Ifixit plockar isär Oculus Rift CV1

Permalänk
Melding Plague

Ifixit plockar isär Oculus Rift CV1

Ifixit har tidigare skruvat isär både första och andra utvecklarversionen av Oculus Rift. Nu ger de sig på den första konsumentversionen av VR-headsetet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg ju ändå rätt modulär ut när den var isärplockad?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

7/10 är för dåligt för ett crowdfundat projekt. Men det är väl Facebook som sagt till dem att köra lim där det skulle gå lika bra med skruv. :/

Vad äckligt att det inte går att byta remmen smidigt. Blir säkert jättemysigt efter ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad äckligt att det inte går att byta remmen smidigt. Blir säkert jättemysigt efter ett tag.

Ja, det vore förstås bra om det gick att ta loss den för rengöring, då man kanske inte gärna vill råka få in vatten i enheten.

Möjligt framtida produkt kanske: Rift Cleaner, en specialtvättmaskin för endast 4.999:-.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja, det vore förstås bra om det gick att ta loss den för rengöring, då man kanske inte gärna vill råka få in vatten i enheten.

Möjligt framtida produkt kanske: Rift Washer, en specialtvättmaskin för endast 4.999:-.

Ja.. Det lär vi få se om ett tag.. Hudflagor, svett, osv osv är ju inte så trevligt. Och som du säger så lär ju inte rengöring vara så lätt heller då man inte gärna vill ge enheten ett bad.. Hoppas de skärper sig till CV2.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tänk dessa människor på iFixIt.. de är precis som när man var barn.
"Måste plocka sönder prylen för att se vad som är inuti och hur den fungerar!"

.. enda skillnaden är att de får betalt för sitt isärplockande.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja.. Det lär vi få se om ett tag.. Hudflagor, svett, osv osv är ju inte så trevligt. Och som du säger så lär ju inte rengöring vara så lätt heller då man inte gärna vill ge enheten ett bad.. Hoppas de skärper sig till CV2.

Var det inte nån kille som svimmade av utmattning efter 10h med Oculus Rift och lite VR porr?

Blir att köpa hem lite T-röd och baby-servetter till att rengöra med

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Fortfarande en ny produkt och ny teknik. Kommer dröja en eller två generationer till innan vi får nån tillverkare som får till en fullträff på 9/10 eller till och med 10/10.
Jag ser mycket positivt på dessa, men tror ändå jag kommer köpa Playstation VR när de funkar till PC eftersom de lär vara tillgängliga till halva priset det ocolus rift har. Behöver inte ha det värsta, vill bara kunna utnyttja tekniken och lira lite vr i mitt hem lixom

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tänk dessa människor på iFixIt.. de är precis som när man var barn.
"Måste plocka sönder prylen för att se vad som är inuti och hur den fungerar!"

.. enda skillnaden är att de får betalt för sitt isärplockande.

Dock så verkar de göra det betydligt bättre än när jag plockade isär prylar. Var väldigt sällan de var i något skick att montera ihop igen...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Detta borde ju i teorin innebära att man ev. Kanske enkelt kommer kunna byta ut/uppgradera displayen om det skulle komma en bättre version eller med högre upplösning? Gör faktiskt det hela lite mer intressant, då det lär suga för plånboken om man ska uppgradera till uppföljaren varje år.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Blir att köpa hem lite T-röd och baby-servetter till att rengöra med

Huvva!! Jag hoppas du menar VR-headsetet och inte "det andra"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Huvva!! Jag hoppas du menar VR-headsetet och inte "det andra"

Haha, jodå det är till VR'et

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av enbom:

Dock så verkar de göra det betydligt bättre än när jag plockade isär prylar. Var väldigt sällan de var i något skick att montera ihop igen...

Haha, jo kanske de.

"Fördelen" eller vad man skall säga, från vad jag minns, är att efter en ihopmontering hade jag oftast 2-3 skruvar över och en minst lika bra fungerande pryl, haha.

Det var ju sällan man plockade isär allt igen bara för att hitta vart de där enstaka skruvarna skulle höra hemma dock...

Tur man är mer noggrann och förnuftig idag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha, jo kanske de.

"Fördelen" eller vad man skall säga, från vad jag minns, är att efter en ihopmontering hade jag oftast 2-3 skruvar över och en minst lika bra fungerande pryl, haha.

Det var ju sällan man plockade isär allt igen bara för att hitta vart de där enstaka skruvarna skulle höra hemma dock...

Tur man är mer noggrann och förnuftig idag.

Jo, att det blivit över skruvar när man sätter ihop prylar igen har man ju varit med om ett flertal gånger. Men som du sa så funkar ju prylarna lika bra som innan.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jeez är IFixIt alltid såhär flummiga, både artikeln och videon. Riktigt oprofessionellt i mitt tycke.

Skrivet av Ozzed:

7/10 är för dåligt för ett crowdfundat projekt. Men det är väl Facebook som sagt till dem att köra lim där det skulle gå lika bra med skruv. :/

Vad äckligt att det inte går att byta remmen smidigt. Blir säkert jättemysigt efter ett tag.

Att det är kick-startat har väl knappast någon relevans överhuvudtaget längre. Kickstarten bildade bara hajpen, sedan gick massa affärsmänniskor och Facebook in i spelet.
Palmer verkar inte ha så mycket att säga till om längre, annars skulle vi sett Linux och Mac SDK vid lansering.

Nåja, jag lär väl vara nöjd med min Rift i vilket fall... även om jag måste köra igång Windows och Oculus inlåsta miljö. :/

Permalänk
Medlem

Det chip som Oculus använder för media konverteringen, delvis TC358870XBG verkar ska börjas massproduceras i september?

om man får tro följande länk.
launch of “TC358870XBG”

Men de kanske har förtur till chipen? eller är det en anledning till att det är "brist" på CV1?

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk

Undrar om Vive kommer vara lättare att ta isär...

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk
Avstängd

Swec test?? När???

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jeez är IFixIt alltid såhär flummiga, både artikeln och videon. Riktigt oprofessionellt i mitt tycke.

Att det är kick-startat har väl knappast någon relevans överhuvudtaget längre. Kickstarten bildade bara hajpen, sedan gick massa affärsmänniskor och Facebook in i spelet.
Palmer verkar inte ha så mycket att säga till om längre, annars skulle vi sett Linux och Mac SDK vid lansering.

Nåja, jag lär väl vara nöjd med min Rift i vilket fall... även om jag måste köra igång Windows och Oculus inlåsta miljö. :/

Ja det är det jag menar med att det blir skit när "big dollar" bestämmer. Vi kunde fått Linux och OSX-stöd, och en tvättbar rem. Men nej. Det skall vara Windows, punkt slut, och om det går att tvätta remmen så förlängs ju livslängden på produkten och så kan vi ju inte ha det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Var det inte nån kille som svimmade av utmattning efter 10h med Oculus Rift och lite VR porr?

Det där har jag inte läst något om, men tysken Thorston Wiedemann spenderade hela 48 timmar i HTC Vive DK1 i januari. Inga märkbara bieffekter. http://thecreatorsproject.vice.com/blog/48-hours-in-vr

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM