Permalänk
Medlem

silicon lottery fråga

Jag undrar om värme är med i lotteriet också. Vet att hur mycket volt man behöver för någon hastighet är olika för alla.

För min cpu blir upp till 87c på bara 1.190 volt med en ganska stor kylare, kan vara mitt luftflöde som är sämst, men undrar ändå

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Troligen är det pga att du har en 4670K som är ökänd för sin kassa TIM (kylpasta). (Hela Haswell; gäller ej Devil's Canyon (Refresh), Haswell-E och Haswell-EP.) En delid lär lösa ditt problem, men pajar även all garanti. Detta är en utav dem största skillnaderna mellan 4670K och 4690K.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vad är frågan egentligen? Ja, dåligt luftflöde i chassit ger högre temperaturer. Värme ger högre temperaturer.

Permalänk

har samma fråga bara om min 3930k kör den på 1,35 volt med custom loop med 840mm radiator yta (7st 120 mm fläktar) kör på full fräs och då kommer cpun upp i 70+ är detta varmt eller kan man göra nåt för att fixa detta (sorry för tråd kapning )

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Troligen är det pga att du har en 4670K som är ökänd för sin kassa TIM (kylpasta). (Hela Haswell; gäller ej Devil's Canyon (Refresh), Haswell-E och Haswell-EP.) En delid lär lösa ditt problem, men pajar även all garanti. Detta är en utav dem största skillnaderna mellan 4670K och 4690K.

Jo, det är vad jag har tänkt, ska nog delida någon gång framöver

Skrivet av WEBRUNNER:

Vad är frågan egentligen? Ja, dåligt luftflöde i chassit ger högre temperaturer. Värme ger högre temperaturer.

No shit att dåligt flöde ger högre temps. Man kan inte allt utan att fråga något, så jag frågade.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Jupp, som philipborg skriver så måste du nog delidd'a din CPU

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

har samma fråga bara om min 3930k kör den på 1,35 volt med custom loop med 840mm radiator yta (7st 120 mm fläktar) kör på full fräs och då kommer cpun upp i 70+ är detta varmt eller kan man göra nåt för att fixa detta (sorry för tråd kapning )

Svar i första svaret

Skrivet av Oldphag:

Jupp, som philipborg skriver så måste du nog delidd'a din CPU

Ska nog ta och göra det, kommer inte köpa en nu cpu på ett tag, måste få ut allt för pengarna

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

har samma fråga bara om min 3930k kör den på 1,35 volt med custom loop med 840mm radiator yta (7st 120 mm fläktar) kör på full fräs och då kommer cpun upp i 70+ är detta varmt eller kan man göra nåt för att fixa detta (sorry för tråd kapning )

nu får du tänka på att din processor har 6 kärnor o 12 trådar med så självklart att den toppar 70+ med 1.35v helt normalt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobsDator:

har samma fråga bara om min 3930k kör den på 1,35 volt med custom loop med 840mm radiator yta (7st 120 mm fläktar) kör på full fräs och då kommer cpun upp i 70+ är detta varmt eller kan man göra nåt för att fixa detta (sorry för tråd kapning )

Nu vet jag inte 100% specifikt för 3930K, men jag är nästan helt säker (99%) på att den kör lödd TIM. Alltså, du kan inte byta din TIM. (I praktiken, i teorin går det fortfarande men otroligt omständigt.) Sandy Bridge kör nämligen lött medans Ivy Bridge kör pasta. Har otroligt svårt att tänka mig att Sandy Bridge-E inte skulle köra lött om vanliga Sandy Bridge kör lött. (Dyrare men bättre med lött. Såvitt jag vet har alla entusiastserier (-E) kört lött.)

Har väldigt svårt att se att upp till 80C är farligt för den, throttling sker när den blir för varm givet att du inte stängt av det, men temperatur är inte allt. Spänning är viktigare till en viss nivå. Däremot så bör den klara 1.35v lugnt och dina temperaturer är helt lugna. Helt enkelt, jag skulle inte oroa mig även om jag tycker temperaturerna verkar lite höga med tanke på din loop. Kan inte värdena för Sandy Bridge-E utantill, så sök lite på google så hittar du nog vid vilken temperatur den börjar throttla. Jag gissar att throttling sker strax under 100C.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

nu får du tänka på att din processor har 6 kärnor o 12 trådar med så självklart att den toppar 70+ med 1.35v helt normalt

Min CPU är också 6 kärnig med 12 trådar @1.35-ish V, men jag får runt 60 grader med en Noctua NH-D15. Så har man en "riktig vattenkylare" borde man inte få så höga temperaturer om fläktar snurrar i tillräcklig hastighet. Samt att man har bra luftflöde.