat. På Vista tiden var 64-bit både instabilt, saknade drivare till mycket och hade många problem. Fick du det att fungera, så fungerade det rätt okej, men det var ett helvete att just få det att fungera.

Höll på med 2 vänners datorer med Vista 64-bit, och det var allt från ljuddrivare som kraschade till skrivare eller tom grafikkort som vägrade installeras.

Så nej... Vista 64-bit var ingen hit.
När Win 7 kom dock så hade 64-bit mognat, och drivare började bli stabila och OS betydligt mer användbart, när vi fick 4-8GB RAM. 32-bit kunde dock fortfarande köra 3,25GB av RAMet och sen sätta ungefär resten som pagefil, så det gick att använda hyfsat.

Det som sticker ut för mig i denna stats är Windows 8... Varför i helskottas namn har så många Windows 8 och 8.1?! 64-bit var både väl moget och RAM mängderna betydligt högre när detta OS kom.... snacka om miss (eller så är något galet som jag inte tänkt på med siffrorna).

Precis.

Win 32-bit i sig själv är inget fel, då det finns ställen det kan behövas. Men jag ser inte heller något fel med att stödet för desktop 32-bit nu börjar fasas ut.

Dock kunde MS erbjudit de med Windows 7/8 32-bit, möjligheten att gå till Win 10 64-bit, om hårdvaran stöder det när man gjorde uppgraderingen.

64-bitars Windows XP var en allt annat än trevlig upplevelse med minns jag. Windows 7 64-bit var ett stort steg framåt på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Minns jag fel eller är det inte bara 32bits varianten av ms fönster som klarar av att exekvera gammla 16bit applikationer? Gammal skåpman men har för mig att vi fick nedgradera en burk från w7 64 till w7 32 för att få igång vissa äldre program. Tiden går ju så vet inte om de programmen är i drift längre och det var några år sedan.
Om amd behöver en ny 32bit drv till t.ex en ny apu med zen så tror jag de fixar det. Men om de inte behöver så ja spara pengar och utväkligstid. Om de nu inte blivit av med en nykelperson på drv 32 sidan och därav gjort detta beslut. Finns ett företag i sv som gjorde detta. En person på H**** dog helt oväntat och då fanns inte kompetensen kvar av gamla versioner. Hon kunde typ alt om de gamla versionerna. Nu tror jag inte det är ett sådant fall här men kompetens kan komma och gå, på de mest oväntade sätt.

Kan nog stämma att du har begränsat 16-bit stöd i Win 7, men ytterst begränsat. XP var typ den sista med fullt 16-bit stöd. Det man gjorde i Win 7 för detta var att lägga in XP-mode, som tekniskt sett var XP-VM. Som det är idag hade jag hellre kört ev 16-bit program i en VM än 32-bit OS. Förlusterna är för stora för huvud OSet, samt du har ändå inte samma stöd som äldre OS hade.

Jag fruktar den dagen en person på mitt jobb slutar/går bort... den dagen kommer vi sitta i skiten när det gäller en hel del av den äldre tekniken (tex gammal MD110 växel). Allt detta styrs fortfarande via DOS kommandon, som är skriptade till ett GUI för 32-bit

Skrivet av anon5930:

64-bitars Windows XP var en allt annat än trevlig upplevelse med minns jag. Windows 7 64-bit var ett stort steg framåt på den punkten.

Ush... snälla... just BURN IT WITH FIRE!!! XP-64... ger mig rysningar.

Win 7 64-bit var otroligt stabilt och användbart redan i beta, då jag övergav XP redan då... Satt och använde ett hop-bygge av skräp delar med Win 7, istället för en CF 4870, Q9550 med SLC SSD, 300GB Raptor och XP-32.bit. Windows 7 maskinen fungerade helt enkelt bättre. Fick bygga om maskinen och allt när det släpptes, och på lanseringsdagen så köptes ett retail ex av Windows 7 Ultimate, samt 2 st Pro OEM licenser för 2 nya andra maskiner (bla morsans).

64-bit kom verkligen med Windows 7, på allvar. 32-bit har sedan dess haft sina ursäkter, men det har aldrig varit bättre, utan det är bara för kompatibilitet som man kör det.