Permalänk
Medlem

Val av HDMI-kabel

Genom att ha läst lite på forum och nyhetsnotiser har jag fått intrycket av att HDMI-kablar är något av en vetenskap för sig själv.

Jag har nu införskaffat en 4K-TV (Samsung UE48JU6415) och tänkte koppla den direkt till stationära datorn där det sitter ett Gigabyte Radeon R9 290.
På prisjakt kan se att det finns diverse kablar med "High-Speed (4K)" respektive "High-Speed with ethernet (4K)", men även dessa finns i alla möjliga prisklasser så hur vet jag vad jag ska köpa för att få så bra bild som grafikkortet klarar av att leverera alternativt TV:n klarar av att ta emot - vilket av dem det nu är som sätter gränsen?

Permalänk
Bildexpert 📺

"High Speed" är det som gäller. Ethernet-kablar är sak samma - det finns inga produkter på marknaden som använder Ethernet över HDMI.

Permalänk
Medlem

Du ska välja en certifierad "high speed" som sagt.

Viktigare är längden, desto kortare sladd är bättre.
Annars kan du få problem med signalen.
Max 3m skulle jag säga, har du datorn precis vid TV:n så välj den kortaste du bara kan, typ 1-1,5m.
@Caesar:

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Du ska välja en certifierad "high speed" som sagt.

Viktigare är längden, desto kortare sladd är bättre.
Annars kan du få problem med signalen.
Max 3m skulle jag säga, har du datorn precis vid TV:n så välj den kortaste du bara kan, typ 1-1,5m.
@Caesar:

Kort kabel kan bli svårt, är nog över 3m som de är placerade nu och svårt att få ner det väsentligt.
Går det att kompensera för detta med bättre kvalité eller liknande?

Permalänk
Medlem

Trams.
Har använt hdmi high-speed 5m-kablage utan några problem alls. (samt en med problem, men då fick jag bytt ut den via reklamation)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Rent generellt ska de flesta fungera, på kortare avstånd.
Ett tips är att köpa en i nån lokal butik, med öppet köp, och prova att den faktiskt fungerar.

Men om du ska använda tv'n att spela på så kommer det antagligen inte se så bra ut, då ditt grafikkort inte stödjer 4K 60hz över hdmi.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Bildexpert 📺

Kvaliteten på kabeln är allt mer avgörande ju längre kablar det handlar om och vilket överföringshastighet det handlar om. Men det finns ingen sätt att på kartongen se vilka kablar som är bättre eller sämre när längden och överföringskraven stiger. Men en certifierad kabel ska hålla den längd den säljs för.

Å andra sidan märker man när det inte fungerar. Blir det ingen bild alls eller en bild med störningar eller att bilden periodvis försvinner är kabeln inte tillräckligt bra. Men detta varierar också med källan, mottagaren och den miljö man drar kabeln igenom.

Handlar det om längder under 5 meter är det sällan problem med HDMI-kablar idag.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med "no signal" när jag körde med en 3m "Monster ultimate", trodde den skulle klara av 4k@60hz och 4:4:4 (skrivbordsupplösning), men icke! Blev ständiga avbrott i signalen, har en Samsung 4k tv och ett GTX 960.

Bytte till en 1m (räckte precis) av samma märke och har inte haft några problem sedan dess.

Nu såg jag att ditt grafikkort endast stödjer 4k i 30hz, så det kanske inte spelar någon roll då.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Vad det gäller 4k så vet jag inte, men jag är rätt säker på att min ena HDMI kabel är över 3m och inte har problem med 1080p signal alls. Den är nog guldpläterad (ser ut så) men jag tror inte den gick på många hundringar. Jag aktar mig för "lull lull" och FUD etc.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself