The Division - Endgame theorycrafting/builds

Permalänk
Avstängd

The Division - Endgame theorycrafting/builds

Hej allihopa.
Även om det finns en drös källor för detta redan på reddit så skadar det aldrig med en tråd här också.

Några saker jag upptäckt.
Armor cap 65% är ca 4700 armorpoints. 3307 av dessa kan man få från native stats. Resten får man offra andra stats för.
CHC cap 60% från GEAR (Pulse agerar som debuff och kan öka på utöver detta)
1pt Firearms = 1% dps increase
1pt Stamina = 30 hp
1pt Skill = 1% ökning i skillstyrka

Dela gärna med Er om annat som kan vara användbart

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd

Några kids från göteborg som dödade mig 600 gånger sa att han hade 200 crit hit damage.

Jag har 160 crit hit damage med SMG utan puls. Puls crit hit damage på 4/6 bitar armor som minor attribute.

Jag gjorde ingen skada. Jag är bitter.

Kör mest PvE farming och har heal on crit på vapnet. Slår 97k headshot crits ca 40% chance med min assault rifle så kan för det mesta stå i eld. Dör dock på några sec mot spelare.

Rollar om min chest armor för att få fler mod slots och mina kneepads för modslot.

Ska köra 4 stamina mods / 2 firearm mods (om jag rollar fler slots 5/3)

215k dps med min dåligt rollade mp5, utan att stacka accuracy.

Nästan maxat armor. Den maxas när jag har fler mod slots.

Hur kör ni era lategame builds?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Som jag förstod det har "skill" en cap på många av skillsen, tror det var runt 45000 (exakt vad som cap;en var är jag osäker på, om det nu var cooldown eller damage m.m)

Permalänk
Avstängd

Jag såg folk på reddit med 3 slot för mods på chest.. Har fan inte ens lyckats få en med två...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

Jag såg folk på reddit med 3 slot för mods på chest.. Har fan inte ens lyckats få en med två...

Det verkar som så att man kan crafta med max 2 slots, men sällsynta drops har 3. Dock ger man upp en major attribute med 3 slots (såsom extra armor osv).

Jag har just nu 135k dps utan accuracy, 60k hp, 10k Skill ungefär. 50% armor, 50% chc, 115 chd. Det mesta smälter på ett mag, speciellt om jag poppar pulse/tac.link.

Men jag jobbar på mer armor och skill för tillfället. Gick ner i glasscannon träsket när man farmade upp gear precis efter 30 dingen.

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Som jag förstod det har "skill" en cap på många av skillsen, tror det var runt 45000 (exakt vad som cap;en var är jag osäker på, om det nu var cooldown eller damage m.m)

Verkar variera, men jag såg nån tråd som försökte lista olika caps. sticky bomb är cappad på 250k dmg tex.

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk

Jag ligger på 170 DPS, 79 health och bara 9000 electronics med 62% mitigation. Jag har definitivt fått offra electronics vilket svider. Jag smälter motståndarna i PVE lvl 32 darkzone men trots detta så har jag stora svårigheter i PVP framför allt mot grupper om 3 och 4. Skulle aldrig gå under 70 i health dock. Mötte en kille som var rouge som jag tror hade full armor mititgation och runt 150.000 health. Trots mina 170 DPS hade jag inte en chans, klart han gjorde knappt någon skada på mig men lyckades ändå ta ned mig när mina medpaks var slut.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

Ligger på 175k dps med smg, 50k hp och 30k skill power.
Försöker crafta mer gear som har fler mod slots så jag kan få in lite stamina till. Har inte en chans mot agents längre så undviker gärna dom i DZ

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emtek:

Ligger på 175k dps med smg, 50k hp och 30k skill power.
Försöker crafta mer gear som har fler mod slots så jag kan få in lite stamina till. Har inte en chans mot agents längre så undviker gärna dom i DZ

Av ren nyfikenhet, hur mycket poäng har du i fire/stam/Electronics?

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valisk:

Av ren nyfikenhet, hur mycket poäng har du i fire/stam/Electronics?

Kan inte dom i huvudet :/ Men kan kolla när jag kommer hem

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ligger själv på typ 150-175k dps / 73ish k hp / 20k skill
ska nog försöka få mig en chest med 10% mer i skada

Permalänk
Medlem

Hur får ni upp dps så mycket? Har 3000 Fire men ligger på 138k är det crit/crit dmg som gäller på typ allt? Kör med assault rifle just nu. .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem

@Finx försök crafta Vector SMG dom är bättre då alla rollar med crit chance, själv har jag bara 80k Dps med min Vector jag fattar inte hur man ska få så mycket mer ? jag satsar ju såklart på firearms mest men jag verkar sällan få gear som jag kan öka min dps direkt.. blir oftast att jag får prylar på stamina mer och värdelösa rolls..

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Har en midas, gillar min Cadecous mer. Men kanske får försöka mig på en vector. .

Visa signatur

FinX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

@Finx försök crafta Vector SMG dom är bättre då alla rollar med crit chance, själv har jag bara 80k Dps med min Vector jag fattar inte hur man ska få så mycket mer ? jag satsar ju såklart på firearms mest men jag verkar sällan få gear som jag kan öka min dps direkt.. blir oftast att jag får prylar på stamina mer och värdelösa rolls..

Crafta high-end extended mag tills du får med rate of fire och mag size och ha en del accuracy så ska du se på dps ökning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Avstängd

@LadyAlva:

Accuracy är en falsk stat.

Men CHD, CHC, ROF, Magsize. Jag lyckades crafta en highend mag med 101% mag size, 28% RoF. Godroll. Den är sick.

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valisk:

@Fberglind:

Accuracy är en falsk stat.

Men CHD, CHC, ROF, Magsize. Jag lyckades crafta en highend mag med 101% mag size, 28% RoF. Godroll. Den är sick.

Jo delvis är den falsk, men all DPS är falsk egentligen då ingen alltid träffar alla skott och har "perfect" rotation mellan laddningar osv.

har endast accuracy på grip typ 20%

i övrigt så hjälper crit på gloves, CHD på backpack/kneepads

sen visar ju inte DPS mot elites/armor damage, endast vita ("röda") mobs

Annat som kan vara intressant

Citat:

While working on a sheet which calculates my raw dps / damage I noticed some 'odd' things that I want to share.

Thanks to /u/ASDasDASDSADASDfffff and /u/VictosVertex for providing the base formula & vector hidden factor here.

Not sure if this is already public knowledge, so apologies if I'm repeating things... Here we go:

1st observation: The shooting range targets are non-elite without armor.

This makes testing dmg numbers rather tedious, since most of the (current) end game content (besides opening boxes) are shots vs. armored elite. Would be great to have different target types in the range!

2nd observation: Purple enemies and below are non-elite.

%elite dmg will do nothing against purple and red enemies. Keep this in mind when you are running normal game content / hard missions, you might want to go for armor / crit instead.

3rd observation: % elite dmg and % armor dmg stack multiplicatively.

25% elite dmg and 16% armor damage will increase your bullet dmg by 45% (1.25*1.16=1.45) versus armored elite, not 41% (25%+16%).

4th observation: Reckless armor talent and Responsive weapon talent stack multiplicatively.

13% reckless + 13% responsive will increase your bullet dmg by ~27.7% (1.13*1.13).

Edit: Changed reckless & responsive to multiplicative. Thanks to /u/AlCalzone89 for noticing!

speciellt elite damage och armor damage ser ut att vara riktigt bra i PVE

för den som vill ha lite mer å läsa om lite allt möjligt när det kommer till damage osv : http://forums.ubi.com/showthread.php/1407941-Damage-amp-You-F...

Personligen kan jag inte leva utan 40% ammo capacity på chest och backpack, känns som det tar slut skott direkt annars

Permalänk
Avstängd

@Viochee:

Instämmer. har över 1k ammo till min SMG. Tänker inte leva utan +47% Ammo cap x2. Inte förräns extrakthelikoptern även firar ner en ammorefill.

EAD och DvElites är SJUKT bra. EAD är lätt värt att rerolla för om alla andra stats sitter.

Visa signatur

ROG Swift PG348Q@100Hz, Evolv ATX Tempered Glass, ROG Maximus Viii Formula, i7-6700@4.9GHz, 16GB 3000MHz Corsair Vengeance LPX, AX1200i, 2xGTX1080 FE @ 2GHz, Cryorig R1 Universal, 512gb Samsung 950 Pro M.2, 512GB Sasumg 850 Pro SSD, 2x3TB HD, RIG500E, K95 RGB, Rival 700, Dali Zensor 1

Permalänk

Både acc och rof är 2 stats som visar extremt mycket increase i dps men som är upp till situationen.
Acc kan man få på grip utan att offra ngt spec annat, annars är det rätt värdelöst. Då man är bättre off att aima bättre^^
RoF kan öka dps, men då måste man tänka på att det leder till fortare tomt i maget = mer reloads + större chans o missa då rof -> mer rekyl
Jag skulle aldrig byta ut mitt extended med weapon damage till rof, vill hellre kunna göra mer skada per mag än behöva reloada hela tiden.
Sen kör jag även med AK-74, än av spelets skönaste vapen. Ser ingen anledning att övergå till vectorn som alla spelar med då man måste vara close-range för att utnyttja den

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Både acc och rof är 2 stats som visar extremt mycket increase i dps men som är upp till situationen.
Acc kan man få på grip utan att offra ngt spec annat, annars är det rätt värdelöst. Då man är bättre off att aima bättre^^
RoF kan öka dps, men då måste man tänka på att det leder till fortare tomt i maget = mer reloads + större chans o missa då rof -> mer rekyl
Jag skulle aldrig byta ut mitt extended med weapon damage till rof, vill hellre kunna göra mer skada per mag än behöva reloada hela tiden.
Sen kör jag även med AK-74, än av spelets skönaste vapen. Ser ingen anledning att övergå till vectorn som alla spelar med då man måste vara close-range för att utnyttja den

ROF är bättre, fortare tomt i magasinet är med i dps siffrorna, alltså den räknar med omladdningar, kör AKn på längre avstånd och MP5an i närstrid, blir oftast närstrider i banorna som finns nu, och man gör mer damage med SMG i närstrid

Permalänk
Medlem

Jag tycker man gör bättre ifrån sig med en SMG som förstahands vapen men det är ju bara jag, finns inget som dödar fiender så snabbt som SMGs gör man crittar ju grymt bra med dom. Ska man skjuta på avstånd så funkar assault bra såklart även om jag kanske föredrar rifles då.

Permalänk
Skrivet av Viochee:

ROF är bättre, fortare tomt i magasinet är med i dps siffrorna, alltså den räknar med omladdningar, kör AKn på längre avstånd och MP5an i närstrid, blir oftast närstrider i banorna som finns nu, och man gör mer damage med SMG i närstrid

Menade inte att det inte är med i omladdningar, men ju fortare du tömmer kulor = desto fortare får du slut på ammo.
Och om du har möjlighet att döda 1 person på 1 mag eller 1.5mag.. ja då kan reloaden få dö på dig. Helt upp till situationen, jag väljer att ta längre range fighter just för att jag springer runt med ak o sniper, mycket bekvämare för mig.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valisk:

har över 1k ammo till min SMG. Tänker inte leva utan +47% Ammo cap x2. Inte förräns extrakthelikoptern även firar ner en ammorefill.

Jag som är dedikerad support i min grupp kan varmt rekommendera ammo-skillmodden till Support Station-skillen. Den är kass i PvP eftersom man rör sig hela tiden men i PvE-situationer där man bränner av mag efter mag är den underbar då man inte förlorar någon ammo. Vi kan springa runt i DZ utan att behöva saferooms bra mycket längre tack vare den.

I övrigt har jag ännu inte lyckats crafta en bra Vector och är ärligt talat lite besviken på det snäva urvalet av endgame gear. Men det lär ju förändras när Incursions kommer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Har en AR med som jag HScrittar 100k med då pulse är aktiv.

23% att fylla mag på kill.

Behöver i princip aldrig fylla på ammo inne i DZ när jag roterar mellan den och en M1.

Tänk på som andra sagt att Accuacy och stability ökar DPS som fan på pappret för att den räknar fler skott som dead on headshots.

weapon dmg % är viktig tpå vissa vapen i större grad än crit osv. För mer konsistent skada.

Jag crittar 360k med min sniper på HS. Då har jag lagt extra mycket på horizontal stability istället för crit hit damage så jag kan skjuta HS oftare utan större problem. Värt att offra ca 30k skada på att träffa fler skott.

man ser många som boastar med hög dps men har stackat stability + acc. Märker man direkt när man spelar med dem också

SMG är bäst för att döda andra spelare på nära håll. Assault rifle med bra stats är så mycket snabbare om man kör PvE farming. Lättare att panga HS (talent 50% av skotten användas inte) och få ut stabilare skada utan att själv dö.

Men så ör det dju personlig preferens också.

Jag byter till SMG innan planerade rouge fighting. 50% Crit chans 160% crit dmg (utan puls räknat) 1000+ RPM och 60+ mag size. Dassiga talents förutom crit hit damage dock.

Visa signatur

lolclockers