Permalänk
Vila i frid
Skrivet av nortish:

Kör du esxi 6.0?

Två esxi 6 servrar och en tredje med w2k12r2 hyper-v körandes en vm med vcenter server + en N54L med XPenology som delar ut 6 TB raid5 NFS. Har i princip alla gamla och nya Windows operativ installerade i den testmiljön + lite annat som ser kul ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Två esxi 6 servrar och en tredje med w2k12r2 hyper-v körandes en vm med vcenter server + en N54L med XPenology som delar ut 6 TB raid5 NFS. Har i princip alla gamla och nya Windows operativ installerade i den testmiljön + lite annat som ser kul ut.

Vissa har det bra. Är det ganska raka rör att installera 6.0 eller? Sett trådar där det varit lite stök med nätverkskort osv. Kanske inte är något problem längre? Har hämtat datorn idag men SSDn kommer inte förrän imorgon 😡

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Man bör ha ett Intel NIC-kort som man använder enbart för att knuffa igång ESXI om man kör med osupportad hårdvara, dvs så att man kan lägga på drivare i efterhand.

T.ex. jag använder ett https://www.dustinhome.se/product/5010618973/gigabit-ct-deskt... och ett https://www.dustinhome.se/product/5010115189/pro1000-gt-deskt... enbart för installation, dvs på hårdvara som inte esxi 6 känner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Man bör ha ett Intel NIC-kort som man använder enbart för att knuffa igång ESXI om man kör med osupportad hårdvara, dvs så att man kan lägga på drivare i efterhand.

T.ex. jag använder ett https://www.dustinhome.se/product/5010618973/gigabit-ct-deskt... och ett https://www.dustinhome.se/product/5010115189/pro1000-gt-deskt... enbart för installation, dvs på hårdvara som inte esxi 6 känner igen.

Ok, det kanske jag skulle beställt samtidigt då Har inte startat burken än så jag jag vet inte vad det är för hårdvara i, men jag antar att det inte är Intel NIC vanligtvis då? hehe.

Permalänk
Medlem

Angående ESXI 6. Är det filen på Dells hemsida som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Angående ESXI 6. Är det filen på Dells hemsida som gäller eller?

Edit. Den versionen fungerade bra
Nästa fråga till er som kan. Är det lönt att lägga esxi på ssd eller kan jag lägga det på den vanliga hårddisken och spara SSDn till alla vms? Blir det någon flaskhals då? Vilket ger mest så att säga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vanligtvis lägger man själva ESXi på ett usb-mine och bootar från det. När ESXi bootat används inte minnet alls. Glöm bara inte att peka ut en mapp på ett datastore för persistant scratch config.
https://kb.vmware.com/kb/1033696

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Vanligtvis lägger man själva ESXi på ett usb-mine och bootar från det. När ESXi bootat används inte minnet alls. Glöm bara inte att peka ut en mapp på ett datastore för persistant scratch config.
https://kb.vmware.com/kb/1033696

Ah vad smidigt. Tack. Får leta upp någon gammal nanosticka här hemma då så att det inte sticker ut så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Finns det ingen dedikerad USB-anslutning på moderkortet? Både min HP N54L och Fujitsu TX100S3P har det.

Permalänk
Inaktiv

Lånar tråden!
Jag ska beställa denna https://www.proshop.se/Server/PowerEdge-T20-Xeon-E3-1225V3-32...
Vilka minnen ska jag beställa till? Jag blir osäker när jag bläddrar runt på deras hemsida. Jag vill ha så mycket minne som det går, för runt 1000 kr, gärna i 1600 mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Lånar tråden!
Jag ska beställa denna https://www.proshop.se/Server/PowerEdge-T20-Xeon-E3-1225V3-32...
Vilka minnen ska jag beställa till? Jag blir osäker när jag bläddrar runt på deras hemsida. Jag vill ha så mycket minne som det går, för runt 1000 kr, gärna i 1600 mhz.

Detta körde jag på https://www.dustinhome.se/product/5010657678/ddr3
Verkar fungera fint.

Permalänk
Medlem

Lite smått irriterande att Vmwares hemsida inte har fungerat på flera dagar nu bara för att man ska komma igång med skiten.

Edit. Brukar det ta lång tid att skapa en Datastore? Vet inte om jag gjorde fel el om stackarn har hängt sig!

Edit2. Nevermind. Det tog bara lång tid, haha. Lite nojig såhär första gången.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nortish:

Detta körde jag på https://www.dustinhome.se/product/5010657678/ddr3
Verkar fungera fint.

Tack för dit svar. Då bör dessa fungera? https://www.proshop.se/RAM/ValueRAM-hukommelse-8-GB-DIMM-240-...

Permalänk
Medlem

@MickeMM: Ja det ser ut satt vara samma.

Permalänk
Medlem

Hehe har kört fast lite. Hittar inte hur fasen jag kommer åt USB-minnen i vSphere. Har satt in en sticka med Win server 12 på men kan inte använda den när jag kör igång min vm. Tänkte att jag kanske måste mounta den i hosten först el nått men löser inte hur.

Permalänk
Vila i frid

VM:PowerOff. Du lägger till en USB-controller och sen en USB-enhet på gästen. VM:PowerOn. Testade precis på min lilla i7-3770T burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

VM:PowerOff. Du lägger till en USB-controller och sen en USB-enhet på gästen. VM:PowerOn. Testade precis på min lilla i7-3770T burk.

Tack men det ville sig inte. Bootade in i bios på vm och kollade boot order, där kunde jag inte välja usb minnet. Burken försöker bara boota från network. Kanske är fel på mitt usb minne eller nått. Men det syns som en enhet att lägga till i maskinen. Håller på att kopiera över iso:n via nätverket istället nu.
Förbannat irriterande att inte kunna använda vmwares hemsida för hjälp och nedladdningar.

Permalänk
Medlem

Idrac verkar ju inte fungera på T20. Hur styr ni era burkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid

Själv använder jag bara ISO-filer via NFS eller bootar PXE för installation. USB-stickan, finns inte den listad under hårddisk i vmware BIOS?

Permalänk
Medlem

Behöver man göra något särskilt för att kunna använda vspheres webclient? Verkar som att man kan göra vissa saker i den som inte går att göra i den andra clienten. måste man installera något på hosten för att den ska fungera?

Permalänk
Medlem

Vcenter som innehåller webbklienten kostar pengar dock finns det sen några veckor en ny variant, embeded host client som du kan kika på. Den finns med i den senaste ESXi versionen som släpptes nu i mars. Se #16073624

Permalänk
Medlem

@dahlgren: Kanon, tack så mycket! Får hoppas att de fortsätter utveckla den då.
Har du fått igång Intels AMT? Det ska väl fungera lite som en mycket enklare variant av iDrac om jag förstått det rätt?!

Permalänk
Medlem

Söker lite hjälp från er som har en t20 och kanske gjort något liknande.
Min pappa gick hastigt bort i en bilolycka för två veckor sedan och lämnade efter sig en uppsjö med digitala bilder. Han var hela familjens fotograf och hade alltid kameran redo både med lyckade och mindre lyckade resultat. Jag vill kunna ta till vara på dessa på ett säkert sätt och tänkte lägga in fler diskar i min T20 för att kunna köra ett redundant system. Exempelvis Raid5. Just nu har jag esxi på en 240gb ssd och det vill jag gärna behålla. 500gb som ingick vid inköp sitter också i men den är utbytbar.
Vad behöver jag köpa? Eftersom bara 2 portar är sata3.0 ska jag köpa ett kort för att addera fler? Eller är det ett raid-kort som gäller? Har ingen erfarenhet av dessa så där har jag dålig koll.
Vet att jag kan leta upp alla dessa svar och lösningar själv men just nu är inte huvudet med mig och enkla saker är plötsligt svåra.

Tack på förhand för hjälp och förståelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nortish:Först, beklagar din fars bortgång.

Till frågan - ingen mekanisk hårddisk kan använda bandbredd över SATA2, så du behöver inget annat kort för att köra fler diskar.
Finns minst 4 platser va? Kör SSDn på en SATA3-port, sen några stabila större diskar på resten.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@nortish:Först, beklagar din fars bortgång.

Till frågan - ingen mekanisk hårddisk kan använda bandbredd över SATA2, så du behöver inget annat kort för att köra fler diskar.
Finns minst 4 platser va? Kör SSDn på en SATA3-port, sen några stabila större diskar på resten.

Tack för svaret och omtanken.
Förvisso sant. Men tänkte mest att det kanske är bättre och säkrare med ett raidkort än moderkortets inbyggda?
Är bara 4 portar, 2st Sata2 och 2 Sata3. Så för att få in fler diskar framöver så behövs ändå ett kort.
Tänker att det kan bli problem om jag inte gör det ordentligt direkt för att sen ändra om i lådan om ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket data handlar det om? Köp två st 4TB HDD och sätt i RAID1. Sen ser du till att fixa bra off-site backup. RAID är som bekant inte backup.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av tomle:

fixa bra off-site backup

Spinner vidare... Har byggnaden brandsäkra skott duger det med en "hidden" filtjänst typ \\nas\b4ckup$ som inte gör någon broadcast av sin existens. Naturligtvis körs backupen inte via enhetsbokstav utan via UNC (som ovan). Det finns inga virus idag som kikar på backupers UNC målinställning - men det lär väl hända det med var det lider, men tills dess är det så jag kör - med 7 dygns versionshantering/rotation dvs 7 kompletta backuper dag för dag där den äldsta skrivs över. Jag anser att tankat media är förgängligt och är inte värt att backa upp. Egenproducerad info är värt att vara rädd om. Samba Nas->Nas skyfflar 105 MB/sek på giga-snöre, men det gör INTE Windows filkopiering. Jämra SMB1/2/3 att vara icke-optimerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Hur mycket data handlar det om? Köp två st 4TB HDD och sätt i RAID1. Sen ser du till att fixa bra off-site backup. RAID är som bekant inte backup.

Är mest bilder och videos så det handlar väl inte om några jättestora volymer. Sen tänkte jag lägga över frugans och mina egna grejer också, handlar väl om max 500 GB sammanlagt kan jag tänka. Men lika bra att ta till i överkant direkt så att man slipper köpa nya diskar ifall jag flyttar över mer i framtiden. Har just nu en Synology NAS med 2*2TB som jag kör i Raid1, fast Syno's egna då. Men den har snart 4år på nacken så planen är att servern ska få ta över mer av dess arbete sen. Nasen står just nu för både diverse nedladdningar, streaming till två HTPCs, fotobackup och datorbackup.

Off-site backup är i nuläget inte prio. På ett sätt så blir servern det, iaf för pappas grejer, eftersom originalen ligger på hans dator 1,5mil härifrån..

Permalänk
Medlem

Lutar åt att jag kanske nöjer mig med ditt alternativ @moron . Lurade på ett RocketRaid 2720SGL då folk verkar köra det och är nöjda, men kanske är onödiga 2k+ att lägga.

Oavsett om jag kör med el utan nytt raid-kort, vad är bästa lösningen för OS?
Tänkte FreeNAS först, för att andra i familjen enkelt skulle kunna komma åt innehållet, men vad jag läst verkar det inte rekommenderas som VM!?

Permalänk
Medlem

@nortish: Nej, dom är rätt anala med det där, att inte köra det virtuellt ( dock så verkar de ha släppt på det i senare versioner, men du riskerar att bli typ hunsad på forumen om du ber om hjälp och kör virtuellt.... det blir man väl för det mesta på dem forumen dock...)

Jag tycker att OmniOS med Napp-it funkar väldigt stabilt som en ren virtuell lagringslösning.

ZFS, som FreeNAS eller Napp-IT rekommenderar mycket RAM. Som mjukvaru-RAID-alternativ kan du kolla på SnapRAID t.ex.

Visa signatur

En server här, några servrar där.